Gå til innhold

Deprimert, har noen tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er skikkelig langt nede nå, deprimert. Hva er dine beste tips for å komme seg litt opp på?

Anonymkode: 4a8cc...235

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fokuser på å bedre deg selv. Ta en løpetur, mediter, finn en hobby, ring en venn, lag god sunn mat

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor er du det? Pga påskehøytiden? 

Anonymkode: 01e55...d81

AnonymBruker
Skrevet

Her og nå? Spise noe. 

Anonymkode: 316e0...44b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er skikkelig langt nede nå, deprimert. Hva er dine beste tips for å komme seg litt opp på?

Hvis du faktisk er deprimert finnes det ikke noe quick-fix for å komme seg litt oppå, som du sier… I og med at du har fått diagnosen depresjon regner jeg med at legen din allerede har satt deg under behandling, men klart det tar tid. Prøv å finn deg en hobby. Kontakt noen som står deg nær. Snakk med noen du stoler på om hvordan du har det. Og du. Det hjelper faktisk litt å gå en tur. 

Anonymkode: 442e0...a15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvorfor er du det? Pga påskehøytiden? 

Anonymkode: 01e55...d81

Opplevd en del vondt i livet som jeg ikke har fått bearbeidet og ødelegger relasjoner rundt meg på grunn av mine plager. Har lagt meg nå og bare gråter, vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hva som er grunnen til at du er deprimert. Er det pga en hendelse, en situasjon? Eller er det bare at du er deprimert akkurat nå?

Anonymkode: 1f495...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du faktisk er deprimert finnes det ikke noe quick-fix for å komme seg litt oppå, som du sier… I og med at du har fått diagnosen depresjon regner jeg med at legen din allerede har satt deg under behandling, men klart det tar tid. Prøv å finn deg en hobby. Kontakt noen som står deg nær. Snakk med noen du stoler på om hvordan du har det. Og du. Det hjelper faktisk litt å gå en tur. 

Anonymkode: 442e0...a15

Har prøvd ulike medisiner uten effekt og mine nære er lei av mine plager, noe jeg forstår. Vet ikke hva jeg skal gjøre

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer litt an på hva som er grunnen til at du er deprimert. Er det pga en hendelse, en situasjon? Eller er det bare at du er deprimert akkurat nå?

Det kommer nok av tidligere hendelser som jeg ikke har bearbeidet og som påvirker meg nå i livet..vanskelig å komme ut av dette og mangler litt forståelse fra de rundt hvor vanskelig jeg har det. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Åja, nå skrev vi samtidig her. Da skjønner jeg at det dreier seg om ubearbeidede følelser. Det kan hjelpe å sette deg ned, lukke øynene - og se for deg selv i situasjonene som har vært vonde, se på deg selv i situasjonen, og snakke til deg selv som om du vil hjelpe og forstå deg selv fra den gang. Om du skjønner?

Krever kanskje litt øvelse, men det er verdt å prøve. Det er en måte å komme i kontakt med deg selv på. Forstå deg selv, og gi deg selv omsorg. Det er lov å gråte eller hva du har behov for, være din egen beste venn. Trøste. Gi deg selv lov til å kjenne på alt du føler, for det er gode grunner til at du føler dem. Ut fra hva du har opplevd og vært gjennom.

Og, så kanskje du etter hvert klarer å kjenne etter "hva er det jeg trenger å gjøre nå, for å få det bedre?" Og, så gjøre de tingene. Trenger ikke være mye, kanskje bare ta en dusj eller gå deg en liten tur.

Vet ikke om du skjønte hva jeg mente her, men jeg håper det - og, heier på deg. Ubearbeidede følelser venter bare på at du skal ta tak i dem, ta dem på alvor og møte dem. Først da kan de gå vekk❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åja, nå skrev vi samtidig her. Da skjønner jeg at det dreier seg om ubearbeidede følelser. Det kan hjelpe å sette deg ned, lukke øynene - og se for deg selv i situasjonene som har vært vonde, se på deg selv i situasjonen, og snakke til deg selv som om du vil hjelpe og forstå deg selv fra den gang. Om du skjønner?

Krever kanskje litt øvelse, men det er verdt å prøve. Det er en måte å komme i kontakt med deg selv på. Forstå deg selv, og gi deg selv omsorg. Det er lov å gråte eller hva du har behov for, være din egen beste venn. Trøste. Gi deg selv lov til å kjenne på alt du føler, for det er gode grunner til at du føler dem. Ut fra hva du har opplevd og vært gjennom.

Og, så kanskje du etter hvert klarer å kjenne etter "hva er det jeg trenger å gjøre nå, for å få det bedre?" Og, så gjøre de tingene. Trenger ikke være mye, kanskje bare ta en dusj eller gå deg en liten tur.

Vet ikke om du skjønte hva jeg mente her, men jeg håper det - og, heier på deg. Ubearbeidede følelser venter bare på at du skal ta tak i dem, ta dem på alvor og møte dem. Først da kan de gå vekk❤️

Tusen takk ❤️ Ligger bare og gråter og har det vondt nå. Hvordan får jeg vekk de følelsene, alt som har vært? Jeg vil bli frisk, for meg selv og de rundt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk ❤️ Ligger bare og gråter og har det vondt nå. Hvordan får jeg vekk de følelsene, alt som har vært? Jeg vil bli frisk, for meg selv og de rundt

Om du er emosjonelt ustabil så kan du søke deg inn på DBT gruppeterapi 

Anonymkode: 91228...82e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du er emosjonelt ustabil så kan du søke deg inn på DBT gruppeterapi 

Anonymkode: 91228...82e

Hva er det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har prøvd ulike medisiner uten effekt og mine nære er lei av mine plager, noe jeg forstår. Vet ikke hva jeg skal gjøre

Det høres litt for enkelt ut, men frisk luft, raske gåturer og masse vann! Jeg var som deg, ingenting hjalp, men dette hjalp. Minst en halv time rask gange hver dag, gjerne på steder du ikke treffer alle naboene, i hvert fall ikke den første tiden før du føler deg bedre, og masse vann altså. 

Men om du har virkelig store uforløste traumer, må du snakke med en virkelig god terapeut, i mellomtiden kan du uansett prøve det som hjalp meg over den verste kneiken. ♥️ 

Anonymkode: 044cf...ddf

AnonymBruker
Skrevet

Trening!!! Det er dokumentert effektivt. Og dagslys, bra mat osv. grunnleggende behov 

Anonymkode: c7f8f...418

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Usj, ja skjønner at du sliter akkurat nå. 

Hvordan du skal få vekk følelsene, og alt som har vært? Ja, som jeg skrev i stad - så er én måte å møte følelsene. Altså gå inn i det som har vært, kjenne på det igjen og gi deg selv både trøst og hjelp.

Skjønner at det ikke er helt enkelt å gjøre på egen hånd, men i og med at du nå er alene og ikke på et sted hvor du kjapt kan få tak på en terapeut eller annen hjelp - så, foreslo jeg at du kunne prøve.

Altså, lukk øynene, og prøv å se for deg selv fra den gang du var i én av disse vanskelige opplevelsene du har hatt.
Gå inn i "bildet" av hva du ser. Kjenn etter hva du føler og hvordan du har det i situasjonen du var i. Ha en samtale med deg selv underveis, hvor du trøster og hjelper deg som du ser i situasjonen fra den gang. Si hva du synes om å være i situasjonen, og hva den gjør med deg. Ble du sint? Lei deg? Frustrert? Sår? Og, forsikre deg selv om at du vil være der for den personen du var den gang - at du forstår og vil passe på. For, den personen som opplevde det vonde - bor fremdeles i deg. Det gjør alle ubearbeidede følelser - frem til de blir møtt, anerkjent og forstått. Personen du var fra situasjonen trenger deg som er her nå, til å gi seg trøst og varme.

Det er kanskje ikke så lett å forstå hva jeg prøver å formidle - litt vanskelig å forklare også - men, jeg håper du skjønner essensen av hva jeg prøver å formidle, og kanskje gir det en sjanse❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...