Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor snakker fagforeninger så mye om alt de får til, når svært liten promille ansatte, gjerne sjefens øyestein, er de som går opp i lønn? Det er de samme gull-klumpene som gjerne går opp uten noe grunn. Vi ser jo det sort på hvitt ved å få protokoller på dette i ettertid...

Det er svært vanskelig å gå opp i lønn, og de nyeste ansatte har mer enn oss som har jobbet i over 20 år...Hva gjør fagforeningene? Gir ut sitteunderlag og påske-godis. Kjenner at det er over 6000 kr i året spart, ved å melde seg ut.

Så jeg byttet fagforening og håper på nye høyder.

Hilsen meg som føler urettferdigheten er guffen å få slengt i fjeset.

Anonymkode: e8e36...429

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, min fagforening på min arbeidsplass (NITO) forhandler lønnstillegg for alle sine medlemmer, og da vanligvis delt 50/50 mellom "alle får" og "litt ekstra til de som fortjener det". Dermed er jeg garantert en liten lønnsøkning uansett hvor dårlig jeg forhandler på egne vegne - og jeg er skikkelig dårlig til å forhandle på egne vegne, så det hadde antagelig vært 0% lønnsøkning. 

Anonymkode: 7ff9b...02a

Skrevet

Blir du gull-klump hvis du skifter fagforening?

Skrevet

Ts. her, jeg bærer i hvert fall ikke alle som ikke er medlemmer. Fikk vite at den gamle fagforeningen gav like mye i tillegg til de som ikke var medlemmer, som oss som er medlemmer og betaler over 6000 kr i året. Det blir feil for meg. Det blir ikke noe på oss, selv om vi betaler kontigent. Jeg deler da ikke potten vår med de som ikke er medlemmer. Ble sjokkert. 

Byttet tvert. 

Har dere samme opplevelser?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts. her, jeg bærer i hvert fall ikke alle som ikke er medlemmer. Fikk vite at den gamle fagforeningen gav like mye i tillegg til de som ikke var medlemmer, som oss som er medlemmer og betaler over 6000 kr i året. Det blir feil for meg. Det blir ikke noe på oss, selv om vi betaler kontigent. Jeg deler da ikke potten vår med de som ikke er medlemmer. Ble sjokkert. 

Byttet tvert. 

Jeg tviler på at foreningen ga til de som ikke er organisert, det er nok heller ledelsen som har forhandlet dem for at de skal få.

• Liker 1
Skrevet

Fagforening er bortkastet for meg annet enn at den gir billigere forsikring og lån. Du får dekket det meste (eller alt) av fagforeningskontigenten. Havner du i et mislighold, kan du søke råd hos din fagforening. Noen bedrifter skiller mellom tillegg/lønnsøkninger ut i fra hvem du er organisert hos, men dette gjelder som regel bare industrien. Å støtte en fagforening bare for å støtte er ikke liv laga.

Anonymkode: 50437...66c

Skrevet

Jeg har hatt kun gode erfaringer med fagforeningene mine i min yrkeskarriere og ville absolutt ikke vært foruten. Jern&metall og Nito har hatt svært dyktige folk. Både innen lønnsforhandling og andre ting har de hjulpet med direkte med. Også kommer jo andre fordeler med medlemskapet også. Fikk feks karensdager utbetalt av Nito, Nito hjalp meg også med forsikringsselskapet da de var vanskelige. Banken har gitt gode fordeler og kontigenten var 0,- da jeg var under aap. Samt skattefordelen. Har kun hatt fordeler med fagforeningen. 

Anonymkode: 245d4...457

Skrevet

Jeg forhandler lønn individuelt og kun for meg. Har aldri brukt fagforening til den slags. Lokale forhandlinger heter vel det. 
Om TS skriver sant om at nyansatte tjener bedre enn de med 20 års erfaring ville jeg vurdert å filosofere over egen arbeidsinnsats, og om det er på tide å revurdere både innsats og arbeidsforhold…

Skrevet
newman01 skrev (5 minutter siden):

Jeg forhandler lønn individuelt og kun for meg. Har aldri brukt fagforening til den slags. Lokale forhandlinger heter vel det. 
Om TS skriver sant om at nyansatte tjener bedre enn de med 20 års erfaring ville jeg vurdert å filosofere over egen arbeidsinnsats, og om det er på tide å revurdere både innsats og arbeidsforhold…

Det er ganske vanlig i deler det offentlige at nyansatte får minst like høy lønn som de som har jobbet i mange år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Byttet tvert. 

Hvilken fagforening var dette?

Anonymkode: e7774...c29

Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (32 minutter siden):

Det er ganske vanlig i deler det offentlige at nyansatte får minst like høy lønn som de som har jobbet i mange år.

Kan jeg vanskelig se for meg, all den tid man har ansiennitet 

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har bare lokale forhandlinger, men de forskjellige fqgforeningene har ulik lønnspolitikk. Noen har en blanding av sentrale og lokale forhandlinger. Noen forhandler om lønn for hvert enkelt medlem, mens andre forhandler bare om potten, og overlater fordelingen til ledelsen. Uorganiserte har ingen forhandlingsrett, men får justering av lønn, vanligvis mindre enn de organiserte.

Anonymkode: 14090...92b

Skrevet
newman01 skrev (Akkurat nå):

Kan jeg vanskelig se for meg, all den tid man har ansiennitet 

Ansiennitet betyr "ingenting" for stillinger med lønnsspenn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor snakker fagforeninger så mye om alt de får til, når svært liten promille ansatte, gjerne sjefens øyestein, er de som går opp i lønn? Det er de samme gull-klumpene som gjerne går opp uten noe grunn. Vi ser jo det sort på hvitt ved å få protokoller på dette i ettertid...

Det er svært vanskelig å gå opp i lønn, og de nyeste ansatte har mer enn oss som har jobbet i over 20 år...Hva gjør fagforeningene? Gir ut sitteunderlag og påske-godis. Kjenner at det er over 6000 kr i året spart, ved å melde seg ut.

Fagforeninger er ikke der bare fordi du skal få mer i lønn ! Dette avgjøres faktisk ikke der i de aller fleste tilfellene ! Det avgjøres sentralt i forhandlinger og potter som settes av til lokale forhandlinger, men det er bare smårusk. Fagforeninger er der fordi om du får problemer med arbeidsgiver så kan de gi deg støtte i et søksmål og dertil juridisk støtte som monner. Som kan koste mer en du aner og mer en du tjener gjennom hele livet.  Derfor er jeg organisert, som en forsikring faktisk.

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke svært vanskelig å gå opp i lønn, det er faktisk latterlig enkelt. Alt du trenger å gjøre er å bytte jobb. Er du i samme jobb i flere år så vil nye ansatte antakeligvis tjene mer enn deg etter hvert. Sånn er det. 

Anonymkode: f9791...48c

Skrevet

Er medlem av Nito, i hovedsak pga forsikringsfordeler. De forsøkte å opprette bedriftsgruppe hos oss, hvor de da skulle forhandle lønn på vegne av oss som er medlem. Endte med at det ikke ble noen bedriftsgruppe, antar derfor flere så det som negativt og ikke forhandle egen lønn. Jeg har alltid fått høyere prosent enn snittet hos oss, også mer enn det som kommer frem i media for min yrkesgruppe. Hadde derfor meldt meg ut av Nito hvis det hadde vært endt med at de skulle forhandle for oss.

Anonymkode: 61008...871

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke svært vanskelig å gå opp i lønn, det er faktisk latterlig enkelt. Alt du trenger å gjøre er å bytte jobb. Er du i samme jobb i flere år så vil nye ansatte antakeligvis tjene mer enn deg etter hvert. Sånn er det. 

Anonymkode: f9791...48c

Gratulerer du har forstått det, ja det er absurd men det er faktisk sannheten i de aller fleste tilfellene. Men dette kan du styre selv, søke ny jobb og så før du sier ja forhandle lønnsbetingelser. I beste fall kan dette øke lønnen med 100.000 vis av kroner ! andre ganger ikke, det er ikke noe automatikk i det, men en stor sannsynlighet for det om de trenger akkurat deg. Helt vanvittig faktisk om du er i en stilling og leverer dundrende bra, men bare får det samme som alle andre :)  Arbeidsgiver må da erstatte deg, og kanskje få noe som er mye dårligere. Helt faens på trynet, men som du skriver det som er fakta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Byttet tvert. 

Dette er helt vanlig. Årsaken? Arbeidsgiver har et ansvar for lønnsutviklingen til alle de ansatte. Ikke bare de som er organiserte. 
Vet ikke hvordan det er ellers, men jeg er i staten. Hvis du ikke er organisert, kan du ikke levere lønnskrav. Da må du håpe at arbeidsgiver prioriterer deg, for ingen tillitsvalgte vil legge inn et godt ord for deg, og kravet ditt står på 0. Forstår ikke at noen tør være uorganisert pga det. Vi har riktignok noen av ledelsens gullklumper som er uorganiserte og som får mye hvert år. MEN det er kamelen vi som tillitsvalgte av og til må svelge for å få gjennom våre egne krav. Vi pleier å forhandle til oss litt av potten til de uorganiserte. 

Anonymkode: f18ae...c46

• Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (1 time siden):

Fagforeninger er ikke der bare fordi du skal få mer i lønn ! Dette avgjøres faktisk ikke der i de aller fleste tilfellene ! Det avgjøres sentralt i forhandlinger og potter som settes av til lokale forhandlinger, men det er bare smårusk. Fagforeninger er der fordi om du får problemer med arbeidsgiver så kan de gi deg støtte i et søksmål og dertil juridisk støtte som monner. Som kan koste mer en du aner og mer en du tjener gjennom hele livet.  Derfor er jeg organisert, som en forsikring faktisk.

Jeg er enig i at det ikke bare er lønnsforhandlinger som gjør at det er viktig å være organisert. Men jeg vil bare legge til at i Akademikerne og UNIO fordeles hele potten lokalt. I alle fall i utgangspunktet. Vi får se hvordan det blir i år, lønnsoppgjøret kan bli meget hardt!

Anonymkode: f18ae...c46

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De får mye å kunne snakke om nå; glad for en har fjernet drivstoff greiene, men UHR er kastet ut og fagskole rådet er kastet ut (samtidig som store deler av 8 milliarder vil kunne bli tatt fra denne sektoren) - noe som er lurt for det som vil kunne skje fremover. Blir litt sånn: Det som kan erstattes av AI finnes ikke lenger, dumt men realitet 😐

Anonymkode: 7c2e3...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...