Gå til innhold

Sobril mot angst - erfaringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg hjalp ikke sobril noe særlig, men valium hjelper godt. Vet at mange har god effekt av sobril så det er nok veldig individuelt. Ville testet et par ganger, ikke minst for å vite hva slags dosering du tåler. Du vil ikke fremstå som ruset med mindre du tar mer enn du trenger. Du kan også starte med lav dose på dagen og så evt ta litt mer om du kjenner du trenger det. 

Anonymkode: 1b84d...ee7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For meg hjalp ikke sobril noe særlig, men valium hjelper godt. Vet at mange har god effekt av sobril så det er nok veldig individuelt. Ville testet et par ganger, ikke minst for å vite hva slags dosering du tåler. Du vil ikke fremstå som ruset med mindre du tar mer enn du trenger. Du kan også starte med lav dose på dagen og så evt ta litt mer om du kjenner du trenger det. 

Anonymkode: 1b84d...ee7

Enig med deg. Merket ingen virkning på Sobril, men Valium hjelper meg veldig. 

Anonymkode: a41c5...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo 

Anonymkode: ef133...aa9

Enig, har aldri hørt noen som skravler mer på sobril. Det er avslappende. Dette er verdenskjent. Mulig en person med sterk sosial angst kan oppleve avslappelse og dermed tør prate mer. Eneste grunnen tenker jeg.

Anonymkode: 9bf9e...553

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fikk skrevet ut Propranolol mot symptomer ved høyt stoffskifte (høy puls, indre uro, skjelvinger), og merket kun virkning på pulsen. Urofølelsen og skjelvingene ble ikke stort bedre.
Betablokkere bremser fysiske symptomer på nervøsitet og angst (hjertebank, skjelvinger o.l.), men ikke de psykiske. Jeg vil tro det er en grunn til at legen har valgt å skrive ut Sobril til TS.

Anonymkode: 7e66e...16b

Ja ja, men dette har ikke noe å si. TS har allerede fått utskrevet denne medisinen av legen. Hun spør ikke om alternativer og det er ikke vår plass å foreslå alternativer da. Hun spør om efaringer med Sobril, that's it.

Anonymkode: 17e80...6f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig, har aldri hørt noen som skravler mer på sobril. Det er avslappende. Dette er verdenskjent. Mulig en person med sterk sosial angst kan oppleve avslappelse og dermed tør prate mer. Eneste grunnen tenker jeg.

Jeg har skrevet tidligere i tråden om at jeg har brukt sobril i 20 år når jeg må snakke for forsamlinger. Jeg bruker det derfor bare av og til, men jeg kan bekrefte at man kan bli snakkesalig av sobril. Det handler nok om at det gir en ørliten euforisk effekt pluss at enkelte sperrer fjernes.

Så det er jo en ting å være obs på, TS, at sobril kan dempe selvkontroll/selvkritikk generelt. Ikke bare negativ selvkritikk.

Anonymkode: ad90c...c86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg fikk skrevet ut Propranolol mot symptomer ved høyt stoffskifte (høy puls, indre uro, skjelvinger), og merket kun virkning på pulsen. Urofølelsen og skjelvingene ble ikke stort bedre.
Betablokkere bremser fysiske symptomer på nervøsitet og angst (hjertebank, skjelvinger o.l.), men ikke de psykiske. Jeg vil tro det er en grunn til at legen har valgt å skrive ut Sobril til TS.

Anonymkode: 7e66e...16b

Stemmer det :)

Propranolol brukes spesifikt nettopp for musikere, foredrag osv.

Men som du sier reduseres ikke det mentale. Det er skjelvinger, hjertebank osv som dempes. 

Jeg har dessverre mye erfaring med Sobril, og ble fnisete og sløv/fikk litt «slurred speech» de to første gangene jeg prøvde minste dose. Som om jeg var litt brisen. 

Så mannen min merket det. 

Akkurat det hadde nok ikke skjedd i en situasjon jeg hadde angst for. 

Anonymkode: b9a85...a35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig med deg. Merket ingen virkning på Sobril, men Valium hjelper meg veldig. 

Anonymkode: a41c5...41b

Omvendt hos meg - lurer på hvorfor 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Omvendt hos meg - lurer på hvorfor 🤷‍♀️

Folk er forskjellige og reagerer ulikt på ulike medisiner. Sånn er det med alle medisiner. Derfor er det ofte ikke en standardbehandling, det er ikke sånn at alle med høyt blodtrykk skal ha BT medisin A, noen må ha medisin B, eller F, eller en kombinasjon av A og G. 

Anonymkode: b9d37...7c3

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

akkurat som at noen som drikker alkohol for å skravle. alkohol er jo en slags benzo. 

Anonymkode: 1458a...8a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

akkurat som at noen som drikker alkohol for å skravle. alkohol er jo en slags benzo. 

Alkohol er ikke en slags benzo. Herlighet så mye rør folk skriver. 

Anonymkode: b9d37...7c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.4.2026 den 20.28):

Jo.

Blir nivået på debatten høyere nå… :fnise: 

Anonymkode: fc16a...60c

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...