AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:15 #1 Skrevet fredag kl. 14:15 Både til dere som bruker privat telefon på jobb og dere som har jobbtelefon: svarer dere når dere blir kontaktet utenom jobb? Hva slags betingelser har dere som har jobbtelefon? Må dere skatte av «fordelen»? Er dere tilgjengelig også utenom arbeidstid, og har den med hjem? Får dere i så fall kompensert noe for det? Jeg har alltid brukt egen telefon i jobben, har svært sjelden blitt kompensert og i så fall svært lite, og jeg har tatt ulempene som følger med det at andre ringer meg privat uten å sjekke om jeg er på jobb, men nå orker jeg ikke mer. Hvor enkelt har det vært for dere i offentlig sektor å få sjefen til å skaffe jobbtelefon, har det måttet krasje skikkelig før det kom i stand? Jeg har en funksjon der jeg må kunne sende noen titalls sms hver måned, og jeg må tidvis (2-3 mnd annethvert år) være tilgjengelig fra 08.00-22.00, men sjefen svarer ikke når jeg tar opp at funksjonen min bør ha en mobiltelefon. Anonymkode: 057eb...bb0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:19 #2 Skrevet fredag kl. 14:19 Jeg har jobbetelefon. Jeg er tilgjengelig 24/7 men det er på grunn av yrke mitt. Jeg skatter av telefonen og bruken ja. Jeg svarer alltid på telefonen. Jeg er ikke så nøye når jeg ringer til folk. Men jeg kan slå på slik at visnings nr er jobben sitt nr. slik at folk ikke får tak i mitt nr. men det er jeg ikke så nøye på. Anonymkode: 2d371...37e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:19 #3 Skrevet fredag kl. 14:19 Jeg bruker den både privat og på jobb. Derfor er jeg også tilgjengelig hele tiden. Ja, jeg svarer da selvfølgelig på alle anrop. Må skatte av det ja. Kompensasjonen for å ha jobbtelefon er jo at jobben betaler både telefonen og abonnementet, altså fri telefon. Anonymkode: 8c0d9...621
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:21 #4 Skrevet fredag kl. 14:21 Jobbet i privat sektor - jobbtelefon til alle som har en viss grad av kundekontakt på daglig basis. Ingen krav om å svare etter arbeidstid, men det det var sjelden noen problemstilling. Skattet av det og måtte betale egenandel hvis vi ville ha en dyrere modell enn opp til et visst beløp. Nå gikk firmaet konkurs for en tid tilbake og jeg ble litt overrasket (og glad) om at det ikke var krav om at vi skulle levere tilbake telefon. Anonymkode: a3dcc...93c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:33 #5 Skrevet fredag kl. 14:33 TS her, jeg ser allerede en ting jeg ikke har tenkt på: Kan det være lurt at jeg ber arbeidsgiver registrere telefonen på «Mellomstor kommune - funksjon» og ikke på meg? Jeg har allerede en egen telefon jeg betaler nok for, og det er ingen fordel for meg om jeg får to telefoner å bære på, så jeg vil ikke skatte. Anonymkode: 057eb...bb0
isw Skrevet fredag kl. 14:42 #6 Skrevet fredag kl. 14:42 Jeg kan få dekket telefon i jobben min, men jeg gidder ikke. Det man blir innberettet i inntektspåslag og må skatte av utgjør nesten prisen på et abonnement jeg betaler selv uansett, med marginalskatt på 52-ish %. Uavhengig av hvem som betaler det: 1. Jeg bruker telefon i jobben min (har ikke fasttelefon der) 2. Jeg er tilgjengelig når som helst på døgnet når jeg ikke sover (har en høyere mellomlederstilling i et stort foretak). Det blir tidvis jobb utenom ordinære arbeidstider og det er "part of the game".
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 14:44 #7 Skrevet fredag kl. 14:44 Jeg har jobbtelefon i nåværende og hadde også jobbtelefon i den forrige jobben. Jeg er ikke plaget med mange telefon utenom arbeidstid. Jeg skatter av telefon i nåværende jobb. I den forrige jobben skattet jeg ikke fordi telefon inngikk i gavebeløpet på 5 000,-.
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 14:47 #8 Skrevet fredag kl. 14:47 isw skrev (2 minutter siden): Jeg kan få dekket telefon i jobben min, men jeg gidder ikke. Det man blir innberettet i inntektspåslag og må skatte av utgjør nesten prisen på et abonnement jeg betaler selv uansett, med marginalskatt på 52-ish %. Uavhengig av hvem som betaler det: 1. Jeg bruker telefon i jobben min (har ikke fasttelefon der) 2. Jeg er tilgjengelig når som helst på døgnet når jeg ikke sover (har en høyere mellomlederstilling i et stort foretak). Det blir tidvis jobb utenom ordinære arbeidstider og det er "part of the game". Fri telefon kan inngå i gavebeløpet på kr. 5 000,- i året. Da brukes kr. 4 392,- av gavebeløpet opp og man kan ikke få gaver for mer enn 608,- utenom.
isw Skrevet fredag kl. 14:49 #9 Skrevet fredag kl. 14:49 Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden): Fri telefon kan inngå i gavebeløpet på kr. 5 000,- i året. Da brukes kr. 4 392,- av gavebeløpet opp og man kan ikke få gaver for mer enn 608,- utenom. Hmm. Er det noe jobben må velge, eller man kan velge selv (å føre dette som gave)?
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:56 #10 Skrevet fredag kl. 14:56 isw skrev (5 minutter siden): Hmm. Er det noe jobben må velge, eller man kan velge selv (å føre dette som gave)? Det er opp til arbeidsplassen. Hvis arbeidsgiver gir telefonabo. som gave kan de ikke føre MVA-fradrag for bruken i arbeidet. Anonymkode: be2ea...500
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 14:58 #11 Skrevet fredag kl. 14:58 isw skrev (4 minutter siden): Hmm. Er det noe jobben må velge, eller man kan velge selv (å føre dette som gave)? Hvis jobben innberetter det som skattepliktig fordel kan ikke du stryke det i skattemeldingen. Du kan høre med arbeidsgiver om du kan få fri telefon som gave. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/eiendeler-utstyr-eiendom/telefon-og-internett/ Se under Skatteplikt for ansatte - Unntak - EK-tjenester som gave. 1
isw Skrevet fredag kl. 15:00 #12 Skrevet fredag kl. 15:00 Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden): Hvis jobben innberetter det som skattepliktig fordel kan ikke du stryke det i skattemeldingen. Du kan høre med arbeidsgiver om du kan få fri telefon som gave. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/eiendeler-utstyr-eiendom/telefon-og-internett/ Se under Skatteplikt for ansatte - Unntak - EK-tjenester som gave. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er opp til arbeidsplassen. Hvis arbeidsgiver gir telefonabo. som gave kan de ikke føre MVA-fradrag for bruken i arbeidet. Anonymkode: be2ea...500 OK, tusen takk begge to! 1
Grønnsaksvaffel Skrevet fredag kl. 15:04 #13 Skrevet fredag kl. 15:04 isw skrev (3 minutter siden): OK, tusen takk begge to! Det er kanskje lettest å få til hos en arbeidsgiver som ikke er mva-registrert siden de ikke har noe mva-fradrag de taper.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:07 #14 Skrevet fredag kl. 15:07 Har telefon og bruk dekket, skatter av fordelen. Svarer utenom arbeidstid, blir ikke kompensert for det. Men det er relativt sjeldent det ringer noen utenfor arbeidstiden. Er hjem hjemme syk en dag er det gjerne flere telefoner, eller hvis jeg har ferien utenom fellesferien. Har fastlønn, så lønna er den samme uansett hvor mye eller lite jeg jobber. Anonymkode: 6bb7b...78e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:17 #15 Skrevet fredag kl. 15:17 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): TS her, jeg ser allerede en ting jeg ikke har tenkt på: Kan det være lurt at jeg ber arbeidsgiver registrere telefonen på «Mellomstor kommune - funksjon» og ikke på meg? Jeg har allerede en egen telefon jeg betaler nok for, og det er ingen fordel for meg om jeg får to telefoner å bære på, så jeg vil ikke skatte. Anonymkode: 057eb...bb0 Hos oss kan man velge mellom jobbtelefon (kan ikke tas med hjem mer enn x antall dager i året, skattes ikke av) og tjenestetelefon (brukes hele tiden, fordelbeskatning) Anonymkode: ad5c2...ce3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:25 #16 Skrevet fredag kl. 15:25 Grønnsaksvaffel skrev (24 minutter siden): Hvis jobben innberetter det som skattepliktig fordel kan ikke du stryke det i skattemeldingen. Du kan høre med arbeidsgiver om du kan få fri telefon som gave. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/eiendeler-utstyr-eiendom/telefon-og-internett/ Se under Skatteplikt for ansatte - Unntak - EK-tjenester som gave. Min forrige jobb innberetter jobbtelefon, siden jeg hadde egen strøk jeg den fra skattemeldingen. Det reduserte restskatten med hhv 500 og 1000 kr de 1.5 årene jeg var der. I nåværende jobb betaler arbeidsgiver for abonnementet mitt, men jeg skatter ikke av det. Det er visst julegave 😃 Anonymkode: 8c68d...de0
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:33 #17 Skrevet fredag kl. 15:33 Jeg har jobbtelefon på den jobben jeg jobber 40% i. Siden jeg jobber deltid, pleier jeg ikke å ha telefonen tilgjengelig de dagene jeg ikke er på jobb for den bedriften. Dersom det er noe svært viktig, ringer sjefen eller sender melding på privattelefonen min, men h*n pleier å prøve å holde seg til arbeidsdagene mine og ringe meg på jobbtelefonen i arbeidstida. Jeg skatter ikke av den, men får jo heller ingen annen form for bonus eller gaver i jobben, så mulig det går under gavebeløpet på 5000 kr. Anonymkode: 0f6ac...a25
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:29 #18 Skrevet fredag kl. 22:29 Jeg har dekket telefon i stillingstypen min da jeg har lønn uten overtidsbetaling. De som har rett på overtid får dekket 5000,- av mobilen hvert andre år. Vi skatter ikke lengre av abonnement da det nå kommer under summen man har lov å motta i gave, da har vi 16GB og rollover. Anonymkode: c324e...ebb
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:58 #19 Skrevet fredag kl. 22:58 Jeg har jobbtelefon og egen privattelefon ved siden av. Jeg legger jobbtelefonen bort når arbeidsdagen er over. Har den med hjem. Skatter ikke av den, da det blir regnet som gave. Anonymkode: 9ee60...54b
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:02 #20 Skrevet fredag kl. 23:02 Jeg har egen jobbtelefon. For meg var det viktig å skille jobb og privat. Jobbtelefonen tar jeg alltid. Min private så sjekker jeg først om det er et ukjent nummer som ringer. Tar den med hjem og på ferie. Svarer om jeg kan om en kunde ringer. Også når jeg er på ferie. Det er kunden som betaler lønnen min. Jeg skattes ikke av den telefonen siden jeg ikke bruker den privat. Anonymkode: f9ef5...bd5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå