Gå til innhold

Slem mormor og dårlig samvittighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

siden vi barnebarna var små så har vi opplevd vår mormor som sint og ufin. Bestefar var derimot verdens beste. De siste årene har hun vært direkte ufin mot flere familie medlemmer. Kalt de tykke osv. Både hun og bestefar mistet førerkortet for en del år tilbake og ble derfor avhengig av at barna deres samt oss barnebarna kjørte de rundt. Bestefar var alltid takknemlig og en fryd og hjelpe mens mormor sjeldent takker eller viser til  å sette pris på det. I fjor toppet det seg. Bestefar døde dessverre av sykdom og mormor ble verre. Ringte og skjelte ut meg og min samboer i oktober for ting hun ikke har noe med og deretter min bror. Altså vi snakker at hun rett og slett slengte dritt. Min bror og jeg har valgt og ta avstand fra henne. Likevel kan jeg kjenne på en noe dårlig samvittighet innimellom ettersom hun fremdeles kjøper påskeegg til mine barn (sine oldebarn). Hva ville dere gjort i min situasjon? Synes det er viktig å legge til at hun stadig vekk opp igjennom årene har kommet med stikk og stygge kommentarer til samtlige av oss. Men i fjor toppet det seg og det gikk for langt. 

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for, hun driver dere jo vekk. Samtidig synes jeg du kan forklare henne hvorfor, og bruke konkrete eksempler på hva hun har sagt, og så gi henne sjansen til å forbedre seg. Det gjør hun neppe, men så har du iallfall gjort det du kan. 

Trist med bestefar, kondolerer ❤️

Anonymkode: e2d7a...429

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ok, så dama mangler noen filter - du har valgt å ta avstand men har dårlig samvittighet for ditt eget valg? 

Anonymkode: 818a3...218

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere eldre som er slik, helt rabiate i munnbruken og ellers totalt avvisende til slekta. Og så ender de opp ensomme og klager på den hersens slekta som aldri kommer på besøk. 

Tenker det er naturlig å ta avstand her, eller kjefte tilbake på nøyaktig samme viset, - ho er ikke ett persilleblad så ho tåler nok å få det i retur. Jeg endte opp med å gjøre det med min bestemor, ho fikk servert nøyaktig det ho ga. Og merkelig nok endte jeg opp som favoritten. 

Når ho begynner er det bare å be ho slutte med drittpraten og hoste opp noe folkeskikk.

Anonymkode: bfb37...9d1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

ok, så dama mangler noen filter - du har valgt å ta avstand men har dårlig samvittighet for ditt eget valg? 

Ja i grunn. Spesielt ved merkedager som bursdager osv. vil ikke utdype så altfor mye, men hun tok avstand fra sitt eget barn også i mange mange år grunnet en filleting. Så hun mangler ikke bare filter. Vil si hun er slem. Men synes likevel det er vanskelig ettersom det er familie og hun er gammel. 

AnonymBruker
Skrevet

Les om narsissisme.

Anonymkode: 307a3...278

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Les om narsissisme.

Anonymkode: 307a3...278

Hm. Mye likhetstrekk der ja 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Mi erfaring med mennesker som henne, spesielt de som i dag anses som den eldre garden er at det er en grunn for at de er slik. 

Jeg mener ikke diagnose, men at de har opplevd noe i livet og bærer en bagasje ingen vet om. Spesielt de som er født i en tid der ting ikke snakkes om og ikke bearbeides. På et tidspunkt lot de bitterheten over det som skjedde gå utover de som er nærmest, og til slutt har det dessverre blitt en del av deres personlighet uten at de selv er bevisst traumet de en gang opplevde. 

Mange kvinner født før 1960 har opplevd å måttet adoptere bort et barn, enten fordi de var ugifte, ble voldtatt, fikk barn med en tysk soldat etc., og slike traumer sitter i for resten av livet og de bærer bitterheten i seg uten at de vet det. Innerst inne sammenligner de egne barn og barnebarn med barnet de måtte adoptere bort. De skammer seg samtidig som de ble fratatt noe de elsket. Det føles ubevisst feil å elske et annet barn som kom til på riktig måte senere. Behandlingen de fikk av egne foreldre og samfunnet de da levde i har også satt sine spor. 

slike historier er mye vanligere enn man skulle tro. Jeg vil gjette at noe lignende har skjedd din bestemor. Ingen danner en slik personlighet uten  grunn. 

jeg sier ikke at dette gjør hennes atferd mot dere ok eller blir lettere å akseptere, men kanskje dere kan gå mer forståelse. 

kondolerer med bestefar.

Anonymkode: a30ce...0c1

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell henne hvor skapet skal stå og hvor David kjøpte ølet! Skjerper hun seg ikke kutter du henne ut for godt. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Hva sier moren din til dette her? Hun bør i hvert fall kunne snakke til henne. Kondolerer med bestefaren din :hjerte: 

Anonymkode: b319d...14f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fortell henne hvor skapet skal stå og hvor David kjøpte ølet! Skjerper hun seg ikke kutter du henne ut for godt. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Hva sier moren din til dette her? Hun bør i hvert fall kunne snakke til henne. Kondolerer med bestefaren din :hjerte: 

Anonymkode: b319d...14f

Mamma ble ganske så irritert i et par måneder, men later til å synes ting er ok nå. Hun forstår ikke helt hvorfor ikke vi også bare kan godta at henne er slik. 

Skrevet
Jeanett87 skrev (Akkurat nå):

Mamma ble ganske så irritert i et par måneder, men later til å synes ting er ok nå. Hun forstår ikke helt hvorfor ikke vi også bare kan godta at henne er slik. 

Takk for kondolanse ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Jeanett87 skrev (37 minutter siden):

Ja i grunn. Spesielt ved merkedager som bursdager osv. vil ikke utdype så altfor mye, men hun tok avstand fra sitt eget barn også i mange mange år grunnet en filleting. Så hun mangler ikke bare filter. Vil si hun er slem. Men synes likevel det er vanskelig ettersom det er familie og hun er gammel. 

Skjønner deg godt, jeg har en MOR som er slik, jeg må ha vært Hitler i mitt tidligere liv hvis karma er ekte, som må leve med dette. Stå på ditt og se fremover, at gamla fortsatt kjøper ting til ungene dine er ren manipulering. 

Anonymkode: d3e49...a2a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en mor som har skjelt meg ut etter at jeg har hjulpet henne, dette gidder jeg faktisk ikke så jeg har valgt å drite i å ha kontakt med henne. Om familie oppover i rekken ikke kan oppføre seg så får de jammen ta konsekvensene av det, har overhodet ingen dårlig samvittighet. Det skal sies at hun ble ekstremt ille etter at faren min døde, hun har heller ikke førerkort men tenker at man ligger som man reder.

Anonymkode: d8dd6...64d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Din mor har et godt poeng, hvis din dårlige samvittighet plager deg så mye er det eneste du kan gjøre å godta at hun er som hun er og så sette noen grenser for egen del, som å si "nei dette orker jeg ikke, nå drar vi, takk for i dag det var hyggelig frem til nå" når ting oppstår.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mi erfaring med mennesker som henne, spesielt de som i dag anses som den eldre garden er at det er en grunn for at de er slik. 

Jeg mener ikke diagnose, men at de har opplevd noe i livet og bærer en bagasje ingen vet om. Spesielt de som er født i en tid der ting ikke snakkes om og ikke bearbeides. På et tidspunkt lot de bitterheten over det som skjedde gå utover de som er nærmest, og til slutt har det dessverre blitt en del av deres personlighet uten at de selv er bevisst traumet de en gang opplevde. 

Mange kvinner født før 1960 har opplevd å måttet adoptere bort et barn, enten fordi de var ugifte, ble voldtatt, fikk barn med en tysk soldat etc., og slike traumer sitter i for resten av livet og de bærer bitterheten i seg uten at de vet det. Innerst inne sammenligner de egne barn og barnebarn med barnet de måtte adoptere bort. De skammer seg samtidig som de ble fratatt noe de elsket. Det føles ubevisst feil å elske et annet barn som kom til på riktig måte senere. Behandlingen de fikk av egne foreldre og samfunnet de da levde i har også satt sine spor. 

slike historier er mye vanligere enn man skulle tro. Jeg vil gjette at noe lignende har skjedd din bestemor. Ingen danner en slik personlighet uten  grunn. 

jeg sier ikke at dette gjør hennes atferd mot dere ok eller blir lettere å akseptere, men kanskje dere kan gå mer forståelse. 

Som slektsforsker støtter jeg denne.

Min mormor gikk for å være "sint". Etter å ha fått innblikk i hennes historie og hennes foreldre sin historie, så skjønner jeg hvorfor. Og dette er ting som slekta ikke visste noe om (bl.a. min mor og min tante).

Husk at alle er produkt av SIN barndom igjen. Det kan ligge noe der.

Anonymkode: c4622...676

• Hjerte 1
Skrevet

Den generasjonen som er født i krigen eller etterkrigstiden er en generasjon mennesker oppvokst i en tid der ting ikke skulle snakkes om. Min mormor var ikke veldig kjærlig og jeg har mange ganger måtte telle til ti og bare tenke at hun gjør det ikke med vilje, hun hadde bare ikke forutsetningene for å være så mye bedre enn hun var. Min mor er litt bedre enn henne, men jeg er fast bestemt på at det skal stoppe der. 

Håper du klarer å la det prelle av, for det er begrenset med tid igjen før den generasjonen ikke er med oss lengre. 

AnonymBruker
Skrevet
Jeanett87 skrev (1 time siden):

Hei.

siden vi barnebarna var små så har vi opplevd vår mormor som sint og ufin. Bestefar var derimot verdens beste. De siste årene har hun vært direkte ufin mot flere familie medlemmer. Kalt de tykke osv. Både hun og bestefar mistet førerkortet for en del år tilbake og ble derfor avhengig av at barna deres samt oss barnebarna kjørte de rundt. Bestefar var alltid takknemlig og en fryd og hjelpe mens mormor sjeldent takker eller viser til  å sette pris på det. I fjor toppet det seg. Bestefar døde dessverre av sykdom og mormor ble verre. Ringte og skjelte ut meg og min samboer i oktober for ting hun ikke har noe med og deretter min bror. Altså vi snakker at hun rett og slett slengte dritt. Min bror og jeg har valgt og ta avstand fra henne. Likevel kan jeg kjenne på en noe dårlig samvittighet innimellom ettersom hun fremdeles kjøper påskeegg til mine barn (sine oldebarn). Hva ville dere gjort i min situasjon? Synes det er viktig å legge til at hun stadig vekk opp igjennom årene har kommet med stikk og stygge kommentarer til samtlige av oss. Men i fjor toppet det seg og det gikk for langt. 

Høres ut som at hun har begynnende demens eller Alzheimers. Da kan man bli slik du beskriver.

Anonymkode: e9ddc...b29

AnonymBruker
Skrevet
Jeanett87 skrev (16 minutter siden):

Altså hun vil at dere skal finne dere i ting.

Det er ikke kjærlighet.

Jeg tenker hun ikke liker alt maset og kjeften hun får fra mormor og så vil hun at dere skal føye dere sånn at mormor får viljen sin. Sikkert den overlevelsesstrategien din mor laget seg som barn.

Dere gjør det rette. Hun har ingen rett til å behandle dere på den måten. Og hun vil aldri slutte så lenge dere er tilgjengelig og finner dere i det. 

Og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ta hensyn til deg selv. Lurer på om du ikke fikk ta hensyn til deg selv som barn, men ble lært opp til å sette andre først. Da er dette uansett veldig god trening for deg. Selvfølgelig skal du ta hensyn til deg selv. Det er selvkjærlighet, og det er viktig. ♥️

Anonymkode: 08fcc...153

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres ut som at hun har begynnende demens eller Alzheimers. Da kan man bli slik du beskriver.

Anonymkode: e9ddc...b29

Vi har tenkt tanken. Ct scanning viste ingen tegn til noe. Den ble tatt i januar grunnet et fall. 

AnonymBruker
Skrevet
Jeanett87 skrev (28 minutter siden):

Vi har tenkt tanken. Ct scanning viste ingen tegn til noe. Den ble tatt i januar grunnet et fall. 

Folk som ikke er snille er kjent for å bli verre med alderen.

Og det har ingenting med generasjonen å gjøre. Finnes snille og fæle mennesker i alle generasjoner.

Og traumer fra barndommen og div er heller ingen unnskyldning. Mange opplever grove traumer og er snille mennesker.

Anonymkode: 08fcc...153

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...