Gå til innhold

Adhd =problemløsere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd. Har jeg et problem så løser jeg det. Tar du opp et problem så løser jeg det også. Dette er tydelugvis et problem  for mange og mange vil ofte stoppe meg. Jeg skjønner ikke hvorfor.

Jeg skjønner forsåvidt at noen vil bare snakke om problemer sitt å av merkelif grunn for meg , ikke ønske å løse det. Min hjerne klarer ikke høre på et problem uten å løse problemet. Og jeg klarer ikke å ikke si det . Det føles slemt. Har også prøvd men da fått kjeft for å si noe og å ikke si noe. 

Hvis du har et problem, hvorfor vil du ikke løse det? Og hvorfor sier du det til en person som ikke klarer å ikle la det ligge uløst. Får ikke jeg lov å løse det, så har du i prinsippet tatt ditt problem, satt det midt oppi hodet mitt, klart til å overtenkes og ra fra meg nattesøvnen. Da begynner tankene iht alle mulige løsninger, fordi jeg ikke fikk lov å si den ene jeg kom på først. Lurer på egentlig alt som kan dukke opp, istedenfor å få sove. 

Er det tomt for ved, så får jeg ikke lov å hugge ved, den må kjøpes. Selv om det er kaldt inne og blir raskere varmt om jeg kan få hugge litt ved.

Dette er to eksempler, men er sånt på det meste. 

Hvorfor?

Anonymkode: 44276...818

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din løsning på problemet er ikke nødvendigvis dne eneste, riktige, mest praktiske eller langvarige løsningen.

En problemstilling som er veldig reell for de med ADHD er at de ser ting i svart/hvitt. De går rett på den første løsningen de kommer frem til og greier ikke se flere sider eller innfallsvinkler. Det kan fort medføre andre problemer, spesiellt om det er flere mennesker involvert.

Hilsen også ADHDer som er god på problemløsning.

Anonymkode: 041f8...06e

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Joda ofte har en en løsning, men er løsningen god eller dårlig? Det første og beste som popper inn i hode er kanskje ok der og sa men ikke på lengre sikt. Det er en problemløsning å pisse i buksen for å få varme, men den fører bare til mere problemer på sikt. 

Anonymkode: 9ac8d...2a8

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha, samme her. Men siden jeg har autisme i tillegg, bruker jeg noe mer tid på å kartlegge alle løsningene og finne den beste. Innen jeg er ferdig har den som egentlig bare ville lufte litt blitt lei og gått videre 🙈🤭

Anonymkode: d7cbd...43c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med en del som har adhd og problemløsningen deres er at de ofte har rett og det er deres måte å løse ting på. Svart hvit tenking uten å egentlig forstå/tenke hva den andre prsonen egentlig mener eller om personen barre vil snakke eller løse noe.

Anonymkode: fbb95...ea8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De ser ikke andre sin side av saken. De har rett. Veldig kverulerende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Din løsning på problemet er ikke nødvendigvis dne eneste, riktige, mest praktiske eller langvarige løsningen.

En problemstilling som er veldig reell for de med ADHD er at de ser ting i svart/hvitt. De går rett på den første løsningen de kommer frem til og greier ikke se flere sider eller innfallsvinkler. Det kan fort medføre andre problemer, spesiellt om det er flere mennesker involvert.

Hilsen også ADHDer som er god på problemløsning.

Anonymkode: 041f8...06e

Jeg er på ingen måte sort hvit. Og ser alle nyansene. Det er ikke de med adhd som har sorthvitt iht meninger. Fordi det ofte er ekstra mye empati og sympati og forståelse. Og evner å sette seg inn i utenkelige og ukjente situasjoner. Svarer jeg feil, er det oftest som regel fordi vedkommende har enten holdt noe tilbake ellee ikke sagt alt sant. Men oftest ser jeg jo det om de også lyver. 

Så sorthvitt er ikle grunnen .

Ene veninden min sa. Jeg vil bare fortelle deg. Problemet, var at hun sto i langvarig problem. Og snakket skjeldent om noe annet. Fikk kjeft for å gi råd. Så da holdt jeg munn. Og da var det feil også, fordi da sa jeg ingenting. Putta inn litt å så leit, det var dumt etc. Jeg vet jo ikke hvordan jeg skal ikke si noe men vise at jeg bryr meg.

Jeg bryr meg jo om alle hele tiden. Og det gjør jeg ganske tydelig. Så å bry meg på en måte som ikke er forenelig med meg, det skjønner jeg ikke  hvordan jeg skal.

Har hatt jobb der jeg skal løse andres problemer. Og tror det bare er to eller 3 ganger på 10 år jeg ikke klarte å løse det slik de ønsket. Men de tilfellene, var også lukket og tilbakeholdene

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De ønsker at du skal gi en emosjonell støtte. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er på ingen måte sort hvit. Og ser alle nyansene. Det er ikke de med adhd som har sorthvitt iht meninger. Fordi det ofte er ekstra mye empati og sympati og forståelse. Og evner å sette seg inn i utenkelige og ukjente situasjoner. Svarer jeg feil, er det oftest som regel fordi vedkommende har enten holdt noe tilbake ellee ikke sagt alt sant. Men oftest ser jeg jo det om de også lyver. 

Så sorthvitt er ikle grunnen .

Ene veninden min sa. Jeg vil bare fortelle deg. Problemet, var at hun sto i langvarig problem. Og snakket skjeldent om noe annet. Fikk kjeft for å gi råd. Så da holdt jeg munn. Og da var det feil også, fordi da sa jeg ingenting. Putta inn litt å så leit, det var dumt etc. Jeg vet jo ikke hvordan jeg skal ikke si noe men vise at jeg bryr meg.

Jeg bryr meg jo om alle hele tiden. Og det gjør jeg ganske tydelig. Så å bry meg på en måte som ikke er forenelig med meg, det skjønner jeg ikke  hvordan jeg skal.

Har hatt jobb der jeg skal løse andres problemer. Og tror det bare er to eller 3 ganger på 10 år jeg ikke klarte å løse det slik de ønsket. Men de tilfellene, var også lukket og tilbakeholdene

Ikke alle har empati delen desverre. Og da er det ekstremt slitsomt. Spesielt med partner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet med en del som har adhd og problemløsningen deres er at de ofte har rett og det er deres måte å løse ting på. Svart hvit tenking uten å egentlig forstå/tenke hva den andre prsonen egentlig mener eller om personen barre vil snakke eller løse noe.

Men jeg er ikke rett person å bare snakke med. Vil du ha hjelp , så bare kom. Men jeg klarer ikke være den noen bare tømmer dritten sin på, uten at jeg kan si noe. Det sitter da fast i meg. Og jeg overtenker det i etterkant.

Noen ganger klarer jeg å lage en litt drøfting og diskusjon på det som et tema. Sånn typ for å se om personen klarer å se litt klarere på egenhånd. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke alle har empati delen desverre. Og da er det ekstremt slitsomt. Spesielt med partner.

Ja kjenner noen sort /hvite. De går svært dårlig med meg. Jeg er ikke ofte kverulant. Men med sort hvite folk så blir heg det. Fordi de ofte har rigide og sterke meninger om ting de åpenbart ikke vet noe om. Men baserer seg på fordommer. En han blir skikkelig hissig også, fordi jeg nekter å ta parti. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men jeg er ikke rett person å bare snakke med. Vil du ha hjelp , så bare kom. Men jeg klarer ikke være den noen bare tømmer dritten sin på, uten at jeg kan si noe. Det sitter da fast i meg. Og jeg overtenker det i etterkant.

Noen ganger klarer jeg å lage en litt drøfting og diskusjon på det som et tema. Sånn typ for å se om personen klarer å se litt klarere på egenhånd. 

Du må jo bare slutte å overtenke. Tenk på noe annet i stedet. Trekkfugler i alfabetisk rekkefølge for eksempel. 

Anonymkode: b92f5...6e2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må jo bare slutte å overtenke. Tenk på noe annet i stedet. Trekkfugler i alfabetisk rekkefølge for eksempel. 

Skal jeg slutte å ha adhd? Overtenke er desverre et helt vanlig adhd symptom for mange. Alt som er løst, trenger jeg ikke tenke mer på, og blir borte og ut av systemet. 

Hva du velger å gjøre ut fra en samtale om en løsning er ikke opp til meg. Men  jeg skjønner meg ikke på det å bare snakke om problemer , uten å ønske det løst eller drøftet. Jeg bestemmer ikke over folk. 

Jeg kan bli muggen om du tar opp samme problem, mange ganger , uten å ha løfter en finger for noe endring . Det syntes jeg da blir å kaste bort min tid og energi på noe negativt, som jeg kunne brukt på mer kvalitetstid .  Å ikke kunne strekke til , er jo bare vondt

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det funger da ikke. Hadde det vært så enkelt. Det er en løsning jeg klarer å tenke ut selv, har prøvd og fungerer ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal jeg slutte å ha adhd? Overtenke er desverre et helt vanlig adhd symptom for mange. Alt som er løst, trenger jeg ikke tenke mer på, og blir borte og ut av systemet. 

Hva du velger å gjøre ut fra en samtale om en løsning er ikke opp til meg. Men  jeg skjønner meg ikke på det å bare snakke om problemer , uten å ønske det løst eller drøftet. Jeg bestemmer ikke over folk. 

Jeg kan bli muggen om du tar opp samme problem, mange ganger , uten å ha løfter en finger for noe endring . Det syntes jeg da blir å kaste bort min tid og energi på noe negativt, som jeg kunne brukt på mer kvalitetstid .  Å ikke kunne strekke til , er jo bare vondt

Da har du lov til å sette grenser for deg selv, og hva du vil høre på. Forklar dette til den det gjelder at det er vanskelig for deg. 

Vær ærlig om at det gjør vondt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (1 minutt siden):

Da har du lov til å sette grenser for deg selv, og hva du vil høre på. Forklar dette til den det gjelder at det er vanskelig for deg. 

Vær ærlig om at det gjør vondt. 

Det er akkurat det jeg har prøvd. Hun som har samme evige problem, som ble sur. Hun kuttet meg ut når jeg sa fra, at hun vet jeg er sånn, så da bør hun kanskje snakke med den andre som bare liker å høre på å ikke gi råd, når det er ønskt og meg når det er behov for meninger og inspill. Tålte ikke helt en slik grense.

Det gjelder generelt, at når jeg setter grenser, blir folk sure og kutter meg ut. Feks sa fra til en, han fikk sitte på dit jeg også skulle. Men så ville han at jeg skulle kjøre på andre ærender for han. Da sa jeg at det er ok at du sitter på gratis om jeg skal dit samtidig. Men på det andre da må du betale, standard km pris. Fordi bensin er dyrt. Selv om jeg var billigere enn bussen, ble han sur, sa jeg var slem. Og tok da bussen. Jeg er forsåvidt fornøyd med busskjøringen. Da ene grunnen til min kjøring, var at han hadde angst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det funger da ikke. Hadde det vært så enkelt. Det er en løsning jeg klarer å tenke ut selv, har prøvd og fungerer ikke.

Det er akkurat det jeg mener. «Løsningene» promblemløsere kommer med er stort sett uten unntak selvsagte og forenklede, og tar ikke hensyn til underliggende problematikk, som at en med ADHD ikke bare kan slutte å overtenke. Det er løsninger alle har vært gjennom både en og to og femten ganger før, og som ikke virker. Det er derfor folk ikke vil ha råd, de vil bare ha noen som lytter til dem. Det er svært sjelden noen kommer med et råd man enten ikke har tenkt på selv eller allerede hørt av andre. Kanskje du er unntaket 🤷‍♀️

Et godt tips er å spørre om personen som klager vil ha råd eller bare snakke. For mange er det stor hjelp i å snakke høyt om problemet, og da har du på en måte hjulpet. Selv om du ikke har løst problemet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så enig. Hvordan hvite at en bare ønskte bli "hørt" på?

Anonymkode: 50df5...451

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De ser ikke andre sin side av saken. De har rett. Veldig kverulerende. 

Jepp, min bror har ADHD , alltid vært bessewisser og kverrulerende…  utrolig slitsomt å forholde seg til sånne folk.

Anonymkode: 7873b...22c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så enig. Hvordan hvite at en bare ønskte bli "hørt" på?

Anonymkode: 50df5...451

Spørre?

Anonymkode: 9dad7...1dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...