Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det bedre å flytte til med småbarn før skolealder, Bærum eller Lillestrøm (Volla/Vigernes)? 

Ønsker hus med hage, bra skole, og at det er pendlervennlig til Oslo. 

Veldig spent på deres tanker og erfaringer🙏☺️

Anonymkode: b245b...f2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snodig spørsmål. 
Sikkert bra steder begge to. Bærum har vel 130.000 innbyggere, så stor variasjon. Betydelig billigere på Lillestrøm sånn generelt. 

Anonymkode: 5f2c2...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Tror hellere spørsmålet er hvor mye penger du har og hvor i Bærum du tenker deg om du skal dit? Bærum er mye forskjellig.

Vi personlig valgte bydel Østensjø men økonomisk sett kunne vi kjøpt i Bærum. Men orker ikke det materielle presset der, jeg vil at barna mine ikke skal vokse opp i en boble. Vi har familie i den rike delen av Bærum som har fortalt mye rart om hva barna har fortalt fra skolemiljøet. Men folk flest er generelt hyggelige, så det kommer nok litt an på hvor man bor.

Lillestrøm kjenner jeg ikke så mye til, det jeg har hørt har vært bra. 

Anonymkode: 80300...a72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte Lillestrøm, siden vi ikke ønsker fasaden med materialisme. Kjekt å ha toget her også, gull verdt!

Kriminalitet finner du overalt nå i dag dessverre.

Anonymkode: 9aa1f...d10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 8.44):

Snodig spørsmål. 
Sikkert bra steder begge to. Bærum har vel 130.000 innbyggere, så stor variasjon. Betydelig billigere på Lillestrøm sånn generelt. 

Anonymkode: 5f2c2...6c0

Jeg mente områder i Bærum slik som Bekkestua, Høvik, Jar, Stabekk eller Sandvika. Skjønner at det er variasjon , men at folk assosierer mange områder i Bærum med status.. Spørsmålet mitt er vel kanskje heller om det er verdt det? For mange sånne områder er avhengig av bil, lange avstander(pendling til Oslo), man må reise litt for å komme til en kafeer...butikker..hm 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 9.00):

Vi valgte Lillestrøm, siden vi ikke ønsker fasaden med materialisme. Kjekt å ha toget her også, gull verdt!

AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 9.00):

Hvordan er folk der? Er vel ressurssterke folk der også, men som kanskje er litt mindre opptatt av materialisme? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 8.57):

Tror hellere spørsmålet er hvor mye penger du har og hvor i Bærum du tenker deg om du skal dit? Bærum er mye forskjellig.

Vi personlig valgte bydel Østensjø men økonomisk sett kunne vi kjøpt i Bærum. Men orker ikke det materielle presset der, jeg vil at barna mine ikke skal vokse opp i en boble. Vi har familie i den rike delen av Bærum som har fortalt mye rart om hva barna har fortalt fra skolemiljøet. Men folk flest er generelt hyggelige, så det kommer nok litt an på hvor man bor.

Lillestrøm kjenner jeg ikke så mye til, det jeg har hørt har vært bra. 

Ja, det skjønner jeg godt. Vi har også råd til å kjøpe i Bærum. Men med våre kriterier blir det likevel fort et oppussingsobjekt (helst over 180kvm, over tre soverom, stor hage, kort vei til tog/kollektiv, bra skolekrets..) og i Lillestrøm kan vi jo få alt det tror jeg utenom å måtte pusse opp i 20 år😅  Samtidig lurer vi på om vi vil gå glipp av noe hvis vi ikke velger Bærum (der stortsett alle våre venner bor). Er det noe de ser som ikke vi ser? Eller er vi bare tilfeldigvis i et sånt miljø pga jobb og utdanning..og føler et lite press der… Man vil jo det beste for sine barn. Men det hørtes ikke bra ut det. Hva forteller de om skolemiljøet i Bærum? 

Skrevet

Velg alt annet enn Romerike. OK, Lillestrøm er bedre enn resten av røkla, me Romerike er generelt The Dodgy End of Akershus. Har du råd til Bærum og vennene dine bor der, er det lett å velge. Alternativt finnes det mange flotte steder i Oslo og Follo.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner kun en familie som bor i Lillestrøm, de flyttet fra Grefsen til et eneboligområde jeg ikke husker navnet på som er type 15 min gange fra togstasjonen. Sikkert lengre i realiteten da med glatte og snøvær osv.

Men de trives veldig.

Bærum er Bærum, det kommer man jo ikke unna.

Merker det på de jeg kjenner som bor der og i Asker - forventningene rent økonomisk er høyere. 

Jeg hadde valgt rekkehus i Oslo - men om alle venner bor i Bærum, så er jo det største faktor kanskje? Om dette er nære og gode venner dere ønsker som «chosen family»? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde valgt Lillestrøm.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kompis2026 skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde valgt Lillestrøm.

Hvorfor?😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Bærum øst. Jeg jobber i Lillestrøm og treffer en del gjenger. 

Jeg ønsker at barna skal kunne gå til og fra skolen eller vennene sine på egenhånd og ikke bli ranet. 

Anonymkode: 3127f...839

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor?😊

Bærum er rikmannsstrøk og de utfordringer det medfører. Det er ikke Lillestrøm.

Endret av Kompis2026
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Bærum, om dere ikke reiser veldig mye med fly. For da kan det være greit å bo nær Gardermoen.

Hvorfor, jo Bærum er en ressurssterk kommune med store forskjeller fra blokker og "landsbygda" til rekkehusgrender og flotte villaer. Du finner alt i Bærum, de som har hest på eiendommen sin og de som bor i områder med blokker og mer drabantbypreg.

Du har kort vei til Oslo, Asker, Drammen, Hønefoss og egne slalåmbakker, kystområder og Kalvøya som er gull om sommeren. Du har Sandvika med butikker, senter,kino og kulturhus(dette har du i Lillestrøm også) Du har Bærumsverk med kulturhistore og julemarkeder og sikker mye mer. Lommedalen med flotte naturområder. Du har Steinerskole og flere andre private alternativer samt toppidrettsungdomsskole og vgs.

Alt av idrettstilbud er det kort vei til, mer spesialiserte ting som stuping og kunstløp finnes også i nærheten(Asker)

Jeg har selv gått vgs i Bærum og opplevde at Bærumsmiljøet er mye mer enn det flashy breiale vi gjerne tenker på med Bærum/Blærum. Du har og de ressursterke, engasjerte, kulturinteresserte og idrettglade. foreldre som bryr seg som kjører og stiller opp. Du har gjennomgående utdannede mennesker som bor der, noe som innebærer at barn treffer mange kunnskapsrike og flinke folk i sitt nærmiljø og får masse spennende impulser.

Anonymkode: 80c39...2a8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville valgt Bærum øst. Jeg jobber i Lillestrøm og treffer en del gjenger. 

Jeg ønsker at barna skal kunne gå til og fra skolen eller vennene sine på egenhånd og ikke bli ranet. 

Anonymkode: 3127f...839

Takk for svar! Er det slike gjenger i Volla området også, og er det ikke trygt for barn å gå hjem selv der? Det hadde jo trukket ned en del for Lillestrøm😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg godt. Vi har også råd til å kjøpe i Bærum. Men med våre kriterier blir det likevel fort et oppussingsobjekt (helst over 180kvm, over tre soverom, stor hage, kort vei til tog/kollektiv, bra skolekrets..) og i Lillestrøm kan vi jo få alt det tror jeg utenom å måtte pusse opp i 20 år😅  Samtidig lurer vi på om vi vil gå glipp av noe hvis vi ikke velger Bærum (der stortsett alle våre venner bor). Er det noe de ser som ikke vi ser? Eller er vi bare tilfeldigvis i et sånt miljø pga jobb og utdanning..og føler et lite press der… Man vil jo det beste for sine barn. Men det hørtes ikke bra ut det. Hva forteller de om skolemiljøet i Bærum? 

Nei, mobbing av barn som bare har én hytte (man må ha to), barn som har vært på chartertur og ikke på Maldivene, og barn som har matpakke med på skolen blant annet. Jeg har jobbet på en skole i Oslo vest selv (ikke det aller rikeste strøket men veldig dyrt) og de foreldrene der er spesielle i sine krav kan du si.

Men det er som sagt mye hyggelige personer også, og kan du følge med økonomisk går det nok helt fint. 

Der vi bor i bydel Østensjø har det kommet til en del «champagnesosialister», det er vel egentlig heller ikke alltid så charmerende. Det har blitt dyrt der også og det er ikke helt samme typer folk som har råd til å kjøpe nå som før. Det blir mye forretningsadvokater og finansfolk og direktører nå mens det før var folk med «normale» jobber (ingeniører, økonomer osv). 

Jeg vil si at jo mer lik du er naboene i utdanning og økonomi, dess enklere blir det å bo der. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bærum er ikke et sted du vil trives som "husfattig". Jeg vil ikke si det er et utpreget merkepress på barna (altså luksus, typ. Dior) men du må kunne ha evne til å kjøpe utstyr av kvalitet og helst kunne strekke deg litt der det teller (f.eks DB-sekk). 

Sannheten er at det er bare flere bemidlede familier rundt Jar-området, og der er bedre for barna å være den bedmidlede familien på Lillestrøm, enn den som sliter økonomisk på Jar. 

Jeg synes ikke Lillestrøm er et særlig godt område. Det er økende kriminalitet og det var vel ikke så lenge siden det var en sak med en skole som trengte 10 tolker for et foreldremøte... kommunen er relativt fattig. Selvfølgelig en stor kommune med mange subkulturer/områder, men det er noe å være oppmerksom på. 

Anonymkode: 3b316...db2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Bærum øst, og jeg opplever det som relativt behagelig. Ressurssterke folk ja, men opptatt av idrett og skole. Veldig nedpå så langt. Kanskje vi bare er heldige med årskull. Men, jeg ville styrt unna områder som har lite blokk/ rekkehus i skolekretsen. Finner du en miks er jeg helt sikker på at det blir fint. 

setter pris på nærhet til bane, marka og hyggelige folk jevnt over. 

Anonymkode: f3607...b08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Er det slike gjenger i Volla området også, og er det ikke trygt for barn å gå hjem selv der? Det hadde jo trukket ned en del for Lillestrøm😅

Jo det er trygt å gå hjem alene. Det gjør barna også. Vi bor i Lillestrøm 😊

Anonymkode: 14db2...452

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...