Gå til innhold

FTD (frontotemporal demens) som ung

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva var symptomene?

Gjerne dere som kjente noen som ble det i 40årene.

Anonymkode: f0c65...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjentar seg selv. Klarer ikke å merke seg regler eller enkelte forklaringer som har blitt gitt. I starten var det noen ting som bare måtte gjentas og gjentas, for de festet seg ikke i hjernen hans.

AnonymBruker
Skrevet

Ofte voldsom endring i oppførsel, mange banner og blir vulgære, lett sinte, ukritisk oppførsel. Mange negative endringer i personlighet.

Anonymkode: ec8c4...7a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til at på en så ung person må man også undersøke for tumor i hjernen da det kan gi samme symptom.

Anonymkode: ec8c4...7a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Mannen har forandret seg  , både jeg og han merker det selv. Han kan plutselig bare si noe slemt til meg når vi har besøk eller når vi er alene uten grunn (noe han aldri har gjort) . Helt kald og viser ingen anger. Han sier han gir mer fanen og lett bare kjefter på folk, klarer ikke tull på jobb feks. Han er mer glemsk (har adhd så er jo litt glemsk til vanlig og roter) , enkle ting han gjorde før er vanskeligere. Han bruker lengre tid på enkle oppgaver til tider. Han glemmer hvor han har lagt ting mer enn før(ikke ofte men nok til at det merkes). Han er ganske aptaisk/ikke empati lengre (hatt litt empati før men no er det helt vekke, forstår ikke at ting sårer). Han har liksom ikke den bremsen, han bare gir fanen på en måte som han sier selv.

Altså: tap av empati kombinert med tap av sexlyst/følelser(ingen glede/tristhet/kjærlighet eller annet, kun mer sint og fortere sint) og sosial upassende oppførsel til tider.

Har hatt en del covid siste 3årene. 

Tenkte å ta en tur til legen. Men hva tenker dere om disse tingene i forhold til det dere har opplevd?

AnonymBruker
Skrevet

Men så glimter det til en svært sjelden gang der han elsker meg,savner meg og er litt glad så er det poff vekke igjen i lang tid. Han sier han savner å kjenne på følelsene og ikke liker å være sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om noen spesialister i Oslo å anbefale?

AnonymBruker
Skrevet

Definitivt en tur til fastlegen! Det er lurt å skrive ned konkrete eksempler. 

Anonymkode: 49ea1...194

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk, ja det er nok lurt :)

AnonymBruker
Skrevet

Han må iallefall få en MR av hjernen. Ikke gi deg før det blitt gjort.

Anonymkode: a57c8...612

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør utelukke kreft først.

Anonymkode: 63a41...28b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med MR vil avdekke begge deler?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Regner med MR vil avdekke begge deler?

Det vil det.

Anonymkode: a57c8...612

AnonymBruker
Skrevet

På tide med tur til legen, men ikke hopp rett til å anta demens uten at andre ting er sjekket først.

Hvordan er det ellers? Energinivå? Orker like mye fysisk som før?

Du nevner flere omganger covid. Ettervirkningene av covid kan gå på hjernen også.

Med adhd på toppen, som krever veldig mye energi for å klare hverdagen, skal det ikke mye fall i energinivå før det vil gå ut over hjernen og følelsesliv.

Har ME-diagnose selv, og når jeg har brukt for mye energi kan jeg bli amper, kort i lunta, følelsesløs, klarer ikke tull og utenomsnakk, klarer ikke endringer i rutiner med mer. Fordi alt dette krever også energi, som jeg da ikke har.

Med andre ord - det du beskriver kan like gjerne være f.eks long covid som begynnende demens. Og mange andre ting.

Ikke hopp til konklusjoner, og prøv å ikke legg for mye føringer på utredningen. Beskriv symptomer, bakgrunn, sykdomshistorie.

Anonymkode: 6c6c3...51b

AnonymBruker
Skrevet

Skjermbilde 2026-04-04 kl. 22.23.58.png

Anonymkode: a6b33...fe4

AnonymBruker
Skrevet

Min mor hadde frontallapp demens. Vi hadde god hjelp av utrednings avd på lovisenberg. Tror dessverre det er lang ventetid. Diagnosen ble stilt med en undersøkelse på Ullevål, en slags rtg/ ct med kontrast. De symptomene din mann viser er dessverre veldig likt med hva min viste

Anonymkode: b454b...a0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mor hadde frontallapp demens. Vi hadde god hjelp av utrednings avd på lovisenberg. Tror dessverre det er lang ventetid. Diagnosen ble stilt med en undersøkelse på Ullevål, en slags rtg/ ct med kontrast. De symptomene din mann viser er dessverre veldig likt med hva min viste

Hva min mor viste

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres vondt ut for dere begge! Hvor gammel er mannen din? Jeg tenker en tur til fastlege er viktig. Er man bekymret er det alltid viktig å få sjekket det, om så bare for å være på den sikre siden. Man trenger jo ikke hoppe til konklusjoner og anta det verste men når man endrer oppførsel er det jo en grunn til det. 

Anonymkode: 1d8b2...1a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tusen takk for svar. Så trist. Dette viste da det svart på hvitt? ingen tvil? Håper i det lengste at det kun er covid sen virkninger men det føles bare merkelig for han og for meg alt sammen. Smasksans og litt utmattelse en srund etter covid har vi hatt. Men dette er bare rart. Får ta turen til legen og påsken og så får vi se hva han sier. Og sjekke ut stedet du sa.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk for svar. Så trist. Dette viste da det svart på hvitt? ingen tvil? Håper i det lengste at det kun er covid sen virkninger men det føles bare merkelig for han og for meg alt sammen. Smasksans og litt utmattelse en srund etter covid har vi hatt. Men dette er bare rart. Får ta turen til legen og påsken og så får vi se hva han sier. Og sjekke ut stedet du sa.

Min far hadde frontallappdemens og fikk det rundt 50 års alder. Han begynte å være ukritisk og ta dårlige valg i starten før han begynte å bli ufin i kommentarene men det kom senere. Det ble også diagnostisert med MR, men de trodde lenge det var en skade og ikke demens. Når det hadde utviklet seg  på bildene etter 5 år ble demens konstatert.

Anonymkode: 63a41...28b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...