Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er veldig dårlig gjort av ham. Som om han må trykke deg ned, TS, og kontrollere deg også. Lite sjarmerende ja. 

Du får sette opp hyller selv. 

Anonymkode: a3e30...b0f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

joda jeg synes du kan få bokhylla de, men hver klar over at det er en skryteting (kanskje bare for deg selv), mine foreldre hadde ca 15 M2 med bokhyller i kjellerstua, de bøkene ble ikke rørt de siste 30 årene de levde, bare pynt! og en indre status.

nå aner vi ikke hva vi skal gjøre med bøkene de har ingen annen verdi (med noen få unntak) en den visuelle og følelsesmessige.

Anonymkode: 3a8b8...cc3

Så om dine foreldre hadde drøssevis med bøker bare for å gi et visst inntrykk, så tror du at alle har bøker for skryt? Hvis man er glad i å lese bør man altså gjemme dem bort?

Jeg er vokst opp i et hjem med mange bøker, alle var lest, det var også relativt vanlig i miljøet jeg vokste opp i. Folk flest var beleste.

Anonymkode: e993a...f72

• Liker 8
Skrevet

Det hadde faktisk vært en dealbreaker for meg. 

Anonymkode: 5bffe...4b5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Når jeg leser «caser» som dette her lurer jeg alltid på hvordan vedkommende er ellers. Det har veldig mye å si for svaret jeg ønsker å gi… Er han er vanskelig mann, kontrollerende og sjalu, ja da var det kanskje dumt at dere kjøpte hus sammen. 
Kanskje han er litt sjalu på bøkene dine og vil at du heller bruker tiden din på ham?

Du sier dere har mange rom, det er bra. Bøkene dine skal uansett opp! Kanskje du kan få et helt rom til rådighet, et «mini-bibliotek»?

Anonymkode: 4c3b4...833

• Liker 1
Skrevet

Kan dere inngå et kompromiss med bokhyller med vitrinedører?

Anonymkode: e2836...043

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg leser «caser» som dette her lurer jeg alltid på hvordan vedkommende er ellers. Det har veldig mye å si for svaret jeg ønsker å gi… Er han er vanskelig mann, kontrollerende og sjalu, ja da var det kanskje dumt at dere kjøpte hus sammen. 
Kanskje han er litt sjalu på bøkene dine og vil at du heller bruker tiden din på ham?

Du sier dere har mange rom, det er bra. Bøkene dine skal uansett opp! Kanskje du kan få et helt rom til rådighet, et «mini-bibliotek»?

Anonymkode: 4c3b4...833

Han er en solid fyr med integritet, anstendighet og trofast. Ikke sjalu i det hele tatt, men han er egenrådig, stri og sta uten å egentlig mene å være det. Ikke glad i endringer. Beskyttende. Mye bra verdier i ham, men dette strie alfa-greiene er tidvis veldig slitsomt. Blir ofte til at jeg gir meg, så jeg lurer på om det er ren utmattelsestaktikk.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan dere inngå et kompromiss med bokhyller med vitrinedører?

Anonymkode: e2836...043

Jeg har det som plan B, tilby vitrinedører. 

Jeg tok en prat til i dag, sa fra at jeg ikke er ferdig med saken. Minnet ham på ting han har bestemt og litt sånt. Jeg så på ham underveis at han innså at det er grenser for hvor langt han kan dra det. Ble foreløpig enige om å iallfall vente med å sette dem opp til vi har gjort om det vi skal på det rommet. 

Han kan henge seg opp i småting, og han er ikke glad i endringer. Jeg må ha fornyelse innimellom, bytte ut gardiner, oppgradere noe slitt, male. Han tror at når man har malt et rom og møblert det så er det sånn det skal se ut permanent. (Bare så rart det ikke gjelder verktøy og sånt, det får man jo ikke nok av.) Det tar tid å bo seg til i nytt hus, finne ut hvordan man bruker rommene, hva som trengs. Men han kan jo finne på å si «vi malte jo nettopp stua» og så er det 7 år siden. Total endringsfobi.

Må takke for støtten! Godt å lese litt ulike synspunkter. Her kommer det til å bli bokhyller, noe annet er faktisk helt uaktuelt. Så får jeg bli litt listigere med små endringer. 

ts

Anonymkode: 2f432...5b8

• Liker 2
Skrevet

Kan han rett og slett ha såpass dårlige assosiasjoner med det at det kun er derfor han er såpass imot dette? Eller rett og slett være skikkelig bekymret for om hva andre tenker? At han er vokst opp med/hørt mange andre mene at slikt er skrytete? (Jeg har faktisk aldri hørt at noen tenker slik om bokhyller med massevis av bøker. Jeg er ikke særlig opptatt av bøker. Men har heller aldri tenkt at de som har mange bøker har de fremme for å skryte). 

Hva med skap som har slike «rullegardin» dører? De heter sikkert noe. Slike du trekker opp og ned. Så kan du ha de nede, men etterhvert glemme å lukke de ned. Vil tro han da til slutt ikke registrerer at de er åpen en gang.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

ts

Kan ha tette dører på bokhyller så bøkene ikke vises. 

Anonymkode: c77d0...591

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han er en solid fyr med integritet, anstendighet og trofast. Ikke sjalu i det hele tatt, men han er egenrådig, stri og sta uten å egentlig mene å være det. Ikke glad i endringer. Beskyttende. Mye bra verdier i ham, men dette strie alfa-greiene er tidvis veldig slitsomt. Blir ofte til at jeg gir meg, så jeg lurer på om det er ren utmattelsestaktikk.

Jeg tok en prat til i dag, sa fra at jeg ikke er ferdig med saken. Minnet ham på ting han har bestemt og litt sånt. Jeg så på ham underveis at han innså at det er grenser for hvor langt han kan dra det. Ble foreløpig enige om å iallfall vente med å sette dem opp til vi har gjort om det vi skal på det rommet. 

Han kan henge seg opp i småting, og han er ikke glad i endringer. Jeg må ha fornyelse innimellom, bytte ut gardiner, oppgradere noe slitt, male. Han tror at når man har malt et rom og møblert det så er det sånn det skal se ut permanent. (Bare så rart det ikke gjelder verktøy og sånt, det får man jo ikke nok av.) Det tar tid å bo seg til i nytt hus, finne ut hvordan man bruker rommene, hva som trengs. Men han kan jo finne på å si «vi malte jo nettopp stua» og så er det 7 år siden. Total endringsfobi.

Må takke for støtten! Godt å lese litt ulike synspunkter. Her kommer det til å bli bokhyller, noe annet er faktisk helt uaktuelt. Så får jeg bli litt listigere med små endringer. 

ts

Jeg har en samboer som er litt lik på akkurat det med endring. Vi HAR jo spisestoler, hvorfor skal vi ha nye? Vi har jo maling på veggene, hva skal vi med ny farge? Osv. Merk at han ikke behøver å legge to pinner i kors for å bidra med noe her.

Jeg har begynt å bare gjøre det. Hei kjære, jeg skal male stua i helga, hvilken av disse tre fargene liker du best? Ingen? OK, da velger jeg. 
I 98 av 100 tilfeller liker han resultatet eller bryr seg ikke nok til å bemerke noe. 

Prøv!

Det er jo hvertfall helt uaktuelt at du blir vetoet i eget hjem.

Anonymkode: f6c69...86d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Merkelig mann! Ønsker han ikke å glede deg? 

Anonymkode: 5d2d4...19a

Ønsker ikke hun å glede han?

Anonymkode: a1a2b...b1c

• Liker 1
Skrevet

Dere har vært sammen i 20 år, og du har måttet gi deg altfor ofte, så ofte at han mener at hans ord er lov. Han vil, han bestemmer. Han vil ikke, han bestemmer. 

Hva du vil, hva du interesserer deg for, hva som er viktig for deg, sine følelser - ikke viktig for ham, han er bare opptatt av det han selv vil og ikke vil.

Jeg kjenner autister og personer med aspergers som har mindre motstand mot endringer og som har langt mer omtanke for sine nære enn han viser deg.

I hans forhold er det egentlig ikke plass til dine ønsker, dine meninger, dine interesser, dine følelser, dine tanker, det som er viktig for deg. For ingenting av dette er viktig for ham.

Det virker som om han også føler seg truet av å bli minnet om hvor mye du faktisk leser og din jobb. Det er veldig tydelig at det er noe han ikke ønsker å forholde seg til. 

Etter 20 år tenker jeg det er på tide at du tar din plass i eget liv, Ts. Det innebærer også at du tar plass i eget forhold/ekteskap og i eget hjem. Jeg tror ikke denne mannen vil gi deg rom nok, i hvert fall ikke uten stadig kamp. Når du stadig må være "listig" for å gjøre små endringer, da er du blitt redd for å ta plass, for du er vant med at du ikke får ha nok plass i eget liv.

Denne mannen er usunt kontrollerende og veldig egoistisk.

Anonymkode: 5e0e3...102

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal du ha bokhyller! Å ha boksamlingen  sin i fine hyller,se på dem, plukke ut en, lese den på nytt, eller bare se på en bokrygg og innholdet strømmer igjennom minnet. Men dette er det bare lesere som forstår. De som ikke er der mener det er "rot" eller at en skal "vise seg." En leser som ser en annens bokhylle vet øyeblikkelig hvem man har med å gjøre, og en leser klarer heller ikke gå forbi en bokhylle hvor som helst uten at det skjer en prossess. Der er den romanen, den forfatteren, man husker hvor gammel man var da man leste den boken, eller hvor skummel den ved siden av var, yndlingsforfatter eller den man aldri vil lese mer av. Bøker er dannelse og at du skal måtte be om lov??? 

Her var det aldri diskusjon en gang om ikke bøkene mine skulle ha akkurat den plassen de fortjente og som gav meg den gleden av å kunne stå lenge og dvele med dem, ommøblere, av og til etter tema, noen ganger alfabetisk, innimellom farge, bare kose seg. Jeg blandet meg heller aldri inn i garasjeinnredningen som helt sikkert hadde samme verdi i form av hans skatter, fordi jeg forstod det.

Jeg ville snudd det og sagt at det å kunne se alle bøkene er viktig for deg, og spørre om hvorfor det er viktig for ham at du IKKE  skal få lov til å ha dem der. Hverken han eller andre som ikke leser vil forstå det, men de kan kanskje relatere til egne hobbyer eller verdier. Får en håpe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan ha tette dører på bokhyller så bøkene ikke vises. 

Anonymkode: c77d0...591

Les hva ts skriver du. Da forsvinner mye av poenget.

Et hjem trenger bøker og da må de synes. Min ekstremt dyslektiske mann ville aldri kommet på å nekte meg bøker.

Anonymkode: 132f2...9ee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...