Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har familiemedlemmer med lav kulturell kapital, som i stor grad holder fast ved tradisjonelle og til dels utdaterte holdninger. De er lite åpne for å ta til seg ny kunnskap, og uttrykker ofte meninger som ikke samsvarer med dagens verdier, særlig når det gjelder temaer som diskriminering/kvinnesyn og rasisme. Det gjør det krevende å forholde seg til dem i lengden.

Samtidig er de gode og omsorgsfulle mot meg personlig. Jeg opplever likevel at jeg ikke kan la slike uttalelser stå uimotsagt. Når det blir snakket nedsettende om enkeltpersoner eller grupper føler jeg et ansvar for å si ifra.

Det fører imidlertid til at samvær ofte blir anspent. Jeg ender ofte opp med å måtte sette grenser eller korrigere det som blir sagt, og blir dermed oppfattet som den “kjipe” i gruppa. Over tid gjør dette at det ikke alltid oppleves særlig lystbetont å være sammen med dem, selv om jeg i utgangspunktet ønsker det.

Nå skal familien være sammen i påsken og kjenner jeg gruer meg litt pga dette, selv om jeg vet det blir mye hygge også.

Noen andre som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: 5302f...895

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har familiemedlemmer med lav kulturell kapital, som i stor grad holder fast ved tradisjonelle og til dels utdaterte holdninger. De er lite åpne for å ta til seg ny kunnskap, og uttrykker ofte meninger som ikke samsvarer med dagens verdier, særlig når det gjelder temaer som diskriminering/kvinnesyn og rasisme. Det gjør det krevende å forholde seg til dem i lengden.

Jeg hadde ikke orket å omgås noen som mener at andre har "lav kulturell kapital", eller at det finnes noen "dagens verdier" som er felles for alle. 

Anonymkode: 628fd...cfd

• Liker 13
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

i det minste er de ikke veldig religiøse da ? ... det kunne vært verre. 

Anonymkode: 92f5f...a70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde ikke orket å omgås noen som mener at andre har "lav kulturell kapital", eller at det finnes noen "dagens verdier" som er felles for alle. 

Da er vi vel der at vi er på de to forskjellige stedene her. Med lav kulturell kapital mener jeg bl.a at de har hatt færre muligheter til å tilegne seg kunnskap og er mindre eksponert for ulike perspektiver og livssyn, men det er også et bevisst valg mener jeg å faktisk ikke ønske å oppdatere seg noe.

Verdier som er i tråd med dagens tid er blant annet at 

menn og kvinner skal ha likt grunnlag når det kommer til jobb og utdanning og det er høy aksept for kvinnelige ledere, 

at begge parter har ansvar for hjem og barn, 

aksept for ulike familieformer (likekjønnede par f.eks), 

forståelse av ordet samtykke og individets ansvar for egne handlinger,

respekt for mangfold og aktiv motstand mot diskriminering.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei huff, få kvinnene tilbake på kjøkkenet, de tilbakestående tilbake i skogen og n*gerne tilbake til jungelen.😉

/s for de som ikke tok den…

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som eldre folk, og temaer du fint kan styre unna. Eventuelt utlendinger...

Ikke lag styr over tull...

Anonymkode: b6427...e6e

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slettes ikke alle som ønsker lik fordeling av hjem og barn. 

Eg ønsker å ta all klesvask. Mannen min ønsker å legge om dekk. 

Stakkars oss som har andre meninger enn fasit i 2026. 

Anonymkode: abeb3...c11

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som eldre folk, og temaer du fint kan styre unna. Eventuelt utlendinger...

Ikke lag styr over tull...

Anonymkode: b6427...e6e

Det er aldri jeg som tar det opp, men det strider imot mine verdier å ikke si imot når det tydelig blir sagt noe grensestridende mot enkelte grupper eller personer. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er slettes ikke alle som ønsker lik fordeling av hjem og barn. 

Eg ønsker å ta all klesvask. Mannen min ønsker å legge om dekk. 

Stakkars oss som har andre meninger enn fasit i 2026. 

Anonymkode: abeb3...c11

Hva man personlig blir enige seg i mellom er vel i stor grad opp til hvert enkelt par. Det er derimot ikke i tråd med dagens tid å mene at det skal være en slik fordeling du skisserer her.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er den kjipe i gruppen... Jeg deler nok i utgangspunktet mange av dine verdier (som er nettopp det - dine verdier. Ikke allmenn fasit), men toleranse, omgjengelighet og respekt for andre skal heller ikke undervurderes - også mot de du føler mangler det selv. Alle involverte er klar over at dere er uenige, det er ikke nødvendig å påpeke det hver gang og ta alle krangler av prinsipp. Hva tenker du at du oppnår med det, annet enn å skape dårlig stemning? Hvis meningene deres går direkte ut over tilstedeværende som ikke kan ta kampen selv, blir det noe annet, men så lenge alle oppfører seg går det an å bite seg i tunga og himle oitt diskret med øynene og la det gå (en tilnærming min bestefars barnebarn brukte med hell i mange år...).

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og de fleste av oss normalt oppegående synes det er slitsomt å omgås folk som er homofobe, som mener kvinnens plass er på kjøkkenet, som mener "raser" ikke bør blandes, som tenker at ungjenter med miniskjørt "ba om det" hvis de blir antastet eller voldtatt, osv.

Man merker godt forskjell på de som er kunnskapsløse med utdaterte holdninger, og de som har upopulære og politisk ukorrekte meninger som et resultat av grundig kjennskap til et tema. Sistnevnte gruppe går det nemlig an å diskutere med.

Anonymkode: dc046...278

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Samtidig er de gode og omsorgsfulle mot meg personlig. Jeg opplever likevel at jeg ikke kan la slike uttalelser stå uimotsagt. Når det blir snakket nedsettende om enkeltpersoner eller grupper føler jeg et ansvar for å si ifra.

Det fører imidlertid til at samvær ofte blir anspent. Jeg ender ofte opp med å måtte sette grenser eller korrigere det som blir sagt, og blir dermed oppfattet som den “kjipe” i gruppa. Over tid gjør dette at det ikke alltid oppleves særlig lystbetont å være sammen med dem, selv om jeg i utgangspunktet ønsker det.

Nå skal familien være sammen i påsken og kjenner jeg gruer meg litt pga dette, selv om jeg vet det blir mye hygge også.

Noen andre som kjenner seg igjen? 

Tror jeg hadde slitt med å dele en koselig sammenkomst med personer som hevder ens egne verdier og holdninger er bedre enn alle andre sine. Jeg sitter med en følse av at det er dine holdninger som er problemet.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Du er den kjipe i gruppen... Jeg deler nok i utgangspunktet mange av dine verdier (som er nettopp det - dine verdier. Ikke allmenn fasit), men toleranse, omgjengelighet og respekt for andre skal heller ikke undervurderes - også mot de du føler mangler det selv. Alle involverte er klar over at dere er uenige, det er ikke nødvendig å påpeke det hver gang og ta alle krangler av prinsipp. Hva tenker du at du oppnår med det, annet enn å skape dårlig stemning? Hvis meningene deres går direkte ut over tilstedeværende som ikke kan ta kampen selv, blir det noe annet, men så lenge alle oppfører seg går det an å bite seg i tunga og himle oitt diskret med øynene og la det gå (en tilnærming min bestefars barnebarn brukte med hell i mange år...).

Nå har folk med nedlatende kvinnesyn og rasistiske holdninger en lei tendens til å klare å dra det frem hele tiden, også i situasjoner der det ikke finnes noen grunn til at samtalen skal ta den retningen.

Thanos skrev (Akkurat nå):

Tror jeg hadde slitt med å dele en koselig sammenkomst med personer som hevder ens egne verdier og holdninger er bedre enn alle andre sine. Jeg sitter med en følse av at det er dine holdninger som er problemet.

Ja huff, den som tenker at alle er like mye verdt uavhengig av kjønn og etnisitet er nok problemet😂

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Må dere diskutere dette, da? De har rett på sin menining og du har rett på din mening.

Min bror og jeg har veldig ulike verdier og meninger og vi hadde mange hissige diskusjoner i familiesammenkomster før, noe som laget halvdårlig stemning.

Jeg ønsket ikke å ha det slik lenger for jeg er jo glad i min bror. Så jeg diskuterer ikke de sakene med ham lenger. Prater heller om kjekkere ting.

Anonymkode: dfdb8...d1a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (Akkurat nå):

Mennesker som kommer ekstremt nedsettende utsagn og holdinger som f.eks direkte rasisme oppfører seg jo ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine verdier gjorde meg til vegetarianer. Jeg har sjelden opplevd så mye hat, latterliggjøring, mobbing og hets, som etter at jeg ble det. Selv mine nærmeste venner kunne bli fiendtlige og si stygge ting. 
Etter mye prøving og feiling ble min taktikk for å stenge dette ute å ikke svare. Overse dem. Da dør kranglefantenes driv sakte ut. Men om det tapper meg for krefter? Å ja…! 

Anonymkode: 9b3bc...cfc

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor snakker dere om slike temaer hver gang? Det høres litt rart ut. 

Bare si du ikke orker diskutere tenaer dere har diskutert mange ganger før. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes folk er veldig raske her til å mene at ts er problemet. 
Mannen til min mor er en slik en som greier å ta all samtaler og alle tema over på sine veldig kjipe livssyn og forsurer stemningen umiddelbart uansett om folk tillater det eller ei. Han rakker ned på alt og alle og ingenting hjelper, hverken å jatte med, ignorere eller sette grenser. 
Ser man på tv, lytter til radio eller leser noe som helst rundt han så er han på pletten med å komme med slengbemerkninger og stikk. Gjør man ingen av delene så greier han fortsatt å hoste opp kommentarer som går på rasisme, homofobi, mannsjåvinisme, fettfobi eller bare reinspikka sure oppstøt forkledd som morsomme skråblikk.

Vi kan gå tur i skogen og han må fortsatt spy ut rasisme uten at det er så mye som et annet menneske i nærheten. Jeg greier ikke være i hus med noe så vemmelig som det vesenet er iallefall men alle dere som mener ts er problemet hadde vel syntes han var en fin fyr.

Anonymkode: 07dab...c48

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Hvorfor snakker dere om slike temaer hver gang? Det høres litt rart ut. 

Bare si du ikke orker diskutere tenaer dere har diskutert mange ganger før. 

Det kommer som oftest opp temaer som er relevante der og da, og personer som har sterke meninger har det med å klare å fremlegge de.
Nylig har det vært snakk om Høiby-saken der det ble fremlagt at ofrene i saken er mediekåte og har bedt om det de har blitt utsatt for selv. Rundt juni er det pride og det da blir snakk om hvor «fjollete» de er og at flagget representerer seksualitet og dermed ikke hører hjemme på skoler, for å legge frem to konkrete eksempler.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er slitsomt med slike folk. 

Når dere blir eldre vil kanskje den yngre generasjonen synes dere er håpløst slitsomme som omtaler gutter som gutter og jenter som jenter. For hva vet vel dere om hvordan disse barna oppfatter seg selv. 

Og kommer du i skade for å omtale noen som "skeiv" må du rettes på for det er ingenting skjevt med disse personene

Og hvorfor må du omtale en gruppe mennesker fra MENA-land? Det er diskriminerende overfor verdensborgere etc etc

Bare vent! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer som oftest opp temaer som er relevante der og da, og personer som har sterke meninger har det med å klare å fremlegge de.
Nylig har det vært snakk om Høiby-saken der det ble fremlagt at ofrene i saken er mediekåte og har bedt om det de har blitt utsatt for selv. Rundt juni er det pride og det da blir snakk om hvor «fjollete» de er og at flagget representerer seksualitet og dermed ikke hører hjemme på skoler, for å legge frem to konkrete eksempler.

Da hadde jeg bare svart med mine egne meninger. At Marius åpenbart er skyldig og at det til og med er videobevis, og at han derfor bør dømmes. Og at prideflagg ikke har noe på skoler å gjøre. 

Hvis man bare kan diskutere med folk man er enige med, får man en begrenset omgangskrets. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...