Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Selv lette jeg høyt og lavt etter en utfyllende anmeldelse av denne vognen før jeg kjøpte den, så tenker at det sikkert er andre som gjør det samme. Er du kun interessert i motoren og vuggefunksjon er det siste punktet.

Starter med å beskrive vår bruk av vognen: Vi har brukt vognen i 2 mndr. Babyen har da vært 5-7mndr i perioden vi har brukt den. Vi har brukt easygrow minimizer madrass for bedre komfort. Første mnd brukte vi kun inne pga vær, andre mnd har vi vært noe mer ute men fortsatt hovedsakelig inne. Vi kjøpte denne for motor- og vuggefunksjon, da barnet vårt er avhengig av konstant bevegelse for å sove, men vi har flere barn og andre ting som må gjøres når ungen sover. Det er også helsemessige årsaker som gjør at jeg ikke kan trille vanlige vogner i oppoverbakke, fordi selv det blir for tungt og dermed skadelig. Det er altså ikke ren latskap. Ikke at jeg personlig dømmer noen for å kjøpe noe slikt kun fordi det gjør hverdagen enklere, selv uten slike utfordringer, men det er fryktelig mange her inne som har et behov for å kommentere hvor late folk er som har elektrisk barnevogn.

1. Kalesje. Kalesjen er tynn og flimsete, lufteluka har ikke borrelås eller knapp så den blåser opp rett som det er hvis det er noe vind. Vi har fargen almond beige - anbefales ikke. Kalesjen er så tynn og fargen så lys at alt både sollys og taklamper skinner rett gjennom. Vi må bruke teppe over selve kalesjen (ta det med ro, ikke foran selve åpningen). Har bestilt svart kalesje som reservedel fra Cybex og håper det kan fikse problemet. 

2. Selene. Et innsalgspunkt på vognen er jo at dette er "bilseler", enkelt med å kun feste to komponenter i låsen og dra i én snor for å stramme også én knapp for å løsne. I teorien. For det første er det umulig å finne liggeunderlag eller vognposer som er kompatible med dette oppsettet. Siden den ikke kan deles opp som en vanlig 5-punkts kan du ikke bruke de som kun har "hull" øverst, nederst og i hver side. For det andre, om du først finner noe som passer (easygrow minimizer og Cybex egne poser - som forøvrig heller ikke passer perfekt..) så er det veldig tungvint å stramme og løsne selene. Du må løfte på både underlag og pose for å komme til knappen og stroppen som er plassert i setet, og dersom ungen sitter oppi (noe den gjerne gjør når du skal stramme) blir det veldig tungt. Selene vrir seg ofte veldig lett og er vanskelig å få tilbake på plass.

3. Konfigurasjon med sittemuligheter. Ettersom vi kun bruker denne til ett av barna har vi ikke testet med søskenvogn, selv om dette er mulig på denne modellen. Vi ønsket i utgangspunktet å ha sittedelen øverst på vognen for å kunne ha den medfølgende kurven i nederste hakk. Det går ikke. Du må ha kurven øverst, det er forskjellige hakk på nederste og den du kan stille inn øverst. Det er da kun nederste hakk du kan bruke for sittedelen/liggedelen, da den som passer til begge er opptatt. Ungen må dermed ligge helt nederst som er veldig nærme bakken. Personlig ønsker jeg ikke det i "frykt" for bla. nysjerrige hunder og fremmede småbarn, samt sølepytter og spruting fra forbipasserende biler. Kurven har derfor støvet ned i skapet siden vi fikk vogna.

4. Hjulene. Forhjulene kan låses, men låsen er kronglete plassert på baksiden. Er vandt med Britax smile, der er låsene enkelt plassert foran, så disse (Cybex) virker bare merkelig plassert. Sikkert en smak og behag type ting. Etter 2 uker med bruk begynte begge forhjulene å hvine hver gang vi svinger, det gjør de fortsatt. Har brukt vognen mye med låste hjul for vugging frem og tilbake, så det kan jo være en grunn? Men syntes da den skal tåle å brukes i låst posisjon. Hjulene er forøvrig knallharde og dempingen gjør ikke opp for det når du triller på grus eller brostein, da er det full risting i hele vogna.

5. Sammenslåing. Krevende. Du kan ikke ha vognen konfigurert slik du vil også slå den sammen. Sittedelen må være vendt utover (vi har den innover fordi babyen vil se oss når han sovner og våkner) for å kunne slå sammen. Selv da er den veldig sensitiv på hvordan du slår den sammen, gjør du det ikke helt riktig med riktig press på riktig sted så vil den ikke ned. Jeg har blitt så frustrert at dette har blitt mannen min sin oppgave.. sittedelen tar vi bare av og har ved siden av, har aldri klart å få den kompakt sammen med den på.

6. Plass. Den har god oppbevaringsplass under, men det er ingen kant foran. Har du noe stort eller tungt oppi kurven og triller bratt nedover kan det skli ut.

7. Motoren og vuggefunksjon. Hvor skal man begynne? Når den funker er den veldig nyttig for trilling i oppover- og nedoverbakke. Når den funker. Vår vogn går 4/5 ganger rett i standby modus og er umulig å få ut av standby igjen. Da må vi skru av vogna og vente noen minutter før vi kan prøve igjen og håpe den funker, som er veldig lite praktisk hvis du skal opp en bakke akkurat da. Husk at vognen er ekstra tung pga motor, så når du må dytte hele manuelt er det  tungt. Vuggefunksjon er dermed vanskelig å starte, du må ha låste hjul og bremsene på (det er ganske åpenbart og ikke noe problem i utgangspunktet). Men du må være rask mellom å skru på motoren (da må vogna være i bevegelse), få på bremsen, for så å trykke vuggefunksjon. Babyen vår våkner da ofte av den høye bremselyden og at motoren da gjerne ikke starter og vuggingen ikke starter. Kan såklart ikke manuelt vugge mens man prøver igjen, fordi bremsen er på. Da må du starte hele greia om igjen. Vi har fulgt demonstrasjonsvideoen fra Cybex offisielle YouTube-kanal flere ganger, både jeg, mannen min og besteforeldre har prøvd og alle møter samme problemene. På videoen skjer det sømløst, det er ikke tilfellet på ekte. Vi har også prøvd alt av råd vi kan finne på nett og ved å spørre AI. (Vi har sendt inn dette som en reklamasjonssak der vi kjøpte den, men de har ikke svart på 3 uker - trass i to purringer. Det er denlillebarnebutikken.no vi har brukt. Det er mulig, og vi håper, at våre utfordringer skyldes noe galt som kan fikses. Oppdaterer innlegget hvis det er det. Men dette er en advarsel jeg selv ville satt pris på, ettersom motoren var grunnen til at vi kjøpte vognen). Hvis du er så heldig å komme til det steget i prosessen at vognen faktisk vugger så må jeg si at den vugger veldig hardt. Barnet vårt er vandt til det nå, men det tok en stund. Hver gang den kommer bakover virker det som den bråbremser og barnet kan skyves nedover fordi det er så kraftig. Dette er selv på laveste nivå, vi bruker ikke noe høyere da det blir for voldsomt. Vuggingen avtar sakte og skrur seg helt av etter en stund (tror det er rundt 20 minutter). Det kan ikke overstyres, så vi som er avhengig av kontinuerlig vugging må stadig trykke og starte på nytt (som da naturligvis ofte stopper hele greia og vi må begynne prosessen på nytt. Og da hender det jo at babyen våkner igjen pga. En runde til med alt styret.) 

Konklusjonen: denne vogna skuffer på svært mange punkter og jeg er spesielt skuffet over motor- og vuggefunksjon. Jeg håper dette er en reklamasjonssak. Uansett er det flere punkter den er veldig svak på, så med mindre du er avhengig av motor ville jeg ikke kjøpt denne. Det er mulig e-priam er bedre, den har jeg ikke erfaring med, men den er også en del dyrere. Skulle jeg valgt vogn på nytt uten å være avhengig av motoren ville jeg ikke valgt denne. Med det sagt, når motoren fungerer er den god for vårt bruk! Den hjelper bra i bakker både opp og ned (bremsing). Anbefaler å prøve seg litt frem før man putter barnet oppi, da gassen er ganske sensitiv og man bør bli litt vandt til det så vogna ikke tipper (tips: ikke hold igjen vogna når den går for fort, selv om det er instinktivt.. da tipper den mot deg). 

Endret av mamma0703
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svært utfyllende vurdering! Veldig nyttig. Anbefaler å også legge den til i Den store barnevogntråden.

Anonymkode: a9ed6...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...