Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har nylig fått innvilget uføretrygd og sendt søknad om sletting av gjeld til Lånekassen. 

Jeg har lest informasjonen som står på Lånekassen.no 

Det jeg lurer på, er om noen som nylig har søkt, kan svare på om regningene ble satt på pause med en gang? Eller om det tok tid, evt hvor lang tid? 

Jeg betaler nesten 6000kr i mnd, så det hadde virkelig vært godt å få mer å rutte med.

Anonymkode: 5fad6...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke annet enn at det per nå er ca 2,5 mnd behandlingstid. Hvis man har brukt opp 36 ganger med utsettelse, så bør du kanskje betale de 1-2 gangene, sikkert ikke lurt med inkasso før de behandler saken. Med 6000 i mnd vil du få slettet mesteparten av gjelden (om ikke alt, avh av inntekten din nå). Usikker på om du har søkt litt tidlig, at de må ha et års ufør for å se på selvangivelsen hva du faktisk får utbetalt det året. Men, vet ikke om det er nødvendig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fått uføretrygd så trenger du ikke betale lånet så lenge du har en søknad inne for å slette lånet. Tok ca 1 år før de slettet hele lånet mitt. 

Anonymkode: 33928...88d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor betaler du egentlig på lånet nå?

Anonymkode: 4918d...9bd

• Liker 1
Skrevet

Blir satt på pause, får ca svar etter 4 mnd og 100 prosent svar om 1 år 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2026 den 17.54):

Hvorfor betaler du egentlig på lånet nå?

Anonymkode: 4918d...9bd

Fordi jeg har brukt opp alle betalingsutsettelser 

AnonymBruker
Skrevet

6000 i måneden? Det var mye. Hvor stort er lånet?

Man får jo uføretrygd tilpasset tap av inntekt i arbeidslivet. Så vil tro du får litt større utbetaling enn en vanlig ufør.

Anonymkode: 3c70c...284

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fordi jeg har brukt opp alle betalingsutsettelser 

Søker du om sletting av renter først, pga lav inntekt, og deretter betalingsutsettelse for de neste tre mnd, innvilger de vanligvis betalingsutsettelse (selv om du har brukt opp 36 stk), dersom du har lav inntekt. 

Anonymkode: 4d89a...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...