Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg lever med en dame med sterke narsissistiske trekk og trenger hjelp til hvordan jeg kan stoppe situasjoner.

Jeg får «hjernefrys» i ulike settinger som gjør at jeg ikke klarer å stoppe situasjonen. Jeg tror det egentlig er fordi hjernen vet at om jeg prøver å stoppe situasjonen så vil jeg enten oppleve ytterligere angrep, ytterligere sinne eller ytterligere nedverdigelse. Hun ser ikke seg selv, sine handlinger og sitt ansvar. Hun overkjører og dominerer fullstendig, og jeg klarer ikke noen gang i etterkant av en hendelse til få henne til å innse dette og ta ansvar. Jeg ønsker derfor «verktøy» som gjør meg mer klar i hendelsesøyeblikket for å 1) Stoppe situasjoen og 2) plassere ansvaret mens hendelsen er fersk

Noen tips?

Om det betyr noe så har jeg ADHD. Dette betyr at jeg nok samtidig «overtolker» + som sagt at jeg får hjernefrys når det skjer. Jeg bare klarer ikke å si noe fornuftig og gjøre noen fysiske grep som feks gå. Det ender stort sett med at jeg «tar i mot, og når jeg da ikke fighter tilbake så er det jo nærmest vedtatt at jeg har akseptert at alt er min skyld og at sinnet / kjeftinga er rettmessig! 

Hvordan kan jeg få frem?

NB! Ikke kom med ting som at jeg må forlate henne osv. Jeg klarer ikke dette enda bla pga barn. Jeg skal forlate henne, men er nå i planleggingsfase bla ift økonomi

Anonymkode: b2766...650

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slike elsker som regel en reaksjon og hater avvisning.

Jeg ville blitt kald,  og gått ut av rommet hun er i.  Ikke gi henne en respons.

Vær obs på love bombing etterpå..

Lykke til!

Det er håp der ute. 

Anonymkode: c2141...4b9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om det betyr noe så har jeg ADHD. Dette betyr at jeg nok samtidig «overtolker» + som sagt at jeg får hjernefrys når det skjer. Jeg bare klarer ikke å si noe fornuftig og gjøre noen fysiske grep som feks gå.

Visualiser situasjonene med henne i hodet ditt først og se for deg at du går. 

Jeg tror det vil være lettere i praksis da.  Du kan muligens også øve deg på å trekke seg unna allerede når du ser hun begynner å bli ufin. Lære kroppen din gradvis at du skal gå vekk.

Anonymkode: c2141...4b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er en sinnslidelse. Lobotomi er vel den eneste motgift på slike rasshull av individer.

Anonymkode: 7575e...1b1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha en oversikt i eget hode over hvilke situasjoner du ønsker å komme deg ut av. Forlat rommet dere er i hvis hun er ufin. Øv deg gjerne på tenkte scenarioer. Du trenger ikke svare henne eller gi henne respons på oppførselen hennes. Du kan faktisk bare forlate situasjonen. Kan du komme med noen konkrete eksempler på hvilke situasjoner dere står i?

Jeg tror ikke du kommer noen god vei med å gi noen annen respons enn stillhet og trekke deg bort. 

Hvis hun er så ille som du beskriver bør du også tenke deg godt om mtp barna. Skal de leve alene med henne når du går? Legg en plan for mest mulig tid med barna. Hvordan er hun med dem?

Anonymkode: 0874e...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke stoppe en Narsissist, fordi de er perfekte. Det er alle andre som gjør feil og bør stoppes........tenker de i hodet sitt.

Så vil du ikke dra må du bare puste deg gjennom det, for uansett hva du sier nytter det ikke. Men vær obs, det spiser deg opp mer og mer for hver dag du blir.

Anonymkode: d9691...948

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vurdert å lese boken Stop walking on eggshells. Den kan gi deg noen strategier. Om dere ikke har barn sammen, så ville jeg forhåpentligvis klart å avslutte forholdet.

Anonymkode: 2c90d...c71

Skrevet

Det er opp til flere brukere på TikTok med diagnosen, de legger ut en del om denne diagnosen,hvordan forholde seg til de som mennesker osv 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å prøve med rasjonelle argumenter, og begynte heller å trekke meg tilbake. Ethvert argument eller poeng jeg hadde, ble bare vridd til hans fordel. Jeg sa heller «Ok, jeg hører hva du sier» i en rolig tone, da fikk jeg enten tilbake «er det alt du har å si» eller så eskalerte han det for å få reaksjonen han ønsket. Nå er det slutt og når jeg ser tilbake på det, så har jeg holdt ut helt syke greier som virkelig ikke er normalt. Det blir bra for deg når du endelig kan gå, mitt råd er at du ikke gjør det slutt før du har et nytt sted å flytte til, samme dag. Eksen min ble mannevond og kjempe slem mot meg en uke etter vi hadde gjort det slutt, han var så stygg med alt han sa, at jeg fikk lyst til å ta mitt eget liv. 

Anonymkode: 53f3f...c5d

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun er narsissist ville jeg trekt meg ut av forholdet. Hun trenger langvarig terapi for å bli bedre. Du kan ikke endre henne. Forblir du i forholdet ender du opp usikker og ulykkelig 

Anonymkode: 1bc0a...1a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis hun er narsissist ville jeg trekt meg ut av forholdet. Hun trenger langvarig terapi for å bli bedre. Du kan ikke endre henne. Forblir du i forholdet ender du opp usikker og ulykkelig 

Anonymkode: 1bc0a...1a1

Les aller siste avsnitt.. 

Skrevet

Det er ingen vits å prøve engang. Gi minst mulig reaksjoner og respons, uansett hvor provosert du blir. Ingen argumenter eller logikk vil bite på, du bare sliter deg selv ut. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du prøver å reservere deg fra det eneste rette rådet her, å komme deg vekk så fort som mulig, noe annet er selvskading 

Anonymkode: 1f7ab...ad9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å dø i forsøket. 

Kom deg unna.

Anonymkode: 53c25...ddc

Skrevet (endret)

Vær forberedt på at å forlate en narssisist også blir et helvete, så vær ærlig med mennesker som står deg nær om hvilken situasjon du står i og hvorfor du går, på forhånd. Jeg skjermet mine foreldre fra sannheten, trodde jeg, men det gjorde situasjonen betydelig vanskeligere, også for dem, for da brukte narssisisten dem og deres uvitenhet, og det har skapt vonde sår i vår familie. 

Mitt triks ble etterhvert å si ja, javel, det er greit og ok til narssisisten, uansett hvor urimelig, og så hadde jeg backup- planer. Når jeg skulle noe visste jeg at han ville finne på noe for å lage krøll, så vesentlig å ikke avsløre for ham at jeg hadde planer når han skulle ha barnet, eller å ha noen som sto på vent for å overta dersom det var viktig for meg å være sikker på at jeg hadde barnevakt. Så kunne jeg bare si "Det var synd!" når han utsatte for å lage problemer. 

Du må også være forberedt på at du vil bli svartmalt og løyet om til alle mulige. Derfor svært viktig at dine nære og kjære vet, så de ikke faller for dette. Kvinnelige narssisister kan også lyve om så alvorlige ting som overgrep, så forstår at du prøver å holde ut til barn blir litt større. 

Du kan aldri vinne sannheten mot en narssisist, så det viktige er at du inni deg klarer å stå opp for hva som er sannheten. Å gå i fight nytter ikke mot slike grenseløse mennesker. Det vil bare føre til at du mister hodet og sier ting som kan bli brukt mot deg. Prøv å være rolig, uansett, og si dine argumenter inni deg. Stol på deg selv, og jobb med det. 

Jeg vet hvem jeg er, og jeg vet hva sannheten er. Jeg ser deg for det du er. Dette er de tingene jeg etterhvert sa til meg selv. Igjen og igjen, istedenfor å bite på. Istedenfor å bite på betraktet jeg også strategiene hans. Det var enklere å ikke bli følelsesmessig berørt når jeg på en måte studerte ham. Hvordan han kunne regelrett skru på tårekrana for å manipulere ved tårer, og når det ikke fungerte bare skrudde tårene av igjen på sekunder, og hoppet rett til neste strategi. 

Så kunne jeg aldri forutse hva han fant på, og hvor langt han var villig til å gå, for min fantasi strakk seg ikke så langt som hans grenseløse vilje til å knuse meg (da jeg hadde gått). Jeg kunne ikke forestille meg i hvor bred omkrets han var villig til å oppsøke mennesker for å lyve om meg, og hvor grovt. Hver eneste gang jeg tillot meg å tenke at han ikke kunne finne på noe verre enn han allerede hadde funnet på tok jeg feil, så vær klar over at slike mennesker er så grenseløse at du må være forberedt på angrep du ikke kan forestille deg i dine verste fantasier. Så igjen, dine nærmeste er det utrolig viktig at du informerer. 

Les deg opp så mye som mulig på temaet. Du vil finne få/ingen fasiter, men alt du vet om temaet vil trolig likevel hjelpe deg med å holde deg selv fra å bli gal og brutt helt ned, for du vil bli tryggere på hva du forholder deg til. Kan se personen og narssisistiske strategier tydeligere. 

Lykke til! ❤️

Endret av Trolltunge
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke snakk imot. Ikke gi respons. Dem elsker at du reagerer. For da kan dem snu det og si at det er noe galt med deg og ikke dem. Lykke til. Les deg opp på deg. Mye på youtub også. Bare få kunnskap om det. Så blir du tryggere på deg selv så klarer du å gå senere. Du har bare et liv. Og ta vare på det. 

Anonymkode: 6e7a2...5dd

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er trådstarter. Takk for innspill, spesielt Trolltunge som alltid bidrar så bra. Jeg har stått i dette i mange år, og har lest mye og også «Stop walking on eggshell» selv om det er lenge siden nå

Poenget mitt nå er bare å lære å stoppe situasjoner for å verne meg og ungen. Av gammel vane så bøyer vi av, men jeg er nødt til å ha en endring nå. Enten til det bedre, eller til det verre. Blir det verre så blir kanskje lettere å gå? 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke bedre, nei. Du bør selvfølgelig gå av hensyn til barnet. Sørg for god dokumentasjon på mors oppførsel så du får barnet alene eller i hvert fall det meste av tiden

Anonymkode: 0874e...a9f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er trådstarter. Takk for innspill, spesielt Trolltunge som alltid bidrar så bra. Jeg har stått i dette i mange år, og har lest mye og også «Stop walking on eggshell» selv om det er lenge siden nå

Poenget mitt nå er bare å lære å stoppe situasjoner for å verne meg og ungen. Av gammel vane så bøyer vi av, men jeg er nødt til å ha en endring nå. Enten til det bedre, eller til det verre. Blir det verre så blir kanskje lettere å gå? 

Det beste du får gjort er å forbli likegyldig, ikke bit på. Det går ikke å rasjonalisere med dem og det går ikke å ha konstruktive samtaler. Som Trolltunga sier, det hjelper når du ser deres oppførsel som en taktikk, og at det egentlig handler om dem, ikke oss. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke bedre. Det jeg mener med å lese deg opp så står det mye om hvordan du skal svare en narsissist. Både på nett og youtube. Kommer mye opp på tik tok også. Masse råd om hvordan du skal oppføre deg rundt slike personer. 

Anonymkode: 6e7a2...5dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...