Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle sparebanker skal betale av overskotet tilbake til nærmiljøet. Nokon sparebankar, som Sparebanken Norge, har tolka dette prinsippet alt for langt og gjev tilbake til kundane istadenfor nærmiljøet/samfunnet (dei gjev litt der også). Dette fører til skeiv konkurranse mellom bankane, og det blir jobba hardt for at dette ikkje skal vere lov lenger. Det er ikkje slik at denne banken er «snillare» enn andre bankar, men deler ut av overskotet på feil grunnlag i forhold til det som var intensjonen med sparebankar. I min kommune er det veldig lite som hadde skjedd av nye turvegar, aktiviteter for barn, oppussing av bygdehus, sportsarena, nye korpsinstrumenter+++ viss det ikkje hadde vore for SR-Bank stiftelsen. Berre i 2025 fekk frivillig arbeid (13000 innb) utdelt rundt 14 mill frå stiftinga. For dei aller fleste av oss så har dette ein større verdi enn nokon tusenlapper inn på kontoen kvart år. Omtrent uansett kor ein går i kommunen ser ein ein plankett som viser at stiftinga har støtta arbeidet på eitt eller anna vis.

Anonymkode: 9f288...006

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For all del ikke la noe komme kundene til gode! Det er farlig det!! 

Anonymkode: 52459...7c8

Ja, det er jo det verste DNB vet!

Anonymkode: cb1a9...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle sparebanker skal betale av overskotet tilbake til nærmiljøet. Nokon sparebankar, som Sparebanken Norge, har tolka dette prinsippet alt for langt og gjev tilbake til kundane istadenfor nærmiljøet/samfunnet (dei gjev litt der også). Dette fører til skeiv konkurranse mellom bankane, og det blir jobba hardt for at dette ikkje skal vere lov lenger. Det er ikkje slik at denne banken er «snillare» enn andre bankar, men deler ut av overskotet på feil grunnlag i forhold til det som var intensjonen med sparebankar. I min kommune er det veldig lite som hadde skjedd av nye turvegar, aktiviteter for barn, oppussing av bygdehus, sportsarena, nye korpsinstrumenter+++ viss det ikkje hadde vore for SR-Bank stiftelsen. Berre i 2025 fekk frivillig arbeid (13000 innb) utdelt rundt 14 mill frå stiftinga. For dei aller fleste av oss så har dette ein større verdi enn nokon tusenlapper inn på kontoen kvart år. Omtrent uansett kor ein går i kommunen ser ein ein plankett som viser at stiftinga har støtta arbeidet på eitt eller anna vis.

Anonymkode: 9f288...006

Er det deg, Kjerstin?

Anonymkode: cb1a9...579

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får i underkant av 3800 kr med ca 200000 på sparekonto og ca 880000 i lån. Det er jo lånet som gir utbytte, utbytte av innskuddet er ca 700 kr. Så er det jo viktig å huske på at man må skatte av dette. Men for all del, det er utrolig hyggelig å få bare fordi jeg har lån og sparekonto som jeg jo ville hatt uansett. 

Anonymkode: daac6...933

AnonymBruker
Skrevet

Utbyttet er grunnen til at jeg beholder lånet i den banken og ikke skifter, siden totalkostnad da blir rimeligere selv om renta er litt høyere. 

Anonymkode: aaa1e...d7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Får 4700 kr, en gledelig overraskelse. Dekker NESTEN restskatten 🤪

Anonymkode: ad126...c7e

Det er jo gledelig, men husk på at utbytte fra banker er skattbare. 22%. I ditt tilfelle litt over 1000kr.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utbyttet er grunnen til at jeg beholder lånet i den banken og ikke skifter, siden totalkostnad da blir rimeligere selv om renta er litt høyere. 

Anonymkode: aaa1e...d7e

Ja de bankene med kundeutbytte har høyere rente på lån og lavere rente på innskudd. 

Jeg hadde sparekonto i bank uten denne ordningen, og ca 75% av innskuddet mor hadde på sparekonto/kapitalkonto. Mine renteinntekter var omtrent det samme som hennes renteinntekt OG utbytte. 

Anonymkode: 0a5b7...d79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skulle ønske jeg kunne blitt vurdert til å få boliglånet mitt hos Bulder, men nei. Bor en grisgrent er ikke det mulig :(

Anonymkode: 52459...7c8

Unskyld? Bor i en bygd med 4000 innbyggere og har lånet mitt i bulder...så da er det andre kriterier som spiller inn 

Anonymkode: 078fe...d9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Unskyld? Bor i en bygd med 4000 innbyggere og har lånet mitt i bulder...så da er det andre kriterier som spiller inn 

Anonymkode: 078fe...d9e

Grisgrendt er svært langt fra 4000 innbyggere. Ingenting å unnskylde.

Anonymkode: 3a637...f63

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mer info vedrørende saken om kundeutbytte: https://bevarkundeutbytte.no/

Det lover jo godt at det foreløpig er flere partier som ønsker å bevare det, mens resten er usikre. Altså er det ingen partier som så langt er fast bestemt på å fjerne det. 

Anonymkode: ac0a9...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til de av dere som ønsker å beholde kundeutbytte, så kan dere signere dette oppropet: https://bevarkundeutbytte.no/

Anonymkode: 7cb3b...de2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...