Diana Skrevet 3. april Forfatter #21 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): En border collie har normalt lite med jaktinstinkt. Det er gjeterinstinket som står høyt hos dem. Anonymkode: 85430...8e5 Ja jeg ser at jeg skrev feil. Mente selvfølgelig gjeter innstinkt
Diana Skrevet 3. april Forfatter #22 Skrevet 3. april Jeg sa jeg kunne beholde han mot avslag i pris. Eier sa nei og at de heller tar han tilbake. Hu ville gi han en ny sjangs og har vist fått flere mld på han
Myrmica Skrevet 7. april #23 Skrevet 7. april Jeg kunne tatt til meg en slik hund om jeg var på jakt etter BC (har også hatt det tidligere). Men jeg hadde ikke betalt penger for en hund som vil kreve såpass med trening, og antagelig i lang tid framover. Hadde jeg kunne tatt den til meg gratis så kanskje.
AnonymBruker Skrevet 8. april #24 Skrevet 8. april Jeg har også hatt border collie hele livet. At man ikke skal leke med en bc som er stresset og understimulert er utdatert informasjon. Ball/leker er virkelig helt fantastisk for å oppnå bånd, kontakt og fokus med denne rasen. De siste årene har jeg tatt over to voksne bc-er, og hatt en på "fór" i 6 mnd, hvorav samtlige hadde stressadferd i større eller mindre grad. Alle brukte jeg utstrakt lek fra dag 1 for trening, skape tilknytning og rett og slett for å få dem opp i sprint. Alle tre hadde bedring i adferd og fant roen med meg etter noen uker. Det handler om å gi tilstrekkelig aktivisering, struktur, trygghet og trening. Lek er en stor del av det i mitt hundehold. Jeg tror det er en god oppskrift for mange hunderaser, men spesielt border collie som har såpass naturlig driv for leker. Ren apport bør begrenses. Men leker er så kjekke å bruke som belønning på kommandoer, impulskontroll (vente før de får løpe etter/ta leken), for opprettholde fokus ute, søk etter favorittball etc. Med fotball eller annen stor ball kan man prøve ut å bruke/lære inn gjeterkommandoer. Jeg liker å drive med typ "dog parkour" og responsen jeg får fra hundene når ballen er involvert i øvelsene er helt uten sidestykke. Det er ikke for ingenting at border collie er brukt så utstrakt i agility. Kombinasjonen av å bruke hodet mentalt og høy hastighet er det de er skapt til. Så jeg vil varmt anbefale å leke med en stresset border collie 😉 Forøvrig er det helt naturlig å føle på oppgitthet over at hunden er høy i stress og ikke finner roen. Det betyr jo ikke at man har null peiling på rasen? Jeg og ble litt oppgitt og lei av min nye omplasseringshund (bc) de første par ukene når hun bare kunne ligge å pipe og mase rett etter tur, vekket meg med piping kl. 06 om morran og dro i båndet fordi hun var så vandt med tur i langline. Gjett hva? Hun har roa seg, og gjett hva? Jeg har brukt masse ball. Måtte lære henne å leke ordentlig faktisk, og nei, hun ble ikke mer stressa. Intens bilgjeting er ofte en utfordrende uvane å avlære. Jeg ville bedt om mer prøvetid før jeg tok over denne hunden. Den slår seg veldig sannsynlig mer til ro. De trenger mer enn 2 uker, men adferd som bilgjeting er ikke alltid lett. Anonymkode: ee15f...b80
Tabris Skrevet 9. april #25 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har også hatt border collie hele livet. At man ikke skal leke med en bc som er stresset og understimulert er utdatert informasjon. Ball/leker er virkelig helt fantastisk for å oppnå bånd, kontakt og fokus med denne rasen. De siste årene har jeg tatt over to voksne bc-er, og hatt en på "fór" i 6 mnd, hvorav samtlige hadde stressadferd i større eller mindre grad. Alle brukte jeg utstrakt lek fra dag 1 for trening, skape tilknytning og rett og slett for å få dem opp i sprint. Alle tre hadde bedring i adferd og fant roen med meg etter noen uker. Det handler om å gi tilstrekkelig aktivisering, struktur, trygghet og trening. Lek er en stor del av det i mitt hundehold. Jeg tror det er en god oppskrift for mange hunderaser, men spesielt border collie som har såpass naturlig driv for leker. Ren apport bør begrenses. Men leker er så kjekke å bruke som belønning på kommandoer, impulskontroll (vente før de får løpe etter/ta leken), for opprettholde fokus ute, søk etter favorittball etc. Med fotball eller annen stor ball kan man prøve ut å bruke/lære inn gjeterkommandoer. Jeg liker å drive med typ "dog parkour" og responsen jeg får fra hundene når ballen er involvert i øvelsene er helt uten sidestykke. Det er ikke for ingenting at border collie er brukt så utstrakt i agility. Kombinasjonen av å bruke hodet mentalt og høy hastighet er det de er skapt til. Så jeg vil varmt anbefale å leke med en stresset border collie 😉 Anonymkode: ee15f...b80 Det du beskriver her er en helt annen form for lek enn det å bare kaste ball/pinner, som er det mange gjør, dessverre. Det var kasting av ball og pinner uten noe mer med det som ble reagert på. Ikke den type integrert lek du snakker om.
AnonymBruker Skrevet 9. april #26 Skrevet 9. april Hvor lenge har du hatt hunden på prøve? Anonymkode: 7294c...47c
AnonymBruker Skrevet 9. april #27 Skrevet 9. april Tabris skrev (7 timer siden): Det du beskriver her er en helt annen form for lek enn det å bare kaste ball/pinner, som er det mange gjør, dessverre. Det var kasting av ball og pinner uten noe mer med det som ble reagert på. Ikke den type integrert lek du snakker om. Å kaste ball i begrenset omfang med en border collie er heller ikke farlig, så lenge man kan lese hunden og regulere etter behov. Jeg synes det blir overhysteri. Det minner meg om sauebønder som mener gjetertreningen blir ødelagt om man lærer hunden å leke. Det stemmer selvfølgelig ikke. Anonymkode: ee15f...b80
Tabris Skrevet 9. april #28 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å kaste ball i begrenset omfang med en border collie er heller ikke farlig, så lenge man kan lese hunden og regulere etter behov. Jeg synes det blir overhysteri. Det minner meg om sauebønder som mener gjetertreningen blir ødelagt om man lærer hunden å leke. Det stemmer selvfølgelig ikke. Anonymkode: ee15f...b80 Det er egentlig veldig enkelt. Hvis hunden sliter med stress fra før og blir mer stresset av å kaste ball, så bør man la være. Hvis hunden fint klarer å regulere seg selv, slutte når man ber den om det og så klarer å slappe av etterpå, så kan man fint kaste ball. Så er det jo en annen sak ang mulige skader ved brå vendinger og slikt, da, men det blir jo en litt annen diskusjon. Jeg for min del foretrekker uansett å kaste ball i høyt gress/ulendt terreng slik at hunden må skru på nesen og lete etter den. Det gir mer og bredere aktivisering, større sjanse for at hunden blir også mentalt sliten og kan roe ned og mindre sjanse for fysiske skader.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå