Gå til innhold

Rier startet med 3 minutters mellomrom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer litt på om dette er normalt. Fødselen min startet med at vannet gikk. Ca. 20 min senere kom riene, og kom med 3 min mellomrom fra start. Varte i ca. 40 sek. Et par timer senere varte de i 60 sek og kom fortsatt hvert 3. min. Da jeg kom inn på føden sjekket de ikke åpning fordi vannet hadde gått, men jeg måtte definitivt stoppe opp og puste meg gjennom. Jeg fikk smertestillende og noe å sove på. Da stoppet det opp før det tok seg opp igjen neste dag. Barnet ble født 25 timer etter vannet gikk. 
Det jeg lurer på er kanskje om det var dumt av meg å takke ja til smertestillende og sovemedisin? Om det var dette som gjorde at det stoppet opp? For jeg var jo i grunn godt i gang. Og er det vanlig at riene er 3 minutter fra start? Er ikke det veldig tett?

Anonymkode: 30435...51d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødsler er ekstremt ulike. Noen begynner med rier hver halvtime som kommer nærmere og nærmere. Noen har 10 min pause mellom hver hele veien men har fortsatt fin fremgang og fødselen går fort. Andre igjen (som meg) går BAM rett på rier totalt uten pause og føder på en time eller to uten noe forvarsel/oppbygning. Alle tilfeller er like normale. 

Om fødselen din stoppet opp av medisiner eller tilfeldig er umulig å si. Det er ikke uvanlig at riene starter og stopper litt heller. Min andre fødsel "startet" hver dag i over en uke med regelmessige rier, som stoppet opp etter en stund. Før den plutselig startet "skikkelig" med stormrier og ungen var ute på halvannen time 😅 Jordmor mente det var også normalt. 

Poenget er at det finnes ingen fasit på hvordan en fødsel skal forløpe. Hver fødsel er unik, og det er slett ikke sikkert din eventuelle neste fødsel forløper likt som den første heller.

Anonymkode: bee27...f70

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde rier med 3 minutters mellomrom i fem døgn jeg 🤪

Anonymkode: 847c4...814

Skrevet

Samme start her men det gikk fort.  Så om de andre sier er fødsler veldig forskjellige. Her gikk også vannet og 20 min etterpå startet riene rett på hver 3. Min og varte 60 sek. Baby var ute en time etterpå. Høres ut som det var lurt du fikk sovedose :)

Anonymkode: aa3f9...d26

Skrevet

Hva slags smertestillende fikk du da? Epidural kan ofte stoppe opp fødselen. 

Anonymkode: f4df7...556

Skrevet

En fødsel stopper ikke opp av palagin forte og sovemedisin. Du var nok rett og slett ikke i aktiv fødsel enda. Rier og maserier, modningsrier - det oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne, og fra fødsel til fødsel. 

Anonymkode: 89012...9f7

• Liker 2
Skrevet

Enig meg kommentaren over her. Begge mine fødsler har vært litt sånn start/stopp i begynnelsen før fødselsriene starter  skikkelig😊

Skrevet

Har hatt 3 styrtfødsler. Alle 3 gangene går vannet i det babyen kommer ut. Riene har ikke vært stabile før det brått er pressrier. Min korteste fødsel tok 30 min og den lengste 3t. 

Anonymkode: c7b08...863

Skrevet

Fødsler er veldig forskjellige. Din høres veldig lik ut som min i starten: startet med at vannet gikk, rier ca 20 min etterpå, tette rier fra start. Riene ble vonde tidlige. Jeg fikk plutselig også et opphold hvor det var lite rier, men ikke så langt opphold som deg. 

Anonymkode: 8d999...8b9

Skrevet

Min første fødsel startet også med rier bare 3 minutter fra hverandre (vannet hadde gått et døgn tidligere) og gikk ganske raskt over til å bli omtrent sammenhengende.  Gikk slik 8 timer før jeg fikk epidural, så det var tydelig at fravær av smertelindring ikke hadde noen positiv effekt på utviklingen-

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har hatt 3 styrtfødsler. Alle 3 gangene går vannet i det babyen kommer ut. Riene har ikke vært stabile før det brått er pressrier. Min korteste fødsel tok 30 min og den lengste 3t. 

Anonymkode: c7b08...863

Omg… 30 min fra første rie? Min styrtfødsel varte 1 time, og syntes det var heftig. 30 min høres helt helt sykt ut!! 

Anonymkode: f0840...7d2

Skrevet

Jeg har født tre ganger, og alle fødslene var svært ulike  både i tid, grad av smerte, hvordan de startet og forløp. 

Det meste er normalt. 

Anonymkode: d7658...acd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Omg… 30 min fra første rie? Min styrtfødsel varte 1 time, og syntes det var heftig. 30 min høres helt helt sykt ut!! 

Anonymkode: f0840...7d2

Min første fødsel startet med ekstremt sterke rier, med kort tid mellom hver rie. Tok tre timer totalt. 

Min andre fødsel tok 20 minutter fra første rie til babyen ble født. Takk og lov var vi allerede på sykehuset! 

Anonymkode: 53459...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...