Gå til innhold

"Eier" man trådene sine her inne?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet

Det er en ting jeg har tenkt litt på her inne. Det virker som det er mange som har et slags "eierforhold" til tråder de har startet. Det virker som de mener de har rett til å bestemme og styre utviklingen av tråden.

Jeg synes ikke man kan påberope seg en slik eierrettighet.

Hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på. Om noen starter en tråd på samliv og legger ut om det triste ekteskapet sitt og ønsker seg støttende argumenter for å rettferdiggjøre utroskap, er det ikke usannsynlig at det kommer endel kritikk og at tråden ikke utvikler seg slik trådstarter kanskje vil - det mener jeg er helt greit. Det er noe annet hvis noen starter en tråd på velvære om hvor man får kjøpt Fornarina-bukser og det kommer en haug med svar av typen "Fornarina-bukser har elendig kvalitet, hold deg langt unna". For ikke å snakke om de som svarer på et konkret spm med å si "ja, det lurer jeg også på, håper noen kan svare"... :sur:

Gjest camillo
Skrevet

Hvis jeg starter en tråd med en bestemt vinkling og problemstilling, blir jeg grinete hvis folk svarer på alt mulig annet og over hodet ikke tar seg tid til å lese hva som faktisk står, ja.

Jeg sier ikke nødvendigvis at det er riktig fordi jeg reagerer slik, men det irriterer meg.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Hvis man har en sånn holdning til trådene sine er man kanskje ikke helt klar over hvor man befinner seg....?

Endret av Bodillen
Gjest Bodillen
Skrevet
Hvis jeg starter en tråd med en bestemt vinkling og problemstilling, blir jeg grinete hvis folk svarer på alt mulig annet og over hodet ikke tar seg tid til å lese hva som faktisk står, ja.

Jeg sier ikke nødvendigvis at det er riktig fordi jeg reagerer slik, men det irriterer meg.

Ja, det kan jeg godt være litt enig i, men da prøver jeg å overse det og heller konsentere meg om det som er verdt å lese.

Gjest Gjest1
Skrevet

Men folk oppfatter ting så forskjellig. Jeg kan oppfatte en setning du skriver på en helt annen måte enn du mente den. Det er sånn det er når man skriver.

Gjest camillo
Skrevet
Ja, det kan jeg godt være litt enig i, men da prøver jeg å overse det og heller konsentere meg om det som er verdt å lese.

Joda, enten det eller jeg prøver å forklare på nytt hva jeg egentlig ville med tråden.

Men om jeg blir irritert over mye sånt? Jepp!

Men selvfølgelig, man kan ikke tro at det aldri vil skje, og selvfølgelig eier man ikke trådene sånn sett. Dette handler vel mer om normer. Jeg synes det er uhøflig å spore helt av på den måten, akkurat som at jeg hadde syntes det var uhøflig om noen begynte å snakke om noe helt annet enn det vi opprinnelig snakket om, dersom det gjaldt en samtale i virkeligheten.

Misforstå meg rett; avsporinger kan bli det mest interessante i hele tråden, man da pleier det å gjelde 'tankehopp', og ikke f.eks. kritiske svar mot noe som allerede er forklart i hovedposten. Som et eksempel.

Gjest camillo
Skrevet
Men folk oppfatter ting så forskjellig. Jeg kan oppfatte en setning du skriver på en helt annen måte enn du mente den. Det er sånn det er når man skriver.

Selvfølgelig. Og det er greit. Men jeg har opplevd flere tråder her inne hvor folk også har prøvd å forklare på nytt hva de egentlig mente, og at det var en misforståelse - mens folk er mest opptatt av å dure videre i sitt, og ignorerer forklaringene totalt. Da mister jeg litt lysten, jeg foretrekker dialog, ikke monolog.

Gjest Gjest
Skrevet

Både og. Det er ikke noe særlig moro å legge inn et alvorlig ment innlegg, og lese de påfølgende tre svarene som åpenbart bare er fjas. Eller når tråden har blitt lengre og det har utviklet seg en liten slarvegjeng i den som bare snakker om sist de møttes e.l. At folk er uenige eller har misforstått kan nok også være litt surt eller sårt av og til - men det bør man jo takle. Å komme inn med et innlegg hvor man prøver å oppklare misforståelser eller forsvare sitt eget standpunkt er jo greit, men å "bare" bli sur er teit:-)

Gjest Bodillen
Skrevet
Misforstå meg rett; avsporinger kan bli det mest interessante i hele tråden, man da pleier det å gjelde 'tankehopp', og ikke f.eks. kritiske svar mot noe som allerede er forklart i hovedposten. Som et eksempel.

:Nikke:

Gjest Gjest1
Skrevet

Nå var ikke denne tråden en tråd om hva man tillater i den enkelte tråd, men om man faktisk har rett til å legge slike føringer.

*markerer hvem som eier tråden* :ler:

Gjest Bodillen
Skrevet
Nå var ikke denne tråden en tråd om hva man tillater i den enkelte tråd, men om man faktisk har rett til å legge slike føringer.

*markerer hvem som eier tråden* :ler:

:hoho:

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er tråder om private ting (som noen her nevnte så er svært mange tråder på samlivsforumet et greit eksempel på hvilke tråder jeg mener, men slike tråder dukker opp over hele forumet) så mener jeg det er nærmest mangel på respekt å spore tråden over på mer generelle problemstillinger eller å vri på alt som kan vris på. Så i slike tilfeller mener jeg at en bør ha “rett til” å legge føringer, og om nødvendig kunne be moderator om å forsøke å lirke tråden på plass igjen.

Gjest camillo
Skrevet

Det er jo opplagt at ingen har RETT på noe som helst, da.

Gjest Gjest
Skrevet

Det virker på meg som om flere av avsporingen ofte, ikke alltid, bare er en annen vinkling på saken, og det synes jeg kan være interessant. Mindre interessante er vel de trådene der trådstarter kommer med en ytring og alle sier halleluja?

Gjest gjest1
Skrevet

Dette er da et diskusjonsforum, og ikke et rent 'gi råd og hjelp til andre'-forum? (Slik som doktoronline og lignende?)

Jeg setter ikke pris på folk som styrer en diskusjon inn på ett spor de vil ha i real life, og forventer det heller ikke her inne. Da har jeg ikke lyst til å delta i diskusjonen i det hele tatt.

Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

Nei, det gjør en ikke. Om en skulle få en god ide som en ikke vil ha plagiert, bør en heller holde kjeft. Dette er et offentlig forum.

Endret av GreenSky
Gjest gjest1
Skrevet

Kom på en tråd jeg startet om hvorvidt paris sine pupper var store eller små. Da kjeftet jeg da folk kom og skrev "store pupper er styyyygt..." og det føler jeg at jeg må ha lov til fordi

1. de ødelegger trådens utgangspunkt

2. de rakker ned på andres pupper uten at noen ba dem om det.

Skrevet

Godt spørsmål. *tenker* Jeg tar hovedinnleggers første innlegg som utgangspunkt når jeg svarer. Og så hender det at jeg kommenterer de som ikke greier å la være å kommentere meg. Men hvis jeg føler at det blir for dumt å krangle med noen som åpenbart ikke er på min frekvens, så dropper jeg det.

Forøvrig må det vel være greit å diskutere hypotetiske ting om opprinnelig sak, med andre nedover i tråden. Så lenge man ikke tar helt av med andre ting, eller er direkte ufyselig?

Gjest Gjesta
Skrevet

De (få) gangene jeg starter en tråd så synes jeg det er viktig å følge den opp, altså at man responderer på responsen man får. Jeg synes det er spesielt viktig i en tråd der man ofte får "høre tilbake" for jeg tror det fort kan bli oppfattet som at man ikke tør stå for hovedinnlegget sitt om man starter en tråd for så å trekke seg fullestendig ut av den så fort noen er uenig.

Så for min del handler det ikke om å skulle styre tråden, men fullføre det man starta kan man nesten si.

Men jeg er ikke heeeelt sikker på hva du mente i hovedinnlegget ditt heller da så det kan hende jeg misforstod deg litt nå :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...