AndreR321 Skrevet torsdag kl. 12:59 #1 Skrevet torsdag kl. 12:59 (endret) Hei dere! Jeg vet ikke mine armer å råd lenger hva jeg skal gjøre med perioral dermatitten jeg har rundt nesepartiet og rundt vikene på munnen lengre. Jeg sliter med PD hver høst og vinter (de siste 5 årene), og jeg føler at det bare blir verre og vanskeligere å bli kvitt hvert år. Jeg har prøvd doksycyklin, metronidazol, azelainsyre, cicaplast, SLS-fri tannkrem og så videre. For en uke siden bestemte jeg meg for å kjøpe Avene Cicalfate+ fordi jeg stadig leser at har gode erfaringer med det. Når jeg påfører det, føles det veldig, veldig tørt, og når jeg våkner dagen etter, er PS-en min veldig stram, rød og flassende. Huden er så rød og tørr at jeg ikke kan bruke sminke, for det ser bare forferdelig ut (som jeg burde unngå uansett, men uff, jeg føler meg så usikker på huden min nå). Jeg brukt å legge vaselin oppå for å forsegle det. Vaselin er liksom det eneste som har hjulpet PS-en min så langt, selv om folk sier at man ikke skal bruke oljete produkter på PS-en. Men jeg vurderer å stoppe opp bare for på å gi cicalfate et godt forsøk. Jeg vurderer å prøve elidel krem, men er litt usikker på hvor mye jeg vil prøve så hyppig. Det er mye på en gang for den stakkars huden min 😕 Jeg skal til Bali om 3 uker å være der i 4 uker, og kjenner meg urolig pga huden min. Med sterk sol, solkrem (jeg har heldigvis en som huden min tåler) og et annerledes klima, er jeg redd for at huden min blir enda verre. Jeg vil føle meg fresh å bra, uten å tenke på huden min :(( Jeg lurte på om dere har noen gode erfaringer å dele, evt tips/tanker? Setter stor pris på svar! 💌 Endret torsdag kl. 13:03 av AndreR321 1
Trolltunge Skrevet torsdag kl. 13:13 #2 Skrevet torsdag kl. 13:13 Det vanskelige med PD er at selv om utslettet er det samme hos alle oss som har det kan det være helt ulike ting som utløser det. Dette er min lifesaver om jeg allerede har fått utbrudd, og jeg vet at flere har hjelp av denne. Den er litt dyr, men uvurderlig for meg. Det er at den inneholder svovel som er magien. Jeg har hatt PD i over 20 år nå, og har etterhvert forstått at hos meg er det bakterier som utvikles på huden ved varme og svette som er min utløser. For min del må dette holdes i sjakk MED gode rensekremer og hudkremer. Vær obs på at siden dette utløses av ulike ting hos ulike mennesker så er det ikke en fasit på hvordan man ikke skal få utbrudd, eller bli kvitt det. Noen er veldig påståelige, men så gjelder det bare for akkurat det som utløser PD hos dem. Hos mange er det ulike kjemikalier som er utløser, hos andre (som meg) er det utløst av bakterier huden normalt burde tåle.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:58 #3 Skrevet torsdag kl. 14:58 Jeg skal ikke gi deg råd om hva du bør gjøre, men jeg kom over noe forskning som ga meg et litt annet perspektiv på slike hudplager. Det finnes studier som viser at huden ikke bare er noe vi “behandler utenfra”, men faktisk er en del av immunforsvaret. Hudcellene kan selv regulere betennelse, og de bruker blant annet D-vitamin (25(OH)D) som et slags signalstoff i denne prosessen. Når dette systemet fungerer godt, bidrar det til å roe ned reaksjoner i huden. Når D-vitamin er mindre tilgjengelig, kan immunresponsen bli mer “irritert” og vanskeligere å kontrollere. Det interessante er at dette ikke bare handler om generelle nivåer, men om hva huden faktisk har tilgjengelig når den står i en betennelsesprosess. Huden er nemlig aktiv. Hudcellene produserer selv signalstoffer og styrer både barrierefunksjon og hvordan de reagerer på mikrober og irritasjon. Jeg så også en studie som fant en sammenheng mellom lavere nivå av 25(OH)D og høyere risiko for perioral dermatitt. Det betyr ikke at dette er hele forklaringen, men det peker på at slike hudtilstander kanskje ikke bare er et “krem-problem”. For meg var det litt tankevekkende å se huden mer som en del av kroppens immunforsvar, ikke bare som noe som må fikses utenfra. Her er et Google-søk som gir mye vitenskapelig litteratur som forklarer fenomenet: https://www.google.com/search?q=perioral+dermatitis+vitamin+D+25(OH)D+immune+mechanism Anonymkode: 972b2...d6b
AndreR321 Skrevet lørdag kl. 08:22 Forfatter #4 Skrevet lørdag kl. 08:22 Trolltunge skrev (På 26.3.2026 den 14.13): Det vanskelige med PD er at selv om utslettet er det samme hos alle oss som har det kan det være helt ulike ting som utløser det. Dette er min lifesaver om jeg allerede har fått utbrudd, og jeg vet at flere har hjelp av denne. Den er litt dyr, men uvurderlig for meg. Det er at den inneholder svovel som er magien. Jeg har hatt PD i over 20 år nå, og har etterhvert forstått at hos meg er det bakterier som utvikles på huden ved varme og svette som er min utløser. For min del må dette holdes i sjakk MED gode rensekremer og hudkremer. Vær obs på at siden dette utløses av ulike ting hos ulike mennesker så er det ikke en fasit på hvordan man ikke skal få utbrudd, eller bli kvitt det. Noen er veldig påståelige, men så gjelder det bare for akkurat det som utløser PD hos dem. Hos mange er det ulike kjemikalier som er utløser, hos andre (som meg) er det utløst av bakterier huden normalt burde tåle. Takk for svar! Jeg har dessverre prøvd denne tidligere, men til ingen lykke Har hørt mange har gode erfaringer med den. Så bra du har funnet årsaken og en krem som hjelper! For meg tipper jeg det er kulde og tørt klima. Men det er nok ikke så mye man kan gjøre med det.. Vi har luftfukter, og jeg er en del ute. Får håpe det gir seg nå som våren og sommeren kommer.. 1
AndreR321 Skrevet lørdag kl. 08:27 Forfatter #5 Skrevet lørdag kl. 08:27 AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 15.58): Jeg skal ikke gi deg råd om hva du bør gjøre, men jeg kom over noe forskning som ga meg et litt annet perspektiv på slike hudplager. Det finnes studier som viser at huden ikke bare er noe vi “behandler utenfra”, men faktisk er en del av immunforsvaret. Hudcellene kan selv regulere betennelse, og de bruker blant annet D-vitamin (25(OH)D) som et slags signalstoff i denne prosessen. Når dette systemet fungerer godt, bidrar det til å roe ned reaksjoner i huden. Når D-vitamin er mindre tilgjengelig, kan immunresponsen bli mer “irritert” og vanskeligere å kontrollere. Det interessante er at dette ikke bare handler om generelle nivåer, men om hva huden faktisk har tilgjengelig når den står i en betennelsesprosess. Huden er nemlig aktiv. Hudcellene produserer selv signalstoffer og styrer både barrierefunksjon og hvordan de reagerer på mikrober og irritasjon. Jeg så også en studie som fant en sammenheng mellom lavere nivå av 25(OH)D og høyere risiko for perioral dermatitt. Det betyr ikke at dette er hele forklaringen, men det peker på at slike hudtilstander kanskje ikke bare er et “krem-problem”. For meg var det litt tankevekkende å se huden mer som en del av kroppens immunforsvar, ikke bare som noe som må fikses utenfra. Her er et Google-søk som gir mye vitenskapelig litteratur som forklarer fenomenet: https://www.google.com/search?q=perioral+dermatitis+vitamin+D+25(OH)D+immune+mechanism Anonymkode: 972b2...d6b Dette er veldig interessant. Jeg setter pris på det detaljerte svaret ditt! Jeg bruker faktisk vitamin D3 og sink (jobber i helsekost hehe), så jeg har godt med påfyll der. Jeg tok noen blodprøver til legen for noen uker siden, og jeg har veldig.. ja veldig lave jernverdier + litt høyt stoffskite faktisk. Jeg har slitt med dårlig immunforsvar de siste 4 mnd, vært mye syk og slapp. Det kan vel ha en sammenheng? Jeg tar generelt veldig godt vare på helsa mi, spiser veldig rent, trener, er ute, tar kosttilskudd osv.. Men absolutt! Når jeg har prøvd hundrevis av kremer, og ingen fungerer, så er det på tide å innse at noe må gjøres innenfra. Jeg er usikker på hva... Mulig jeg drikker mye kaffe og får i meg en dråpe for mye koffein, eller evt meieriprodukter? Jeg får bare fortsette å teste meg fram, men jeg må innrømme at det er utmattende og konstant lete etter årsak. Tusen takk for svar <333
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:41 #6 Skrevet lørdag kl. 08:41 Forstår at det er utrolig kjipt å ha det sånn. Jeg har slitt med pd i nesten 10 år og hadde prøvd "alt". Også prøvde jeg the ordinary azelaic acid suspension 10% morgen og kveld sammen med elixir niactil etterpå. Jeg var seriøst helt bra etter et par uker, og har vært helt fin det siste halve året. Nå er det ikke sikkert at det funker på deg, men the ordinary azelaic acid funka fjell her, etter så mye plager, så måtte bare dele. Anonymkode: fd307...1e6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:45 #7 Skrevet lørdag kl. 08:45 AndreR321 skrev (16 minutter siden): Dette er veldig interessant. Jeg setter pris på det detaljerte svaret ditt! Jeg bruker faktisk vitamin D3 og sink (jobber i helsekost hehe), så jeg har godt med påfyll der. Jeg tok noen blodprøver til legen for noen uker siden, og jeg har veldig.. ja veldig lave jernverdier + litt høyt stoffskite faktisk. Jeg har slitt med dårlig immunforsvar de siste 4 mnd, vært mye syk og slapp. Det kan vel ha en sammenheng? Jeg tar generelt veldig godt vare på helsa mi, spiser veldig rent, trener, er ute, tar kosttilskudd osv.. Men absolutt! Når jeg har prøvd hundrevis av kremer, og ingen fungerer, så er det på tide å innse at noe må gjøres innenfra. Jeg er usikker på hva... Mulig jeg drikker mye kaffe og får i meg en dråpe for mye koffein, eller evt meieriprodukter? Jeg får bare fortsette å teste meg fram, men jeg må innrømme at det er utmattende og konstant lete etter årsak. Tusen takk for svar <333 Og jeg drikker alkohol, brus, spiser usunt/middels sunt, trener en del, drikker og spiser melkeprodukter, osv, og får det likevel sånn ca hver høst/vinter og vår spesielt. Den første skarpe vårsola og bang der kommer det. Men ikke noe mer av usunn/dårlig kosthold. Anonymkode: c7dce...ee9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:01 #8 Skrevet lørdag kl. 09:01 AndreR321 skrev (29 minutter siden): Jeg bruker faktisk vitamin D3 og sink (jobber i helsekost hehe), så jeg har godt med påfyll der. Hvis du leser denne anbefalingen fra det britiske helsevesenet (National Health Service – NHS), ser det ut som de har litt annen kunnskap om akkurat hva som er "godt med påfyll" av vitamin D3 enn det vi har: https://www.nhs.uk/medicines/colecalciferol/how-and-when-to-take-colecalciferol/ Anonymkode: 972b2...d6b
AndreR321 Skrevet lørdag kl. 09:14 Forfatter #9 Skrevet lørdag kl. 09:14 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du leser denne anbefalingen fra det britiske helsevesenet (National Health Service – NHS), ser det ut som de har litt annen kunnskap om akkurat hva som er "godt med påfyll" av vitamin D3 enn det vi har: https://www.nhs.uk/medicines/colecalciferol/how-and-when-to-take-colecalciferol/ Anonymkode: 972b2...d6b Hmm ja det som beskrives på linken er jo vanvittige høye doser. Som anbefales for folk med mangel på vitamin D, noe jeg ikke vil si jeg har. Det kan være skummelt med for høye vitamin D levler også, noe som er kjent som vitamin D toxicity. Jeg opplevde selv å bli dårlig av 80µg.. Men igjen jeg synes dette er veldig interessant!! Jeg skal i hvertfall passe på å ta D-vitamin konstant nå, og få påfyll av sol når det er mulig :))
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:29 #10 Skrevet lørdag kl. 09:29 Jeg bruker kun La Roche Posay toleraine. Jeg bruker rensekremen, Cleansing lotion, for å rense huden. Men skyller ansiktet med vann etter rens. Jeg bruker eventuelt 3-1 micellar water for å fjerne mascara. Den eneste ansiktskremen jeg bruker er tolerian sensitive cream, og prøver så godt jeg kan unngå området hvor det er utbrudd. Fra første tegn til utbrudd, så kutter jeg alle produkter så mye som mulig i det området. Bruker vaselin kun når jeg er ute å løper i mye vær, for å beskytte mot vind, kulde, snø/regn. Anonymkode: 5347e...002
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:37 #11 Skrevet lørdag kl. 09:37 Så tetracykliner fungerer ikke altså? For jeg må som regel ha en lang kur hver gang ved utbrudd, og da forsvinner det. Ellers er jeg enig i at ordinary azelaic acid suspension 10% er veldig god for både behandling og det å holde sykdommen borte. Cisplast balm B5+ er også veldig god å ha på utslettet. Anonymkode: 515b4...626
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:40 #12 Skrevet lørdag kl. 09:40 AndreR321 skrev (23 minutter siden): Hmm ja det som beskrives på linken er jo vanvittige høye doser. Som anbefales for folk med mangel på vitamin D, noe jeg ikke vil si jeg har. Det kan være skummelt med for høye vitamin D levler også, noe som er kjent som vitamin D toxicity. Jeg opplevde selv å bli dårlig av 80µg.. Men igjen jeg synes dette er veldig interessant!! Jeg skal i hvertfall passe på å ta D-vitamin konstant nå, og få påfyll av sol når det er mulig :)) Jeg har også lurt litt på det der. Tror du britiske helsemyndigheter gir råd som forgifter engelskmennene? Det høres jo nesten ut som en konspirasjonsteori? Anonymkode: 972b2...d6b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:41 #13 Skrevet lørdag kl. 09:41 Pleier å rense med klorheksidin når jeg ser det begynner. Og unngår alt annet. Da pleier det ikke å utvikle seg til et stort utbrudd, heldigvis. Men kan bli litt tørr i huden der etterpå. Anonymkode: 8b9d7...f2e
AndreR321 Skrevet lørdag kl. 09:43 Forfatter #14 Skrevet lørdag kl. 09:43 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også lurt litt på det der. Tror du britiske helsemyndigheter gir råd som forgifter engelskmennene? Det høres jo nesten ut som en konspirasjonsteori? Anonymkode: 972b2...d6b Haha ja man kan begynne å lure.. Man må være kritisk til ALT i dag. Til og med informasjon en får fra menn i hvite frakker.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:40 #15 Skrevet lørdag kl. 11:40 AndreR321 skrev (1 time siden): Haha ja man kan begynne å lure.. Man må være kritisk til ALT i dag. Til og med informasjon en får fra menn i hvite frakker. Det som kanskje er mest interessant, er at det NHS beskriver ikke bare er en teoretisk anbefaling. Det er beskrivelsen av hvordan helt vanlige fastleger i England faktisk behandler pasienter. Det vi oppfatter som "vanvittig høye doser" er anbefalte doser som spises uten å blunke av engelskmenn. Med legenes velsignelse, anbefalt av helsemyndighetene. Dette er ikke i Uganda eller Nepal eller et eller annet U-land. Det er i England dette foregår. Og det har vært britisk standard i 14 år. Men i Norge er dette så farlig at det ikke engang er lov å diskutere tallene. Anonymkode: 972b2...d6b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå