Diana Skrevet fredag kl. 08:09 #1 Skrevet fredag kl. 08:09 Jeg har en 2 år gammel BC på prøveperiode over påske. Han er veldig kosete og kjempe fin. I utganspunktet ikke aggresiv. Går forøvrig fint med andre hunder i hundeparken eller ute på tur. Men, han har noen ganske store utfordringer. Vi kan ikke gå tur langs vei, fordi han skal jakte biler. Han vil helst ut i veibanen og står og hopper mot veibanen uansett hvor kort bånd jeg har. Han finner ikke roen inne i det hele tatt. Vi kan ha vært på flere timers tur, i hundeparken å lekt med andre/kastet ball eller brukt tid på div hjernetrim. Han går frem og tilbake, jager sin egen skygge og legger seg kun ned hvis jeg setter meg i sofaen. Vi er på påskeferie hos mamma, og her er det en 4 år gammel BC hann. De går stort sett fint sammen. Leker og snuser på hverandre. Halene går i ett sett. Med mindre jeg gir mamma sin hund oppmerksomhet. Da blir min veldig sjalu og glefser/går til angrep. Det er tydelig at de som har hatt han før meg, ikke har trent han på noe som helst. Han har ikke fått grunnleggende trening (har spurt, de sa nei og han har vært lite sosialisert rundt andre hunder (de har sagt det). Ville dere beholdt en hund som vil kreve mye tid og penger i trening, eller sagt "beklager. Her er det for mange utfordringer til at jeg kan overta hunden"? De vil ha 5000,- for han.
Blå tyggis Skrevet fredag kl. 08:25 #3 Skrevet fredag kl. 08:25 Nei. Jeg hadde ikke betalt for de utfordringene der. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:30 #4 Skrevet fredag kl. 08:30 Jeg vil ikke kalle det store utfordringer, det er en bc som ikke får oppfylt behovene sine, det er sånn rasen er og sånn de ofte blir når de er understimulert. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke setter seg inn i egenskapene til hunderasen før de skaffer den, for deretter å si at det er hunden som er problemet. Anonymkode: 6fa39...95f 7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:32 #5 Skrevet fredag kl. 08:32 Jeg ville heller ikke betalt den summen for en hund med så mye «problemer» men om dette er en hund du blir gla i og har mye tid til så er det utrolig hvor mye den kan lære. Om det er en hund eierene ikke ønsker å beholde lengre pga adferden så ville jeg prøvd å finne ut om noen flere er interessert i den evnt pruta kraftig på prisen ned til en symbolsk sum. Anonymkode: 9584a...857 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:51 #6 Skrevet fredag kl. 08:51 Det virker det ikke som at du har kunnskap nok, når du kaster ball med den. Kasting av ball setter hunden i høyt stress, dvs at du påfører den enda mer stress enn den allerede har. Samtidig så er det jo slik at hunder blir mye mer slitne av mental trening/stimuli enn timesvis på tur i bånd. Siden du ikke vet disse tingene fra før, så burde du kanskje takke nei. Med mindre du har tid og ressurser til å skaffe deg kyndig hjelp. Lykke til! Anonymkode: 85430...8e5 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:52 #7 Skrevet fredag kl. 08:52 man burde kanskje ikke ha noen kjæledyr i det hele tatt, hvis det ikke skal noe særlig til før man klager over "slitsomme" dyr. Anonymkode: b277e...b00 2
Tabris Skrevet fredag kl. 10:00 #9 Skrevet fredag kl. 10:00 Du bør overhodet ikke kaste ball og leke masse med en BC som har problemer med å roe seg. Fokuser kun på trening som roer ned, som f.eks søksøvelser, skogsturer og nyinnlæring. Ellers må jeg si at for min del hadde jeg nok ikke tatt til meg en slik hund. Dette med å være redd passerende biler kan bli et omfattende problem som krever veldig mye trening. Det er ikke en oppgave jeg hadde tatt på meg uten videre. 4 1
Galanga Skrevet fredag kl. 10:00 #10 Skrevet fredag kl. 10:00 Nei. Rett og slett fordi det krever tid og innsats å få bukt med bilgjeting som du beskriver her, og noen blir aldri kvitt det. Hvis du tar på deg utfordringen så ville jeg betalt for en profesjonell trener, og sluttet å leke med ball (stress). Det er ikke feil å levere tilbake, det e det prøveperiode er til. 2
Diana Skrevet fredag kl. 10:29 Forfatter #11 Skrevet fredag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil ikke kalle det store utfordringer, det er en bc som ikke får oppfylt behovene sine, det er sånn rasen er og sånn de ofte blir når de er understimulert. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke setter seg inn i egenskapene til hunderasen før de skaffer den, for deretter å si at det er hunden som er problemet. Anonymkode: 6fa39...95f Det vet jeg. Han kom understimulert og ikke trent. Jeg sier ikke at hunden er problemet, men at han har utfordringer som vil kreve mye tid og penger å ordne opp i. Men "det er bare sånn rasen er" stemmer ikke. Ja, de har ett voldsomt jakt innstikt, men at de ikke finner roen inne eller går til angrep når man koser med andre hunder, er ikke normalt. Jeg har hatt BC hele livet, og er godt vant med rasen og hva de krever. Også derfor jeg spesifikt søker opp BC når jeg ser vurderer omplasserings hund
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:29 #12 Skrevet fredag kl. 10:29 BC er smarte hunder og dette kan du med litt trening fjerne. Avbryt når han utagerende mot biler og kom i forkjøpet og belønning positiv adferd. Ang. sjalusien når du gir andre hunder oppmerksomhet så er dette noe som antagelig går seg til. Hunden er ny hos deg og er redd for å miste nok en eier. Vi har også en omplassering hund og kjenner dette igjen. Det roet seg etter noen dager og forsvant helt sakte men sikkert. Hun måtte bare føle seg helt trygg først. Liker du hunden ellers hadde jeh ikke latt dette avgjøre, hadde heller bedt om lengre prøvetid. Selv hadde vi prøvetid i flere uker for å teste alle situasjoner og være sikker på at hun ig vår første hund kunne være alene hjemme sammen. Anonymkode: 07b19...d2c 1
Diana Skrevet fredag kl. 10:32 Forfatter #13 Skrevet fredag kl. 10:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det virker det ikke som at du har kunnskap nok, når du kaster ball med den. Kasting av ball setter hunden i høyt stress, dvs at du påfører den enda mer stress enn den allerede har. Samtidig så er det jo slik at hunder blir mye mer slitne av mental trening/stimuli enn timesvis på tur i bånd. Siden du ikke vet disse tingene fra før, så burde du kanskje takke nei. Med mindre du har tid og ressurser til å skaffe deg kyndig hjelp. Lykke til! Anonymkode: 85430...8e5 Jeg er voks opp med BC og kan rasen og hva de krever godt, og vet disse tingene. Erfaringen sier at å kaste ball med dem en liten stund går helt fint. Dette er første BC jeg har vært borti som ikke klarer å finne roen inne. De som jeg vurderer å kjøpe han fra har derrimot ikke skjønt rasen de fikk, og det er derfor de nå selger han.
Diana Skrevet fredag kl. 10:34 Forfatter #14 Skrevet fredag kl. 10:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): man burde kanskje ikke ha noen kjæledyr i det hele tatt, hvis det ikke skal noe særlig til før man klager over "slitsomme" dyr. Anonymkode: b277e...b00 Da anbefaler jeg deg å lese innlegget på nytt. Jeg verken klager eller kaller han slitsom. Jeg sier at han har en adferd som vil kreve mye tid og penger å få trent. 1
Diana Skrevet fredag kl. 10:35 Forfatter #15 Skrevet fredag kl. 10:35 Tabris skrev (34 minutter siden): Du bør overhodet ikke kaste ball og leke masse med en BC som har problemer med å roe seg. Fokuser kun på trening som roer ned, som f.eks søksøvelser, skogsturer og nyinnlæring. Ellers må jeg si at for min del hadde jeg nok ikke tatt til meg en slik hund. Dette med å være redd passerende biler kan bli et omfattende problem som krever veldig mye trening. Det er ikke en oppgave jeg hadde tatt på meg uten videre. Ja jeg har sendt meldinger til noen hundeskoler for å høre om de kan hjelpe med spesifikk trening. Han er ikke redd bilene, han skal gjete/jakke dem.
Tabris Skrevet fredag kl. 11:36 #17 Skrevet fredag kl. 11:36 Diana skrev (1 time siden): Ja jeg har sendt meldinger til noen hundeskoler for å høre om de kan hjelpe med spesifikk trening. Han er ikke redd bilene, han skal gjete/jakke dem. Ofte vil en slik gjete/jakte-atferd komme av utrygghet. En hund som er trygg på biler har ikke behov for å jakte på dem.
Diana Skrevet fredag kl. 11:46 Forfatter #18 Skrevet fredag kl. 11:46 Tabris skrev (9 minutter siden): Ofte vil en slik gjete/jakte-atferd komme av utrygghet. En hund som er trygg på biler har ikke behov for å jakte på dem. Hmmmm. Du sier noe der. De som har hatt han før meg, har hatt han løs på gård og gått tur i skogen. De har ikke eksponert han for biler sånn egentlig
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:09 #19 Skrevet fredag kl. 12:09 Nei, ikke med mindre du har en god plan på hvordan du vil bruke en bc. De er fantastiske hunder når de får rett stimuli, men de går fort høyt i stress når gjeterinstinkt ikke er under kontroll. Dersom du vil beholde hunden så ta kontakt med noen som kan denne rasen. Anonymkode: f0d1c...763
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:43 #20 Skrevet fredag kl. 13:43 Diana skrev (3 timer siden): Det vet jeg. Han kom understimulert og ikke trent. Jeg sier ikke at hunden er problemet, men at han har utfordringer som vil kreve mye tid og penger å ordne opp i. Men "det er bare sånn rasen er" stemmer ikke. Ja, de har ett voldsomt jakt innstikt, men at de ikke finner roen inne eller går til angrep når man koser med andre hunder, er ikke normalt. Jeg har hatt BC hele livet, og er godt vant med rasen og hva de krever. Også derfor jeg spesifikt søker opp BC når jeg ser vurderer omplasserings hund En border collie har normalt lite med jaktinstinkt. Det er gjeterinstinket som står høyt hos dem. Anonymkode: 85430...8e5 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå