jentesomer7929 Skrevet i går, 14:25 #1 Skrevet i går, 14:25 Hei dere! Jeg er jente, født i 2002. Jeg fikk mensen i vår 2014. Helt siden det har jeg aldri slitt med smerter eller uteblitt mensen, helt normal syklus. Opplevd eggløsningsslim og. Jeg har gått på Melleva p - piller siden 2022. Hadde en pause i 1 år, for da hadde jeg ikke kjæreste (2022 - 2023 med helt normal syklus). Jeg har da brukt Melleva siden 2023, og så vidt hatt pauser. Jeg lar blødningen komme av seg selv, og når den kommer, da tar jeg pause i et par dager for og så fortsette når pausen er over. Sist jeg hadde mensen, var i august 2025. Den kom av seg selv, så tok jeg en pause også ga det seg på nytt brett. Så kom det plutselig igjen, den 16. januar 2026 spesifikt. Da blødde jeg ekstremt mye, så jeg tok en pause på akkurat 7 dager. Men jeg sluttet ikke å blø, det fortsatte og fortsatte, helt mot slutten av februar og så vidt litt inn i mars. Så ga det ga seg litt, men jeg hadde småblødninger, såkalt spotting. Så stoppet det helt i 2 - 3 dager, før jeg fikk ny runde med mensen den 12. mars. Det skal sies, at jeg var veldig dårlig til å ta de til riktig tidspunkt. Det kunne være alt mellom 21:00 - 03:00 pillen ble tatt. Så dagen etter, den 13. mars ble jeg med mamma til gynekologen siden hun hadde en time. Jeg spurte samtidig om gynekologen kunne sjekke om det var noe galt med meg, fordi jeg hadde blødd så lenge. Hun sjekket og tok ultralyd, men spurte aldri om historikk angående syklus eller prevensjon, og konkluderte med at jeg har PCOS på stedet. Dette gjorde meg veldig redd. Mitt største ønske er å få barn en gang. Den dagen tok jeg ikke pillen, og bestemte meg for å slutte for å se hvordan min naturlige syklus er. Så, siste pille ble tatt 12. mars, altså dagen før. Noen dager etter siste pille ble tatt, den 17. mars, snakket jeg med fastlegen. Vi tok en blodprøve, for å se, men vi skal ta en til i mai, da kroppen har fått vært utenom hormonene litt lenger. Blodprøvene så veldig fine ut. Han sier at han tviler på at jeg har PCOS, mtp normal syklus før jeg startet på pillene også. Natt til 31. mars, 2 uker etter siste pille, la jeg merke til en laaang, gjennomsiktig som vann, klar tråd jeg kunne dra i. Dette har jeg fått før, og det er vel eggløsningsslim? Så 12t etterpå, på dagen, bestemte jeg meg for å ta en eggløsningstest. Den var klink positiv, to streker på både T og C. Så, den 2. april, tok jeg ny test, for da skal eggløsningen visst være over hvis den har vært. Og den ble negativ, en strek på C. Spørsmålet mitt er da, kan en gynekolog feildiagnotisere PCOS? Synes det er rart, fordi for mange tar det tid å få diagnosen. Jeg fikk den etter EN ultralyd, uten noen spørsmål om historikk, hvordan syklusen har vært før, eller noe. Jeg har aldri merket noen symptomer heller. Noen som har noen tanker?
Sniff76 Skrevet i går, 14:46 #2 Skrevet i går, 14:46 Les om forskjellen på PCO og PCOS 👍 Med PCOS har man mer hormonforstyrrelser, kan ha problem med syklus, behåring og annet. Fordi det er et "syndrom" med mange kjennetegn og problemer. PCO er egentlig bare de polycystiske ovariene (eggstokkene har mange små eggposer) uten mye av det trøbbelet som PCOS innebærer. Hvis gynekologen kun utførte en ultralyd, er det nok konkludert med PCOS pga utseendet på eggstokkene, men det kan hende at riktig diagnose er PCO. Jeg får inntrykk av at du roter til syklusen på egenhånd selv på den måten du beskriver. Om du ikke vil ha barn ennå, hadde jeg nok valgt en annen form for prevensjon som fungerer bedre for deg og som du ikke må styre så mye med. Du skriver at du roter med tidspunkter, lager pauser, nytt brett her og der, grubler på blødninger og ikke. Hvis du har PCO eller PCOS, kan det være lurt å ikke vente til du er 35+ år med å få barn. Tilfelle du vil slite med å bli gravid og trenge hormonbehandlinger for å få ordentlig eggløsning. For det blir ikke noe enklere med alderen.
jentesomer7929 Skrevet 19 timer siden Forfatter #3 Skrevet 19 timer siden (endret) Sniff76 skrev (11 timer siden): Les om forskjellen på PCO og PCOS 👍 Med PCOS har man mer hormonforstyrrelser, kan ha problem med syklus, behåring og annet. Fordi det er et "syndrom" med mange kjennetegn og problemer. PCO er egentlig bare de polycystiske ovariene (eggstokkene har mange små eggposer) uten mye av det trøbbelet som PCOS innebærer. Hvis gynekologen kun utførte en ultralyd, er det nok konkludert med PCOS pga utseendet på eggstokkene, men det kan hende at riktig diagnose er PCO. Jeg får inntrykk av at du roter til syklusen på egenhånd selv på den måten du beskriver. Om du ikke vil ha barn ennå, hadde jeg nok valgt en annen form for prevensjon som fungerer bedre for deg og som du ikke må styre så mye med. Du skriver at du roter med tidspunkter, lager pauser, nytt brett her og der, grubler på blødninger og ikke. Hvis du har PCO eller PCOS, kan det være lurt å ikke vente til du er 35+ år med å få barn. Tilfelle du vil slite med å bli gravid og trenge hormonbehandlinger for å få ordentlig eggløsning. For det blir ikke noe enklere med alderen. Har sluttet på prevensjon. Fastlegen sa og at det skal være 2/3 kriterier for å få satt PCOS, og ultralyden skal IKKE være tatt når ma bruker piller, for de hemmer eggløsning og dermed modner ikke egg = PCO utseende på eggstokkene. Og ja, rote med syklusen er min feil. Det er jeg heeelt enig i. Med en gang jeg stoppet på p pillene, fikk jeg eggløsning nå 2 uker etter og nå venter jeg bare på mensen, så er det good. Og grunnen til at jeg tror det ble feil diagnose, er fordi jeg alltid har fått eggløsning når jeg skal, og mensen når jeg skal + ingen av symptomene er noe jeg kan kjenne meg i, i tillegg til normale blodprøver. Føler ikke du har lest det jeg sier, når du snakker om at jeg trenger hjelp til å få eggløsning, for jeg har jo åpenbart hatt det. Er derfor jeg spør om noen har tanker. Og btw, PCOS kan påvirke fertilitet ja, men ikke PCO nødvendigvis. Endret 19 timer siden av jentesomer7929 Feil
Sniff76 Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden Jeg har ikke skrevet at du trenger hjelp med eggløsning. Du skrev at du ble redd etter det gynekologen sa fordi du har lyst på barn senere, derfor skrev jeg det med at hvis det etter hvert skulle vise seg at du har PCO eller PCOS, er det lurt å prøve å bli gravid ikke altfor sent i livet. Bare et tips 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå