AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:52 #21 Skrevet onsdag kl. 09:52 Av alle avhengigheter i verden er dahliaer det mest helsefrembringende! Mye god psykisk helse i hagearbeid. Ingenting å skamme seg over, jeg heier på dere! ❤️ Anonymkode: 94715...8f7 1 1
Basile Skrevet onsdag kl. 10:01 #22 Skrevet onsdag kl. 10:01 Elsker georginer og i år satser jeg på å så frøa jeg samla fra egne i fjor. Det sies at georginer ikke er frøekte og derfor kan man få andre blomster enn morblomsten.
Laraa Skrevet onsdag kl. 10:09 #23 Skrevet onsdag kl. 10:09 (endret) Du er ikke alene. Da jeg jeg forsatt hadde hage satt jeg i flere timer på en gitt dato hvert år og ventet på det store vårsalget til Morgan&Thomson, som om det var konsertbilletter som ble lagt ut og da ble det ikke rent lite sendt fra England 😅 Forskjellen er at det var skabiosa og akeleiefrø hos meg. Endret onsdag kl. 10:11 av Laraa 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:12 #24 Skrevet onsdag kl. 10:12 Har også bestilt alt for mange, selv om jeg fikk ca 1 blomst av de mange jeg bestilte i fjor. De har begynt å komme nå, og for første gang har jeg satt meg ned og sett over dem forløpende, kuttet av ødelagte knoller og forsøkt å dele dem. Fy flate så mye svinn. Mange som her knekt, men har alltid fått minst et øye så er vel innafor. Så langt bare en som jeg mistenker har gall! Begynner å få sansen for slik de gjør det mange andre steder, at de er delt på forhånd og kommer som bare en knoll ("chickenlegs"). Anonymkode: 6d32b...aab 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:13 #25 Skrevet onsdag kl. 10:13 Laraa skrev (3 minutter siden): Du er ikke alene. Da jeg jeg forsatt hadde hage satt jeg i flere timer på en gitt dato hvert år og ventet på det store vårsalget til Morgan&Thomson, som om det var konsertbilletter som ble lagt ut og da ble det ikke rent lite sendt fra England 😅 Forskjellen er at det var skabiosa og akeleiefrø hos meg. Gode erfaringer? Bare frø eller andre ting også? Har fått tollbehandling alle de gangene jeg har bestilt frø fra utlandet 🫠 Anonymkode: 6d32b...aab
Laraa Skrevet onsdag kl. 10:25 #26 Skrevet onsdag kl. 10:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gode erfaringer? Bare frø eller andre ting også? Har fått tollbehandling alle de gangene jeg har bestilt frø fra utlandet 🫠 Anonymkode: 6d32b...aab Jeg har bare gode erfaringer fra Thompson &Morgan Riktignok bare frø og ikke knollvekster, men jeg har vært storfornøyd med T&M. Og jeg har ikke måtte betale toll, (kanskje de er endel av VOC.) Kan ikke garantere at det ikke har endret seg verken med kvalitet eller toll siden det begynner å bli en del år siden jeg hadde hage, men da jeg var hagefrelst, var Thompson og Morgan en storfavoritt, samt Impecta i Sverige.
Margit777 Skrevet onsdag kl. 10:25 Forfatter #27 Skrevet onsdag kl. 10:25 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da er vi enige - impacta hadde liksom flere i samme CV pose men kun en da de kom ( sto 2 og 3 på noen av de) har ikke orka klage - hva er din erfaring der? Anonymkode: cc18a...509 De har jeg bare kjøpt zinnia frø av. Ikke knoller enda. Har kjøpt knoller fra botanisk hage, plantasjen, magnolia nossebro (samboer med adresse i Sverige), Syverud gård ( litt pga spenninga med ei vanskelig dame 😄) plukk selv og hageglede. Har kun erfaring fra plantasjen og botanisk hage.Fra de andre har jeg ikke plantet enda, er på knoll stadiet med gall i tankene. Men reagerte på syverud gård som virka sykt gniene. Og har mest sannsynlig gall på en som de er utsolgt av. Og det må man vise til før man planter den, men det er en knoll fra Nederland og ikke direkte fra de. Men har to til jeg mistenker 😄 Blir morsomt å se hvor mye feilsendinger det blir. For firmaet virker jo ikke så himla svært. Noe annet med de fra Nederland. Den knollen var klippet i flere ganger, så den har de allerede undersøkt og bare sendt i fra seg. Men har spart den og lagt den unna de andre. Endret onsdag kl. 10:27 av Margit777
Margit777 Skrevet onsdag kl. 10:29 Forfatter #28 Skrevet onsdag kl. 10:29 (endret) Laraa skrev (10 minutter siden): Jeg har bare gode erfaringer fra Thompson &Morgan Riktignok bare frø og ikke knollvekster, men jeg har vært storfornøyd med T&M. Og jeg har ikke måtte betale toll, (kanskje de er endel av VOC.) Kan ikke garantere at det ikke har endret seg verken med kvalitet eller toll siden det begynner å bli en del år siden jeg hadde hage, men da jeg var hagefrelst, var Thompson og Morgan en storfavoritt, samt Impecta i Sverige. Takk for tips. Må man ikke betale ekstra for plantesertifikat? Nå er det veldig vanskelig å få planter fra utlandet til Norge. Noen nekter å sende hit siden vi ikke er i EU også. De sender kun i UK 😢 Endret onsdag kl. 10:36 av Margit777
Margit777 Skrevet onsdag kl. 10:38 Forfatter #29 Skrevet onsdag kl. 10:38 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Gode erfaringer? Bare frø eller andre ting også? Har fått tollbehandling alle de gangene jeg har bestilt frø fra utlandet 🫠 Anonymkode: 6d32b...aab Ja. De sender desverre ikke til Norge mer. Jeg synes først det så ut som de var dyre 12 pund for dahlia, men det var for 5 stk. Bare tok noe oppi kassa men googla og de sender kun i UK og rundt der. Endret onsdag kl. 10:38 av Margit777
Margit777 Skrevet onsdag kl. 10:40 Forfatter #30 Skrevet onsdag kl. 10:40 Basile skrev (37 minutter siden): Elsker georginer og i år satser jeg på å så frøa jeg samla fra egne i fjor. Det sies at georginer ikke er frøekte og derfor kan man få andre blomster enn morblomsten. Hold oss oppdatert. Jeg elsker å se frølinger. Fikk ikke tatt frø i fjor. Det er så morsomt å se resultatene ❤️
Margit777 Skrevet onsdag kl. 10:42 Forfatter #31 Skrevet onsdag kl. 10:42 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har også bestilt alt for mange, selv om jeg fikk ca 1 blomst av de mange jeg bestilte i fjor. De har begynt å komme nå, og for første gang har jeg satt meg ned og sett over dem forløpende, kuttet av ødelagte knoller og forsøkt å dele dem. Fy flate så mye svinn. Mange som her knekt, men har alltid fått minst et øye så er vel innafor. Så langt bare en som jeg mistenker har gall! Begynner å få sansen for slik de gjør det mange andre steder, at de er delt på forhånd og kommer som bare en knoll ("chickenlegs"). Anonymkode: 6d32b...aab Bare ikke kast de med en gang de som ligger slengt nedi posen. Fått spirer på flere jeg trodde jeg bare skulle kaste. La de bort i en krok og plutselig øyne på flere 😊 Kan ta opptil 3 uker. Ser at mange i USA ser ned på den nederlandske måten at man får en knoll og ikke chikenlegs, men de er muligens mindre utsatt for gall. For i nederland tar de vel opp de med potetmaskin. Og så harver de over blomstene om høsten og gjødsler de ut, er med på å spre mye da. Endret onsdag kl. 10:47 av Margit777
Laraa Skrevet onsdag kl. 10:44 #32 Skrevet onsdag kl. 10:44 Margit777 skrev (2 minutter siden): Ja. De sender desverre ikke til Norge mer. Jeg synes først det så ut som de var dyre 12 pund for dahlia, men det var for 5 stk. Bare tok noe oppi kassa men googla og de sender kun i UK og rundt der. Nei det var synd! Bare for 5 -6 år siden kjøpte jeg derfra til Norge. Kjipt ,kanskje Brexit har med saken å gjøre? Aner ikke hvorfor det ble sånn, men jeg tror du hadde blitt veldig fornøyd. De var rause med frømengden og det var stadig outlet med pakker for 1£
Margit777 Skrevet onsdag kl. 10:48 Forfatter #33 Skrevet onsdag kl. 10:48 Laraa skrev (3 minutter siden): Nei det var synd! Bare for 5 -6 år siden kjøpte jeg derfra til Norge. Kjipt ,kanskje Brexit har med saken å gjøre? Aner ikke hvorfor det ble sånn, men jeg tror du hadde blitt veldig fornøyd. De var rause med frømengden og det var stadig outlet med pakker for 1£ Ja, så at de kunne behandle planta med noe ekstra også, for bare 1 pund. Noe gjødsling av noe slag, aldri sett det før
Margit777 Skrevet onsdag kl. 11:13 Forfatter #34 Skrevet onsdag kl. 11:13 Basile skrev (1 time siden): Elsker georginer og i år satser jeg på å så frøa jeg samla fra egne i fjor. Det sies at georginer ikke er frøekte og derfor kan man få andre blomster enn morblomsten. Ja. Det er så artig. Jeg skal gjøre det i år Jeg også 😊 Synd man ikke kan kjøpe frø tatt av den og den dahliaen. Fikk ikke gjort det i fjor.
Margit777 Skrevet onsdag kl. 19:38 Forfatter #35 Skrevet onsdag kl. 19:38 Delte en knoll nå, mannen sa: driver du og lager voodoo dukker?
Basile Skrevet torsdag kl. 07:17 #36 Skrevet torsdag kl. 07:17 Margit777 skrev (20 timer siden): Ja. Det er så artig. Jeg skal gjøre det i år Jeg også 😊 Synd man ikke kan kjøpe frø tatt av den og den dahliaen. Fikk ikke gjort det i fjor. Men du kan ta stiklinger, det blir knoll på dem og da har du den til neste år også.
Basile Skrevet torsdag kl. 07:18 #37 Skrevet torsdag kl. 07:18 Margit777 skrev (20 timer siden): Hold oss oppdatert. Jeg elsker å se frølinger. Fikk ikke tatt frø i fjor. Det er så morsomt å se resultatene ❤️ Det er spennende, bare synd at de som regel blir enkle.
Basile Skrevet torsdag kl. 07:20 #38 Skrevet torsdag kl. 07:20 Jeg hadde en spesiell en i fjor, heilgul, doble, nydelige blomster, den fikk samtidig (på samme stengel) enkle blomster. Naturen, altså ☺️.
Margit777 Skrevet torsdag kl. 12:34 Forfatter #39 Skrevet torsdag kl. 12:34 Basile skrev (5 timer siden): Men du kan ta stiklinger, det blir knoll på dem og da har du den til neste år også. Ja. Jeg har tatt noen stiklinger. Men vinterprosjektet mitt ødelegger litt. I fjor ble det for sent for meg å ta frø, og jeg ville ha dahlia inne under vekstlys tenkte jeg. Men googla mye og fant ut at det ikke var så enkelt å ha dahlia under vekstlys inne. Og da bestemte jeg meg for å starte zinnia (frøkenhatt) inne i stedet. Og øve på krysspollinering og ta frø fra de. Jeg fikk 4 blomster av sikkert 30 frø jeg forsøkte og så. Men da blomsten kom begynner planta og slite så jeg klippa blomstene for tidlig så planta ikke skulle dø 😄 Jeg gjorde så mange feil, jeg overvann, jeg ga de for lite jord (råd fra chat gpt, ikke stol 100% på chat gpt 😄) og gjødsle for tidlig, det likte ikke røttene, for jorda skulle ikke være våt da osv. Jeg må erfare og gjøre feil selv før jeg forstår hva jeg driver med, ikke så lett og lese. For det er ikke mye og lese om de som har uteplanter inne i våre forhold her til lands. På senvinteren og vår så har jeg fått til zinniaen, de fleste har overlevd, og nå tar de opp plassen til hovedprosjektet mitt, dahlia😄😄 Jeg har nesten ikke plass til dahlia stiklinger pga zinniaen, har lyst til å kaste de, men klarer ikke 😄 2
Margit777 Skrevet torsdag kl. 12:40 Forfatter #40 Skrevet torsdag kl. 12:40 Basile skrev (5 timer siden): Jeg hadde en spesiell en i fjor, heilgul, doble, nydelige blomster, den fikk samtidig (på samme stengel) enkle blomster. Naturen, altså ☺️. Jeg har sett meg ut rocco, night silence, crème de Cognac og crème de cassis til å ta frø av. Jeg mener man bør fjerne noen blad i midten for lettere pollinering. Har sett noen gjøre det, og mener arendahlia har nevnt det samme. Jeg lurer på om det store hatet til gule blomstre kommer av at de lett blir gule hvis man forsøker å så egne frø. Sånn som jeg hater rosa zinna, for det er det mest av i de vanlige frø posene 😄😄 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå