Gå til innhold

Perimenopause, stress eller ADHD - Hjernetåke, stress og identitetskrise i 40-årene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg er en 43 år gammel kvinne som det rakner litt for innvendig. Fra utsiden er alt veldig "vellykket", med karriere og hus og mann og store barn, god økonomi etc. Men jeg kjenner meg ikke igjen i hvem jeg er lenger. Jeg klarer overhodet ikke å takle stress godt lenger, jeg blir overveldet av helt obskure ting, planer og tidsestimater glipper fullstendig og det oppleves som at hjernen min er i en konstant vin-presse. Det er utrolig mye mental støy og jeg skulle ønske jeg kunne slå av bryteren.

Fult klar over perimenopause tendensene + mistenker ADHD så jeg vurderer rett og slett en privat utredning. 

I tillegg har jeg lagt fryktelig mye på meg over de siste 5 årene som jeg mistenker bidrar til små-depressive episoder. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen - verken mentalt eller fysisk...og det er veldig skammelig :(

Snøballen begynte å rulle for fult etter 40 - jeg skjønner ingenting. 

Anonymkode: 98cbe...782

Endret av veronica<3
Trådtittel er endret i samarbeid med trådstarter. veronica<3, mod.
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig ut som overgangsalder. 

Anonymkode: 1db47...326

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hormonsvingninger, ja, peri-menopause. Time hos gynekolog.

Anonymkode: 913b7...940

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som hormonsvingninger, ja, peri-menopause. Time hos gynekolog.

Gynekologtime hos Volvat denne uken - nettopp for å sjekke dette.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres veldig ut som overgangsalder. 

Anonymkode: 1db47...326

Mensen er fortsatt stabil - men lurer på før-overgangsalderen ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gynekologtime hos Volvat denne uken - nettopp for å sjekke dette.

Du kan merke hormonelle endinger selvom de ikke fanges opp på blodprøver, da blodprøven kun er et øyeblikksbilde. Man går gjerne ut fra symptomer og alder og utelukke andre ting . Din alder er det vanlig å merke det, selvom det ikke er opplagt at det er hormonene for alle

Anonymkode: 66784...4c2

AnonymBruker
Skrevet

Noe som heter perimopausen som er før overgansalderen og. En del leger som mener at folk i 40årene ikke er i overgangsalderen. Tar en blodprøve og mener det er ok. Nei det er ikke nok! Få hjelp privat om du kan så får du svaret.

Anonymkode: dde7c...96d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøver igjen,

Jeg er en 43 år gammel kvinne som det rakner litt for innvendig. Fra utsiden er alt veldig "vellykket", med karriere og hus og mann og store barn, god økonomi etc. Men jeg kjenner meg ikke igjen i hvem jeg er lenger. Jeg klarer overhodet ikke å takle stress godt lenger, jeg blir overveldet av helt obskure ting, planer og tidsestimater glipper fullstendig og det oppleves som at hjernen min er i en konstant vin-presse. Det er utrolig mye mental støy og jeg skulle ønske jeg kunne slå av bryteren.

Fult klar over perimenopause tendensene + mistenker ADHD så jeg vurderer rett og slett en privat utredning. 

I tillegg har jeg lagt fryktelig mye på meg over de siste 5 årene som jeg mistenker bidrar til små-depressive episoder. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen - verken mentalt eller fysisk...og det er veldig skammelig :(

Anonymkode: 3127c...9d0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Overgangsalder!

Anonymkode: 8996e...586

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mistenkt ADHD tidligere i livet, eller først nå?

Anonymkode: d44af...8f8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange oppdager adhd når de bikker 40. Det kroppen orket i 40 år, orker den ikke mer. Den atter på nødbremsen og du MÅ prioritere.

Anonymkode: 890f8...a26

• Liker 1
Skrevet

Har mistenkt at eldstemann har ADHD - har ikke tenkt på meg selv med det siden all uro har vært på innsiden og jeg har klart å holde maskene på plass. Nå kjennes det ut som alt rakner. Det er helt forferdelig - kjennes som om jeg mister meg selv. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Overgangsalder!

Anonymkode: 8996e...586

Så tidlig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøver igjen,

I tillegg har jeg lagt fryktelig mye på meg over de siste 5 årene som jeg mistenker bidrar til små-depressive episoder. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen - verken mentalt eller fysisk...og det er veldig skammelig :(

Perimenopause forklarer jo alt det du skriver her... 43 er når jeg også begynte å merke det, det er ikke tidlig. Perimenopause kan vare i 10 år!

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange oppdager adhd når de bikker 40. Det kroppen orket i 40 år, orker den ikke mer. Den atter på nødbremsen og du MÅ prioritere.

Anonymkode: 890f8...a26

Har man ikke hatt noen indikasjoner på ADHD før man bikker 40 så har man ikke ADHD. Og man kan i hvert fall glemme å få utredning. Men med det sagt så er det ingenting i hovedinnlegget som skriker at problemene til ts har noe med ADHD å gjøre.

Anonymkode: 1bbbb...1f5

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Perimenopause forklarer jo alt det du skriver her... 43 er når jeg også begynte å merke det, det er ikke tidlig. Perimenopause kan vare i 10 år!

Men hva da innen perimenopause? Hvilke hormonelle endringer og slikt? Mange andre faktorer igjen kan jo påvirke hormonell balanse også, næringsmangler , annen sykdom, stress med mer. Så det er jo ikke alltid tilførsel av hormoner er løsning for alle heller eller perimeno er grunnleggende årsak men en konsekvens 

Anonymkode: c34eb...2bd

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skriver litt mer om hvilke følger det får at du sliter kognitivt, er det lettere å si noe om dette tyder på hormonfall eller f.ek hjerneorganiske endringer pga alder.

Det høres ikke ut som ADHD, med mindre du har hatt disse plagene fra du var barn, men da kanskje på andre måter.

Det kan også være psykiske plager, angst eller andre ting som kan gi liknende symptomer.

Anonymkode: c6ed3...aaf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver! Det er nesten så jeg kunne ha skrevet innlegget selv helt ordrett. Til og med alderen er spot on.

Jeg som hadde stålkontroll på ALT har plutselig mistet oversikten. Av og til lurer jeg på om jeg har blitt dement. Hjernetåke deluxe. Glemmer ord, glemmer avtaler og klokkeslett. Gjør rare ting som ikke gir mening.

De siste 5 årene har jeg vært pushet til det ytterste pga 3 pårørende roller som har slitt meg helt ut. Jeg tror kroppen min og psyken har kapitulert. Som om den ikke orker å ta innover seg noe mer. Jeg takler nesten ikke å høre om andre folks elendighet og bekymringer for jeg orker ikke å forholde meg til det.

Føler meg så alene. Føler at absolutt ingen virkelig ser meg. Folk forventer at jeg er der jeg var for 5 år siden hvor jeg hadde kapasitet til "alt". 

Tror det er en sammensurium av hormoner og måten jeg har levd på som eskalerte de siste 5 årene (familiens flinke pike, organisator, vi kjører på-holdning selv om jeg er sliten).

Har ingen råd men føler med deg 💚

Anonymkode: 028a0...4d8

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det helt likt. 43 år og har mange perimenopause symptomer. Jeg føler meg ikke som meg selv. 

Anonymkode: dbaa3...dde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I tillegg har jeg lagt fryktelig mye på meg over de siste 5 årene som jeg mistenker bidrar til små-depressive episoder. Jeg kjenner meg rett og slett ikke igjen - verken mentalt eller fysisk...og det er veldig skammelig :(

Sjekk stoff skiftet ditt. Vekt økning og ustabilitet kan faktisk være lavt stoffskifte . Jeg er bedre med levaxin, men sliter med vekt fortsatt. Endring i kost gjør ikke annet enn å bremse vekt økningen. Og kan liksom ikke leve på 0 mat heller.

Anonymkode: cab34...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...