Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er på hytta til svigerfamilien i påsken. Der er også svigerinne og datter som er 15 år. Jeg og svigerinne skulle ut en tur i går kveld. Da var hennes datter på badet. Svigerinne banket på og spurte om hun kunne komme inn å hente noe. Datter sa nei. Men vi hadde ikke tid til å vente, så hun banket på at sa at hun kom inn. Datter stod i pyjamas og fønet håret og klikket på moren. Hun ropte og kjeftet. Gikk inn på rommet og smelte døren og kastet sminken sin utover rommet. 

Er dette normalt? Jeg har 2 barn på 6 og 8 år og gruer meg til de blir tenåring 🫣

Anonymkode: 65ecb...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er nok varierende hvor normalt det er, men jeg kan absolutt gjenkjenne denne oppførselen fra venninner da jeg var i den alderen 😅 

Anonymkode: 50872...384

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Overfor andre? Ikke normalt. Overfor mor? Veldig normalt. 🙄

Anonymkode: 572ce...d2b

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres temmelig vanlig ut, ja.

Anonymkode: 6e1f1...ca2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke normalt. Ikke overfor mor heller. Jeg har to tenåringsjenter. De er som regel veldig snille og greie. De ville aldri oppført seg noe i nærheten av det du beskriver. Ikke overfor meg heller 

Anonymkode: fff36...c3f

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine svinger veldig. Kan være veldig greie, snille og ha god folkeskikk hjemme, og i neste øyeblikk oppføre seg som om de har gått på Trump-Akademiet

Anonymkode: 8e732...0a4

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hørt venninner klage over dette et par år før det blåser over, er som regel kun mor og far humøret går utover. Jentene er hyggelige og greie med alle andre er bare foreldrene som irriterer de. Har ikke opplevd noe lignende med mitt barn men han er gutt da. :D 

Er det en tid man skal få være litt dramatisk så må det jo være tenårene når alt av hormoner river og sliter i en. Tenker det er like normalt å gjøre slikt som å ikke gjøre det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er flere små episoder etter vi kom på hytta på søndag. Vi bakte kanelboller en dag og alle spiste. Det ble igjen 2 stk. Dagen etter våknet vi tidlig og koste oss med hver sin kanelbolle og kaffe. Det likte ikke 15 åringen. Hun ble så sur. 

Kanskje jeg er heldigere som har gutter 😅

Anonymkode: 65ecb...b6e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig ja. Mye hormoner og sinne de ikke klarer å regulere. Og ikke tro at det hjelper å kjefte heller. Det går over

Anonymkode: 150f9...3ec

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Normal oppførsel er det ikke, men tenåringer er svært ofte urasjonelle i reaksjonsmønsteret sitt. Det gjelder å puste med magen, det går over. 

Anonymkode: b4a2a...379

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt nei. 

Anonymkode: f4a0f...175

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, ikke normalt.. 

men forsøkte mor å forklare hvorfor dere ikke kunne vente, før hun bare braste inn på badet?

for det er ikke normalt å ikke respektere andres private sfære, på badet. 
så det skjønner jeg at 15 åringen reagerer på!

derimot å trasse ut på eget som og kaste så sminke rundt , der blir det unormalt igjen… 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei. Det er ikke normalt. Ikke overfor mor heller. Jeg har to tenåringsjenter. De er som regel veldig snille og greie. De ville aldri oppført seg noe i nærheten av det du beskriver. Ikke overfor meg heller 

Dette. Jeg har to døtre selv rundt den alderen, de ville aldri oppført seg sånn. Ikke normalt.

Anonymkode: c6923...687

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste er 16. Ingen av mine har oppført seg slik, verken mot meg eller andre. De har lært at baderommet er et felles rom, og kan ikke okkuperes av noen med mindre man er på do eller i dusjen. Vi har flere bad, men går inn og ut selvom andre er der. 

jeg prøver fremdeles å lære mannen min det. Han bruker en times tid på å sitte på do. Det er ikke greit å okkupere et fellesrom så lenge selvom man er på do. 

det eneste rommet de har myndighet til å «kaste» noen ut er eget soverom, men det er sjelden det er noe problem. Hadde mitt barn reager slik, vet jeg faktisk ikke hvordan jeg ville handtert det. 

Anonymkode: 65aeb...f9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Misanthropis skrev (5 minutter siden):

Nei, ikke normalt.. 

men forsøkte mor å forklare hvorfor dere ikke kunne vente, før hun bare braste inn på badet?

for det er ikke normalt å ikke respektere andres private sfære, på badet. 
så det skjønner jeg at 15 åringen reagerer på!

derimot å trasse ut på eget som og kaste så sminke rundt , der blir det unormalt igjen… 

Men det er heller ikke normalt av en 15-åring å nekte mor å komme inn på badet hvis hun står med pysj og føner håret.

Hvis jeg trenger å komme inn på badet når jentene mine er der, prøver de å få det til. Når man er 15 forstår man at man må ta hensyn og forsøke å hjelpe hverandre, man er ikke verdens navle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri sånn. Jeg hadde mine raserianfall da noen kom inn på soverommet mitt uten tillatelse. Var da snakk om søsken, som bare kom for å stjele og å plage meg, og jeg overreagerte i et hormonelt raserianfall, men det var i starten av tenårene. Innen jeg var 15 år så hadde jeg mer kontroll over meg selv. 

Så 15 år er litt i seineste laget vil jeg si. Slik oppførsel er mer å forvente av en 12 åring, ikke 15 åring. Og det er andre ting som gjør at jeg vil si nei, det er ikke normalt selv for en 12 åring. Hun var påkledd, det å nekte noen å komme inn da er bare barnslig og reaksjonen etterpå er en overreaksjon og tegn på dårlig følelsereglurering og kontroll, langt over hva man kan skylde på hormoner. Bikker mer over til atferdsproblemer og/eller psykisk lidelse, men er for lite informasjon til å konkludere med det, sånn at det er sagt. Men normalt... det vil jeg ikke si at det er, uti fra hvordan du beskriver situasjonen. 

Anonymkode: 98fc7...f7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre man vet hele historien så er det vanskelig å si.

Kanskje datra ikke ville være der i det hele og store. Kanskje moren hadde vært ei megge mot henne tidligere på dagen? Kanskje hun har kranglet med venninner på telefon eller blitt slått opp med? Kanskje hun har PMDD? 

For en helt vanlig 15åring en helt vanlig dag er det ikke normalt. For en som kanskje har en dårlig dag og heller ville hatt bypåske med venner og kanskje moren har kommentert noe tidligere og hormonene raser, ja da er det ikke så unormalt.

Anonymkode: e8ba1...56a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Neida, det behøver ikke å bli sånn. Hvis man er godt oppdratt, og har lært å ha respekt for foreldre og andre, så skjer ikke voldsomme eksplosjoner. Litt småfurting må du nok regne med, men ikke sånne veldige anfall. Furter de, så er det bare å la dem furte ferdig i stillhet, uten å plage resten av familien.

Anonymkode: 3fc19...4ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er normalt. Selv om du har barn som ikke utagerer slik, så er slik oppførsel ikke uvanlig.

Anonymkode: 113a8...7fc

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt er det ikke normalt. Hvis man har giddet å oppdra barna sine vel å merke.

Anonymkode: 8c1c6...1a8

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...