Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker på småjobber nå etter lang tid utenfor arbeidslivet. Tidligere har jeg bare hatt fulle arbeidsdager. Så oppdaget jeg at det står i aml at man har krav på pause hvis man jobber mer enn 5,5 timer. Men 5,5 timer uten en matbit er veldig lenge, når man samtidig skal prestere! Hvordan klarer andre det? Noen lure tips? 

Anonymkode: d9ec4...ffe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk hadde vi 5-timersvakter. Da gjorde vi det sånn at den som hadde "matpause" satt på kontoret og fulgte med på overvåkingskameraene, tok telefonen, og tømte panteautomaten hvis den begynte å pipe. Hvis det ble ringt på kasse/post eller det kom varelevering måtte vi bare avbryte pausen og ta oss av det.

Vi hadde ikke krav på pause, men arbeidsgiver la til rette for at vi kunne få spist litt.

Anonymkode: 2380a...340

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på 15 min pause. 

Anonymkode: 0fbee...329

AnonymBruker
Skrevet

Kun krav om pause hvis du jobber mer enn 5.5 timer 

Anonymkode: a48da...81c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en del 5 timers vakter der man ikke har krav på pause, og min erfaring er at det er lurt å ha med seg drikkeyoghurt, smoothie, eller lignende. Nå kommer det litt an på hva slags jobb du har, min var ikke fysisk, og jeg hadde «kunder» som så meg, så jeg kunne ikke knaske på et eple eller lignende. 

Anonymkode: d3e44...974

AnonymBruker
Skrevet

Man spiser på stående fot i døråpningen til bakrommet. 

Alle kunder skjønner at man må spise iløpet av en 5-6 timers vakt. 

Anonymkode: 17a3b...83a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg søker på småjobber nå etter lang tid utenfor arbeidslivet. Tidligere har jeg bare hatt fulle arbeidsdager. Så oppdaget jeg at det står i aml at man har krav på pause hvis man jobber mer enn 5,5 timer. Men 5,5 timer uten en matbit er veldig lenge, når man samtidig skal prestere! Hvordan klarer andre det? Noen lure tips? 

Anonymkode: d9ec4...ffe

En kan klare 5.5 timer med nok vann, og tilgang på toalett - mat er egentlig ikke veldig viktig, så lenge en har fått i seg nok energi ved frokosten.

Anonymkode: aeab6...446

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

5,5 timer uten mat er jo helt vanlig i mine øyne, hvis man ikke slanker seg, går på en diett eller er veldig småspist. Jeg spiser hver 6 time 7-13-19 eller 9-15-9. Spiser store måltid som metter lenge. Starter alltid dagen med havregrøt.

Anonymkode: 371bd...8bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

5,5 timer uten mat er jo helt vanlig i mine øyne, hvis man ikke slanker seg, går på en diett eller er veldig småspist. 

Anonymkode: 371bd...8bf

Enig, kan gå mye mer enn det når jeg har fri og er hjemme. 

Anonymkode: 78bf2...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud jobber 12 timer uten pause, er jo bare ta lunch og røykepause. Null problem!!!

Anonymkode: 651d4...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidsgiver mener vi ikke trenger pauser på 10 timers vakter heller, så her tør ikke mine arbeidskollegaer å drikke eller spise på jobb, for uten pauser har vi ikke tilgang på toalett.
Dette har både tillitsvalgte og verneombud prøvd å ta tak i. 
Så det er vanskelig når loven også er såpass streng som dette. 
Jeg vet om kolleger som er hjemme de første dagene ved mens da de blør igjennom om vaktene er for lange. 

Anonymkode: 4766a...292

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud jobber 12 timer uten pause, er jo bare ta lunch og røykepause. Null problem!!!

Anonymkode: 651d4...c5e

Du jobber 12 timer uten pause, men tar lunsj og røykepause?

Anonymkode: 78bf2...2a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det gjorde jeg i mange år i en privat bedrift. Betalt lunsjpause. Kun jeg og sjefen. Ikke hele tiden vi var begge heller. Ble utslitt og syk etter 14 år med stress, lite pauser og mange arbeidsoppgaver stående hele dagen. Ble lagt inn på sykehus utbrent og sykemeldt  i flere år. 

Anonymkode: a41f2...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe fem timer uten å spise er helt vanlig, i alle fall i helsevesenet. Du spiser før du kommer på jobb, og hvis du er heldig er det mulig å drikke litt ila de fem timene.

Anonymkode: 36b55...7c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...