Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har eller har hatt utvidet stipend fra Lånekassen her? Gjelder den også ved flere psykiske problemer som skaper stort funksjonsfall og også påvirker den fysiske helsen?  Dersom noen ønsker å dele, hvilken diagnose har du og var det vanskelig å få legeerklæring som støtter søknaden om utvidet stipend? Har så veldig gjerne lyst å studere, men har tidligere møtt veggen ganske kraftig av å jobbe på siden, men ting ville ikke gått rundt økonomisk med vanlig stipend/lån alene så hvis noen har erfaring med utvidet stipend så ønsker jeg gjerne å høre mer om dette:-)

Anonymkode: 3a700...b00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, begynte studiene i fjor og fullførte første semester, men ble deretter sykemeldt fordi belastningen jobb/studie var for stor. Jeg skal søke det utvidede stipendet til høsten med legeerklæring på at det var påkjennelsen med jobb som førte til sykemelding. Jeg har diagnosen Aspergers men merker lite til den i dagliglivet. Tror det omtrent kreves legeerklæring og diagnose for å få godkjennelse av ekstra stipend slik jeg har forstått det. Det er jo for de med "nedsatt funksjonsevne". Så du må nok få en sakkyndig bekreftelse på det.

Anonymkode: c3ab6...345

AnonymBruker
Skrevet

Må ha diagnose som er godkjent. De jeg vet kan gi er dysleksi,  epilepsi,  adhd(i enkelte tilfeller) autisme, asparges 

Anonymkode: 147e4...5e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må ha diagnose som er godkjent. De jeg vet kan gi er dysleksi,  epilepsi,  adhd(i enkelte tilfeller) autisme, asparges 

Takk for svar! Finnes det noe sted man kan se hvilke diagnoser som er godkjent? Er under utredning nå for flere ting inkludert noen du nevner her hvertfall !

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Finnes det noe sted man kan se hvilke diagnoser som er godkjent? Er under utredning nå for flere ting inkludert noen du nevner her hvertfall !

Muligens inne på lånekassen.

Vet at en da ikke kan ha noe lønnet arbeid under studie og sommer hvis jeg husker rett

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du kan trygt se bort fra det svaret. Det om godkjente diagnoser er ren feilinformasjon. Det er ikke min mening eller noe sånt, det er en ren faktaopplysning. Og det fremgår nå også tydelig av Lånekassens egen omtale av ordningen. 

Det som betyr noe er om din nedsatte funksjonsevne gjør deg ute av stand til å ha lønnet arbeid ved siden av studiene. Om det er terminal kreftsykdom eller allergi er uten betydning, det er din manglende evne til å ha jobb ved siden av studiene som betyr noe. Det finnes ingen diagnoser som liksom er godkjent eller ikke godkjent.

Jeg gikk til DPS mens jeg studerte og fikk dette innvilget uten problemer ved at behandler skriftlig bekreftet at jeg ikke var i stand til å ha jobb ved siden av studiene. Det stod ikke engang noen diagnose, og i begynnelsen hadde jeg heller ingen endelig diagnose.

Lånekassen har ikke medisinskfaglig kompetanse, og de legger til grunn det lege eller psykolog sier med mindre det åpenbart er grunn til annet. 

Anonymkode: e8050...89d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det i 3 år gjennom bachelor. Har ADHD diagnose men ingenting annet og har også høy kapasitet egentlig, var ikke noe problem å få det godkjent. 

Man kan fint jobbe i sommerferiene forresten, ser noen over her som skriver det motsatte.

Anonymkode: fa6ba...308

AnonymBruker
Skrevet

Som innlegg nr 6 sier, det trengs ingen diagnose. TS trenger bare underskrift av legen din og eventuell stempel, og det er det. Ingenting annet utover å krysse riktig på skjemaet. Har du en lege som sliter og ser at dette er noe du trenger, så vil det ikke være noe problem for deg å få dette gjennom hele studiet om du vil. 

Anonymkode: c9054...6e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta en legetime å forklar. 

Anonymkode: f6a26...74e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er i samme situasjon, begynte studiene i fjor og fullførte første semester, men ble deretter sykemeldt fordi belastningen jobb/studie var for stor. Jeg skal søke det utvidede stipendet til høsten med legeerklæring på at det var påkjennelsen med jobb som førte til sykemelding. Jeg har diagnosen Aspergers men merker lite til den i dagliglivet. Tror det omtrent kreves legeerklæring og diagnose for å få godkjennelse av ekstra stipend slik jeg har forstått det. Det er jo for de med "nedsatt funksjonsevne". Så du må nok få en sakkyndig bekreftelse på det.

Anonymkode: c3ab6...345

Nei, det kreves ikke noe legeerklæring eller spesifik diagnose. Har du i det hele tatt trykket på X-skjemaet på Lånekassen som består av kun 2 sider?

Alt du trenger er underskrift av legen din. Når legen din har vurdert det at du trenger dette stipendet, så bekreftes det enkelt og greit av legen sin underskrift. Lånekassen krever ikke å vite hvorfor. Det er tross alt legen som har studert til å bli lege og vet best. 

Så når legen har satt underskrift, så er det mer enn nok for Lånekassen sin del. 

Jeg skjønner at folk er traumatisert av NAV-sadister som terroriserer og knuser brukere ihjel både økonomisk, sosialt, psykisk, osv, og der NAV krever snart bekreftelse på når du dreit på toalettet sist, (så satser ei NAV kjerring på å overprøve det også 😂) men heldigvis er ikke Lånekassen slik. 

Lånekassen er langt mer normale og greie å ha med å gjøre sammenlignet med NAV. 

Så det holder med underskrift fra legen din på X-skjemaet. Det er tross alt en lege som har fått autorisasjon fra staten, som alle andre leger og når legen mener at du har nedsatt funksjonsevne innen den perioden du søker tilleggsstipendet, så holder det for Lånekassen. 

Anonymkode: c9054...6e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen Takk til alle som har svart her! Er nå positiv til at dette vil ordne seg. Har hvertfall dps og psykolog på laget mitt så håper på at fastlege også er enig og godkjenner og gir legeerklæring! Hvor tidlig bør man spørre om dette? Nå er vi jo allerede i april, men tenker jeg vil avklare dette så snart som mulig. Hvor tidlig snakket dere med lege og søkte? Er det tidligere søknad når man skal søke på dette eller må man vente til svar på samordna?

AnonymBruker
Skrevet

Har KPTSD, psykologspesialist som jeg har gått til i 4 år skrev bare signatur omtrent og gav et stempel. 0 problemer og fikk utvidet stipend. Jeg studerer til å bli erfaringskonsulent på fagskolen som blir støttet av Lånekassen, det første halve året av studiet hadde jeg en 60% stilling men det ble for mye for meg så når det var snakk om nedbemanning på jobben sa jeg meg nesten frivillig til å bli sagt opp. Lånekassen, utvidet stipend, husbanken og AAP har gjort det mulig for meg å fullføre studiet (ferdig nå i mai). Har fått en 60% stilling etter studiene hvor jeg er i praksis nå. 

Lånekassen gir god hjelp og lege/psykolog trenger ikke skrive 8 A4 sider om detaljer om sykdommen. 

Anonymkode: ee055...409

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tusen Takk til alle som har svart her! Er nå positiv til at dette vil ordne seg. Har hvertfall dps og psykolog på laget mitt så håper på at fastlege også er enig og godkjenner og gir legeerklæring! Hvor tidlig bør man spørre om dette? Nå er vi jo allerede i april, men tenker jeg vil avklare dette så snart som mulig. Hvor tidlig snakket dere med lege og søkte? Er det tidligere søknad når man skal søke på dette eller må man vente til svar på samordna?

Du må ha studieplass først, så søke normalt lån og så kan du søke x-stipend. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som noen her nevner. Du trenger heller ikke ha fastlegen med på laget: Dette kan DPS fint ta seg av. Det trengs «en lege eller en spesialist», og DPS har definitivt spesialister på den typen plager som reduserer din funksjonsevne.

Selvsagt ingenting i veien med å høre med fastlege, og det er jo dumt om fastlegen mener dette bare er tull, men fastlege trenger altså ikke være den som går god for dette. Overfor Lånekassen er det helt greit at det er den som jo også behandler deg for de aktuelle plagene. Det er virkelig ingenting rart i det. 

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, det finnes en tilsvarende ordning for sommermånedene. Her er støtten noe høyere, siden du jo ikke får ordinær studiestøtte de månedene. Denne må du bare huske å søke om separat når den tid kommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...