Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Slike smerter kan ofte skyldes helt ufarlige ting som strekk i livmorbåndene eller oppblåsthet i graviditeten. Derfor er det ikke automatisk noe farlig ut fra det som er beskrevet

Anonymkode: 62a98...263

Men herre min hatt… Handler ikke om at ‘det uansett ikke kan gjøres noe’, men det forstår vel også du innerst inne? 

Dette er en ungdom som åpenbart ikke har det godt akkurat nå - og er sikkert redd. Enhver normal helsepersonell vil ta henne godt i mot og undersøke grunner for smerten og passe på at hun forstår hva som skjer.

Ts; ring til legevakten i Lillestrøm (116117). Forklar symptomene så guider de deg gjennom resten. Om du er veldig bekymret, vær klar på at du ønsker å komme inn for en sjekk.

Anonymkode: 550bf...0ac

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det har jeg heller ikke gjort. Jeg har kun kommet med mulige årsaker ut fra det TS har skrevet, noe dere også har gjort. Forskjellen er at dere tolker det i verste mening, mens jeg ikke gjør det.

Jeg ville uansett besøkt legevakt. Jeg begynte blø i uke 10, og ble sendt videre til ultralyd når jeg var på den alderen. Det var ingenting galt med fosteret, og regner egentlig med det handlet like mye om å trygge meg sånn med tanke på at de jo egentlig ikke kunne gjort noe.

Anonymkode: 10611...b25

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever at det blir mange ulike tolkninger her, og det kan fort gå litt utover det TS faktisk har skrevet. Vi vet heller ikke hvordan formen hennes er nå, så jeg velger å forholde meg til det hun faktisk har oppgitt i innlegget.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I min situasjon fikk jeg også nei, selv om jeg hadde mer grunn til bekymring. Derfor synes jeg det er rart å være så bastant i denne situasjonen

Hvis du med "mer grunn til bekymring" mener blødning, så er det vanlig å få nei til tidlig UL da også. 

Anonymkode: 811f9...7e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du med "mer grunn til bekymring" mener blødning, så er det vanlig å få nei til tidlig UL da også. 

Anonymkode: 811f9...7e1

Nei, det er ikke det jeg mener med “større grunn til bekymring”. Ut fra min erfaring får man et nei uansett hva grunnen er. Jeg bor også i Lillestrøm, som TS, og vet hvordan det fungerer her. Det er lite tilbud når det gjelder gynekolog og ultralyd. Det finnes én privat og én offentlig, og ingen av dem har åpent i påsken.

Skrevet

TS skrev et innlegg for 3 timer siden og har etter det forsvunnet. Tenker vi kan konkludere med troll and move on.

Anonymkode: f66d7...542

Skrevet

Ts håper du fortsatt her er inne 

Ikke hør på alle disse.. det er ikke farlig " om du føler at dette ikke bra og du har vondt så kontakt legevakten.

Har du snakket med dine foreldre om din graviditet? Vil du beholde?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ikke det jeg mener med “større grunn til bekymring”. Ut fra min erfaring får man et nei uansett hva grunnen er. Jeg bor også i Lillestrøm, som TS, og vet hvordan det fungerer her. Det er lite tilbud når det gjelder gynekolog og ultralyd. Det finnes én privat og én offentlig, og ingen av dem har åpent i påsken.

Så om det kommer inn noen med graviditet utenfor livmoren på legevakten i Lillestrøm så må de bare vente til etter påske når det blir plass hos en av de 2 klinikkene med UL/gynekolog tenker du? Sånn får vi håpe det ikke funker, legevakter skal ha UL og de kan eventuelt sende videre til sykehus. 

Selv om TS er gravid kan det også være noe annet enn SA feks kan det være en MA som har blitt infeksjon eller helt urelatert som feks blindtarmbetennelse.

Jeg synes du skal dra til legevakten TS. Exu er potensielt farlig, samme er MA (missed abortion). 

En som er 16 bør også få mer oppfølging enn en voksen kvinne, selv om det bare er normal graviditet med smerter, eller om det er en SA. 

Anonymkode: b013d...2e6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så om det kommer inn noen med graviditet utenfor livmoren på legevakten i Lillestrøm så må de bare vente til etter påske når det blir plass hos en av de 2 klinikkene med UL/gynekolog tenker du? Sånn får vi håpe det ikke funker, legevakter skal ha UL og de kan eventuelt sende videre til sykehus. 

Selv om TS er gravid kan det også være noe annet enn SA feks kan det være en MA som har blitt infeksjon eller helt urelatert som feks blindtarmbetennelse.

Jeg synes du skal dra til legevakten TS. Exu er potensielt farlig, samme er MA (missed abortion). 

En som er 16 bør også få mer oppfølging enn en voksen kvinne, selv om det bare er normal graviditet med smerter, eller om det er en SA. 

Anonymkode: b013d...2e6

Jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke enig i at alder i seg selv skal avgjøre vurderingen. Alle bør få riktig hjelp basert på symptomer og behov, uavhengig av alder. Jeg er også enig i at det kan være andre ting enn SA, og det har jeg ikke vært uenig i. Når det gjelder tilbudet i Lillestrøm, er det dessverre ganske begrenset, og det er ikke noe jeg kan gjøre noe med. Jeg skulle virkelig ønske tilbudet var bedre her, men det er dessverre realiteten. Derfor synes jeg vi bør forholde oss til det TS faktisk skriver, og la helsepersonell gjøre vurderingen

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke noe man får gjort for TS heller. En ultralyd hindrer ikke en spontanabort, så det gjelder henne også – uansett situasjon. :)

Virker som du ikke vil TS skal få ultralyd siden du ikke fikk det. Du skriver i ditt første innlegg at ingen får det før uke 12. Nå har mange sagt at det ikke stemmer. At du ikke fikk var opp til legen din. 

Jeg fikk som sagt ul i uke 6 og 10 pga blødninger. I andre svangerskap fikk jeg første ul i uke 8. 

Håper du har kontaktet lege TS, og at du fikk ul så du får sjekket at alt er ok. 

Anonymkode: f712b...ea0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker som du ikke vil TS skal få ultralyd siden du ikke fikk det. Du skriver i ditt første innlegg at ingen får det før uke 12. Nå har mange sagt at det ikke stemmer. At du ikke fikk var opp til legen din. 

Jeg fikk som sagt ul i uke 6 og 10 pga blødninger. I andre svangerskap fikk jeg første ul i uke 8. 

Håper du har kontaktet lege TS, og at du fikk ul så du får sjekket at alt er ok. 

Anonymkode: f712b...ea0

Det stemmer ikke at jeg mener TS ikke skal få ultralyd. Poenget mitt er bare at man ikke automatisk får ultralyd i slike situasjoner – det er opp til medisinsk vurdering og hva som er nødvendig. At noen får UL tidlig, handler om individuelle vurderinger, som blødning eller andre symptomer. Jeg sier bare at det ikke er noe man kan forvente eller kreve i alle tilfeller.

Ut fra min erfaring har ikke legevakten i Lillestrøm tilgang til ultralyd, så der blir det mer en vurdering og eventuell henvisning videre. Derfor er det ikke gitt at man får UL der, men man kan fortsatt få vurdert om det er behov for videre oppfølging

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det stemmer ikke at jeg mener TS ikke skal få ultralyd. Poenget mitt er bare at man ikke automatisk får ultralyd i slike situasjoner – det er opp til medisinsk vurdering og hva som er nødvendig. At noen får UL tidlig, handler om individuelle vurderinger, som blødning eller andre symptomer. Jeg sier bare at det ikke er noe man kan forvente eller kreve i alle tilfeller.

Ut fra min erfaring har ikke legevakten i Lillestrøm tilgang til ultralyd, så der blir det mer en vurdering og eventuell henvisning videre. Derfor er det ikke gitt at man får UL der, men man kan fortsatt få vurdert om det er behov for videre oppfølging

Men det er ikke opp til deg å vurdere, det er en lege eller annet helsepersonell som skal det. TS bør ringe legevakt og diskutere med dem, ikke med ikke-helsepersonell som helt tydelig ikke vet va hun snakker om. Det er bedre med én telefon for mye, enn at hun blir alvorlig syk pga exu eller sprukket blindtarm. 

Du må gjerne fortelle her inne at du ikke fikk UL, men det er faktisk ugreit å råde andre til å IKKE kontakte lege bare fordi du "ikke vil overdramatisere". Vil du ta ansvar om jenta mister en eggleder fordi hun eventuelt dropper å kontakte hjelp, og har en exu? Hun er 16 år, og trenger sannsynligvis all støtte hun kan få - og kontakter hun helsepersonell nå slipper hun å gå rundt med graviditeten alene, og kan få råd om hbordan snakke med foreldre/barnefar/hjelpeapparat.

Anonymkode: ed6fe...4ef

• Nyttig 2
Skrevet

Ut fra min erfaring i Lillestrøm har ikke legevakten tilgang til ultralyd, og man blir da vurdert og eventuelt henvist videre. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er andre steder, men det er slik jeg har opplevd det her.

Når jeg nevner tilbudet her, er det ikke for å påvirke hva TS bør gjøre, men bare for å beskrive hvordan det faktisk er. Jeg synes generelt det burde vært bedre tilbud.

Jeg ønsker først og fremst å forholde meg til det TS selv har skrevet, uten å tolke for mye.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ut fra min erfaring i Lillestrøm har ikke legevakten tilgang til ultralyd, og man blir da vurdert og eventuelt henvist videre. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er andre steder, men det er slik jeg har opplevd det her.

Når jeg nevner tilbudet her, er det ikke for å påvirke hva TS bør gjøre, men bare for å beskrive hvordan det faktisk er. Jeg synes generelt det burde vært bedre tilbud.

Jeg ønsker først og fremst å forholde meg til det TS selv har skrevet, uten å tolke for mye.

Rart at du tolker så mye som du gjør da:)

Anonymkode: a9b70...fef

• Liker 3
Skrevet

Hva feiler det egentlig dere som svarer i denne tråden? Man burde virkelig ikke bruke kvinneguiden til helsehjelp. 

Anonymkode: 6f9be...191

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det er ikke opp til deg å vurdere, det er en lege eller annet helsepersonell som skal det. TS bør ringe legevakt og diskutere med dem, ikke med ikke-helsepersonell som helt tydelig ikke vet va hun snakker om. Det er bedre med én telefon for mye, enn at hun blir alvorlig syk pga exu eller sprukket blindtarm. 

Du må gjerne fortelle her inne at du ikke fikk UL, men det er faktisk ugreit å råde andre til å IKKE kontakte lege bare fordi du "ikke vil overdramatisere". Vil du ta ansvar om jenta mister en eggleder fordi hun eventuelt dropper å kontakte hjelp, og har en exu? Hun er 16 år, og trenger sannsynligvis all støtte hun kan få - og kontakter hun helsepersonell nå slipper hun å gå rundt med graviditeten alene, og kan få råd om hbordan snakke med foreldre/barnefar/hjelpeapparat.

Anonymkode: ed6fe...4ef

Det er lett å tolke andres innlegg i verste mening, men her er det bare snakk om erfaringer fra hvordan tilbudet er der man bor – ikke en vurdering av hva TS bør gjøre. Uansett er det viktig at TS kontakter helsepersonell ved bekymring.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva feiler det egentlig dere som svarer i denne tråden? Man burde virkelig ikke bruke kvinneguiden til helsehjelp. 

Jeg er helt enig i at man ikke bør bruke forum som helsehjelp, da man kan få mange ulike og potensielt misvisende svar og tolkninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ingrnting galt i å råde henne til å kontakte legevakt.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...