Gå til innhold

Glutenfri snacks til kaffen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal invitere ei venninne på kaffe i påsken. Hun har glutenallergi.

Hva kan jeg ha til kaffen som er glutenfri? Jeg vet man kan kjøpe glutenfri produkter,, men tenkte først å høre om "vanlige" ting som naturlig er glutenfri. Tenkte ikke å lage noe, bare kjøpe noe enkelt som passer til kaffe. Er f.eks ren melkesjokolade glutenfri?

Anonymkode: 023a0...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melkesjokolade kan inneholde spor av gluten, men hva er forskjellen på å kjøpe en pakke glutenfrie kjeks eller en glutenfri kake og å kjøpe en sjokolade? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skal invitere ei venninne på kaffe i påsken. Hun har glutenallergi.

Hva kan jeg ha til kaffen som er glutenfri? Jeg vet man kan kjøpe glutenfri produkter,, men tenkte først å høre om "vanlige" ting som naturlig er glutenfri. Tenkte ikke å lage noe, bare kjøpe noe enkelt som passer til kaffe. Er f.eks ren melkesjokolade glutenfri?

Har en venninne med glutenallergi som spiser stratos feks, men ikke freia

Anonymkode: 2f4c1...bb6

Skrevet

Frukt, nøtter, is, kokosboller. Masse som er naturlig glutenfritt. Hvis du vil ha et enkelt alternativ så finnes det også en del frosne kaker som er glutenfrie. Den med mandelbunn og daimtrekk er skikkelig god. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ting som er merket "Kan inneholde spor av" er glutenfritt, men produsenten trykker det for å sikre seg selv da det har blitt laget glutenholdige produkter på samme maskiner tidligere. Alt er blitt vasket ned og er i orden, men de skriver det som en sikkerhet. De aller aller aller fleste med cøliaki kan spise produkter merket dette.

Så ren sjokolade, kokosboller uten kjeksbunn, macronenne du finner i frysedisken fra Rema 1000 og Jacobs på Kiwi og Meny er glutenfrie. Det samme er Daimkake og suksessterte, disse små i frysedisken. 

Anonymkode: d6da6...5ee

• Nyttig 1
Skrevet
Brunhilde skrev (19 minutter siden):

Melkesjokolade kan inneholde spor av gluten, men hva er forskjellen på å kjøpe en pakke glutenfrie kjeks eller en glutenfri kake og å kjøpe en sjokolade? 

De fleste av oss spiser det som kan inneholde spor av.

Om du vil være bombesikker så kjøp disse kjeksene feks. De er megagode og alle som har fått de hos meg hsr likt de bedre enn Safari☺️

Screenshot_20260330_082452_Samsung Internet.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere gode tips! Grunnen til at jeg vil kjøpe noe annet enn dedikert glutenfrie produkter er nok at jeg har litt fordommer og tenker at det smaker rart. 

Skal sjekke noen frosne kaker, ja, de er ofte gode.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Baconsvor. Nøtter. Dadler. Kransekakestenger. Kokosboller eller sjokoladeboller fra united bakeries.

Anonymkode: 120cc...9e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for flere gode tips! Grunnen til at jeg vil kjøpe noe annet enn dedikert glutenfrie produkter er nok at jeg har litt fordommer og tenker at det smaker rart. 

Skal sjekke noen frosne kaker, ja, de er ofte gode.

TS

Fria Kladdekake er SÅ god! Ligger i frysedisken.

Flere butikker har frosne vannbakkelskuler med vaniljekrem. De er sykt gode. https://produkter.matinfo.no/Marexim-AS/Minibakkels-glutenfri/08713189018217

Kjeksene som @Macro la til er og veldig gode. 

På vegne av oss med cøliaki: Snill du er som tenker på venninna di

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at vannbakkels også finnes med gluten, det selger de på Kiwi. 

Jeg for min del spiser ikke de ferdige kakene, de blir «alltid» servert som alternativ til oss med cøliaki og det blir litt ensformig. De smaker ikke godt når du alltid går servert dem. :ler:

Hvis du er usikker på ingredienser du skal se etter, så kan du få drahjelp av f.eks Fri for-appen. 

Anonymkode: caffd...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare vær obs på at vannbakkels også finnes med gluten, det selger de på Kiwi. 

Jeg for min del spiser ikke de ferdige kakene, de blir «alltid» servert som alternativ til oss med cøliaki og det blir litt ensformig. De smaker ikke godt når du alltid går servert dem. :ler:

Hvis du er usikker på ingredienser du skal se etter, så kan du få drahjelp av f.eks Fri for-appen. 

Anonymkode: caffd...ccf

Sønnen min har en nær venn med kraftig glutenallergi, og jeg prøver å lære meg å bake gode brød til han kommer. Det er forbanna vanskelig å få til! Har du noen råd til sånt? (de kommer på champagnefrokost til torsdag...) 

AnonymBruker
Skrevet
Djentlemannen skrev (4 minutter siden):

Sønnen min har en nær venn med kraftig glutenallergi, og jeg prøver å lære meg å bake gode brød til han kommer. Det er forbanna vanskelig å få til! Har du noen råd til sånt? (de kommer på champagnefrokost til torsdag...) 

Skal du bake loff eller grovbrød?

Anonymkode: 14dde...683

AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om cøliaki? Og tåler personen glutenfri hvetestivelse og havre? For det er det mange som ikke tåler.

Frukt, men ikke del den opp på en skjærefjæl du har brukt til brød ol. Kladdkaken (Fria, Cooop, Rema) fra butikkfryseren er glutenfri ( men med glutenfri hvetestivelse i) . Samme med de fleste kakene fra Almondy, men les på ingrediensene. Hvis du kikker i Fri for hyllene finner du en del kjeks, men styr unna Dumlekjeksen for den er vond! 

Flere av Toro Muffins posene er glutenfri (men har glutenfri hvetestivelse) , men da må du passe på hva du bruker av bakeredskap. Feks en kjøkkenmaskin kan ha mel i maskineriet som kan smitte over på baksten og så blir maten ikke lenger glutenfri. Vaske opp alt du skal bruke det før du baker for sikkerhetsskyld. 

Skal du bake noe er det glutenfri proteinrundstykkene til Berit Nordstrand veldig gode, men som sagt tåler ikke ikke alle med cøliaki havre eller glutenfri hvetestivelse, men det er greit å bytte ut med glutenfritt mel. 

Anonymkode: 35e32...81d

AnonymBruker
Skrevet

Skal du har virkelig god glutenfri kjeks så se etter disse: 

image.png.d0852d7b96237d2017c5c7ae72e11776.png

Mye bedre enn de tilsvarende med gluten 🤩

Anonymkode: d6da6...5ee

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skal du bake loff eller grovbrød?

Grovt. Baker surdeig i dag med stort hell, fikk også til glutenfri foccacia med ~Manitoba oro~ Fioreglut og gjær, da regner jeg med loffen er innen rekkevidde. Men glutenfri Pan de Cristal var en tung og seig affære. Surdeigs dog, himmelsk luftig og deilig. Kan man I det hele tatt lage glutenfri brioche? 

Endret av Djentlemannen
Skrevet

Jeg tror jeg hadde gått for kokosboller. Ellers er de nevnte fryste kakene eller kjeks i allergihyllen noe å gå for. De har en del utvalg på Normal også.

Ellers frukt, nøtter, dadler med smak, annen tørket frukt som mango dypet i mørk sjokolade, salt chips. 

Du kan også sette frem is med tilbehør, eller gresk yoghurt eller Kesam med valgfri topping. 

AnonymBruker
Skrevet
Djentlemannen skrev (1 time siden):

. Kan man I det hele tatt lage glutenfri brioche? 

Det enkle svaret er nei.

Det korrekte svaret er kanskje, med mye prøving og feiling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cøliaki, men spiser nesten aldri kaker eller kjeks. Jeg hadde blitt så mye mer glad for et fruktfat. 

Anonymkode: ab2a3...5f8

AnonymBruker
Skrevet

Ostekake med mandelbunn pleier jeg å lage til min mor som har cøliaki ☺️

Anonymkode: eee70...3c5

AnonymBruker
Skrevet

Franske makroner.

Anonymkode: e8073...65d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...