Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med litteratur og har alltid ønsket meg et «bibliotek» hvis jeg fikk hus en gang. Noe mannen vet, fordi jeg har snakket om det mange ganger. Han har alltid sagt «det er bare støvsamler».

Vi har fått oss hus, med mange rom. I en slags romslig mellomgang/loftsstue hadde det passet fint å ha én vegg med tak til gulv bokhyller. Mannen blånekter. Hardt. Jeg prøvde å forstå hva motviljen var, og han sier ting som at det ser rotete ut og at det minner om gamle folk som skal vise frem alt de har. Formuleringen vise frem går igjen, han skjønner ikke hvorfor jeg ikke vil ha skapdører på bokhyllene så det ser ryddig ut 😳

Alle som lever og ånder for bøker skjønner hva jeg mener når jeg sier at bøker gjør hele rommet? Lykken hadde vært et rom med fire vegger bøker fra topp til tå! Bøker er livet. Bøker er den jeg er. Jeg prøvde å forklare det ved å sammenlikne det med hans jobb, som er en integrert del av hans identitet, men han regelrett fnyser av meg og jeg ser han blir irritert 😳

Han er ikke engang på det rommet, ingen er på det rommet, så argumentet om å «vise frem» bøker faller på sin egen urimelighet. Han passerer rommet på vei til soverommet om kvelden, that’s it. 

Dette har begynt å handle om noe mer for meg, åpenbart. Når vi drøfter det hører jeg at det er en enorm motstand der, litt som når han bare har bestemt seg for noe, og bare helt enkelt ikke har tenkt til å gi seg. Det til tross for hvor viktig bøker er for meg og hvem jeg er. Samtidig okkuperer han garasje, boder, kjellerrom og lager med ting som er «kjekt å ha», og det er noe han gjør for oss begge to så det burde jeg bare sette pris på. 

Én vegg.

Jeg kjenner at det er sårende og skuffende, og jeg føler meg rett og slett overkjørt og uviktig. Jeg synes han er utrolig arrogant og sta, rett og slett, og jeg vet ikke helt hvordan vi skal komme i mål med dette. På den ene siden tenker jeg «blås i det, det er en bagatell» men på den annen side er det absolutt ikke en bagatell å bli blankt avfeid på denne måten.

Noen med objektive hoder som har tips til løsning? 

Anonymkode: 2f432...5b8

• Liker 4
  • Hjerte 23
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som du allerede har valgt det minst brukte rommet, jeg skjønner heller ikke hans motvilje. Jeg synes et hus uten bøker er et tomt hus. Enda jeg dessverre har blitt dårligere på å lese med årene så må jeg fortsatt ha bøker rundt meg. Jeg leser i perioder, da er det fint å ha en bokhylle med gode bøker i nærheten, og jeg synes de er pene. 

Anonymkode: e051f...c2e

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

joda jeg synes du kan få bokhylla de, men hver klar over at det er en skryteting (kanskje bare for deg selv), mine foreldre hadde ca 15 M2 med bokhyller i kjellerstua, de bøkene ble ikke rørt de siste 30 årene de levde, bare pynt! og en indre status.

nå aner vi ikke hva vi skal gjøre med bøkene de har ingen annen verdi (med noen få unntak) en den visuelle og følelsesmessige.

Anonymkode: 3a8b8...cc3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en som vil ha en bokhylle i alle rom, så jeg skjønner deg veldig godt. Men det virker som dette handler om noe annet for ham. Har han et dårlig forhold til lesing? Eller noe krevende som skjer som gjør at han føler behov for å utøve litt kontroll på noe lite og konkret?

Anonymkode: b15b6...cba

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kurere en boksamling er både vakkert og nyttig. For meg er det åpenbart at det skal gjøres rom for at du også skal få sette preg på, og tilpasse deres hjem til dine behov og ønsker. 

Anonymkode: 16584...ba7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvem som aldri skuffer deg? Bøker. 

Vet du hvem som alltid ønsker deg velkommen hjem? Bøker. 

vet du hvem som lar deg besøke andre verdener? Bøker. 

Vet du hvem som elsker deg betingelsesløst? Bøker. 

Vet du hvem som alltid trøster deg? Bøker. 

Vet du hvem som aldri kritiserer deg? Bøker. 

Vet du hvem som alltid er der for deg? Bøker. 

De som vet, de vet. 

Kanskje dette ikke handler om dere skal ha et rom for bøkene, kanskje dette handler om dere skal ha rom for DEG og hvem DU ER. 

Lytt til bøkene. De vil alltid, alltid, alltid gi deg svarene du trenger, spesielt når du blir tiet fra andre hold.

Anonymkode: b78f7...d79

• Liker 8
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit det, så lenge han får et eget rom han kan innrede akkurat som han vil 

Anonymkode: 599f8...f7d

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spørre: Når du ikke vil ha bokhyllene der, hvor tenker du er et bar sted? For bokhyller skal jeg ha, det har jeg alltid sakt og du alltid vist. Jeg tar selvfølgelig imot forslag, da jeg håper vi begge skal bli enige. Ellers er det der jeg foreslo de ender".

Anonymkode: 4ba97...837

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt greit det, så lenge han får et eget rom han kan innrede akkurat som han vil 

Han får jo flere andre rom i huset, så det er ikke et argument.

Han høres sta og egen ut, og det er ekstremt usexy. Jeg er veldig glad min mann elsker bøker like mye som meg selv.

Hva sier han når du konfronterer han med at han har andre rom selv? Hvilke forslag kommer han med for å løse dette? For meg hadde det vært uaktuelt å ikke komme til en løsning.

Jeg ville tatt han med i parterapi. Og hvis han ikke hadde gitt seg ville jeg faktisk slått opp. En fyr som er så ego hadde jeg ikke giddet å bruke mer tid på enn nødvendig. Hvis han kun bryr seg om seg og sitt er han ikke verdt å være sammen med.

Nå elsker min mann bøker, men han hadde innredet et rom bare for meg hvis vi hadde hatt plass, bare for å glede meg (jeg ville gjort det samme for han). Sånn seriøst.

For meg er det helt merkelig at han setter seg på bakbena.

Endret av SPOCA
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Når du kaller det en mellomgang, betyr det at mannen går gjennom rommet på vei til soverommet? Hvis han virkelig missliker synet av bøker kan jeg jo isåfall forstå at han ikke vil gå forbi de flere ganger om dagen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hvor motstanden hans kommer fra. Er han lite belest, evt. har lesevansker og skammer seg litt for det? Sånn at de bøkene hver dag vil minne han på denne skammen? Så lenge de er plassert et sted hvor ingen besøkende vil se det, faller jo skryteargumentet hans bort.

Anonymkode: 87651...548

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig mann! Ønsker han ikke å glede deg? 

Anonymkode: 5d2d4...19a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (5 minutter siden):

Han får jo flere andre rom i huset, så det er ikke et argument.

Han høres sta og egen ut, og det er ekstremt usexy. Jeg er veldig glad min mann elsker bøker like mye som meg selv.

Hva sier han når du konfronterer han med at han har andre rom selv? Hvilke forslag kommer han med for å løse dette? For meg hadde det vært uaktuelt å ikke komme til en løsning.

Jeg ville tatt han med i parterapi. Og hvis han ikke hadde gitt seg ville jeg faktisk slått opp. En fyr som er så ego hadde jeg ikke giddet å bruke mer tid på enn nødvendig. Hvis han kun bryr seg om seg og sitt er han ikke verdt å være sammen med.

Nå elsker min mann bøker, men han hadde innredet et rom bare for meg hvis vi hadde hatt plass, bare for å glede meg (jeg ville gjort det samme for han). Sånn seriøst.

For meg er det helt merkelig at han setter seg på bakbena.

Han har mulighet å innrede et rom på en måte som hun egentlig absolutt ikke ønsker? Tviler 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du ha en bokhylle, slik du ønsker! Det handler da ikke om å vise frem - det handler om å omgi seg av litteratur og kunnskap og føle nærvær av den formen for kunst, gjennom bøkenes fysiske tilstedeværelse. Selv synes jeg hjem helt uten bøker er ganske upersonlige - det handler nok kanskje mest om at folk som ikke leser bøker eller forholder seg til annen kunst også er ganske kjedelige og uopplyste. Å se litt på folks bokhyller er en fin inngang til samtaler, gjerne for å se om man har noe felles. 

Anonymkode: 2af81...f1e

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har mulighet å innrede et rom på en måte som hun egentlig absolutt ikke ønsker? Tviler 

Hun skal innrede én vegg. Hva er forskjellen på det og f.eks veggen i garasjen?

Endret av SPOCA
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Samboereb min har dysleksi og alltid hatet bøker. Han syns det er kjempekrevende å lese høyt for sønnen vår, han blir lei seg av å tenke på bøker! 

Jeg har jobbet x antall år i bokhandel og har mange bøker. Bøkene er som en forlengelse av MEG! Mange av bøkene har jeg lest fler ganger. Dette er ikke hoarding, min samling er levende- jeg kvitter meg med bøker, kjøper nye, bruker de, sorterer de om, flytter de. 

Og hør her TS. 

Selv om min samboer har dette forholdet til bøker som han har… så har han brukt TIMESVIS i garasjen og laget PLASSBYGDE BOKHYLLER TIL BØKENE MINE. 

Ikke sinne. Ikke motarbeiding. Ikke emosjonelt kaos. Ikke benektelser. Ikke avvisning. 

Det! Er en partner.

DU bor med en dust.

Kvitt deg med dusten, ikke bøkene!

Anonymkode: b78f7...d79

• Liker 7
  • Hjerte 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker bøker ❤️. Leser to bøker i uka, og har bokhyller i flere rom. Har gått over til lesebrett nå da.

Du burde få et flott rom til bibliotek, så kan vel mannen din få et rom til man cave 🙂. Her har mannen hele garasjeloftet for seg selv.

Anonymkode: 4156c...d41

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde overkjørt glatt her. Sagt ifra at dette er en helt normal ting å ha i et hjem, og det blir et lesehjørne her ferdig snakka. 

Vinnvinn, for når han er sur så har du en koselig plass å være 😇

• Liker 4
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om bøker, men å gi plass og respektere begge i et forhold. Når bøker betyr så  mye for deg, og det ikke er praktiske grunner for å ikke ha dem der du ønsker, så er det smålig å nekte deg dette. Vil han ikke at du skal være glad og fornøyd, er det viktigere for han "å vinne"? I så fall har du en mann som  alltid vil sette seg selv først, ikke forholdet eller deg. Så lykke til med det...

Anonymkode: 293c1...c6b

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare tatt plassen og satt opp hyller til bøkene mine jeg.
Spurte han deg før han tok seg til rette i garasje, kjellerrom og boder? 

Anonymkode: ba769...890

• Liker 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...