Gå til innhold

Hvor mye passer dere barnebarn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine passer barnet mitt i gjennomsnitt 5-6 timer i uka, i forbindelse med at de henter i barnehagen. Har vært på overnatting 5-6 ganger (er tre år), og passet på kveldstid kanskje fem ganger. Barnebarnet og besteforeldre forguder hverandre, og jeg er så sinnsykt takknemlig for at de stiller opp❤️ Svigers har ikke mulighet pga helse. 

Anonymkode: b4169...56d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Der har dessverre ikke blitt så mye som jeg skulle ha ønsket. Men sånn er det når en bor på to ulike kontinenter. 

Nå er mine blitt tenåringer, og vi har veldig fin kontakt likevel. Selv om jeg ikke passet de så ofte, fulgte de i barnehagen o.l.

Anonymkode: 98250...6cf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far passet barnet mitt 2-3 dager i uken i 7+ måneder da jeg ikke fikk barnehageplass. Nå er barnet 3 år og han henter han i bhg opptil flere ganger i uken. Før påsken tror jeg han hentet han 3 ganger den uken for middag og ting 😂 Nå i påsken har han hatt barnet 3-4 timer hver morgen mens vi har vært der for å gi meg litt alenetid, og var barnevakt en natt også for å la oss foreldre gå ut på «byen». Tror det blir fast overnatting i måneden fremover. Bestefar bare gleder seg til han får ta med seg barnet på ukesturer med telting og hytteliv. Bestefar er 65+, og jeg er selv 40. 

Anonymkode: 668b3...def

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fått barnebarn, men håper vi får :) 

men har en søster som har fått første barn sent og vi passer henne i stedet. Hun er snart to år, så foreløpig har vi bare passet henne hjemme hos dem - men gleder meg til vi kanskje skal få ha henne en helg f.eks.

Neste vinter skal jeg få lov å gå onsdagsrenn med henne, hente i barnehagen onsdager, spise middag med henne og så gå renn. Det blir topp!

Våre barn er unge voksne, og studerer/ går på vgs,  men gutter… da tror jeg vi må vente lenge på barnebarn 😕 

Anonymkode: edf0b...fa6

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Annen hver helg. Gikk ned i stilling for å kunne passe mer :) 

Anonymkode: 1e92d...375

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Faren min på 76 år passer barnet etter behov som er da når jeg jobber kveld. Blir noen få dager i mnd fra rundt barnet var 11 måneder gammel til nå 1,5 år. Alt fra 1-4 ganger i mnd.

Siste månedene har jeg og barnet overnattet noen dager i mnd når jeg jobber flere kvelder på rad (samboer jobber også kveld/natt hver dag så han kan ikke ha barnet når jeg har kveldsvakt). Litt koselig å overnatte og ha litt tid med bestefar . det er en trygghet og ressurs og ser at det er veldig givende for både barnet og bestefar. Hun holder han ung! Han har vært en stor støtte for oss. 

Vi er under prosess å flytte nærmere og kan bli fort mer hvis han har mulighet eller ønske. Har stor tillit til faren min slik han har vært imøte med oss og hvordan han er med barnet, og føler at vi har enda bedre relasjon nå. ❤️ Har tilbydd å kjøpe bilstol for barnet som han kan ha slik at man kan ta med 1 åringen på utflukt, så vi får se. 

Anonymkode: fb88c...dc3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg henter tre barnebarn på skolen/barnehagen hver torsdag og har dem til jeg leverer på fredag morgen. 

Er i full jobb og har tenåring boende hjemme, men det er jo bare kos og et privilegium å få lov til å være såpass inkludert i livet deres. Da får min sønn og svigerdatter tid til å jobbe, trene eller bare være sammen. Vinn/vinn for alle parter. 

Anonymkode: 8373d...bd4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 12.52):

Min mor er 75 og er superpresis, hun har hentet barn i bhg, har de opptil en uke av gangen og har de med på hyttetur .

Anonymkode: 43b3a...81c

Blir så glad når jeg leser sånt ❤️ Vokste selv opp med besteforeldre hvor jeg var på besøk en helg i måneden og 1-2 uker hver sommer. Mine søsken og jeg var tett knyttet til de besteforeldrene, og det var stor sorg da de døde. Vi pleide å være der alle barnebarna, og en uke hver sommer møttes vi i tillegg hele slekta på den siden og var sammen. Håper på noe lignende for mine barn ❤️

Besteforeldre har de nå på overnatting ca 3 helger i året, og det er stor stas. Når de blir større håper jeg de også kan være der litt på sommeren, men greit om de klarer seg litt mer først.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg passer hverannen helg. Vi trives med dette. Jeg er som deg TS, og fikk barnebarn tidlig. Hjelper til så mor kan utvikle karrieren sin. ❤️ Når jeg ser eldre bestemødre, så ser jeg at også de går og smiler mens de passer på barnet. Tror ikke det er så stor forkjell. Helsen får et løft når man ser det vellykkede avkommet, uansett alder på besteforeldrene. Jeg tror det er sunt å passe barnebarnet, dersom man kommer godt overens.

Anonymkode: 81495...03d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 12.02):

Jeg er 40 og ble mamma som 17 åring , i fjor sommer fikk jeg mitt første barnebarn , min lille engel , har han ca hver 3-4 helg og i hverdagen ,mitt barn jobber igjen og den andre foreldren er ikke i bilde , han begynner i bhg i august , jeg har også 2 tenåringer , vi alle trives og ha lillegutt her også  mannen min og bestefaren 😃 

hvor ofte har dere barnebarna deres  ?

Anonymkode: e5c16...70b

Jeg fikk barn da jeg var 18, er nå 41 og har blitt bestemor. Ser ikke for meg at jeg kommer til å være noen gratis barnevakt. Jeg vil gjerne være sammen med sønn, svigerdatter og barnebarnet, men da blir det på mine og mannens premisser. Vi er ferdig med småbarnstiden for lenge siden, nå ønsker vi å bruke fritiden på reiser, venner, hobbyer, fjellturer og hytta. De kan gjerne komme og være sammen med oss, men vi kommer ikke til å være barnevakt med mindre det er helt spesielle anledninger. Noe fast besøk alene hele helga er uaktuelt, kanskje når barnet nærmer seg 8-10 år og «klarer seg selv». Men fram til da er det foreldrene som må ta ansvaret selv. 

Anonymkode: e4388...1e4

AnonymBruker
Skrevet

Her i gården er det vi som passer svigers og ikke omvendt. Men vi har klart oss likevel, selv om det har vært sinnsykt tøft til tider. Verdt det, når man ser på de nydelige barna våre 💕 

Ingen av besteforeldrene har vært interessert i å sitte barnevakt, og nå er det for seint uansett. Men eldste på 12 har hjulpet til med å legge yngste på 7 et par ganger i det siste mens vi har sust avsted på en konsert på Kulturhuset og fort hjem igjen. Mellomste tror vel at hn også er barnevakt, mens egentlig er det sånn at tolvåringen vår er utrolig ansvarsfull og har ansvaret hjemme mens vi er avsted. Så det løser seg. 

Selv skal jeg gjøre alt i min makt for å få et godt og givende forhold til barnebarna mine, og opprettholde en god relasjon til egne barn i prosessen. Jeg skal be om å få lov til å passe barnebarn fra de er veldig små (men respektere det hvis de ikke ønsker det), og be om å hente i barnehagen en fast dag i uka eller noe. Hvis helsa holder, vel og merke. 

Anonymkode: b445f...20e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 22.50):

Ikke fått barnebarn, men håper vi får :) 

men har en søster som har fått første barn sent og vi passer henne i stedet. Hun er snart to år, så foreløpig har vi bare passet henne hjemme hos dem - men gleder meg til vi kanskje skal få ha henne en helg f.eks.

Neste vinter skal jeg få lov å gå onsdagsrenn med henne, hente i barnehagen onsdager, spise middag med henne og så gå renn. Det blir topp!

Våre barn er unge voksne, og studerer/ går på vgs,  men gutter… da tror jeg vi må vente lenge på barnebarn 😕 

Anonymkode: edf0b...fa6

Dette høres jo supert ut, også for din søster.

Du skal bare være glad guttene dine blir voksne før de får barn, det er ikke så mange med utovertiss som er klare for å bli foreldre i staren av 20-åra

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke har barnebarn. Er sant og si ikke særlig barnekjær av meg. Av en eller annen mystisk grunn liker barn meg veldig godt. Kanskje jeg oppfører meg litt anderledes enn andre voksne som skal kose, klemme, spørre ut og bla bla. Jeg vet ikke jeg, men de trekkes mot meg og jeg behandler alle som trenger beskyttelse fint enten det er barn, hundevalper eller andunger. 

Merkelig greie. 

Leser at undersøkelser viser at besteforeldre aldri har bidratt mer enn dagens, stikk i strid med hva KG-hylekoret mener. 

Anonymkode: f7459...0ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg passer de som regel hver gang jeg blir spurt. Har også oppfordret den ene familien til å bruke meg mer. Der er i min interesse at de klarer å ivareta seg selv og forholdet til en eventuelt partner.

Anonymkode: e248e...c3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg kjenner jeg er glad jeg ikke har barnebarn. Er sant og si ikke særlig barnekjær av meg. Av en eller annen mystisk grunn liker barn meg veldig godt. Kanskje jeg oppfører meg litt anderledes enn andre voksne som skal kose, klemme, spørre ut og bla bla. Jeg vet ikke jeg, men de trekkes mot meg og jeg behandler alle som trenger beskyttelse fint enten det er barn, hundevalper eller andunger. 

Merkelig greie. 

Leser at undersøkelser viser at besteforeldre aldri har bidratt mer enn dagens, stikk i strid med hva KG-hylekoret mener. 

Den kilden ser jeg gjerne! 🤣

Anonymkode: a99e6...918

Skrevet

Jeg henter i barnehagen fast en gang i uken. De er på overnatting ca. 1 gang i måneden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Merkelig greie. 

Det stemmer bra med den erfaringen jeg har med venner og kollegaer. Alle har blitt helt tussete når de fikk barnebarn og bruker mye tid på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...