galaxii Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden (endret) Jeg blir straks 57 år. Dersom jeg har lyst til å flytte og jobbe i et annet land, hvordan gjør jeg det? Har jobbet i butikk hele livet og er utdannet designer, ift alder så har jeg svekkelse og ønsker å jobbe mindre. Syns Norge er blitt et dyrt og kjipt land. Tips om hvordan evt gjøre det? Har tidligere snakket med Viking spania som tar inn deltids ansettelse. Endret 1 time siden av galaxii
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Bare å hoppe i det Farmor var i slutten av 60-åra da hun dro til Manila for å jobbe 1 år på et barnehjem der Anonymkode: 00ca6...950
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Så lenge det er innenfor EU/EØS er det ikke så veldig komplisert, men det vil være en del å gjøre selvsagt og det kommer an på hvor du vil flytte. Det er ekstremt mye byråkrati knyttet til å bosette seg i f.eks. Spania. Lønnsnivået vil nok være lavere i forhold til levekostnadene enn i Norge, nesten uansett, men jeg angrer likevel ikke på at jeg flyttet . Ikke undervurder hvor omfattende det er å lære et nytt språk i voksen alder. Jeg har bodd i et fransktalende land de siste årene og jeg synes fortsatt det er vanskelig selv etter flere år med intens øving. Anonymkode: 58738...092 1
galaxii Skrevet 42 minutter siden Forfatter #4 Skrevet 42 minutter siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Så lenge det er innenfor EU/EØS er det ikke så veldig komplisert, men det vil være en del å gjøre selvsagt og det kommer an på hvor du vil flytte. Det er ekstremt mye byråkrati knyttet til å bosette seg i f.eks. Spania. Lønnsnivået vil nok være lavere i forhold til levekostnadene enn i Norge, nesten uansett, men jeg angrer likevel ikke på at jeg flyttet . Ikke undervurder hvor omfattende det er å lære et nytt språk i voksen alder. Jeg har bodd i et fransktalende land de siste årene og jeg synes fortsatt det er vanskelig selv etter flere år med intens øving. Anonymkode: 58738...092 En karriere Veileder sa at " nav liker ikke spania" ??
AnonymBruker Skrevet 16 minutter siden #5 Skrevet 16 minutter siden galaxii skrev (58 minutter siden): Jeg blir straks 57 år. Dersom jeg har lyst til å flytte og jobbe i et annet land, hvordan gjør jeg det? Har jobbet i butikk hele livet og er utdannet designer, ift alder så har jeg svekkelse og ønsker å jobbe mindre. Syns Norge er blitt et dyrt og kjipt land. Tips om hvordan evt gjøre det? Har tidligere snakket med Viking spania som tar inn deltids ansettelse. Det korte og dønn ærlige svaret er vel dessverre at det toget har gått for deg. Du er 57 år, og ønsker å jobbe mindre. Allerede der butter det. Du har masse butikkerfaring, men det finnes det enorme mengder med kvalifiserte kandidater til i alle andre land. Her butter det også. Språket er selvsagt en utfordring, og det er også det kulturelle samspillet i det landet du evt flytter til. I Europa har jeg jobbet og bodd i Frankrike, og sterkt forenklet så er det som å havne på en annen planet... Kostnadene i Norge er høye, men det er de – relativt sett – også i de aller aller fleste andre land. Du vil blir overrasket. Skal en satse på å jobbe i et annet land bør en aller helst ha en eller annen spesialkompetanse det er behov for, veldig gjerne være ansatt (og dermed utstasjonert) av et norsk selskap, kunne språket flytende, være generelt ressurssterk, og være villig til å jobbe hardt og mye. Et annet alternativ er å drive en egen norsk virksomhet der du kan fjernjobbe. Det er lov å drømme, og det forstår jeg veldig godt, men husk at nissene blir med på lasset. For de aller fleste blir det, og bør det forbli, med drømmen. Anonymkode: 6b154...7cb 2
AnonymBruker Skrevet akkurat nå #6 Skrevet akkurat nå Du kan jo sjekke med de selskapene som har div. kundesentre i utlandet (det jeg kommer på i farten er Hellas, Malta og Spania, mulig de også fortsatt har i Irland og UK, usikker etter Brexit). De ansetter vel som regel yngre mennesker, men da jeg gjorde dette i Skottland for 20 år siden hadde vi noen eldre ansatte i tillegg. Det er ikke veldig bra betalt, men en grei måte å komme seg ut på for en stund. Anonymkode: c9196...d7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå