Gå til innhold

Hva kvalifiserer for en Ptsd-diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Praktiseres dette ulikt fra behandler til behandler? Er dette diagnosen man får hvis man bare har opplevd å være i livsfare ( eller trodd at man var det) eller får noen ptsd av ulike traumer i livet som feks mobbing, langvarig trakassering på arbeidsplassen, få et prematurt barn?

Anonymkode: 5adda...b76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ordet «traume» kommer fra gresk og betyr sår eller skade. Et traume er altså ikke selve hendelsen som har skjedd, men den skaden hendelsen har ført til når såret ikke er blitt leget.

Og det kan i teorien være ulike hendelser. Nøyaktig hvilke hendelser det er snakk om er individuelt. Men ingen får PTSD diagnosen hvis de f.eks har glemt mobilen hjemme og må gå en dag uten. 

For å bli diagnostisert med PTSD så er det et skjema med behandler en går igjennom. Det er som med enhver fysisk diagnose eller annen psykisk diagnose en "sjekkliste", om du ikke reagerer på pollen så har du ikke pollenallergi, samme med PTSD. En må ha symptomer på PTSD for å bli diagnostisert med PTSD.

Slik PTSD er definert i diagnosemanualene, er det krav om at hendelsen må ha involvert alvorlig vold, seksuelle overgrep, trussel om vold eller død eller at man har vært vitne til død, for å fylle kriteriene. I ICD-11 innføres i tillegg til PTSD diagnosen kompleks PTSD som beskriver lidelser av større alvorlighetsgrad og mer inngripende symptomer. Ved kompleks PTSD skal de generelle kriteriene for PTSD være oppfylt, samt at personen i tillegg har vansker med emosjonsregulering, nedsatt selvbilde og vansker med å opprettholde relasjoner til og føle seg nær andre. Kompleks PTSD antas å være knyttet til langvarig eller kronisk traumatisk belastning. 

Kjernesymptomer omfatter gjenopplevelser (flashbacks, mareritt), unngåelsesatferd knyttet til traumet, negative endringer i humør og tenkning samt vedvarende endringer i fysiologisk aktivering og reaktivitet. Gjenopplevelser skiller seg fra andre minner og beskrives som en opplevelse av at hendelsen skjer her og nå. Ved PTSD sees en endret fysiologisk aktivering og reaktivitet. Kroppen reagerer fortsatt som om den er i en akutt faresituasjon. Vaktsomhet, økt skvettbarhet, irritabilitet, raserianfall, søvnvansker og rastløshet er typiske tegn på fysiologisk aktivering. Også negative tanker og følelser, som fortvilelse, skyld og skam, er vanlig. For mange oppleves verden generelt som utrygg.  

Anonymkode: a8d20...1da

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått det pga langvarig mobbing og omsorgssvikt.

Anonymkode: cc115...abe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner et par som dro til Bosnia i 93/94 som 20" åringer. Dem ble aldri det samme igjen. Drikker for å få sove....

Anonymkode: 11670...36d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er spesifikke diagnose krav du må oppfylle, de har screening skjemaer. De fleste bruker TRAPS nå, men IES-R foreks er også fortsatt i bruk. I tillegg til screeningene blir det hva psykologen observerer og hører i timene, en helhetlig vurdering. 

Anonymkode: 79b1b...598

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ordet «traume» kommer fra gresk og betyr sår eller skade. Et traume er altså ikke selve hendelsen som har skjedd, men den skaden hendelsen har ført til når såret ikke er blitt leget.

Og det kan i teorien være ulike hendelser. Nøyaktig hvilke hendelser det er snakk om er individuelt. Men ingen får PTSD diagnosen hvis de f.eks har glemt mobilen hjemme og må gå en dag uten. 

For å bli diagnostisert med PTSD så er det et skjema med behandler en går igjennom. Det er som med enhver fysisk diagnose eller annen psykisk diagnose en "sjekkliste", om du ikke reagerer på pollen så har du ikke pollenallergi, samme med PTSD. En må ha symptomer på PTSD for å bli diagnostisert med PTSD.

Slik PTSD er definert i diagnosemanualene, er det krav om at hendelsen må ha involvert alvorlig vold, seksuelle overgrep, trussel om vold eller død eller at man har vært vitne til død, for å fylle kriteriene. I ICD-11 innføres i tillegg til PTSD diagnosen kompleks PTSD som beskriver lidelser av større alvorlighetsgrad og mer inngripende symptomer. Ved kompleks PTSD skal de generelle kriteriene for PTSD være oppfylt, samt at personen i tillegg har vansker med emosjonsregulering, nedsatt selvbilde og vansker med å opprettholde relasjoner til og føle seg nær andre. Kompleks PTSD antas å være knyttet til langvarig eller kronisk traumatisk belastning. 

Kjernesymptomer omfatter gjenopplevelser (flashbacks, mareritt), unngåelsesatferd knyttet til traumet, negative endringer i humør og tenkning samt vedvarende endringer i fysiologisk aktivering og reaktivitet. Gjenopplevelser skiller seg fra andre minner og beskrives som en opplevelse av at hendelsen skjer her og nå. Ved PTSD sees en endret fysiologisk aktivering og reaktivitet. Kroppen reagerer fortsatt som om den er i en akutt faresituasjon. Vaktsomhet, økt skvettbarhet, irritabilitet, raserianfall, søvnvansker og rastløshet er typiske tegn på fysiologisk aktivering. Også negative tanker og følelser, som fortvilelse, skyld og skam, er vanlig. For mange oppleves verden generelt som utrygg.  

Kan man få psykose av å ha ptsd/kompleks ptsd?

Anonymkode: 2b6ba...54f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle kan potensielt få psykose. K-ptsd kan gi økt sårbarhet for psykose, men de fleste får det ikke. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan potensielt få psykose. K-ptsd kan gi økt sårbarhet for psykose, men de fleste får det ikke. 

Ok takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flashback kan f.eks være synshalisunerende eller sansemotoriske som f.eks at en opplever sterk peppermynte lukt om en får flashback av overgrep der overgriperen lukter peppermynte. PTSD-flashbacks, hvor en gjenopplever traumer gjennom levende minner, kan ligne hallusinasjoner. Traumer øker risikoen for psykiske lidelser generelt, og alvorlig stress over tid kan utløse psykotiske episoder, særlig hos personer som er disponert for det. 

Men psykose og PTSD er ulike diagnoser med ulik tilnærming til diagnosen, med det sagt kan alle som ab ovenfor nevner oppleve psykose enten har PTSD/K-PTSD eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i utredning for PTSD og cPTSD, grunnet omsorgssvikt, mobbing og opplevelser med rus og vold i barndommen. Jeg fikk en annen diagnose og ble fortalt at hovedårsaken til at jeg ikke ble diagnostisert med PTSD var fordi jeg ikke har mareritt og flashbacks. 

Anonymkode: b013f...ff9

Skrevet

Jeg var i utredning for PTSD og cPTSD, grunnet omsorgssvikt, mobbing og opplevelser med rus og vold i barndommen. Jeg fikk en annen diagnose og ble fortalt at hovedårsaken til at jeg ikke ble diagnostisert med PTSD var fordi jeg ikke har mareritt og flashbacks. 

Mareritt og flashbacks er ganske essensielt ja, sammen med unngåelsesadferd og høy aktivering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og du har ikke emosjonelle flashbacks heller? Mange tror man må faktisk se traumer som en film fra gamle dager, men det stemmer ikke. 

Og mareritt… sover du godt? 

Anonymkode: daf0f...ec3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Praktiseres dette ulikt fra behandler til behandler?

Ikke hvis behandler er seriøs. Utredningen skal være grundig og omfattende, er bygd på standardiserte skjemaer og observasjon og samtaler i tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mareritt og flashbacks er ganske essensielt ja, sammen med unngåelsesadferd og høy aktivering. 

Unngåelsesadferd og høy aktivering har absolutt vært et problem for meg. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og du har ikke emosjonelle flashbacks heller? Mange tror man må faktisk se traumer som en film fra gamle dager, men det stemmer ikke. 

Og mareritt… sover du godt? 

Jeg vet ikke hva emosjonelle flashbacks betyr, det er ikke et begrep jeg har hørt før. Sover ikke godt nei, har slitt med søvn hele livet, men spesielt fra jeg ble tenåring og nå opp i voksen alder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men så kan flashback være mer enn det man aller først tenker på. Emosjonelle flashback finnes også. Jeg feks har nok mye mer av det. Jeg har heller ikke mareritt. Ikke såpass ofte at det kan kalles å ha det som et hovedproblem. Ptsd her likevel. 

Anonymkode: 3f3a5...d73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...