AnonymBruker Skrevet 3. april #41 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir i hvert fall ofte brukt ved søvnvansker Anonymkode: 487dd...01b Nei. Anonymkode: b9d37...7c3 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #42 Skrevet 3. april Som du selv sier, test det noen ganger først, så ser du hvordan du reagerer på den. Og jeg tror mange som er i slike situasjoner der de må prestere, tar en sobril (eller annen medisin). Det er nok vanligere enn hva de fleste av oss tror. Flyreiser, eksamen, taler, bryllup o.l., tror mange tar en sobril, og vi rundt de merker ingenting. Håper du får en fin dag i bryllupet. Anonymkode: 18cb8...90c 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #43 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Her fungerer betablokken Metropolol mot migrenen min🙏men ikke angst! Aldri hørt om at den ska dempe uro. Sobril demper uro,men farlig i lengden. Anonymkode: 9bf9e...553 Jeg sa Propranolol. Ikke metaprolol Metaprolol brukes ikke for fremføringsangst. Fordi den ikke fungerer slik Propranolol gjør. Dette er to ulike medisiner. Anonymkode: b9a85...a35
AnonymBruker Skrevet 3. april #44 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber på ressurskrevende avd på demetavdeling. Sobril er en av de medikamentene som blir brukt. På enkelte pasienter har det god virkning og på andre dårlig. Kan også virke motsatt spesiellt om pasienten allerede har begynt å utagere/ rope/ bli urolig. Så mitt tips er at du på forhånd tester ut dose og at du tar medikamentet Før du egentlig kjenner at du trenger det. Husk at medikamenter kan virke forskjellig fra person til person. Anonymkode: 0d991...44d Demente har ikke samme virkningsprofil. Så de er ikke relevante å sammenlikne med befolkningen øvrig. Anonymkode: b9a85...a35
AnonymBruker Skrevet 3. april #45 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sobril er sovemedisin. Ikke så greit når man skal i et bryllup? Står du ikke på antidepressiva? Anonymkode: 487dd...01b Sobril er ikke sovemedisin, men det blir noen ganger skrevet ut for å dempe tankekjør og angst slik at man skal få sove når det faktisk er tid for å sove. Det er ikke som Imovane eller flunitrazepam. Anonymkode: 8a236...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #46 Skrevet 3. april Ja, sobril har hjulpet meg i 20 år med å håndtere å snakke foran forsamlinger. Før jeg fikk sobril av legen, fikk jeg ekstrem angst eller panikkanfall hver eneste gang. Dvs 15 år med ekstrem angst. Til slutt ble jeg sykmeldt og klarte ikke å håndtere livet mer. Etter å ha fått sobril, trenger jeg aldri å grue meg til å snakke for forsamlinger. Jeg kan ikke engang huske forrige gang jeg fikk et panikkanfall. Men ja, du må prøve det på forhånd i en lignende situasjon. Saken er at hvis du prøver det ut i en vanlig situasjon uten mye angst, så vil du bare bli søvnig, mens i en skremmende eller angstfylt situasjon, vil sobril ikke virke søvndyssende, men angstdempende. Adrenalinet du får i en angstfylt situasjon vil mest sannsynlig hindre deg i å bli søvnig. Ihvertfall fungerer det sånn for meg. Anonymkode: ad90c...c86 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #47 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei. Anonymkode: b9d37...7c3 Jeg har fått det en gang for å roe angst og tankekjør som hindret meg i å få sove, etter en lengre tid med minimal søvn pga dette, men jeg er helt enig i at det ikke kan kalles en sovemedisin. Anonymkode: 8a236...fc0 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #48 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sobril er sovemedisin. Ikke så greit når man skal i et bryllup? Står du ikke på antidepressiva? Anonymkode: 487dd...01b Nei. Sobril er ikke en sovemedisin. Anonymkode: 70fd6...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #49 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det blir i hvert fall ofte brukt ved søvnvansker Anonymkode: 487dd...01b Nei. 100% feil. Anonymkode: 70fd6...8f2 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #50 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det blir i hvert fall ofte brukt ved søvnvansker Anonymkode: 487dd...01b Det blir litt som å kalle antibiotika for smertestillende medisin. Ja, smertene forsvinner når antibiotika begynner å virke på infeksjonen som forårsaker smerte, men det er likevel ikke det medisinen brukes for. Anonymkode: 8a236...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 3. april #51 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner ei som tar det av og til. Eneste er at jeg merker det på henne. Er at hun skravler enormt mye. Test det ut før en slik stor dag. Anonymkode: ef133...aa9 Ingen skravler ekstremt mye på Sobril. Anonymkode: 70fd6...8f2 2
AnonymBruker Skrevet 3. april #52 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg sliter med ptsd og angst. Får spesielt sterk angst hvis jeg er i sentrum for oppmerksomhet eller må snakke foran en forsamling mennesker. Nå i sommer skal datteren min gifte seg, og det er veldig viktig for meg å klare å gjennomføre en tale. Psykiateren min har derfor forskrevet sobril som jeg kan ta på denne dagen. Skal teste det ut en gang eller to før dagen, men har aldri tatt det før. Er ikke snakk om at jeg skal ta det noe videre eller fortsette å bruke det. Men det er altså så viktig for meg å klare å holde en tale. Er det noen som har noen erfaringer med sobril mot denne typen angst? Jeg er redd for å fremstå eller føle meg ruset, ikke huske selve dagen, si ting jeg ellers ikke ville sagt/ha dårlige sperrer og lignende. Anonymkode: e8f0e...b17 Du må teste noen dager før for å se hvordan virkningen er på deg. Før jeg skulle holde foredrag måtte jeg ta den 1 til 1/2 time før. Virkningen varer i noen timer hos meg og du fremstår ikke som ruset/sløvet. Det er kun på innsiden du merker effekten, ved at angsten roer seg ned. Jeg har også prøvd betablokkere som noen nevner her men det hadde overhodet ingen effekt på meg. Du nevner at dette gjelder et bryllup og da ville jeg unnlatt å drikke alkohol etterpå, når du har inntatt Sobril. Om du kombinerer med alkohol kan du bli skikkelig dårlig. Anonymkode: b31cb...3a9 1
veronica<3 Skrevet 3. april #53 Skrevet 3. april Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 3. april #54 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingen skravler ekstremt mye på Sobril. Anonymkode: 70fd6...8f2 alle skravler ekstremt mye på Sobril. Anonymkode: 1458a...8a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #55 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): alle skravler ekstremt mye på Sobril. Anonymkode: 1458a...8a1 Nei. Anonymkode: b9d37...7c3 5
AnonymBruker Skrevet 3. april #56 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei. Anonymkode: b9d37...7c3 Jo. Anonymkode: 1458a...8a1
AnonymBruker Skrevet 3. april #57 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 16.10): Her fungerer betablokken Metropolol mot migrenen min🙏men ikke angst! Aldri hørt om at den ska dempe uro. Sobril demper uro,men farlig i lengden. Anonymkode: 9bf9e...553 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg sa Propranolol. Ikke metaprolol Metaprolol brukes ikke for fremføringsangst. Fordi den ikke fungerer slik Propranolol gjør. Dette er to ulike medisiner. Anonymkode: b9a85...a35 Jeg fikk skrevet ut Propranolol mot symptomer ved høyt stoffskifte (høy puls, indre uro, skjelvinger), og merket kun virkning på pulsen. Urofølelsen og skjelvingene ble ikke stort bedre. Betablokkere bremser fysiske symptomer på nervøsitet og angst (hjertebank, skjelvinger o.l.), men ikke de psykiske. Jeg vil tro det er en grunn til at legen har valgt å skrive ut Sobril til TS. Anonymkode: 7e66e...16b 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #58 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke svar på medisinspørsmål når du ikke kjenner til medikamentet overhodet. Dette er ikke en sovemedisin. Anonymkode: 17e80...6f4 Det er muskel avslappende og JO ofte en sovemedisin. Jeg blir sløv eller sovner. Noe som trengs av og til da her. Anonymkode: 9bf9e...553
AnonymBruker Skrevet 3. april #59 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ingen skravler ekstremt mye på Sobril. Anonymkode: 70fd6...8f2 Jo Anonymkode: ef133...aa9
veronica<3 Skrevet 3. april #60 Skrevet 3. april Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå