Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er gravid i uke 8 ca. Har ikke tatt ultralyd enda. Men er 8.uker siden ubeskytta samleie. Å har ikke hatt samleie etter det.

er bare 16 år.. men har sterke positive graviditetstester.

men i går å i dag har jeg hatt ganske sterke smerter. Nederst i magen.. som stråler .

jeg er kvalm å tisser mye. Føler meg uvel

jeg lurer på om jeg burde få tatt ultralyd? Føler meg ganske oppblåst å har vondt. Jeg bor i Lillestrøm. Men. Er jo skjærtorsdag. Noen som vet om det er noen steder som er åpent nå. Som tar ultralyd?? Å som ikke koster 3000 liksom? … men sånn 800-1200

Anonymkode: 47b1f...c6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man regner svangerskapets lengde fra første dag i siste menstruasjon. Så du er nok mer enn 8 uker. 
Sterke smerter er sjeldent noe godt tegn. Har du snakket med foreldrene dine om dette? Jeg tenker at du ver sterke smerter bør ta en tur til legevakt. 

Anonymkode: 10d93...9e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke noe ultralyd før uke 12 uansett om man er redd det er noe galt siden det er ikke noe man får gjort noe med det 

Ønsker du tidelig ultralyd må du gå privat 

Anonymkode: 62a98...263

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du får ikke noe ultralyd før uke 12 uansett om man er redd det er noe galt siden det er ikke noe man får gjort noe med det 

Ønsker du tidelig ultralyd må du gå privat 

For noe tull du kommer med. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Om du kontakter legevakten så ka det hende de ta deg inn før uke 12 jo.

jeg var på legevakt i uke 10+0 pga smerter og blødninger, de tok ultralyd og masse prøver, alt var bra, og jeg er nå 6 mnd på vei.

det kan være graviditet utenfor livmoren, så de ta nok en sjekk!

ring du!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe tull du kommer med. 

Det er ikke det jeg sier det legen har sagt til meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er da omtrent 10 uker gravid hvis det er 8 uker siden samleie. Ta kontakt med legevakt hvis det er veldig sterke smerter eller du blir veldig dårlig. 

Anonymkode: d17fe...7b9

Skrevet

Er det noen voksne som vet om situasjonen din?

Jeg tenker det beste du gjør nå er å ringe legevakten siden du har smerter. De vil intervjue seg fram til om det er normalt eller ei. Du er over 16 år så de har ikke meldeplikt til foreldrene dine. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke det jeg sier det legen har sagt til meg. 

Jeg fikk ultralyd i uke 6 og uke 10 pga blødninger. Så tror den legen din ikke vet hva hen prater om. 

Anonymkode: f712b...ea0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk ultralyd i uke 6 og uke 10 pga blødninger. Så tror den legen din ikke vet hva hen prater om. 

Anonymkode: f712b...ea0

Det var det legen sa til meg i min situasjon. Jeg hadde også god grunn til å være bekymret siden jeg hadde mistet flere ganger før, men opplevde dessverre å ikke bli tatt på alvor. Jeg fikk lite forståelse og støtte

Skrevet

Det var det legen sa til meg i min situasjon. Jeg hadde også god grunn til å være bekymret siden jeg hadde mistet flere ganger før, men opplevde dessverre å ikke bli tatt på alvor. Jeg fikk lite forståelse og støtte

En ultralyd hindrer deg ikke i å miste, så da er det bortkastet med UL.

TS er ung OG hun har smerter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan få henvisning til tidlig ultralyd av lege og terskelen skal være lav. Jeg fikk ultralyd i uke 7 pga jeg hadde mistet mange ganger. Jordmor hadde stor forståelse for min situasjon og sa jeg bare måtte ringe dem senere så kunne de ordne ny ultralyd hvis jeg hadde behov. Leit at du ikke fikk noe forståelse eller støtte. 

Anonymkode: ead9e...dda

AnonymBruker
Skrevet

Det var da DIN lege som ikke ville gi DEG det. 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hei. Er gravid i uke 8 ca. Har ikke tatt ultralyd enda. Men er 8.uker siden ubeskytta samleie. Å har ikke hatt samleie etter det.

er bare 16 år.. men har sterke positive graviditetstester.

men i går å i dag har jeg hatt ganske sterke smerter. Nederst i magen.. som stråler .

jeg er kvalm å tisser mye. Føler meg uvel

jeg lurer på om jeg burde få tatt ultralyd? Føler meg ganske oppblåst å har vondt. Jeg bor i Lillestrøm. Men. Er jo skjærtorsdag. Noen som vet om det er noen steder som er åpent nå. Som tar ultralyd?? Å som ikke koster 3000 liksom? … men sånn 800-1200

Anonymkode: 47b1f...c6d

Sykehuset er åpent døgnet rundt. Men om de ønsker å ta deg inn for ul er alltid uvisst. Du må nesten ringe til de og høre. 

Men hva mener du at du er uvel?

Strålinger er normalt å føle. Sterke smerter? Frykter du spontanabort? Det er det ingen som kan gjøre noe fra eller til. Du må kunne klare å snakke med noen rundt deg om din egen helse om du skal ha barn. Er det ingen som vet at du er gravid?? 

Anonymkode: d6e9d...dfb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man får ikke tidlig ultralyd kun fordi man er bekymret, nei.

Men TS har sterke smerter og bør undersøkes på legevakt/sykehus. 

Anonymkode: 811f9...7e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (5 minutter siden):

En ultralyd hindrer deg ikke i å miste, så da er det bortkastet med UL.

TS er ung OG hun har smerter.

jeg vet det og det er jo det jeg sier også, det hindrer ikke ts for spontanabort heller så ingen grunn for at en så ung skal få det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man får ikke tidlig ultralyd kun fordi man er bekymret, nei.

Men TS har sterke smerter og bør undersøkes på legevakt/sykehus. 

Anonymkode: 811f9...7e1

I min situasjon fikk jeg også nei, selv om jeg hadde mer grunn til bekymring. Derfor synes jeg det er rart å være så bastant i denne situasjonen

AnonymBruker
Skrevet

Om du har sterke smerter bør du snakke med foreldrene dine og ringe legevakten, det kan ha noe med graviditeten å gjøre men kan også være noe annet. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: a9b70...fef

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg vet det og det er jo det jeg sier også, det hindrer ikke ts for spontanabort heller så ingen grunn for at en så ung skal få det 

Gå et annet sted med bitterheten din. 

Anonymkode: d17fe...7b9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min situasjon fikk jeg også nei, selv om jeg hadde mer grunn til bekymring. Derfor synes jeg det er rart å være så bastant i denne situasjonen

Du fikk ikke, men det betyr ikke at det gjelder alle :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du fikk ikke, men det betyr ikke at det gjelder alle :)

Det er jo ikke noe man får gjort for TS heller. En ultralyd hindrer ikke en spontanabort, så det gjelder henne også – uansett situasjon. :)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...