Gå til innhold

Borettslagstyre og styremedlem honorar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har fem personers styre i borettslaget vårt. 

vi har styreleder, sekretær og tre styremedlemmer. alle tre hr samme styrehonorar. 

min mann er en av de. 

Som ektefelle så ser jeg at han er den som beboere mest kommer til når ting ikke funker. Styreleder jobber mye med sitt verv men er også mye bortreist (er pensjonist) så min mann er den folk flest tar kontakt med om alt mulig rart og til «alle døgnets tider». Eks kl 08 på en lørdagsmorgen for å klage over at vaskemaskinen ikke funker. En ting som egentlig ikke haster så tidlig. Han er også person de ulike firmaer tar kontakt med, når styreleder ikke er tilgjengelig. 

så han er en type nestleder, uten tittel, og får samme honorar som de andre medlemmer, som nesten ikke gjør noe som helst ekstra utenom å møte opp på møter.

så til spørsmålet. Jeg har lyst til å ta opp på generalforsamlingen om økt styrehonorar til han for det «nestleder» ansvar han har. Kan man spørre om det eller er det slik at øker man for en så øker man for alle. 

det føles ikke riktig ut. Jeg er ekstra irritert kanskje fordi det går ut over meg også, når det kommer folk på døra hele tiden.

Misforstå meg rett, jeg vet det er hans jobb , så det er egentlig ikke det som er problemet, men at hans honorar ikke samsvarer med innsatsen han legger i.  For meg som ektefelle så føles det urettferdig at en økning går til alle, også de som ikke gjør noe ekstra. 

kan man gjøre noe med det? Ka man øke honorar for bare ha uten å endre tittelen el må tittelen også endres. 

Anonymkode: 92c63...571

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel styret seg i mellom som fordeler pengene? Er resten av styret reale av seg, så burde de gå med på en mer rettferdig fordeling.

Anonymkode: 9508d...4c0

• Nyttig 5
Skrevet

For det første er vel dette noe han må bestemme selv om belastningen er for stor eller ønskelig.

For det andre er det ofte opp til styrene å fordele honorar mellom seg (men ikke alltid).

For det tredje vil det fremstå som veldig snålt om du - og ikke han - skal fremme en sak på årsmøtet om å øke hans honorar og ikke noen av de andre sine.

Og hvor mye vil du tenke honoraret skal øke for at det skal forsvare ulempen du opplever dette vervet gir?

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette kan ikke du ta opp, om noen skal så må det være han. Det som derimot burde tas opp er fordeling av oppgaver og hvem som skal kontaktes for hva. 

En fast som kontaktes av firma utenfor. En ved feil, En ved klager osv. Alle kan ikke kun gå til din mann, det er det greit å si ifra om.

Selv om en er pensjonist og reiser mye må ha ta sin del, klarer han ikke må posisjonen stilles åpen for andre.

Anonymkode: fdacb...1a9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Han må heller bli flinkere til å delegere.

Fordele oppgavene bedre innad i styret, og rett og slett ikke ta telefonen til alle døgnets tider. Her har de en ganske streng kontaktpolicy - kun på e-post (om ikke huset brenner ned).
At en vaskemaskin ikke fungerer er da ikke styret sin oppgave?

Anonymkode: 2ba1a...9da

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

kan man gjøre noe med det? Ka man øke honorar for bare ha uten å endre tittelen el må tittelen også endres. 

Din mann kan henvise de videre til styreleder. 

Anonymkode: 522ce...eeb

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke styret sin jobb og fikse ting hos folk så det burde dere få en slutt på. Styret sin jobb er og forvalte sunn økonomi og vedlikehold ikke fungere som vaktmester. Som regel ordner styret innad honoraret. 

Ingen i styret bør fikse vaskemaskin eller andre ting, hvis noe går galt så blir vedkommende stilt ansvarlig og kan få problemer med forsikringen. 

I mitt borettslag er det mange som har trodd at de kan ringe medlemmer seint og tidlig men vi har gjort det veldig klart hva jobb styret har. Har selv hvert i et styret og gjort mye mer enn andre og jeg fikk tildelt større honorar enn andre styremedlemmer. Mest fikk leder og jeg. 

Anonymkode: b45ad...83a

• Liker 5
Skrevet

Det kom ikke fram av HI, men da jeg leste det tenkte jeg at det var snakk om et fellesvaskeri, og at det var borettslagets rutine at reparatør kun skulle bestilles av styret. Syntes derfor ikke at akkurat det eksempelet var så ille, bortsett fra at det var tidlig lørdag morgen. Hvis det var snakk om en privat vaskemaskin inne i en boenhet, og dette er noe som skjer til stadighet, da er det selvfølgelig en del verre.

Styret bør uansett lage retningslinjer for hvordan og når de skal kontaktes, og mannen til ts bør ta opp i styret at honorar bør fordeles basert på hvem som gjør mest. I større borettslag/sameier er det veldig vanlig at styret kun skal kontaktes via e-post eller egen nettside, med mindre det er snakk om helt spesielle tilfeller.

Anonymkode: ab802...daa

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo ikke et honorarproblem, men et problem med at styret ikke setter nok grenser og at folk som bor der har null folkeskikk. Å kontakte styremedlemmer fysisk eller ringe er noe de fleste forstår bør forbeholdes kriser, typ vannlekkasje hos bortreist nabo eller andre ting som må håndteres umiddelbart. Andre ting hører hjemme på en e-postkonto hvor styret sjekker innom med jevne mellomrom og svarer i løpet av noen dager. 

Anonymkode: 392ec...aa2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg bør legge til at ja, det var snakk om fellesvaskeri. 

Jeg er enig i at mannen burde ta opp felles. 

Noen av oppgavene er også styreleder selv som «delegerer». Siden han selv ikke er hjemme, så hender at mannen blir spurt om å møte reperatører når de kommer og vise dem det som trengs. 

I utg.pkt så har honorar fordelingen vært fordelt på generalforsamling. Men det er ikke sikkert at det er slik det burde være, at styret la ordne selv. 

selv i «jungeltelegrafen» henvises det til mannen. Det har hendt at nye naboer har fått beskjed om å høre om ting de har lurt på, med Jensen (fiktivt navn, min mann) i Leil 101, istedenfor styreleder Olsen i 302. 

jeg tror største grunne til at jeg irriterer meg, el «blander meg inn» er at det har begynt å «gå utover meg». Han jobber turnus, og mange ganger så sover ha før el etter en nattevakt. mange ganger er det jeg som åpner og tar imot beskjed, også i ubekvemt tid. 

men. 

Jef skal snakke med han om dette, skjønner at det blir litt rart om det skal komme fra meg, på GF. 

vi pleier å ha beboermøte to gr i året, så ka jo jeg gjerne si min mening da. Det er mindre formelt møte. 

Skrevet

Dere må begge begynne å sette sunne grenser, og sørge for å få på plass robuste rutiner for hvor saker skal meldes. Har dere Vibbo? Vi må f.eks. melde alle saker der. Kun ekstreme hastesaker (typ pågående vannlekkasje) kan vi ringe styret om.

Anonymkode: 3be3d...ea7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

vi har styreleder, sekretær og tre styremedlemmer. alle tre hr samme styrehonorar. 

min mann er en av de. 

Som ektefelle så ser jeg at han er den som beboere mest kommer til når ting ikke funker. Styreleder jobber mye med sitt verv men er også mye bortreist (er pensjonist) så min mann er den folk flest tar kontakt med om alt mulig rart og til «alle døgnets tider». Eks kl 08 på en lørdagsmorgen for å klage over at vaskemaskinen ikke funker. En ting som egentlig ikke haster så tidlig. Han er også person de ulike firmaer tar kontakt med, når styreleder ikke er tilgjengelig. 

så han er en type nestleder, uten tittel, og får samme honorar som de andre medlemmer, som nesten ikke gjør noe som helst ekstra utenom å møte opp på møter.

så til spørsmålet. Jeg har lyst til å ta opp på generalforsamlingen om økt styrehonorar til han for det «nestleder» ansvar han har. Kan man spørre om det eller er det slik at øker man for en så øker man for alle. 

det føles ikke riktig ut. Jeg er ekstra irritert kanskje fordi det går ut over meg også, når det kommer folk på døra hele tiden.

Misforstå meg rett, jeg vet det er hans jobb , så det er egentlig ikke det som er problemet, men at hans honorar ikke samsvarer med innsatsen han legger i.  For meg som ektefelle så føles det urettferdig at en økning går til alle, også de som ikke gjør noe ekstra. 

Han må lære seg å delegere til andre styremedlemmer.

• Liker 2
Skrevet

Jeg satt i styret hos oss i flere år som kun styremedlem, og senere nestleder. 

Vi tok opp på generalforsamlingen veldig tydelig at det var fullstendig uakseptabelt å ta kontakt med styremedlemmer ved å ringe/banke på døra. Absolutt all kontakt skulle gå skriftlig. 

Men vi fordelte honnorar innad i styret. Har dere i vedtektene hvordan honnorar skal fordeles?? 

Anonymkode: 9b644...757

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2026 den 13.45):

min mann er en av de. 

Her differensierer vi. Jeg som styreleder tar det ansvaret, og har snakket med de andre i styret om det. Legger inn forslag til honorar i innkallingen og begrunner forskjellen. 
Mener det er helt rimelig at ekstrajobben mannen din påtar seg skal reflekteres av honoraret 

til slutt vil jeg anbefale å starte grensesetting. 🙈 Jeg var altfor service-minded i for mange år. Folk må tåle å vente, også på svar på sms, når det ikke haster. Og styreleder kan da svare på mail og telefon fra ulike instanser når han er bortreist!

Anonymkode: 5de20...ae3

Skrevet

Her vedtas honoraret til hver enkelt på generalforsamlingen. Slik har det vært gjort bestandig mens jeg har bodd her, som er 15 år+. 

Anonymkode: 5de20...ae3

Skrevet

I mitt styre fordeler vi honoraret mellom oss selv. Da er det en selvfølge at de som gjør mest også får mest.

Anonymkode: 2279f...947

Skrevet (endret)

min mann er en av de. 

Mannen din gjør mer enn hans rolle innebærer. Hvis han har glede av det så kan han fortsette med det, eller du kan be han gå ut av styret. Årsaken til at han får alle disse oppgavene er at han fungerer. De ringer til han og ting ordnes raskt.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Eks kl 08 på en lørdagsmorgen for å klage over at vaskemaskinen ikke funker.

Begynn med å si nei til oppgaver som ikke er styrets ansvar, eller aksepter at mannen din er en person som liker å hjelpe uansett betaling.

Som beboer ville jeg ikke akseptert høyere husleie fordi beboere ikke tar ansvar for egne hvitevarer.

• Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (43 minutter siden):

Begynn med å si nei til oppgaver som ikke er styrets ansvar, eller aksepter at mannen din er en person som liker å hjelpe uansett betaling.

Som beboer ville jeg ikke akseptert høyere husleie fordi beboere ikke tar ansvar for egne hvitevarer.

Det er ikke snakk om egne hvitevarer, ts har jo svart at det gjaldt fellesvaskeri.

Anonymkode: ab802...daa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...