Gå til innhold

Hører du på AI generert musikk?  

79 stemmer

1. 1. Hører du på AI generert musikk?

• Ja
      23
    • Nei
      56

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om dere gjør  det og om det fins noen meninger rundt her.

Anonymkode: 14117...de4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn i halvsvime. Musikk laget av KI er ikke musikk. Det er data og algoritmer. 

Er utdannet musiker selv, og både komponerer og arrangerer musikk. Har svært lite til overs for at noen utgir musikk laget ved hjelp av KI. 

Anonymkode: 4e9a9...498

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har hendt. Men da er det fordi jeg setter på random spilleliste, og så er det ki generert musikk på den spillelista som jeg ikke ser. Har musikk på øra mens jeg jobber, så er mange ganger jeg egentlig ikke hører etter hva som spiller. 

Anonymkode: 95480...607

• Liker 1
Skrevet

Ja, kvaliteten er varierende, men den blir stadig bedre.
Ser vi litt frem i tid, vil AI trolig kunne lage vesentlig bedre musikk enn 99 % av mennesker.

Når den i større grad kan forstå hvordan hjernen vår responderer på rytme, sammenheng, frekvenser og lignende, vil den i teorien kunne konstruere musikk som påvirker oss enda sterkere.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Syns det er veldig morsomt å lage selv. Hører ikke på andres.

Endret av Ronaldo85
Skrevet

Svarte nei. Men har noen få ganger lekt meg litt og laget selv. 😂😇

Skrevet

Spiller ingen rolle for meg, AI eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kunne ikke falle meg inn i halvsvime. Musikk laget av KI er ikke musikk. Det er data og algoritmer. 

Er utdannet musiker selv, og både komponerer og arrangerer musikk. Har svært lite til overs for at noen utgir musikk laget ved hjelp av KI. 

Men hvordan kan du da ta en informert diskusjon rundt temaet om du aldri har prøvd å høre på dette?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hører ikke på det av prinsipp. Liker ikke AI. 
Jeg lager kunst selv, og avskyr måten AI har skrapet nettet for opphavsbeskyttet materiale uten tillatelse.

Skyr AI som pesten.

Anonymkode: f7ca6...923

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 23.44):

Det samme vrøvlet som du kommer med her tenkte man om de som produserer musikk på måten Kygo holdt på med også. Elektronisk musikk kan gjenskape instrumenter på få tastetrykk, og folk så på det som pest og bare noe faenskap, og tok livsgleden fra "ekte" musikere. Hvor mange 100% egenkomponerte låter uten hjelp av elektroniske hjelpemidler eller tweaking finner du på top 50 lista på Spotify? ALLE låtene på top 50 har en eller annen form for elektronisk mixing og tweaking.

Hva med ChatGPT som bare var en hype, hvorfor er den top 6 mest nedlastede app på App Store, og top 4 på GooglePlay?

Gi det litt tid... Så skal du jammen se AI ta over og lage mye bedre musikk enn mye av det vrøvlet vi ser i dag.

Forstår du ønsker å verne om eget yrke og stolthet. Det gjorde sikkert de som solgte fysisk DVDer og spill, men ser seg slått av Netflix og strømme gigantene. Eller alle de flotte som drev billettsalg til buss og taxi på torget, som digitale løsninger har overtatt for. 

Se heller på mulighetene AI gir.

Anonymkode: 94c93...2a7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man at en sang er AI? DEt er så forvirrende for meg. Akkurat som videoer på instagram som jeg synes er fine, så skriver noen i kommentarfeltet at det er AI. Hvordan vet dere det?

Anonymkode: 43c87...cbc

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hører på musikk jeg synes er bra, hvordan den er laget spiller liten rolle for meg 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet man at en sang er AI? DEt er så forvirrende for meg. Akkurat som videoer på instagram som jeg synes er fine, så skriver noen i kommentarfeltet at det er AI. Hvordan vet dere det?

Anonymkode: 43c87...cbc

Hør på teksten, gir ofte ikke mening eller er veldig platt. Med det sagt, veldig mye av moderne musikk er jo elendig dritt selv om det er laget av mennesker. Mesteparten av det som går på ordinær radio er jo autotune-søppel uansett.

På bilder ser du det på glattheten, fargene, øyene, tidligere antall fingre, tekst som er off osv.

• Liker 4
Skrevet

Ja, det gjør jeg.... men varierende kvalitet som sagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 23.38):

Lurer på om dere gjør  det og om det fins noen meninger rundt her.

Overhodet ikke. Har ikke tenkt å støtte slik tull.

Jeg støtter ekte artister. Enten det er kunst, musikk, film eller illustrasjoner.

• Liker 7
Skrevet

Om det dukker opp AI sanger jeg så hører jeg hvis jeg liker det. Vet ikke om jeg har hørt noe musikk som er AI.

Hvordan vet man det?

Hørte en gang litt av en sang som var AI. Vet ikke om det sto om det på sosiale medier eller nettavis. Så jeg skulle høre, men hørte ikke noe forskjell. Jeg kunne altså ikke høre om det var ekte musikk eller AI.

Skrevet

Det er vel ikke så lett å vite hva som er AI og ikke. Fant ut at denne var AI i går og den har jeg jo hørt på. Trodde den var digitalt laget av mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bevist hvert fall

Anonymkode: 51981...c5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har én ai sang i spillelista 

Anonymkode: ce2fb...96b

Skrevet
veslemms skrev (1 time siden):

Det er vel ikke så lett å vite hva som er AI og ikke. Fant ut at denne var AI i går og den har jeg jo hørt på. Trodde den var digitalt laget av mennesker. 

Den hører jeg også på. Veldig kul sang.

Så da hører jeg AI sanger også. Jeg visste heller ikke det var AI. 

Hører på alt jeg liker jeg, AI eller vanlig musikk har ingenting å si for min del. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...