Gå til innhold

Er dette migrene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste halve året eller så har jeg fått hodepine i første halvdel av menstruasjonen. Det er en trykkende hodepine som er hovedsakelig på ene siden av hodet, men som også kjennes som et slags belte rundt hodet. 

Har lagt merke til et mønster hvor jeg er helt utslått dagen før hodepinen kommer: er nedstemt, totalt utmattet, ukonsentrert og har et helt enormt behov for å spise, både godterier og mat. Fungerer ikke hverken på jobb eller hjemme.

Hodepinen kommer da dagen etter dette, og da blir jeg også uvel/kvalm og er fortsatt veldig utmattet. Det varer som regel 2-4 dager, men er ikke like ille hele dagen. Paracet og Ibux hjelper litt, men ikke helt.

Synes egentlig ikke smerten er så ille, har derfor ikke tenkt i retning migrene før jeg begynte å søke litt på nett nå og ser at de andre plagene også kan være en del av migrene. Det er egentlig utmattelsen og sykdomsfølelsen jeg synes er verst.

Jeg har bestilt meg legetime, tenkte bare å høre om andres erfaringer.

Anonymkode: b36d4...e73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være migrene ja. Lurt å ta seg en tur til legen da det er medisiner å få. Jeg har selv migrene og hodepine er bare en del av bildet. Jeg kaster opp mye og er veldig dårlig mens det står på. Fikk god virkning av medisiner på resept som jeg tar når jeg får anfall. 

Anonymkode: 31b70...c65

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som migrene. Gå til legen. Prøv anfallsmedisiner. 

Anonymkode: 8fbb5...fee

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mønsteret med at du blir utslått, nedstemt, ukonsentrert og sulten er pga. en rask hormonforandring (østrogen og progesteron faller dramatisk) i forbindelse med at mensen skal starte. Det er veldig mange som opplever forskjellig ubehag i dagene før mensen starter. Den hodepinen du får samme dag som mensen er høyst sannsynlig utløst av denne hormonforandringen. Om det er migrenehodepine synes jeg er litt vanskelig å si. Jeg synes ikke det du beskriver er noe typisk migreneanfall, men jeg vet at mange har hormonutløst migrene og jeg er enig i at det kan være lurt å ta en legetime uansett.

Anonymkode: c865a...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som migrene. Mange får det i forbindelse med mensen, og typiske tegn er kvalme og at vanlige smertestillende ikke virker.

Ta en prat med legen 👍

Anonymkode: 2e5a2...60c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som typisk hormonell migrene. Migrene utarter seg på mange måter, jeg slet med migrene i mange år før jeg fikk diagnosen, var først da jeg fikk anfall med aura at legen klarte å sette riktig diagnose. 

Anonymkode: 523d1...0a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mønsteret med at du blir utslått, nedstemt, ukonsentrert og sulten er pga. en rask hormonforandring (østrogen og progesteron faller dramatisk) i forbindelse med at mensen skal starte. Det er veldig mange som opplever forskjellig ubehag i dagene før mensen starter. Den hodepinen du får samme dag som mensen er høyst sannsynlig utløst av denne hormonforandringen. Om det er migrenehodepine synes jeg er litt vanskelig å si. Jeg synes ikke det du beskriver er noe typisk migreneanfall, men jeg vet at mange har hormonutløst migrene og jeg er enig i at det kan være lurt å ta en legetime uansett.

Ja, jeg har vært plaget med PMDD i mange år og er nå i perimenopausen, så har tenkt at det bare er hormonene som er på bærtur. Det er bare at den dårlige formen dagen før er på et helt nytt nivå, og enkelte ganger har det skjedd på dag 4/5 i syklusen - altså når hormonene er på vei opp og jeg tradisjonelt har begynt å føle meg mye bedre. Kanskje er det en treghet i systemet nå som jeg har kommet i overgangsalderen? Uansett, hvis det er migrene så er det sikkert hormonell migrene, får høre hva legen sier ☺️

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det høres ut som typisk hormonell migrene. Migrene utarter seg på mange måter, jeg slet med migrene i mange år før jeg fikk diagnosen, var først da jeg fikk anfall med aura at legen klarte å sette riktig diagnose. 

Leit at det skulle ta så lang tid. Jeg har faktisk hatt mange episoder med bare aura, men det er mange år siden jeg opplevde det sist. Den gang så fikk jeg synsforstyrrelser i form av en flekk med sikksakk mønster som spredte seg gradvis utover. Det varte som regel i 20 min, hadde ingen hodepine, men var helt utmattet etterpå. Har ikke merket noe til det nå…

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leit at det skulle ta så lang tid. Jeg har faktisk hatt mange episoder med bare aura, men det er mange år siden jeg opplevde det sist. Den gang så fikk jeg synsforstyrrelser i form av en flekk med sikksakk mønster som spredte seg gradvis utover. Det varte som regel i 20 min, hadde ingen hodepine, men var helt utmattet etterpå. Har ikke merket noe til det nå…

Dette er faktisk migrene! Anfall med aura uten hodepine er migrene. Da har du jo historikk med denne tilstanden. Da vil jeg si det er veldig sannsynlig at det er migreneanfall du får i forbindelse med hormonsvingninger i peri-menopause.

Skrevet

Her er en enkel migrenetest med 3 spørsmål:

1. Blir du lysømfintlig under hodepinen?
2. Har hodepinen ført til at du har gått glipp av jobb/skole eller at du ikke har klart å fungere en dag eller mer de siste 3 månedene?
3. Blir du kvalm eller uvel når du har hodepine?

Hvis du svarer ja på to av tre spørsmål, er det 93% sannsynlig at hodepinen din er migrene.

Hvis du svarer ja på alle tre spørsmål, er det 98% sannsynlig at det er migrene.

https://hodepinenorge.no/kan-det-vaere-migrene-test-deg-selv/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 9.45):

Det siste halve året eller så har jeg fått hodepine i første halvdel av menstruasjonen. Det er en trykkende hodepine som er hovedsakelig på ene siden av hodet, men som også kjennes som et slags belte rundt hodet. 

Har lagt merke til et mønster hvor jeg er helt utslått dagen før hodepinen kommer: er nedstemt, totalt utmattet, ukonsentrert og har et helt enormt behov for å spise, både godterier og mat. Fungerer ikke hverken på jobb eller hjemme.

Hodepinen kommer da dagen etter dette, og da blir jeg også uvel/kvalm og er fortsatt veldig utmattet. Det varer som regel 2-4 dager, men er ikke like ille hele dagen. Paracet og Ibux hjelper litt, men ikke helt.

Synes egentlig ikke smerten er så ille, har derfor ikke tenkt i retning migrene før jeg begynte å søke litt på nett nå og ser at de andre plagene også kan være en del av migrene. Det er egentlig utmattelsen og sykdomsfølelsen jeg synes er verst.

Nope, høres ut som spenningshodepine.

Er det migrene, så hjelper ikke vanlig smertestillende.

- hilsen kronisk migrene 

Anonymkode: 7a499...8ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

- hilsen kronisk migrene 

Om du har kronisk migrene så burde du vite at migrene kan utarte seg veldig annerledes fra person til person. Paracet og Ibux kan hjelpe på milde til moderate migreneanfall. Jeg har selv migrene og tar sumatriptan ved anfall, men jeg kan ved noen tilfeller ha effekt av vanlig smertestillende, det kommer helt an på anfallet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

- hilsen kronisk migrene 

Av egen erfaring så stemmer ikke dette. Hvis jeg klarer å holde smertestillende nede, så hjelper det absolutt når jeg får migreneanfall med hodepine. Det er først og fremst Ibux som hjelper. Utfordringen er jo at jeg kaster opp 1-2 ganger i timen under anfall hvor jeg har smerter og da blir det veldig vanskelig å få tatt det opp i kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

- hilsen kronisk migrene 

True story. Migrene her og, vanlig smertestillende som paracet og ibux hjelper ikke en dritt. Og det sier også migreneklinikken her. 

Anonymkode: 52cf4...ec3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

True story. Migrene her og, vanlig smertestillende som paracet og ibux hjelper ikke en dritt. Og det sier også migreneklinikken her. 

Så er vi andre her som kan oppleve bedring av vanlig smertestillende, avhengig av hvordan anfallet er. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så er vi andre her som kan oppleve bedring av vanlig smertestillende, avhengig av hvordan anfallet er. 

Eller så har man da ikke migrene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, jeg har migrene. Som jeg har skrevet så får jeg sumatriptan, den har ingen effekt på vanlig hodepine eller spenningshodepine. Men for all del, vær veldig påståelig og bastant om noe du åpenbart ikke kan nok om. Husk at din opplevelse med migrene er DIN opplevelse. Jeg får ikke oppkast ved migreneanfall, men jeg får hyppig vannlating. Visste du at det er et symptom på migrene? Man kan til og med få migrene UTEN hodepinen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aha, men jeg har altså migrene med aura og får lindring av Ibux (nei, det tar ikke all smerte).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Joda, jeg har migrene. Som jeg har skrevet så får jeg sumatriptan, den har ingen effekt på vanlig hodepine eller spenningshodepine. Men for all del, vær veldig påståelig og bastant om noe du åpenbart ikke kan nok om. Husk at din opplevelse med migrene er DIN opplevelse. Jeg får ikke oppkast ved migreneanfall, men jeg får hyppig vannlating. Visste du at det er et symptom på migrene? Man kan til og med få migrene UTEN hodepinen. 

Vet det. Vet også at mange har migrenediagnose uten å ha migrene fordi de har fått diagnose av folk uten kompetanse (som ikke engang vet hva sykdommen er). Har blitt skrellet vekk noen migrenediagnoser fra fastleger og slikt på jobb oppgjennom (sykehus). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet det. Vet også at mange har migrenediagnose uten å ha migrene fordi de har fått diagnose av folk uten kompetanse (som ikke engang vet hva sykdommen er). Har blitt skrellet vekk noen migrenediagnoser fra fastleger og slikt på jobb oppgjennom (sykehus). 

Hvis du vet litt om migrene så bør du være langt mindre bastant i påstandene dine om hvorvidt folk som opplever bedring av vanlig smertestillende, har migrene eller ikke. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 9.45):

Grunnen til at jeg sier det er spenningshodepine er fordi din beskrivelse av hvordan du opplever den, som et belte rundt hodet - bla er hvordan MIN spenningshodepine var i mange år.

Etter jeg ble utbrent så gikk derimot min spenningshodepine over til å bli migrene (det er ikke uvanlig fikk jeg høre) - da forsvant beltet og hodepinen, og i stedet kom migrene  - kvalme, lyd og lys ble uutholdelig, ligge i dagesvis på mørk rom med kjevesmerter, nakkesmerter og en evig pulserende smerte over mitt venstre øye, smerten var så intens at jeg ville kjøre en syl gjennom øyet i flere timer mens det pågikk.

Jeg bruker Imigran, Vydura og forebyggende medisin som skalerer anfall fra 15 stk i mnd til 2-3stk. 

Smertestillende hjalp NULL og da mener jeg virkelig NULL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...