Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et forhold kan ikke fungere uten at det er plass til det som er viktig for begge i det. 

Han er ikke bare urimelig, han viser seg her som en svært dårlig partner, som ikke har evne og vilje til kompromisser som gir også det som er viktig for deg plass (når det ikke er viktig for ham). 

Når han ikke kan akseptere en vegg med bøker for din skyld, er dette da mannen du kan ha et liv sammen med? 

Jeg og min man er i utgangspunktet svært ulike, men vi fungerer akkurat fordi det er plass til det viktige for begge i vårt forhold. Vi er alltid innstilt på det. Helt til det at når min mann vil ha en hjort (!!!!) i full størrelse i hagen i feriehuset vi planlegger, samt ledlys man kan bytte farge på rundt trærene (noe av det mest harry jeg kan tenke meg), så tenker jeg "Å herregud!", men rister det av meg og legger inn i planene "Jeg kan plassere hjorten i denne delen av hagen, og slå av lysene når jeg ikke ønsker dem på. Blir bare morsomt!"

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er en som vil ha en bokhylle i alle rom, så jeg skjønner deg veldig godt. Men det virker som dette handler om noe annet for ham. Har han et dårlig forhold til lesing? Eller noe krevende som skjer som gjør at han føler behov for å utøve litt kontroll på noe lite og konkret?

Anonymkode: b15b6...cba

Det er det jeg lurer på, hva dette handler om. Det gir så lite mening det han sier. Men han har tendenser til å være litt kontrollerende og har nok litt dominerende personlighet generelt.

SPOCA skrev (16 minutter siden):

Han får jo flere andre rom i huset, så det er ikke et argument.

Han høres sta og egen ut, og det er ekstremt usexy. Jeg er veldig glad min mann elsker bøker like mye som meg selv.

Hva sier han når du konfronterer han med at han har andre rom selv? Hvilke forslag kommer han med for å løse dette? For meg hadde det vært uaktuelt å ikke komme til en løsning.

Jeg ville tatt han med i parterapi. Og hvis han ikke hadde gitt seg ville jeg faktisk slått opp. En fyr som er så ego hadde jeg ikke giddet å bruke mer tid på enn nødvendig. Hvis han kun bryr seg om seg og sitt er han ikke verdt å være sammen med.

Nå elsker min mann bøker, men han hadde innredet et rom bare for meg hvis vi hadde hatt plass, bare for å glede meg (jeg ville gjort det samme for han). Sånn seriøst.

For meg er det helt merkelig at han setter seg på bakbena.

Fælt å si det, men jeg har vært inne på tanken å foreslå særbo 😬

Amys skrev (14 minutter siden):

Når du kaller det en mellomgang, betyr det at mannen går gjennom rommet på vei til soverommet? Hvis han virkelig missliker synet av bøker kan jeg jo isåfall forstå at han ikke vil gå forbi de flere ganger om dagen. 

To ganger om dagen. Om morgene og kvelden. Han bruker ikke andre etasje i det hele tatt.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvor motstanden hans kommer fra. Er han lite belest, evt. har lesevansker og skammer seg litt for det? Sånn at de bøkene hver dag vil minne han på denne skammen? Så lenge de er plassert et sted hvor ingen besøkende vil se det, faller jo skryteargumentet hans bort.

Anonymkode: 87651...548

Han er praktiker, ja, og har ikke fokus til å lese bøker. Men han har sterk selvfølelse og selvtillit på alt han kan, så jeg vet ikke om det er det 🧐

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samboereb min har dysleksi og alltid hatet bøker. Han syns det er kjempekrevende å lese høyt for sønnen vår, han blir lei seg av å tenke på bøker! 

Jeg har jobbet x antall år i bokhandel og har mange bøker. Bøkene er som en forlengelse av MEG! Mange av bøkene har jeg lest fler ganger. Dette er ikke hoarding, min samling er levende- jeg kvitter meg med bøker, kjøper nye, bruker de, sorterer de om, flytter de. 

Og hør her TS. 

Selv om min samboer har dette forholdet til bøker som han har… så har han brukt TIMESVIS i garasjen og laget PLASSBYGDE BOKHYLLER TIL BØKENE MINE. 

Ikke sinne. Ikke motarbeiding. Ikke emosjonelt kaos. Ikke benektelser. Ikke avvisning. 

Det! Er en partner.

DU bor med en dust.

Kvitt deg med dusten, ikke bøkene!

Anonymkode: b78f7...d79

Så bra fyr! Så bra forbilde for sønnen deres 🥰

Han har, i tillegg til de andre rommene jeg nevnte, allerede «vunnet» et rom i huset. Det hadde jeg faktisk glemt. Vi har et digert rom som ble brukt til garderobe/roterom da vi først flyttet inn, og han var så fornøyd med å ha walk-in-closet at det rommet aldri ble til noe annet. Nå er det derfor blitt innredet som walk-in, og ikke gjesterom/kontor som jeg ønsket meg. Rimelig å kreve én vegg da? 😬

Hvor hardt kan man hate bøker?

ts

Anonymkode: 2f432...5b8

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg lurer på, hva dette handler om. Det gir så lite mening det han sier. Men han har tendenser til å være litt kontrollerende og har nok litt dominerende personlighet generelt.

Fælt å si det, men jeg har vært inne på tanken å foreslå særbo 😬

To ganger om dagen. Om morgene og kvelden. Han bruker ikke andre etasje i det hele tatt.

Han er praktiker, ja, og har ikke fokus til å lese bøker. Men han har sterk selvfølelse og selvtillit på alt han kan, så jeg vet ikke om det er det 🧐

Så bra fyr! Så bra forbilde for sønnen deres 🥰

Han har, i tillegg til de andre rommene jeg nevnte, allerede «vunnet» et rom i huset. Det hadde jeg faktisk glemt. Vi har et digert rom som ble brukt til garderobe/roterom da vi først flyttet inn, og han var så fornøyd med å ha walk-in-closet at det rommet aldri ble til noe annet. Nå er det derfor blitt innredet som walk-in, og ikke gjesterom/kontor som jeg ønsket meg. Rimelig å kreve én vegg da? 😬

Hvor hardt kan man hate bøker?

ts

Han er fullstendig urimelig.

Han fremstår jo veldig egoistisk. Hvorfor gidder du det?

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg hadde bedt han rydde vekk sitt «rot», men samme argumentasjon som han benytter. Jeg ville ikke gitt meg. Og jeg hadde vært villig til å gå langt i denne diskusjonen, hvem er han som tror han kan lage veto?

Evnt hadde jeg bare satt opp bokhyllene.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
SPOCA skrev (Akkurat nå):

Han er fullstendig urimelig.

Han fremstår jo veldig egoistisk. Hvorfor gidder du det?

Det er litt uphill battle til tider ja. Har vært sammen i snart tjue år, da, og har bygget et liv. Vi har med litt bagasje begge to, og han rommer min, så jeg prøver å romme hans. Selv om den kontrollerende biten er utfordrende. Men han er en fyr som er villig til å bli med til parterapi og ellers løsningsorientert, så derfor virker denne motstanden så veldig random. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt uphill battle til tider ja. Har vært sammen i snart tjue år, da, og har bygget et liv. Vi har med litt bagasje begge to, og han rommer min, så jeg prøver å romme hans. Selv om den kontrollerende biten er utfordrende. Men han er en fyr som er villig til å bli med til parterapi og ellers løsningsorientert, så derfor virker denne motstanden så veldig random. 

ts

Skjønner det. Da tenker jeg vel at dere får gå i parterapi, for han er seriøst fullstendig urimelig. Jeg hadde hadde hatt store problemer med å respektere han slik han holder på.

• Liker 3
Skrevet

Å, denne kjente jeg traff meg skikkelig. Fordi jeg har opplevd dette før!

Var med en mann som ikke likte at jeg hadde så mange «ting» rundt seg. Og med ting så mente han alt av mitt strikkeutstyr. Jeg hadde et hjørne i et rom hvor jeg hadde alt fra ulike strikkepinner, garn i ulike farger, bøker også videre. Strikking er og har lenge vært min store interesse i livet. Dette likte han ikke å han poengterte det ofte. Hans ting var selvfølgelig ikke noe problem å ha fremme, som ulike tomme glass med øl og øl-glass han samlet på. Han sa han ble svimmel av alle fargene på garnet mitt. Jeg gjorde ikke noe med det han hadde fremme.

Dette var ikke så ille i seg selv, men i likhet med du det opplever ts, så sier det noe om hvordan han håndterer DEG, både som menneske og som kjæreste. For meg så var det dette som bidro til at jeg endte forholdet vårt. Det handlet ikke da om garnet, men betydningen av det og hvordan han så på, å behandlet meg og mine interesser. I dag vet jeg han sliter veldig med alkohol, mens jeg er gift på ny med en strålende mann som lar meg ha garn og utstyr fremme. Ikke bare, han prøver også å vise interesse for dette, ved å bli med i butikker, høre om nyheter, jeg fortelle om mine prosjekter osv. Jeg vet han ikke liker det selv, men han er aktiv om mine interesser. Det er det et forhold er og skal være.

Nå sier jeg ikke at du skal forlate han pga dette, ts. Men tenk over hvordan han han behandler deg, utover dine interesser med bøker. Snakker han med bøker med deg? Viser han interesse for at du liker det? Blir du sett i samlivet utover dine interesser?

Jeg tror jeg vet svaret, men det er du ts som må kjenner etter.

Anonymkode: b2642...6d6

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha skapdører på bokhyllene? Bøker er støvsamlere. Har hatt både åpne bokhyller og bokskap i mange år selv. 

Anonymkode: 51914...a64

• Nyttig 1
Skrevet

Du, mannen min har også av en eller annen grunn helt sykt mange meninger når det kommer til interiør 🙄 Har vi en gang kjøpt noe så skal det være likt til vi dør, og ommøblering er for tullinger. Han er negativt innstilt til absolutt alle møbler jeg foreslår (sikkert pga jeg trenger hjelp til å skru dem opp). 

Jeg har begynt å gjøre litt som jeg vil. Nå sist kjøpte jeg både skjenk, sengeramme til ene barnet vårt og ei bokhylle, men jeg bestilte det hjem - sånn at han har valget mellom å la det stå på utsiden og bli ødelagt i regnet eller hjelpe meg å få det inn i huset/garasjen. Han pleier å si at jeg må kvitte meg med noe før jeg får noe nytt i hus, men han pleier å sabotere det også (for eksempel legger jeg noe på finn ut til gis bort og han mener det må koste minst 500,-, eller at vi trenger det til x eller y en dag i nær framtid). 

Man må bare gjøre litt som man vil når det kommer til interiør og møbler. Hvis du får skrudd opp den veggen med bøker så er det jo ikke sikkert han merker at de er der en gang før den hylla er fylt opp. 

Anonymkode: b9a98...ae8

• Liker 3
Skrevet

Så du har hatt en såpass "liten drøm" i mange år, nå kan den realiseres, og han sier nei?

La meg gjette:

Alt verktøy og slikt, "er for dere begge så han kan lage og fikse ting han har lyst på til dere".

Jeg er sikker på at en handyman tar mye mer plass i det huset enn det du gjør.

Han har nok alltid slitet teoretisk, men er flink praktisk, og har lent personligheten sin på det. Bøker provoserer han, "det er skrytete", og ett svakt punkt.

Det kan du jo bruke.

"Forstår bøker er ett svakt punkt for deg, men det er viktig for meg. Vi utfyller hverandre" osv osv

Blir han sint, vil han holde seg selv hevet over deg, du er mindreverdig, og da må du se på om forholdet er verdt det.

For alle skjønner jo at det ikke er bøkene som er problemet her.

Idet han passerer de 5 ganger, slutter han jo å legge merke til det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er rart når man ikke ønsker å ta hensyn til partners gleder og interesser. Man trenger ikke forstå alt, men av kjærlighet burde man jo respektere det.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du får spørre hvorfor det er mindre rotete å ha et helt rom med klær, og om det er for å vise seg frem? Klær som ikke er bak skapdører er også støvsamlere (og støvprodusenter).

Anonymkode: e993a...f72

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke mulig å ha hvert deres hobbyrom i huset da? Du et "bibliotekrom" med din stil og preg, et rom du kan slappe av i og lese i, være i din verden.. Hvis han allerede bruker garasjen og boder til sine hobbyer, er det jo bare rimelig at du også får ditt eget personlige sted i huset.

Siden han har så sterke meninger om bokhyller så kan det jo være et rom som er out of sight for han, slipper å gå inn om han ikke ønsker det selv.. Skjønner om det ikke er mulig mtp på planløsning og plass, men da bør man jo komme frem til et kompromiss, sammen. Synd om den ene parten skal ha mer medbestemmelsesrett enn den andre. Skjønner godt at du blir tankefull og vil utforske hva det egentlig handler om.

I et godt forhold og med et felles hus bør det være rom til begges interesser og ønsker ❤️

Anonymkode: 18e44...460

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke ha skapdører på bokhyllene? Bøker er støvsamlere. Har hatt både åpne bokhyller og bokskap i mange år selv. 

Anonymkode: 51914...a64

Hele kosen med å ha bokhyller er jo å se bøkene mine. Jeg vet akkurat hvor jeg var da jeg leste hver og en av dem, de er lappeteppet til livet mitt.

Jeg kan godt ha vitrinedører, hvis han går med på det. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du, mannen min har også av en eller annen grunn helt sykt mange meninger når det kommer til interiør 🙄 Har vi en gang kjøpt noe så skal det være likt til vi dør, og ommøblering er for tullinger. Han er negativt innstilt til absolutt alle møbler jeg foreslår (sikkert pga jeg trenger hjelp til å skru dem opp). 

Jeg har begynt å gjøre litt som jeg vil. Nå sist kjøpte jeg både skjenk, sengeramme til ene barnet vårt og ei bokhylle, men jeg bestilte det hjem - sånn at han har valget mellom å la det stå på utsiden og bli ødelagt i regnet eller hjelpe meg å få det inn i huset/garasjen. Han pleier å si at jeg må kvitte meg med noe før jeg får noe nytt i hus, men han pleier å sabotere det også (for eksempel legger jeg noe på finn ut til gis bort og han mener det må koste minst 500,-, eller at vi trenger det til x eller y en dag i nær framtid). 

Man må bare gjøre litt som man vil når det kommer til interiør og møbler. Hvis du får skrudd opp den veggen med bøker så er det jo ikke sikkert han merker at de er der en gang før den hylla er fylt opp. 

Anonymkode: b9a98...ae8

Som å høre min mann, han vil spørres om ting, selv om han knapt kan gjengi hvilke farger vi har på veggene. Her om dagen lurte han på om vi hadde fått ny stol - det var en stol jeg flyttet fra ett rom til et annet før jul… Da blir det vanskelig å se hvor plaget han kan bli av en vegg han passerer to ganger i døgnet, synes jeg. 

MizzVic skrev (19 minutter siden):

Så du har hatt en såpass "liten drøm" i mange år, nå kan den realiseres, og han sier nei?

La meg gjette:

Alt verktøy og slikt, "er for dere begge så han kan lage og fikse ting han har lyst på til dere".

Jeg er sikker på at en handyman tar mye mer plass i det huset enn det du gjør.

Han har nok alltid slitet teoretisk, men er flink praktisk, og har lent personligheten sin på det. Bøker provoserer han, "det er skrytete", og ett svakt punkt.

Det kan du jo bruke.

"Forstår bøker er ett svakt punkt for deg, men det er viktig for meg. Vi utfyller hverandre" osv osv

Blir han sint, vil han holde seg selv hevet over deg, du er mindreverdig, og da må du se på om forholdet er verdt det.

For alle skjønner jo at det ikke er bøkene som er problemet her.

Idet han passerer de 5 ganger, slutter han jo å legge merke til det.

Spot on! I tillegg har han et firma han kan kjøpe enkelte ting gjennom (klarert med regnskapsfører, så det er sagt), så hvis han ønsker seg noe er det «gratis», mens alt jeg ønsker meg (til felles hjem) er da sløsing med penger. Alt han har og gjør er med andre ord bare fordeler, mens jeg «mener mye» og underforstått «koster mye». Det er litt turn off, ja.

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er ikke mulig å ha hvert deres hobbyrom i huset da? Du et "bibliotekrom" med din stil og preg, et rom du kan slappe av i og lese i, være i din verden.. Hvis han allerede bruker garasjen og boder til sine hobbyer, er det jo bare rimelig at du også får ditt eget personlige sted i huset.

Siden han har så sterke meninger om bokhyller så kan det jo være et rom som er out of sight for han, slipper å gå inn om han ikke ønsker det selv.. Skjønner om det ikke er mulig mtp på planløsning og plass, men da bør man jo komme frem til et kompromiss, sammen. Synd om den ene parten skal ha mer medbestemmelsesrett enn den andre. Skjønner godt at du blir tankefull og vil utforske hva det egentlig handler om.

I et godt forhold og med et felles hus bør det være rom til begges interesser og ønsker ❤️

Han har jo allerede brukt et helt rom til klærne sine, så han behøver ikke flere egne rom. Synes det er utrolig smålig å nekte ts noen bokhyller.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Han har jo allerede brukt et helt rom til klærne sine, så han behøver ikke flere egne rom. Synes det er utrolig smålig å nekte ts noen bokhyller.

• Liker 1
Skrevet

Enig i det. Veldig spesielt av han. Og i tillegg at han bestemte at kontor/gjesterom ble til garderoberom..

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår og er enig i mannens argumenter (bøker er støv og rot), men jeg skjønner ikke hans motvilje når det betyr så mye for deg. 
Hvis det er sånn at dere har plass og i tillegg så okkuperer han andre deler av huset med hans ting - ja, så hadde jeg fint overkjørt han på dette. Det blir som jeg vil ellers får han fint rydde ut av garasjen alt dill og dall. For garasjen er jo for bilen og du blir stresset av alt annet rot, ikke sant? 

Jeg synes bare det er rett og rimelig at dere begge blir blir hørt på ønsker dere har. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med litteratur og har alltid ønsket meg et «bibliotek» hvis jeg fikk hus en gang. Noe mannen vet, fordi jeg har snakket om det mange ganger. Han har alltid sagt «det er bare støvsamler».

Vi har fått oss hus, med mange rom. I en slags romslig mellomgang/loftsstue hadde det passet fint å ha én vegg med tak til gulv bokhyller. Mannen blånekter. Hardt. Jeg prøvde å forstå hva motviljen var, og han sier ting som at det ser rotete ut og at det minner om gamle folk som skal vise frem alt de har. Formuleringen vise frem går igjen, han skjønner ikke hvorfor jeg ikke vil ha skapdører på bokhyllene så det ser ryddig ut 😳

Alle som lever og ånder for bøker skjønner hva jeg mener når jeg sier at bøker gjør hele rommet? Lykken hadde vært et rom med fire vegger bøker fra topp til tå! Bøker er livet. Bøker er den jeg er. Jeg prøvde å forklare det ved å sammenlikne det med hans jobb, som er en integrert del av hans identitet, men han regelrett fnyser av meg og jeg ser han blir irritert 😳

Han er ikke engang på det rommet, ingen er på det rommet, så argumentet om å «vise frem» bøker faller på sin egen urimelighet. Han passerer rommet på vei til soverommet om kvelden, that’s it. 

Dette har begynt å handle om noe mer for meg, åpenbart. Når vi drøfter det hører jeg at det er en enorm motstand der, litt som når han bare har bestemt seg for noe, og bare helt enkelt ikke har tenkt til å gi seg. Det til tross for hvor viktig bøker er for meg og hvem jeg er. Samtidig okkuperer han garasje, boder, kjellerrom og lager med ting som er «kjekt å ha», og det er noe han gjør for oss begge to så det burde jeg bare sette pris på. 

Én vegg.

Jeg kjenner at det er sårende og skuffende, og jeg føler meg rett og slett overkjørt og uviktig. Jeg synes han er utrolig arrogant og sta, rett og slett, og jeg vet ikke helt hvordan vi skal komme i mål med dette. På den ene siden tenker jeg «blås i det, det er en bagatell» men på den annen side er det absolutt ikke en bagatell å bli blankt avfeid på denne måten.

Noen med objektive hoder som har tips til løsning? 

hvor forventer han at du skal lage dine bøker da ? i kjelleren ?? Utrolig frekk, glad vi er 2 som er glade i bøker hjemme, kunne aldri ha levd med en sånn type. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

joda jeg synes du kan få bokhylla de, men hver klar over at det er en skryteting (kanskje bare for deg selv), mine foreldre hadde ca 15 M2 med bokhyller i kjellerstua, de bøkene ble ikke rørt de siste 30 årene de levde, bare pynt! og en indre status.

nå aner vi ikke hva vi skal gjøre med bøkene de har ingen annen verdi (med noen få unntak) en den visuelle og følelsesmessige.

Anonymkode: 3a8b8...cc3

Alle er ikke som dine foreldre. Lesing er en helt vanlig hobby, ikke en skryteting. 

Anonymkode: 5641f...04e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...