GĂ„ til innhold

PCOS?

jentesomer7929

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg er jente, fÞdt i 2002. Jeg fikk mensen i vÄr 2014. Helt siden det har jeg aldri slitt med smerter eller uteblitt mensen, helt normal syklus. Opplevd egglÞsningsslim og. Jeg har gÄtt pÄ Melleva p - piller siden 2022. Hadde en pause i 1 Är, for da hadde jeg ikke kjÊreste (2022 - 2023 med helt normal syklus).

Jeg har da brukt Melleva siden 2023, og sÄ vidt hatt pauser. Jeg lar blÞdningen komme av seg selv, og nÄr den kommer, da tar jeg pause i et par dager for og sÄ fortsette nÄr pausen er over. Sist jeg hadde mensen, var i august 2025. Den kom av seg selv, sÄ tok jeg en pause ogsÄ ga det seg pÄ nytt brett. SÄ kom det plutselig igjen, den 16. januar 2026 spesifikt. Da blÞdde jeg ekstremt mye, sÄ jeg tok en pause pÄ akkurat 7 dager. Men jeg sluttet ikke Ä blÞ, det fortsatte og fortsatte, helt mot slutten av februar og sÄ vidt litt inn i mars.

SÄ ga det ga seg litt, men jeg hadde smÄblÞdninger, sÄkalt spotting. SÄ stoppet det helt i 2 - 3 dager, fÞr jeg fikk ny runde med mensen den 12. mars. Det skal sies, at jeg var veldig dÄrlig til Ä ta de til riktig tidspunkt. Det kunne vÊre alt mellom 21:00 - 03:00 pillen ble tatt.

SÄ dagen etter, den 13. mars ble jeg med mamma til gynekologen siden hun hadde en time. Jeg spurte samtidig om gynekologen kunne sjekke om det var noe galt med meg, fordi jeg hadde blÞdd sÄ lenge. Hun sjekket og tok ultralyd, men spurte aldri om historikk angÄende syklus eller prevensjon, og konkluderte med at jeg har PCOS pÄ stedet.

Dette gjorde meg veldig redd. Mitt stÞrste Þnske er Ä fÄ barn en gang. Den dagen tok jeg ikke pillen, og bestemte meg for Ä slutte for Ä se hvordan min naturlige syklus er. SÄ, siste pille ble tatt 12. mars, altsÄ dagen fÞr. 

Noen dager etter siste pille ble tatt, den 17. mars, snakket jeg med fastlegen. Vi tok en blodprÞve, for Ä se, men vi skal ta en til i mai, da kroppen har fÄtt vÊrt utenom hormonene litt lenger. BlodprÞvene sÄ veldig fine ut. Han sier at han tviler pÄ at jeg har PCOS, mtp normal syklus fÞr jeg startet pÄ pillene ogsÄ.

Natt til 31. mars, 2 uker etter siste pille, la jeg merke til en laaang, gjennomsiktig som vann, klar trÄd jeg kunne dra i. Dette har jeg fÄtt fÞr, og det er vel egglÞsningsslim? SÄ 12t etterpÄ, pÄ dagen, bestemte jeg meg for Ä ta en egglÞsningstest. Den var klink positiv, to streker pÄ bÄde T og C. SÄ, den 2. april, tok jeg ny test, for da skal egglÞsningen visst vÊre over hvis den har vÊrt. Og den ble negativ, en strek pÄ C.

SpÞrsmÄlet mitt er da, kan en gynekolog feildiagnotisere PCOS? Synes det er rart, fordi for mange tar det tid Ä fÄ diagnosen. Jeg fikk den etter EN ultralyd, uten noen spÞrsmÄl om historikk, hvordan syklusen har vÊrt fÞr, eller noe. Jeg har aldri merket noen symptomer heller. Noen som har noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les om forskjellen pĂ„ PCO og PCOS 👍 Med PCOS har man mer hormonforstyrrelser, kan ha problem med syklus, behĂ„ring og annet. Fordi det er et "syndrom" med mange kjennetegn og problemer. PCO er egentlig bare de polycystiske ovariene (eggstokkene har mange smĂ„ eggposer) uten mye av det trĂžbbelet som PCOS innebĂŠrer. Hvis gynekologen kun utfĂžrte en ultralyd, er det nok konkludert med PCOS pga utseendet pĂ„ eggstokkene, men det kan hende at riktig diagnose er PCO.

Jeg fÄr inntrykk av at du roter til syklusen pÄ egenhÄnd selv pÄ den mÄten du beskriver. Om du ikke vil ha barn ennÄ, hadde jeg nok valgt en annen form for prevensjon som fungerer bedre for deg og som du ikke mÄ styre sÄ mye med. Du skriver at du roter med tidspunkter, lager pauser, nytt brett her og der, grubler pÄ blÞdninger og ikke.

Hvis du har PCO eller PCOS, kan det vÊre lurt Ä ikke vente til du er 35+ Är med Ä fÄ barn. Tilfelle du vil slite med Ä bli gravid og trenge hormonbehandlinger for Ä fÄ ordentlig egglÞsning. For det blir ikke noe enklere med alderen.

Skrevet (endret)
Sniff76 skrev (11 timer siden):

Les om forskjellen pĂ„ PCO og PCOS 👍 Med PCOS har man mer hormonforstyrrelser, kan ha problem med syklus, behĂ„ring og annet. Fordi det er et "syndrom" med mange kjennetegn og problemer. PCO er egentlig bare de polycystiske ovariene (eggstokkene har mange smĂ„ eggposer) uten mye av det trĂžbbelet som PCOS innebĂŠrer. Hvis gynekologen kun utfĂžrte en ultralyd, er det nok konkludert med PCOS pga utseendet pĂ„ eggstokkene, men det kan hende at riktig diagnose er PCO.

Jeg fÄr inntrykk av at du roter til syklusen pÄ egenhÄnd selv pÄ den mÄten du beskriver. Om du ikke vil ha barn ennÄ, hadde jeg nok valgt en annen form for prevensjon som fungerer bedre for deg og som du ikke mÄ styre sÄ mye med. Du skriver at du roter med tidspunkter, lager pauser, nytt brett her og der, grubler pÄ blÞdninger og ikke.

Hvis du har PCO eller PCOS, kan det vÊre lurt Ä ikke vente til du er 35+ Är med Ä fÄ barn. Tilfelle du vil slite med Ä bli gravid og trenge hormonbehandlinger for Ä fÄ ordentlig egglÞsning. For det blir ikke noe enklere med alderen.

Har sluttet pÄ prevensjon. Fastlegen sa og at det skal vÊre 2/3 kriterier for Ä fÄ satt PCOS, og ultralyden skal IKKE vÊre tatt nÄr ma bruker piller, for de hemmer egglÞsning og dermed modner ikke egg = PCO utseende pÄ eggstokkene.

Og ja, rote med syklusen er min feil. Det er jeg heeelt enig i. Med en gang jeg stoppet pÄ p pillene, fikk jeg egglÞsning nÄ 2 uker etter og nÄ venter jeg bare pÄ mensen, sÄ er det good. 

Og grunnen til at jeg tror det ble feil diagnose, er fordi jeg alltid har fÄtt egglÞsning nÄr jeg skal, og mensen nÄr jeg skal + ingen av symptomene er noe jeg kan kjenne meg i, i tillegg til normale blodprÞver. FÞler ikke du har lest det jeg sier, nÄr du snakker om at jeg trenger hjelp til Ä fÄ egglÞsning, for jeg har jo Äpenbart hatt det. Er derfor jeg spÞr om noen har tanker. Og btw, PCOS kan pÄvirke fertilitet ja, men ikke PCO nÞdvendigvis.

Endret av jentesomer7929
Feil
Skrevet

Jeg har ikke skrevet at du trenger hjelp med egglĂžsning. Du skrev at du ble redd etter det gynekologen sa fordi du har lyst pĂ„ barn senere, derfor skrev jeg det med at hvis det etter hvert skulle vise seg at du har PCO eller PCOS, er det lurt Ă„ prĂžve Ă„ bli gravid ikke altfor sent i livet. Bare et tips 😊

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...