Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..hvordan var dette på fødestua rett etter fødsel? Får baby flaske med en gang? Følte dere at det gikk fint? Får man hjelp til å blande MME osv i starten?

Anonymkode: 652b3...c16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, baby fikk umiddelbart flaske og de hjelp til med å blande MME. Jeg husker ikke helt når jeg gjorde det selv.. Husker bare at det gikk greit. Jeg hadde også planlagt keisersnitt pga fødselsangst så følte meg litt «annerledes» - noe jeg sikkert også var. Ikke vaginal fødsel og ikke amming - det var nok mange tanker og meninger om det blant de ansatte. 

Anonymkode: 2074c...161

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

På St Olavs har de hatt ferdigblandet MME på boks, så trenger ikke blande noe. Har bare vært på barsel med begge mine, da var det et eget rom hvor man hentet flasker og MME og leverte flaskene til vask og sterilisering. 

Anonymkode: 8cd68...bb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, baby fikk umiddelbart flaske og de hjelp til med å blande MME. Jeg husker ikke helt når jeg gjorde det selv.. Husker bare at det gikk greit. Jeg hadde også planlagt keisersnitt pga fødselsangst så følte meg litt «annerledes» - noe jeg sikkert også var. Ikke vaginal fødsel og ikke amming - det var nok mange tanker og meninger om det blant de ansatte. 

Anonymkode: 2074c...161

Spør av nyskjerrighet, men du ville ikke prøve å amme? Eller er det noe sykdom/medisinsk som gjorde at det ble slik? Beklager min uvitenhet 

Anonymkode: fdc7e...615

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør av nyskjerrighet, men du ville ikke prøve å amme? Eller er det noe sykdom/medisinsk som gjorde at det ble slik? Beklager min uvitenhet 

Er så dritt lei sånne spørsmål. Respekter at noen ikke ammer og normaliser å ikke spørre :) 

• Liker 7
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk ikke til å amme med første. Andre fullammet jeg.

Noen ganger bare går det ikke. 

Anonymkode: a4ab3...821

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er så dritt lei sånne spørsmål. Respekter at noen ikke ammer og normaliser å ikke spørre :) 

Normaliser å bare la vær å svare på spørsmål du ikke liker, jesus christ. Det er et åpent diskusjonsforum og hun spurte ydmykt. Du får ikke hele verden til å endre sin atferd rundt det du er hårsår for uansett.

Anonymkode: b61c9...c5b

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Kan du pumpe og helle i flaske?. Der gjorde vi på sykehus da vår datter ble født 1 mnd for tidlig.

Regner med at du må pumpe for å ikke få melke spreng 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke amme på grunn av medisiner jeg skulle starte på rett etter fødsel. Var da helt uaktuelt å skulle legge til brystet for noen dager for å få i gang produksjonen godt, før den skulle stoppes igjen.

Fikk donormelk på sykehuset første døgnet, så fikk hun mme. Tror de brukte ferdigblandet. 

Anonymkode: 0431e...0e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie så har vi kvinner en arvelig defekt som gjør at vi rett og slett ikke produserer melk (selv om mange tror at bare vi prøver litt mer, drar mer, pumper mer, masserer mer, ikke gir opp osv. så vil det komme melk. det er litt som å si til en som har amputert et bein at om han bare prøver mer, ikke gir opp, masserer og drar i stumpen så vil det vokse ut et nytt bein). Prøvde likevel og hadde et håp, men det kom ikke noe og legen på sykehuset sa at det kom ikke til å skje. Kroppen min vil ikke kunne produsere så mye som en dråpe med melk. 

På sykehuset fikk jeg god hjelp både med mme, flasker og opplæring i dette :) De var helt super på UNN!

Anonymkode: 6c445...5fa

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Normaliser å bare la vær å svare på spørsmål du ikke liker, jesus christ. Det er et åpent diskusjonsforum og hun spurte ydmykt. Du får ikke hele verden til å endre sin atferd rundt det du er hårsår for uansett.

Anonymkode: b61c9...c5b

Å spørre "men vil du ikke prøve å amme litt da?" er helt bak mål. Som at man ikke har prøvd, liksom. De aller fleste ønsker å amme, men kan ikke av medisinske grunner. Noen ønsker ikke av andre årsaker. Hvorfor skal man spørre og legge seg borti andres amming? Det er ofte sårt for de som ikke får det til, og strengt tatt ikke noe noen andre har noe med. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Kan du pumpe og helle i flaske?. Der gjorde vi på sykehus da vår datter ble født 1 mnd for tidlig.

Regner med at du må pumpe for å ikke få melke spreng 

Jeg skriver for de som ikke kan amme. Har ikke melk, så nei - å pumpe utgår gitt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk ikke til å amme med første. Andre fullammet jeg.

Noen ganger bare går det ikke. 

Anonymkode: a4ab3...821

Samme her. Vil ikke baby ta bryst så vil ikke baby ta bryst. 

Anonymkode: 69f0d...095

AnonymBruker
Skrevet

Min stemor ønsket ikke amme, og hun fikk en tablett for å stoppe melken. Babyen fikk mme. Hun hadde ingen annen grunn enn at hun ikke ønsket amme, men var ikke noe styr rundt det. Kan jo være de tenkte sitt, men ingen som sa noe iallefall. 

Anonymkode: 3c202...eed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk masse hjelp og støtte da jeg forsøkte å få det til, alle barnepleierne og jordmødrene var veldig omsorgsfulle og hjelpsomme. Da det ble avgjort at amming ikke var aktuelt, ble temperaturen en helt annen. Da fikk jeg en tåteflaske i hånden og barnepleieren snudde ryggen til meg og gikk. Ikke noe hjelp eller tips til teknikk, ingenting. Takk og pris for Flaskehjelpen ❤️

Dette var SUS i 2007, mulig det er bedre nå, men på den tiden var det veldig tydelig hva de mente om mødre som ikke ammet.

Anonymkode: 333bd...fb7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan du ikke bare respektere at ikke alle tar de samme valgene?

Anonymkode: 3ecec...8cb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Å spørre "men vil du ikke prøve å amme litt da?" er helt bak mål. Som at man ikke har prøvd, liksom. De aller fleste ønsker å amme, men kan ikke av medisinske grunner. Noen ønsker ikke av andre årsaker. Hvorfor skal man spørre og legge seg borti andres amming? Det er ofte sårt for de som ikke får det til, og strengt tatt ikke noe noen andre har noe med. 

Fordi det er det beste for barnet og noen gidder ikke en gang å prøve. 

Anonymkode: 74e83...f56

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er fortsatt ikke ditt problem.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du skriver "gidder ikke" viser bare hvor ignorant du er for at det kan være flere perspektiver og grunner enn rent medisinske. 

Ingen av mine barn ble ammet fra bryst. Det var mitt valg. Det står jeg støtt i, selv om en del sikkert tenker som deg.

Jeg har ikke behov for å vrenge ut av meg om mine verste traumer med overgrep for kanskje å få "gyldig fravær" fra ignorante mennesker . Selv om de sikkert hadde fortjent å kjenne  ubehaget over egen tilkortkommethet vokse i munnen på dem om de hadde fått servert den virkelige grunnen.

Hvorfor ikke bare være raus med andre? Stole på at voksne mennesker er i stand til å ta riktige valg?

Men, om en selv ikke er man ikke er et tolerant menneske, så evner man gjerne ikke å gi andre deb tilliten.

Anonymkode: d4cd7...731

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skriver for de som ikke kan amme. Har ikke melk, så nei - å pumpe utgår gitt. 

Ok. Siden det ikke stod grunn så kanskje det var andre grunner til at du ikke ville amme/ kunne 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...