AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden På ingen måte ekstremt, men merker at mine foreldre begynner å ta veldig lett på renhold i hjemmet og stell av seg selv. Bad og kjøkken er ryddig men grisete. De gidder ikke lenger ta flekker og denslags, kjøkkenskap er full i flekker og gris. Samme med vasker på kjøkken og bad. Ikke opptatt av håndhygiene, de går gjerne rett fra do og til kjøleskapet uten håndvask mellom. De selv dusjer mye sjeldnere. Det gikk greit noen år, men nå merker jeg at de lukter og jeg synes det er flaut når de er på besøk hos oss pga lukten. Har prøvd å oppmuntre de til en dusj, spørre om de vil ta seg en dusj før middag og lignende. Men får bare til svar at det er da ikke nødvendig. Nå venter påskeferie hjemme hos de og jeg kvier meg til å ta med barna dit selv om de elsker å være der. Hva ville dere gjort? Erfaringer? Anonymkode: 46db7...b85 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Jeg hadde ikke dratt dit. Jobber i hjemmetjenesten og vet hvor ekkelt det er hos folk som ikke er opptatt av hygiene lenger. Jeg grøsser bare av tanken av at pårørende, og andre, spiser hjemme hos disse menneskene. De fleste vasker seg ikke på henda etter dobesøk lenger. Det er flekker av alt mulig over alt. De ser det ikke selv. Anonymkode: ba623...9df 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Hvorfor «oppmuntrer» du? Si ting rett ut. Eldre mennesker er voksne, myndige mennesker med type 70-90 års livserfaring. Har de ikke innen 70(!) års alder valgt å ta ansvar for å lære seg å tole «nå må du vaske deg - du stinker» så er det på tide. Det er noe enhver normalt fungerende person over type 20-23 forventes ha blitt moden nok til. Så si «nå har dere valgt (for dette er valg, og du må formulere det som valg) å la hygienen gå åt skogen. Enten dusjer dere før dere kommer, eller så dusjer dere her, men dere sitter ikke i min stue og stinker». Har du bil og kjører dem? Ta en sniff-test før avreise og send dem inn igjen for dusj og klesbytte før du kjører noe sted som helst. Nekter de? Da lar du dem være hjemme. Her og nå, til påske? Vær ærlig på det. Si at ungene ikke vil komme fordi besteforeldre sitt hus stinker så vondt. Igjen - dette er ikke tenåringer eller voksne med spesielle behov. Jeg anbefaler at du gir dem et gavekort på husvask ved neste anledning. Ordne ut alt, og dekk kostnadene til så mange vask en normal gave fra deg og dine dekker. Snakk også med dem om forventningene de måtte ha til alderdommen. Vær tydelig på at det er deres ansvar å flytte til en lettstelt leilighet før de blir for gamle til å holde huset, om de fortsatt har et hus. Anonymkode: 1c188...a97 1 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Jeg har tatt tyren ved hornene, og forlangt at min mor skaffet seg vaskehjelp. Jeg har ansatt en 17-åring i nabolaget som gjør en god jobb hver torsdag og får ganske bra betalt. Mor liker ham og gleder seg til han kommer. Videre dusjer jeg henne hver gang jeg er der. Det kan være alt fra tre ganger en uke til at det går 14 dager mellom. Hun greier det selv rent fysisk, men gjør det ikke. Ikke slik at jeg fysisk er inne i dusjen med henne, men går faktisk inn på badet og gir instrukser underveis. Ordrer som "en gang til med shampo" og "du må vaske deg i navelen også", "ikke hopp over føttene". Slik som jeg gjorde med barna da de var små og skulle lære å dusje selv. Når vi spiser sammen er det jeg som lager maten, og jeg vasker over alle flater før jeg begynner. Jeg kan også gjøre moren min rimelig forbanna ved å minne henne på å vaske hendene når hun har vært på do og før mat. Slik ungene også ble fornærma i sin tid. Jeg forstod ikke hva folk mente med å måtte være forelder til foreldrene sine før i fjor en gang. Men nå veit jeg det. Og det finnes ikke noen diskret måte å gjøre det på. Jeg tror mor er takknemlig på sitt vis. Hun bruker seg mye over meg, men det er meg hun ringer til og spør om ikke jeg kommer på besøk snart. Broren min i nabohuset får være i fred. Anonymkode: c9d40...16b 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden Trodde alle levde slik jeg. Man blir jo kalt for både manisk og ha bakteriefobi om man vasker seg etter å stappet klær innsausa i svette og utflod i maskinen. Vasker man seg etter å ha vært på butikken er man jo komplett idiot. Anonymkode: 43925...fc6
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): På ingen måte ekstremt, men merker at mine foreldre begynner å ta veldig lett på renhold i hjemmet og stell av seg selv. Bad og kjøkken er ryddig men grisete. De gidder ikke lenger ta flekker og denslags, kjøkkenskap er full i flekker og gris. Samme med vasker på kjøkken og bad. Ikke opptatt av håndhygiene, de går gjerne rett fra do og til kjøleskapet uten håndvask mellom. De selv dusjer mye sjeldnere. Det gikk greit noen år, men nå merker jeg at de lukter og jeg synes det er flaut når de er på besøk hos oss pga lukten. Har prøvd å oppmuntre de til en dusj, spørre om de vil ta seg en dusj før middag og lignende. Men får bare til svar at det er da ikke nødvendig. Nå venter påskeferie hjemme hos de og jeg kvier meg til å ta med barna dit selv om de elsker å være der. Hva ville dere gjort? Erfaringer? Anonymkode: 46db7...b85 Du får hjelpe til med å vaske hos de da! istedet for å bli føau, så får du stille opp fot de nå! Anonymkode: 1451c...036
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #7 Skrevet 58 minutter siden De gamle fungerer ikke på langt nær fysisk og kognitivt. Har vært hvor dere er ,- og ting gikk langt. Forsøkte opp i mente. Måtte sette ned foten og få sykehjemsplass. En vond erfaring. Ville ikke ha hjemmesykepleie. Er selv alenemor med multihandikappet barn. Men var på barrikadene. Fortsatt en sorg etter hun gikk bort. Føltes lite verdig . Tok henne hjem til meg hva jeg klarte. Kommune-Norge: ikke trygt. Anonymkode: d0d5e...165 1 1
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #8 Skrevet 25 minutter siden Start med vaskehjelp. Kanskje på tide å få inn hjemmesykepleien for å få hjelp til dusj? Da får de i alle fall dusjet skikkelig en gang i uka. Anonymkode: bc733...ae6
AnonymBruker Skrevet 19 minutter siden #9 Skrevet 19 minutter siden Det er ingen annen måte å si det på enn å si det som det er… «Mamma, du lukter litt… Trenger du hjelp til å få dusja»? Det enkle er ofte det beste, ikke noe gøy å si det, men de aller fleste vil ta dette til seg. Så kommer det selvfølgelig an på måten det blir sagt på også da. Men dette fikser du. Anonymkode: ac72f...a54
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå