Fighter83 Skrevet torsdag kl. 17:00 #1 Skrevet torsdag kl. 17:00 (endret) Hvordan kan jeg få endret markedsverdien av boligen min når de kun godtar dokumentasjon fra etter 1 juli 2025? Min dokumentasjon er fra mai 2022. Da var prisene mye høyere enn boliger ble solgt for ifjor i mitt område. Så dette blir uansett vinn vinn for skatteetaten sånn jeg ser det. Markedsverdien skatteetaten har vurdert boligen til å ligge på er på 5 800 000,- noe som er over 600 000 kr for høy enn hva jeg kjøpte boligen for i 2022. Alle boliger solgt i samme gate og er av samme størrelse mm blir solgt for det jeg vil endre den til. Disse boligene ble solgt for rundt denne summen i 2025. Er det gyldig å bestille ny takst nå som kan legges til? Må jeg da i såfall bestille ny takst hvert eneste år fremover for da å inneha gyldig dokumentasjon når skattemeldingen kommer? Eller kan jeg legge til dokumentasjon på hva andre boliger i samme gate er solgt for som er helt lik som min av størrelse, standard og byggeår mm? Boligen min er en leilighet så det er hele lange rekka med blokka med hele 6 oppganger med leiligheter jeg har å sammenligne med. Endret torsdag kl. 17:11 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:45 #2 Skrevet torsdag kl. 17:45 Hvorfor er det viktig for deg? Utløser det formueskatt? Om det "bare er for å ha det riktig" så hadde jeg ikke gjort nevneverdig med det. Om leiligheten er nedbetalt/du betaler formueskatt, så ville jeg vurdert å hente inn ny verdi. Anonymkode: dd096...cc9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:52 #3 Skrevet torsdag kl. 17:52 Jeg er så heldig at boligens verdi er verdsatt av min eks. Han trodde han skulle selge meg ut av huset. Så han fikk sine korrupte venner i boligsalg og takst til å dumpe prisen. Men AU! Fordelingen tok en u-sving når han ble konfrontert med å dele noe han absolutt ikke ville dele. Så da jeg kjøpte han ut av huset i stede. Anonymkode: 82800...80a 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:00 #4 Skrevet torsdag kl. 18:00 Fighter83 skrev (59 minutter siden): Hvordan kan jeg få endret markedsverdien av boligen min når de kun godtar dokumentasjon fra etter 1 juli 2025? Min dokumentasjon er fra mai 2022. Da var prisene mye høyere enn boliger ble solgt for ifjor i mitt område. Så dette blir uansett vinn vinn for skatteetaten sånn jeg ser det. Markedsverdien skatteetaten har vurdert boligen til å ligge på er på 5 800 000,- noe som er over 600 000 kr for høy enn hva jeg kjøpte boligen for i 2022. Alle boliger solgt i samme gate og er av samme størrelse mm blir solgt for det jeg vil endre den til. Disse boligene ble solgt for rundt denne summen i 2025. Er det gyldig å bestille ny takst nå som kan legges til? Må jeg da i såfall bestille ny takst hvert eneste år fremover for da å inneha gyldig dokumentasjon når skattemeldingen kommer? Eller kan jeg legge til dokumentasjon på hva andre boliger i samme gate er solgt for som er helt lik som min av størrelse, standard og byggeår mm? Boligen min er en leilighet så det er hele lange rekka med blokka med hele 6 oppganger med leiligheter jeg har å sammenligne med. Har null betydning med mindre du betaler formuesskatt.. Anonymkode: 72411...4d9
Abra Skrevet torsdag kl. 18:04 #5 Skrevet torsdag kl. 18:04 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har null betydning med mindre du betaler formuesskatt.. Anonymkode: 72411...4d9 Så eiendomsskatt bruker ikke boligverdi med i sin beregning? 1
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 18:08 Forfatter #6 Skrevet torsdag kl. 18:08 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har null betydning med mindre du betaler formuesskatt.. Anonymkode: 72411...4d9 Dette er en prinsipiell sak for min del. Helt uaktuelt at f.eks Kolsås, Bekkestua eller Sandvikapriser skal gjøre vi som bor på Rykkinn eller Skui blir påvirket av markedsprisen derfra!
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 18:10 Forfatter #7 Skrevet torsdag kl. 18:10 (endret) Abra skrev (5 minutter siden): Så eiendomsskatt bruker ikke boligverdi med i sin beregning? Dette er faktisk sant! Det står at eiendomsskatten blir beregnet ut fra denne beregningen på Skatteetatens sider. Endret torsdag kl. 18:10 av Fighter83 2
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 18:13 Forfatter #8 Skrevet torsdag kl. 18:13 Men har noen her brukt dokumentasjonen fra naboer som har lik str, standard mm som solgte ifjor mellom 1 juli 2025 og 31 des 2025 for å dokumentere at boligen har lavere markedsverdi enn skatteetaten har stadfestet?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:14 #9 Skrevet torsdag kl. 18:14 Fighter83 skrev (Akkurat nå): Men har noen her brukt dokumentasjonen fra naboer som har lik str, standard mm som solgte ifjor mellom 1 juli 2025 og 31 des 2025 for å dokumentere at boligen har lavere markedsverdi enn skatteetaten har stadfestet? Det er jo det skatteetaten bruker for å sette Markedsverdi. Så du må nok vise til noe annet om du skal sette ned verdien din. Anonymkode: dd096...cc9 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:20 #10 Skrevet torsdag kl. 18:20 Abra skrev (15 minutter siden): Så eiendomsskatt bruker ikke boligverdi med i sin beregning? I Oslo gjør man iallfall det. Anonymkode: 3348c...b07
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:22 #11 Skrevet torsdag kl. 18:22 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo det skatteetaten bruker for å sette Markedsverdi. Så du må nok vise til noe annet om du skal sette ned verdien din. Anonymkode: dd096...cc9 Nei, skatteetaten bruker ren statistikk, uten vurdering. Samme verdi uavhengig av etasje, byggeår, balkong, heis og standard. Anonymkode: 3348c...b07 1 1
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 18:30 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl. 18:30 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo det skatteetaten bruker for å sette Markedsverdi. Så du må nok vise til noe annet om du skal sette ned verdien din. Anonymkode: dd096...cc9 Tydeligvis så stemmer ikke deres tall med hva som faktisk skjer i vår gate. Stor forskjell på pris på en som er solgt med nyoppusset bad og kjøkken som ligger i 1 etg uten trapper og en leilighet som ligger i 2 etg der både bad og kjøkken er over 20 år gammelt og der man må opp trapper. Her i gata er også 1 etg å foretrekke og har større oppmerksomhet enn 2 etg pga 1 etg har hage/stor platting + lett adkomst noe 2 etg ikke har. Utsikten er ok men ikke stort å skryte av da vi ligger såpass lavt at vi kun ser til naboområdene. Blokkene ovenfor/høyere opp blir solgt for høyere pris pga nettopp bedre utsikt.
Grønnsaksvaffel Skrevet torsdag kl. 18:41 #13 Skrevet torsdag kl. 18:41 Fighter83 skrev (8 minutter siden): Tydeligvis så stemmer ikke deres tall med hva som faktisk skjer i vår gate. Stor forskjell på pris på en som er solgt med nyoppusset bad og kjøkken som ligger i 1 etg uten trapper og en leilighet som ligger i 2 etg der både bad og kjøkken er over 20 år gammelt og der man må opp trapper. Her i gata er også 1 etg å foretrekke og har større oppmerksomhet enn 2 etg pga 1 etg har hage/stor platting + lett adkomst noe 2 etg ikke har. Utsikten er ok men ikke stort å skryte av da vi ligger såpass lavt at vi kun ser til naboområdene. Blokkene ovenfor/høyere opp blir solgt for høyere pris pga nettopp bedre utsikt. Skatteetaten sitter ikke å følger med på hva andre boliger i gata har blitt solgt for.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:42 #14 Skrevet torsdag kl. 18:42 Jeg ville bestilt ny takst som dokumentasjon, hvertfall om boligen ikke er veldig ny. Hva er byggeåret? Sammenligningsgrunnlaget kan bli veldig feil siden snitt prisen i et område ikke alltid tar hensyn til byggeåret. Anonymkode: 46d32...97d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:43 #15 Skrevet torsdag kl. 18:43 Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå): Skatteetaten sitter ikke å følger med på hva andre boliger i gata har blitt solgt for. Selvsagt er det med i vurderingen.. det er jo en kjent metode for verdivurdering av boliger i et område. Anonymkode: 46d32...97d
Grønnsaksvaffel Skrevet torsdag kl. 18:46 #16 Skrevet torsdag kl. 18:46 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt er det med i vurderingen.. det er jo en kjent metode for verdivurdering av boliger i et område. Anonymkode: 46d32...97d Det sitter ingen i skatteetaten og følger med på hva boliger i en bestemt gate selges for.
NoaideBiehtar Skrevet torsdag kl. 18:50 #17 Skrevet torsdag kl. 18:50 https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt-og-avgift/skattemeldingen/formuesverdi-bolig-klage/#n-r-kan-du-klage-p-formuesverdien-p-boligen https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/formuesverdi-bolig/ Sitat Gyldig dokumentasjon er: takst som er gitt av kvalifisert takstmann, eller verdivurdering som er gitt av en eiendomsmegler som har kjennskap til området der boligen ligger, eller observerbar markedsverdi - det den aktuelle boligen eller tilnærmet lik bolig i samme område er solgt for. Dokumentasjon på observerbar markedsverdi kan være kjøpekontrakt eller lignende der salgssummen framgår. Eiendommen må være tilnærmet lik i størrelse, byggeår, standard, planløsning, utsikt, lyd- og lysforhold. Det er ikke tilstrekkelig å vise til en generell markedsverdi for boliger i området. Sitat De fem neste årene får du automatisk reduksjon i formuesverdien med den samme prosentvise reduksjonen som ble beregnet det året du dokumenterte markedsverdien. Den prosentvise reduksjonen beregnes ut fra hvor stor forskjellen var mellom den beregnede markedsverdien og den dokumentert markedsverdien. Etter denne femårsperioden beregnes markedsverdien av boligen igjen etter informasjon om boligens beliggenhet, eiendomstype, byggeår og p-rom
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 19:33 Forfatter #18 Skrevet torsdag kl. 19:33 (endret) NoaideBiehtar skrev (49 minutter siden): https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt-og-avgift/skattemeldingen/formuesverdi-bolig-klage/#n-r-kan-du-klage-p-formuesverdien-p-boligen https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/formuesverdi-bolig/ Hvert 5 år må man å ny takst😥 eller.... legge ved dokumentasjon på solgt bolig i området som er lik. Er til å bli gal a ass! Men da forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke får godkjent min kjøpskontrakt fra kjøpet fra 2022. Merkelig greie! Endret torsdag kl. 19:41 av Fighter83
Fighter83 Skrevet torsdag kl. 19:40 Forfatter #19 Skrevet torsdag kl. 19:40 NoaideBiehtar skrev (48 minutter siden): https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt-og-avgift/skattemeldingen/formuesverdi-bolig-klage/#n-r-kan-du-klage-p-formuesverdien-p-boligen https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/formuesverdi-bolig/ Ellers tusen 💓 Her fikk jeg svar på at jeg kan bruke salgsdokumentasjon fra like boliger i området som begrunnelse til at markedsverdien burde være lavere.
NoaideBiehtar Skrevet torsdag kl. 20:44 #20 Skrevet torsdag kl. 20:44 Fighter83 skrev (1 time siden): Hvert 5 år må man å ny takst😥 eller.... legge ved dokumentasjon på solgt bolig i området som er lik. Er til å bli gal a ass! Men da forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke får godkjent min kjøpskontrakt fra kjøpet fra 2022. Merkelig greie! Men det kan jo hende tallene til skatteetaten er mer riktige om 5 år? Kjøpskontrakten fra 2022 sier jo ingenting om markedsverdi i 2025.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå