AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars Jeg vil ned i vekt, men vet ikke hva som er nok mat. Jeg hater å telle kalorier, ble nesten blitt syk av det da jeg var 17-18 år, og vil ikke komme i en dårlig spiral. Info: Jeg er 43 år, 1,65 høy og 83 kg. Jobber som pedagog i bhg, og er ganske aktiv ila dagen 7-8000 skritt, men mye «opp og ned». Prøver å trene 2-3 ganger i uka. Gå tur, gogger og litt styrke. Kanskje Froksot: Ca 50 gram havrefras, 2 ss blåbær, 7-8 mandler, en kvart banan og 2 dl melk. Lunsj: Enten to grove skiver med spekeskinke og lett ost, litt grønnsaker og en halv frukt. Ev. kjøleskapsgrøt med 60 gram havregryn, litt chia, et par SS proteinyoghurt vanilje, mango og blåbær + litt peanøttsmør. Noen druer eller 1/2 eple ved siden av. 14-mat: To speltlomper med Philadelphia light og 3-5 skiver lett spekeskinke + ruccola. Middag: Alf mulig til jeg er mett. Kvelds: To knekkebrød med lett ost og paprika/1 polarbrød ,ed ost og skinke/ et beger Go morgen lett yoghurt. Anonymkode: df87e...de4 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Spørsmålet ditt er ikke mulig å svare. Kalorier er det eneste som er teller. Spis mindre enn du forbrenner, så går du ned i vekt. "Alt mulig til jeg er mett" Hva er det? Jeg kan fint spise 4000 kalorier på et måltid, noen blir stappmett etter 400 kalorier. Om du ikke vil telle kalorier så må du spise ca. det samme hver uke, for så å redusere etter behov. Eller så få du fjerne de matvarene som metter minst og erstatte de med ting som metter mer. Anonymkode: 60602...cbe 16 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Helt umulig å si. For meg høres det ut som veldig mye mat, men dette er jo ekstremt individuelt. I bunn og grunn er det jo helt likegyldig hva du spiser, det er kun kalorier som teller. Selv spiser jeg knekkebrød til lunsj og kvelds, og vanlig mat til middag. Frokost spiser jeg ikke. Anonymkode: dd964...8bb 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars Kutt ut 14 mat, du trenger ikke så mange måltider. Ta evnt en gulrot eller to. Hva betyr alt mulig til du er mett til middag? Det er umulig å vurdere. Du må spise mindre kalorier enn du forbrenner, og det høres ut som for mye mat og for lite aktivitet. Anonymkode: 95b00...de7 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars Enig med de som sier dette er umulig og at du faktisk må telle kalorier i en periode for å få et overblikk og lære deg hva matvarene inneholder. Men fra det jeg kan se trenger du å spise mye mindre og annerledes enn det du gjør nå. Og Havrefras er en helt håpløs ting å spise hvis du vil ned i vekt!!! Anonymkode: 7edf6...b95 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Sett opp kaloriene. Vedder på at du bør ligge på ca 12-1400 per dag for å kunne gå ned i vekt. Kutt maten mellom lunsj og middag. Anonymkode: 309f7...172 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vil ned i vekt, men vet ikke hva som er nok mat. Jeg hater å telle kalorier, ble nesten blitt syk av det da jeg var 17-18 år, og vil ikke komme i en dårlig spiral. Info: Jeg er 43 år, 1,65 høy og 83 kg. Jobber som pedagog i bhg, og er ganske aktiv ila dagen 7-8000 skritt, men mye «opp og ned». Prøver å trene 2-3 ganger i uka. Gå tur, gogger og litt styrke. Kanskje Froksot: Ca 50 gram havrefras, 2 ss blåbær, 7-8 mandler, en kvart banan og 2 dl melk. Lunsj: Enten to grove skiver med spekeskinke og lett ost, litt grønnsaker og en halv frukt. Ev. kjøleskapsgrøt med 60 gram havregryn, litt chia, et par SS proteinyoghurt vanilje, mango og blåbær + litt peanøttsmør. Noen druer eller 1/2 eple ved siden av. 14-mat: To speltlomper med Philadelphia light og 3-5 skiver lett spekeskinke + ruccola. Middag: Alf mulig til jeg er mett. Kvelds: To knekkebrød med lett ost og paprika/1 polarbrød ,ed ost og skinke/ et beger Go morgen lett yoghurt. Anonymkode: df87e...de4 Det jeg tenker er at om du vil ned i vekt så ikke spis hele dagen. 5 måltider?? Det gir konsant høyt insulin. Fort gjort å snackse mellom også? Insulin holder på fettet. Du vil ha lavt insulin. Eneste måten er å ikke spise på en god stund. Jeg er normalvektig og slank, spiser helst 2 måltider hver dag. Lunsj og middag. Noen dager blir det bare ett. Da spiser jeg jo en del og må ha fokus på å spise mye protein og sunt fett når jeg spiser. Les the obesety cod eller fast feast repeat, så skjønner du fort at 5 måltider om dagen kan være veldig ødeleggende for vektnedgang, om du så spiser bare en tynn skive med lettost. Er ikke alltid hva man spiser, men når og hvor ofte… Anonymkode: c6401...1f7 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars TS, her. Takker for alle innspill, det setter jeg veldig pris på. Jeg synes det er dritvanskelig. At mat og trening skal være så komplisert, er utrolig frustrerende. Det som gjør det frustrerende er alle de «misvisende» rådene: «Du må spise nok protein», «du må ikke spise for lite, da stopper forbrenningen opp», «spis mindre enn du forbrenner», «faste er det eneste som fungerer», «ikke spis karbo», «karbo er viktig», «det holder med å gå tur hver dag», «du må trene styrke», «når du er over 40 må jo gjøre sånn og sånn, men ikke sånn og sånn..» ÆÆÆÆ!!! Er så dritt lei! 😖 For min del så hater jeg å være sulten. For meg er det lenge å gå fra 11.00-16/16.30 uten mat, samme hva jeg spiser. Jeg takler dårlig sult - jeg blir uvel og sur. Jeg har en jeg jeg ikke kan være uvel å sur i, og det er ikke alltid jeg rekker å få i meg mat ved 14-tiden. Da er jeg bånnsulten kl 15, og da går tiden sakte frem til middag kl. 16.30. Alle sine kropper er forskjellig. Jeg må ha jevne måltider, sånn er jeg bygget. Noen trenger ikke spise mer enn to ganger om dagen, det er uaktuelt for meg. Da funker jeg ikke. Sånn er jeg vant til å spise. Jeg er enig at jeg kan minske litt, men jeg vet ikke hvor mye. Tenk hvis jeg spiser for lite og jeg ikke får i meg nok? Stopper/begrenser forbrenningen seg? Med «alt» til middag så mener jeg ulik middag. Overspiser ikke, kun normale porsjoner. I går hadde vi kylling - og pastasalat med litt dressing, avokado og en liten focaccia. Aner ikke om det er 400 kalorier eller 1000. Jeg ble mett, og kastet restene jeg hadde på asjetten. Jeg bør jo sikkert telle og regne ut, men har jo hørt av ei jeg føler på Instagram at man skal «spise seg passe mett», og at det ikke skal være nødvendig å telle kalorier. Jeg spiser mye av det samme til alle måltider utenom middag, og med tenåringer i hus vil jeg ikke veie maten. Uff. Ikke lett det her… jeg vil ned 12-15 kg (for velvære og helsen sin skyld), men det er vanskelig. I tillegg er jeg glad i å kose meg, noe som ikke hjelper på vekta. I kveld har det blitt to glass hvitvin, en liten bolle popcorn og et par stenger med Kvikk Lunsj(på jobb). Anonymkode: df87e...de4 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett opp kaloriene. Vedder på at du bør ligge på ca 12-1400 per dag for å kunne gå ned i vekt. Kutt maten mellom lunsj og middag. Anonymkode: 309f7...172 …og jeg har lest og hørt på nett (ut i fra min alder, aktivitet og vekt) at jeg bør spise 18-1900 for å gå ned i vekt. Hvem skal jeg stole på? Deg eller fagfolk på some? 🤷♀️ (Det er et genuint spm, ikke ment som en spydighet). Litt for å poengtere hvor vanskelig det er å vite hva sommer riktig. Ts Anonymkode: df87e...de4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #11 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det jeg tenker er at om du vil ned i vekt så ikke spis hele dagen. 5 måltider?? Det gir konsant høyt insulin. Fort gjort å snackse mellom også? Insulin holder på fettet. Du vil ha lavt insulin. Eneste måten er å ikke spise på en god stund. Jeg er normalvektig og slank, spiser helst 2 måltider hver dag. Lunsj og middag. Noen dager blir det bare ett. Da spiser jeg jo en del og må ha fokus på å spise mye protein og sunt fett når jeg spiser. Les the obesety cod eller fast feast repeat, så skjønner du fort at 5 måltider om dagen kan være veldig ødeleggende for vektnedgang, om du så spiser bare en tynn skive med lettost. Er ikke alltid hva man spiser, men når og hvor ofte… Anonymkode: c6401...1f7 Takk for tips, selv om jeg mener 1-2 måltider ikke er bra. Kan umulig få i deg nok kalorier (for å holde kropp og organer i gang). Ts Anonymkode: df87e...de4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett opp kaloriene. Vedder på at du bør ligge på ca 12-1400 per dag for å kunne gå ned i vekt. Kutt maten mellom lunsj og middag. Anonymkode: 309f7...172 Skal prøve på det 👍😊 Selv om jeg ikke vet om f.eks 1400 kalorier er for lite, hvis det skulle bli det. Har litt peil på noe av det jeg spiser frokost og lunsj 900), så blir nok over det…😏 Ts Anonymkode: df87e...de4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #13 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS, her. Takker for alle innspill, det setter jeg veldig pris på. Jeg synes det er dritvanskelig. At mat og trening skal være så komplisert, er utrolig frustrerende. Det som gjør det frustrerende er alle de «misvisende» rådene: «Du må spise nok protein», «du må ikke spise for lite, da stopper forbrenningen opp», «spis mindre enn du forbrenner», «faste er det eneste som fungerer», «ikke spis karbo», «karbo er viktig», «det holder med å gå tur hver dag», «du må trene styrke», «når du er over 40 må jo gjøre sånn og sånn, men ikke sånn og sånn..» ÆÆÆÆ!!! Er så dritt lei! 😖 For min del så hater jeg å være sulten. For meg er det lenge å gå fra 11.00-16/16.30 uten mat, samme hva jeg spiser. Jeg takler dårlig sult - jeg blir uvel og sur. Jeg har en jeg jeg ikke kan være uvel å sur i, og det er ikke alltid jeg rekker å få i meg mat ved 14-tiden. Da er jeg bånnsulten kl 15, og da går tiden sakte frem til middag kl. 16.30. Alle sine kropper er forskjellig. Jeg må ha jevne måltider, sånn er jeg bygget. Noen trenger ikke spise mer enn to ganger om dagen, det er uaktuelt for meg. Da funker jeg ikke. Sånn er jeg vant til å spise. Jeg er enig at jeg kan minske litt, men jeg vet ikke hvor mye. Tenk hvis jeg spiser for lite og jeg ikke får i meg nok? Stopper/begrenser forbrenningen seg? Med «alt» til middag så mener jeg ulik middag. Overspiser ikke, kun normale porsjoner. I går hadde vi kylling - og pastasalat med litt dressing, avokado og en liten focaccia. Aner ikke om det er 400 kalorier eller 1000. Jeg ble mett, og kastet restene jeg hadde på asjetten. Jeg bør jo sikkert telle og regne ut, men har jo hørt av ei jeg føler på Instagram at man skal «spise seg passe mett», og at det ikke skal være nødvendig å telle kalorier. Jeg spiser mye av det samme til alle måltider utenom middag, og med tenåringer i hus vil jeg ikke veie maten. Uff. Ikke lett det her… jeg vil ned 12-15 kg (for velvære og helsen sin skyld), men det er vanskelig. I tillegg er jeg glad i å kose meg, noe som ikke hjelper på vekta. I kveld har det blitt to glass hvitvin, en liten bolle popcorn og et par stenger med Kvikk Lunsj(på jobb). Anonymkode: df87e...de4 Det helt grunnleggende for å gå ned i vekt er ikke komplisert i det hele tatt: spis færre kalorier enn du forbrenner. Ja, det finnes mange tips der ute som skal hjelpe deg med å oppnå dette, men det er kalorier inn og ut som er det eneste du egentlig trenger å tenke på. De fleste av oss hater å være sultne og føler seg dårlige av det. MEN kroppen, sultfølelsen og reaksjonene dine på sult er IKKE statiske, de baserer seg på vaner. Ingen er "bygget sånn". Jeg var som deg før, men har øvd meg på å være sulten i blant, det er ikke farlig. Nå er det null problem å spise mindre enn før, og jeg blir ikke utslitt, sinna og frustrert av det lenger. Det går seg til, du må bare være villig til å ha litt ubehag i en periode. Det klarer alle. Ikke hør på kostholdsråd fra Instagram. "Spis til du er mett" er IKKE noe som fungerer for de aller fleste mennesker... Anonymkode: 7edf6...b95 12 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med de som sier dette er umulig og at du faktisk må telle kalorier i en periode for å få et overblikk og lære deg hva matvarene inneholder. Men fra det jeg kan se trenger du å spise mye mindre og annerledes enn det du gjør nå. Og Havrefras er en helt håpløs ting å spise hvis du vil ned i vekt!!! Anonymkode: 7edf6...b95 Tone Damlie spiser Havrefras til frokost hver dag. Sånt gjør meg så sinnsykt forvirra! «Kan hun kan vel jeg?» 😵💫😵💫(selv om jeg vet at hun sikkert spiser annerledes enn meg resten av dagen. Ts Anonymkode: df87e...de4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #15 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tone Damlie spiser Havrefras til frokost hver dag. Sånt gjør meg så sinnsykt forvirra! «Kan hun kan vel jeg?» 😵💫😵💫(selv om jeg vet at hun sikkert spiser annerledes enn meg resten av dagen. Ts Anonymkode: df87e...de4 Tror du rett og slett må ta deg en pause fra sosiale medier og heller lese på matvarene om hva de inneholder Sosiale medier ikke virkelig ikke et sted man bør hente noen som helst kostholdsråd fra. Anonymkode: 7edf6...b95 13 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #16 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det helt grunnleggende for å gå ned i vekt er ikke komplisert i det hele tatt: spis færre kalorier enn du forbrenner. Ja, det finnes mange tips der ute som skal hjelpe deg med å oppnå dette, men det er kalorier inn og ut som er det eneste du egentlig trenger å tenke på. De fleste av oss hater å være sultne og føler seg dårlige av det. MEN kroppen, sultfølelsen og reaksjonene dine på sult er IKKE statiske, de baserer seg på vaner. Ingen er "bygget sånn". Jeg var som deg før, men har øvd meg på å være sulten i blant, det er ikke farlig. Nå er det null problem å spise mindre enn før, og jeg blir ikke utslitt, sinna og frustrert av det lenger. Det går seg til, du må bare være villig til å ha litt ubehag i en periode. Det klarer alle. Ikke hør på kostholdsråd fra Instagram. "Spis til du er mett" er IKKE noe som fungerer for de aller fleste mennesker... Anonymkode: 7edf6...b95 Takk for saklig og god tilbakemelding - godt å høre du har vært litt i mine sko vedr. sult. Først må jeg finne ut av hvor mye jeg trenger for å gå ned i vekt, så jeg får lete frem til gode kilder 👍😊 Ts Anonymkode: df87e...de4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Skrevet 27. mars Dersom du ikke vil telle kalorier, så kan du prøve enten periodisk faste eller lavkarbo, for eksempel? Det er jo egentlig ekstremt enkle dietter å følge, sånn i teorien. Trenger ikke telle noe som helst, ikke å veie eller legge inn i apper. Angående faste: Jeg trodde også jeg "måtte" spise hele dagen før, gikk med barer og nøtter i veska fordi det liksom var helt krise å bli sulten. Nå spiser jeg vanligvis egentlig kun lunsj og middag, sånn bare av meg selv, ikke fordi jeg faster. Men jeg har prøvd periodisk faste en gang, og det endret et spisemønster jeg har hatt i mange år, det endret noe jeg trodde var "sånn er jeg bare skrudd sammen". Jeg har alltid vært sånn "5 måltider om dagen"-type (og alltid slank også altså, så jeg sier ikke at det nødvendigvis er fetende, kommer jo an på inntaket). Mens nå klarer jeg ikke spise frokost omtrent, ikke sulten før etter flere timer. Og liker å være litt tom i magen, har mer energi da. Jeg ville prøvd det, bare for og se om du får litt læring av det. Klart jeg også kan bli "hangry", jeg er ikke immun mot den følelsen, men det er ikke noe som skjer hver gang jeg er sulten liksom. Føler nesten det for meg er mer blodsukkerkræsj, hvis jeg spiser boller eller noe til lunsj fordi det er i et eller annet møte, så blir jeg trøtt og sur klokka 14. Når det gjelder det andre forslaget med lavkarbo og dette med fett og proteiner, så funker den ganske godt også på å være mindre sulten. For man er mye lengre mett på det enn på havrefras og knekkebrød. Mange har stor suksess på lavkarbo og du kommer ikke til å savne karbohydratene så mye som du tror altså. Det er bare i starten. Anonymkode: 94fef...293 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #18 Skrevet 27. mars Jeg har gått ned 30 kilo, og jeg synes det høres litt mye ut.... Ville heller spist mer proteiner (altså, typ cottage cheese, Skyr, Kvarg, en kyllingfilet med grønnsaker, samt knekkebrød med masse proteinrikt pålegg, litt avokado og valnøtter (men ikke for mye, drar opp kalorinivået). Havrefras spiser jeg aldri, men ser for meg at de umulig kan mette veldig? Det er jo bare noen tynne puter med luft i? Anonymkode: 43e9c...45d 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #19 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du rett og slett må ta deg en pause fra sosiale medier og heller lese på matvarene om hva de inneholder Sosiale medier ikke virkelig ikke et sted man bør hente noen som helst kostholdsråd fra. Anonymkode: 7edf6...b95 Neida, sant det - men det er jo også mange profesjonelle coacher online. Det er jo ingen usannhet. Men ja, kanskje la være å klikke meg inn på de så jeg slipper å få så mye påvirkning utenfra. De er influensere i ordets rette forstand, og de påvirker meg uansett om jeg vil eller ikke 😬😅 Jeg får kanskje følge NHI sine kostholdsråd. Eller er det feil også? 🤪 Anonymkode: df87e...de4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #20 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for saklig og god tilbakemelding - godt å høre du har vært litt i mine sko vedr. sult. Først må jeg finne ut av hvor mye jeg trenger for å gå ned i vekt, så jeg får lete frem til gode kilder 👍😊 Ts Anonymkode: df87e...de4 Bare hyggelig Har selv gått ned 14 kg og vedlikeholdt vekta i flere år, og jeg var virkelig avhengig av å spise hele tiden før. Det kan man endre på! Og husk at du ikke trenger å veie all maten: hvis du lærer deg omtrent hva ting inneholder, kan du gjøre omtrentlige overslag. Jeg tenker litt sånn: "Denne pastapakken er på 300 g og har 160 ckal per 100 g. Jeg spiste kanskje halvparten av pakken, det blir rundt 240 ckal i pasta.." Dette har jeg gjort i perioder for å lære meg hvor mye jeg faktisk får i meg og hva det inneholder. Så legger man nye vaner rundt den nye kunnskapen. Hvis du lurer på hvor mye du bør spise i kalorier per dag, kan du bruke en BMI-kalkulator for et omtrentlig overslag. Lykke til! Anonymkode: 7edf6...b95 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå