Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått et «klister-merke» på et treningssenter/velvære-senter. Det har gått seg til nesten umerkelig. Vedkommende prater gjerne til flere, og derfor reagerte jeg ikke spesielt da jeg ble pratet til. Bor på forholdsvis lite sted med flere «små-byer» i nærheten. Vi bor ikke på samme sted. Fant ut at han kjenner godt  familie av meg på «hans sted» og han har hilst dem fra meg. Det begynte bare snikende, at han alltid er i nærheten av meg. Har jeg ikke vært der på noen dager, kommenterer han det. Og følger alltid opp med spørsmål. Og her er problemet mitt: Jeg er hyggelig og svarer. Som da gjør at han fortsetter adferden.  
Som nå har ført til at jeg prøver å komme til tider han kanskje ikke er der, gjør litt andre ting der enn jeg egentlig tenkte osv. Sist vi møttes der nevnte han «ut i lufta» at det hadde vært kjekt med en kaffe sammen ei gang etter trening. Det var liksom ikke et direkte spørsmål , og jeg latet bare som jeg ikke hørte. Han er mye eldre enn meg, og jeg får ikke noen seksuelle vibber fra ham. Vet ikke hvahan er ute etter. 
Nå synes sikkert noen at dette er en ikke-sak, men for meg som har opplevd overgrep tidligere, på typ snikende måter , så kjenner jeg nå at her er jeg igjen: Jeg synes det er vanskelig å avvise noen som til nå bare har vært hyggelige og greie og ikke kommet med noen direkte anstøt. Skal jeg bare si rett ut det er hyggelig å prate iblant, men jeg får litt mindre trening ut av dette, så beklager, men jeg må videre? 
Og hvis han spør direkte neste gang om en kaffe? Jeg kommer til å si nei, men kommer til å synes det er kjipt å treffe på ham på trening. Men det synes jeg jo uansett nå. Jeg poster dette under vennskap og sosiale relasjoner, fordi jeg har ingen grunn til å tro at han er ute etter noe annet. 

Anonymkode: 1b96b...1b1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sist vi møttes der nevnte han «ut i lufta» at det hadde vært kjekt med en kaffe sammen ei gang etter trening

Han prøver jo å sjekke deg opp.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og hvis han spør direkte neste gang om en kaffe? Jeg kommer til å si nei, men kommer til å synes det er kjipt å treffe på ham på trening. Men det synes jeg jo uansett nå. Jeg poster dette under vennskap og sosiale relasjoner, fordi jeg har ingen grunn til å tro at han er ute etter noe annet. 

Ingen menn leter etter platoniske vennskap med kvinner på treningssentre. Han sjekker deg opp.

Det er han som tar risikoen på å bli avslått når han velger å oppsøke kvinner på et treningssenter. Du er ikke ansvarlig for hans lykke og velvære. Si at du ikke er interessert, og at du ikke er på treningssenter for å skravle. Begynn å ha på deg ørepropper/headset. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Det første du gjør er å si fra.

Når slekt og venner sier de har hilst dem fra han så svarer du «jeg har aldri bedt han om det. Jeg har opplevd han som påtagelig nærgående over tid nå, og må derfor be deg om at du aldri deler noe med han om meg og min hverdag.»

Si fra til alle som har hilst - si at dette grenser til ugrei adferd, vær tydelig på at han hilser helt ubedt og uønsket, og be alle om 1. å si fra til deg om det gjentar seg og 2. ikke dele noe som helst om deg med han, særlig vaner eller hvor du er. (Om du er skremt - vis det til dem.)

Og sånn gjentar du deg selv. Det er ikke din oppgave å dekke over at hans valgte adferd er på eller over grensen til ugrei. Tvert imot er du tjent med at så mange som tenkelig mulig får vite om det. Så det deler du. Ubedt. Ukritisk. Ofte.

Når han snakker med deg så anbefaler jeg å ignorere han. Ha på musikk på ørene og la være å respondere. Insisterer han så svar «nå er jeg langt inne i treningen, ikke interessert i å småprate» og så vender du tilbake til musikken. Om nødvendig fjerner du deg fra det området han er i, med tydelig vilje og intensjon. Følger han da etter deg? Be han la det være, og varsle resesjonen umiddelbart om han ikke respekterer et «gå din vei». Om han insisterer ved å ta på deg på noe vis: si høyt og tydelig (og hørbart for resten av lokalet) at det er ugreit. Igjen: han velger adferd. Du må ikke finne på å hjelpe han skjule den. Gjør den kjent, og gjør den klein for han.

Fortell også gjerne venner, kolleger og bekjente om adferden og hvor plagsom, pinlig og ubehagelig du finner den. Identifiserer han ved navn. (Han velger adferd, ville han ikke ha den delt så valgte han en annen adferd. Forstår han ikke at adferden er ugrei? Ikke din oppgave å oppdra han. Ikke ditt ansvar å lære han opp. Han tåler konsekvensene også av å velge å ikke vite hvordan man oppfører seg)

Anonymkode: 1b75a...7fc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Si det du selv foreslo i innlegget ditt. «Jeg er her for å trene og nå må jeg videre» Dette er tydelig tale og han bør forstå. Tviler på at han inviterer deg på kaffe etter det, men om han gjør det og du ikke vil, takker du høflig nei. Mange føler sterk trang til å begrunne hvorfor, men det skal du IKKE og han har heller ingen rett til å få vite hvorfor om han spør. Nei skal være nok… 

Anonymkode: 3c913...fe8

• Nyttig 2
Skrevet

Han prøver sjekke deg opp ja,på en skikkelig creepy måte også.

Det at han "hilser"til fam din,er(tror jeg)for å etablere et slags bånd.typ:"Jammen,fam din vet jo hvor god kontakt vi har"

Dette er manipulering og et skikkelig rødt flagg.

Han virker som en fyr som kan "mase"seg ned i trusa på noen.

Råd til løsning:Har du en mannlig kompis du kunne bedt med på trening?(vi er sammen liksom)

Si ifra til familien at han er ubehagelig,og du ikke vil ha noe relasjon til ham.

Ta med en venninne på trening(man blir tøffere sammen)

Si ifra til treningssenteret?De bør ta sånt på alvor og ikke "oute"deg pga det.

lykke til.

og du?Ikke la et sånt svin kødde med deg,dette klarer du

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har fått et «klister-merke» på et treningssenter/velvære-senter. Det har gått seg til nesten umerkelig. Vedkommende prater gjerne til flere, og derfor reagerte jeg ikke spesielt da jeg ble pratet til. Bor på forholdsvis lite sted med flere «små-byer» i nærheten. Vi bor ikke på samme sted. Fant ut at han kjenner godt  familie av meg på «hans sted» og han har hilst dem fra meg. Det begynte bare snikende, at han alltid er i nærheten av meg. Har jeg ikke vært der på noen dager, kommenterer han det. Og følger alltid opp med spørsmål. Og her er problemet mitt: Jeg er hyggelig og svarer. Som da gjør at han fortsetter adferden.  
Som nå har ført til at jeg prøver å komme til tider han kanskje ikke er der, gjør litt andre ting der enn jeg egentlig tenkte osv. Sist vi møttes der nevnte han «ut i lufta» at det hadde vært kjekt med en kaffe sammen ei gang etter trening. Det var liksom ikke et direkte spørsmål , og jeg latet bare som jeg ikke hørte. Han er mye eldre enn meg, og jeg får ikke noen seksuelle vibber fra ham. Vet ikke hvahan er ute etter. 
Nå synes sikkert noen at dette er en ikke-sak, men for meg som har opplevd overgrep tidligere, på typ snikende måter , så kjenner jeg nå at her er jeg igjen: Jeg synes det er vanskelig å avvise noen som til nå bare har vært hyggelige og greie og ikke kommet med noen direkte anstøt. Skal jeg bare si rett ut det er hyggelig å prate iblant, men jeg får litt mindre trening ut av dette, så beklager, men jeg må videre? 

Ville vært litt opptatt på trening. Si det, det er veldig travelt for tiden og jeg trenger å få inn treningen min så jeg må bare hive meg rundt her :) Spør han om kaffe så ville jeg sagt noe lignende. Du, det er hyggelig at du spør, men vetdu det er så travelt. Har knapt nok tid til å opprettholde mine nære relasjoner.. Man kan være hyggelig, veksle noen få ord også avslutte samtalen. Ta på deg headset, skru opp musikken å sett i gang med det du skal. Noen er bare veldig sosiale og utadvente og kanskje litt ensomme også, men det er ikke ditt ansvar. ett smil og noen høflige ord er mer enn nok. 

• Liker 1
Skrevet

Spesielt creepy syns jeg ikke dette er, men han prøver nok å bli kjent ja. Og det er jo ikke noe galt i det, han kjenner ikke til bakgrunnen din.

Bare si nei til kaffe, og vær høflig avvisende ellers. Han skjønner nok tegninga etterhvert.

Anonymkode: 6e328...5b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesielt creepy syns jeg ikke dette er, men han prøver nok å bli kjent ja. Og det er jo ikke noe galt i det, han kjenner ikke til bakgrunnen din.

Bare si nei til kaffe, og vær høflig avvisende ellers. Han skjønner nok tegninga etterhvert.

Anonymkode: 6e328...5b5

Involveringen av familie slik det beskrives i HI er ganske merkelig atferd når man forsøker å sjekke opp noen. 

• Liker 2
Skrevet
Crazydoglady skrev (3 minutter siden):

Ville vært litt opptatt på trening. Si det, det er veldig travelt for tiden og jeg trenger å få inn treningen min så jeg må bare hive meg rundt her :) Spør han om kaffe så ville jeg sagt noe lignende. Du, det er hyggelig at du spør, men vetdu det er så travelt. Har knapt nok tid til å opprettholde mine nære relasjoner.. Man kan være hyggelig, veksle noen få ord også avslutte samtalen. Ta på deg headset, skru opp musikken å sett i gang med det du skal. Noen er bare veldig sosiale og utadvente og kanskje litt ensomme også, men det er ikke ditt ansvar. ett smil og noen høflige ord er mer enn nok. 

Takk for tilbakemelding, du forsto meg  kanskje best. Eller jeg uttrykte meg litt uklart. 

Det var egentlig slik jeg prøvde å forklare meg, hvordan markere avstand når han ( enda) ikke har vært creepy i normal forstand. Det har  vært helt grei å slå av en prat, som sagt en pratsom fyr med andre også. Og det er settinger der man er flere til stede også , badstu f.eks. , der man bare sitter og det er enklere å bare prate. Så har det bare blitt på en umerkelig snikende måte at han går der jeg går, drar når jeg drar osv. Det er her jeg sliter: Er han en ensom, pratesjuk fyr «bare» eller prøver han seg? Hadde vært bedre om han prøvde seg ordentlig faktisk. 
Jeg skal si neste gang : Det er hyggelig å prates iblant , men jeg må nesten holde fast på rutinene mine her bla bla.  Og så gå. 
Så får jeg se om han tar lunta da. 
Som sagt, så har jeg hatt vanskelig tidligere med å gjenkjenne og sette grenser tidlig nok, når overgriper har vært vennlig og kjent for meg. 
Derfor ble jeg usikker nå i begynnelsen av om det er det meg som overreagerer eller ikke. Kan kjenne på tanker som : er jeg for hyggelig? For smilende? Hva er det jeg gjør?? 

Skrevet

Vanskelig å si om han er en creep eller bare sosialt klein, har opplevd begge deler selv. Det kan bli fryktelig plagsomt! Jeg tror det enkleste er å si til ham en dag på tomannshånd at, du, det er hyggelig å slå av en prat innimellom, men jeg er her for å trene. Ønsker egentlig ikke å prate så mye med folk når jeg er her. Håper du forstår. Hvis han ikke gir seg da kan du begynne å ignorere, tenker jeg.

Anonymkode: 45c84...590

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke analysere intensjon. Utgangspunktet er enkelt: du har ikke lyst til å prate med ham. Det er det du går etter, ikke å analysere, ikke å gjenkjenne, annet enn din lyst og din ulyst. Dette er selve utgangspunktet for å bli en god grensesetter, ingenting annet.

Neste gang:

Han: hei.

Du: hei.

Han: la la la.

Du: Svar kort og høflig på hans spørsmål. Følg opp med lignende:

- Jeg trenger å konsentrere meg når jeg trener/når jeg er i badstuen ønsker jeg å være stille. Det har ikke noe med deg å gjøre, men det er det jeg foretrekker. Jeg ønsket bare å si ifra som det. Si det høflig og med et smil. Hvis han begynner å diskutere, ikke gå i diskusjon, men repeter: som sagt ønsker jeg å *****.

Enhver person som respekterer grenser, diskuterer ikke på dette. Enhver person som ikke respekterer grenser vil gjøre motstand, og har gått fra å være hyggelig til ubehagelig uansett.

Hvis motstand: for meg er ikke dette en diskusjon. Hvis han fortsetter: som sagt ønsker jeg ikke å diskutere mine ønsker og grenser, hvis du fortsetter nå, så slutter jeg å svare. Hvis han fortsetter, ikke svar, eventuelt gå.

Hvis det gjentar seg, si ifra til de som jobber der. Aldri gå inn i videre diskusjon med mennesker som skal diskutere grensene dine. Repeter, repeter, repeter.

Du vil føle deg stiv, rar, uhøflig, kansje til og med slem. Vend deg til det. Det er den irrasjonelle frykten for å være slem som gjør at mennesker kan tråkke på deg. Når du har gjort dette, vil du få en merkelig ny rar følelse av selvrespekt. Den kommer etter at hjernen din har prøvd å få deg til å få dårlig samvittighet.

Anonymkode: 39b67...58f

• Nyttig 2
Skrevet

Han sjekker deg opp. Og er enn sålenge normalt høflig. 

Ta på headset, og unngå ham.

Om han prater til deg svarer du høflig på spørsmålet og så sier det du selv foreslår. 

Anonymkode: 0d832...86a

• Liker 1
Skrevet

Tenker at den enkleste måten å komme seg ut av denne situasjonen på er å avvise han på en hyggelig, men tydelig måte. Neste gang han kommer opp kan du si noe som "Jeg har en skikkelig travel dag i dag, så får ikke tid til småprat dessverre :)"

Det kan godt hende du må gjenta dette noen få ganger, men om han ikke er veldig utenfor normalen skjønner han tegninga raskt. Vil også anbefale å vise at du er ukomfortabel dersom dine venner/familie nevner at han har hilst fra deg. Du behøver ikke å si noe vondt om ham, men kanskje gjøre det tydelig at atferden hans er litt ugrei.

Han mener sikkert ingenting vondt, men det høres ut som at han mangler sosiale antenner.

Anonymkode: fa577...f3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du: Svar kort og høflig på hans spørsmål. Følg opp med lignende:

- Jeg trenger å konsentrere meg når jeg trener/når jeg er i badstuen ønsker jeg å være stille. Det har ikke noe med deg å gjøre, men det er det jeg foretrekker. Jeg ønsket bare å si ifra som det. Si det høflig og med et smil. Hvis han begynner å diskutere, ikke gå i diskusjon, men repeter: som sagt ønsker jeg å *****.

Jeg mener at selv dette er langt mer svar enn han fortjener, dersom man faktisk ikke ønsker kontakt med vedkommende. Bare sånn for å sette det i perspektiv overfor TS at jeg tenker TS gir mye av seg om hun gjør dette.

Kona mi gidder ikke gi folk en brøkdel av det der. Hun bare avfeier dem. Er de ufine sier hun fra til de ansatte. 

• Liker 1
Skrevet
Kratos skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at selv dette er langt mer svar enn han fortjener, dersom man faktisk ikke ønsker kontakt med vedkommende. Bare sånn for å sette det i perspektiv overfor TS at jeg tenker TS gir mye av seg om hun gjør dette.

Kona mi gidder ikke gi folk en brøkdel av det der. Hun bare avfeier dem. Er de ufine sier hun fra til de ansatte. 

Jeg er i utgangspunktet enig. Jeg skrev det siden hun er veldig dårlig på grensesetting, noe din kone ikke er. Vet mange fort kan føle seg "slemme" og kan trenge en mer soft start for å føle de har sitt "på det rene". Enig i at man kan være mer kort og avvisende, men alle klarer å begynne der.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i utgangspunktet enig. Jeg skrev det siden hun er veldig dårlig på grensesetting, noe din kone ikke er. Vet mange fort kan føle seg "slemme" og kan trenge en mer soft start for å føle de har sitt "på det rene". Enig i at man kan være mer kort og avvisende, men alle klarer å begynne der.

Men ikke alle klarer å begynne der**

Skrevet

Jeg ville sagt noe om at jeg har en hverdag og jobb som er full av prat, og at den lille stunden på treningssenter et et velkomment avbrekk. At jeg trener mest effektivt når jeg kun fokuserer på trening.

Du behøver ikke ta hensyn til hans følelser og passe på at det ikke blir ubehagelig for han. Han gir faen i å sjekke ut om du ønsker småprat eller ikke. 

Anonymkode: fd47e...b8f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat slik er det. 
Jeg har ikke noe problem med å avvise en uhøflig eller veldig direkte tilnærming fra noen. Det er mye enklere. 
Problemet mitt er når det allerede er etablert en slags vennlig relasjon, og så sette grenser derfra. Når det da kommer «snikende». Da blir jeg mer opptatt av å ikke såre dem, enn å ta hensyn til hva jeg er komfortabel med. Enkelt sagt. Og jeg ser jo selv hvor det kommer fra. 
Glad for alle svar her, uansett hvilken ståsted andre har. Hjelper meg å se situasjonen utenfra. 

TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat slik er det. 
Jeg har ikke noe problem med å avvise en uhøflig eller veldig direkte tilnærming fra noen. Det er mye enklere. 
Problemet mitt er når det allerede er etablert en slags vennlig relasjon, og så sette grenser derfra. Når det da kommer «snikende». Da blir jeg mer opptatt av å ikke såre dem, enn å ta hensyn til hva jeg er komfortabel med. Enkelt sagt. Og jeg ser jo selv hvor det kommer fra. 
Glad for alle svar her, uansett hvilken ståsted andre har. Hjelper meg å se situasjonen utenfra. 

TS 

Utfordringen som du må ta tak i er å sette grenser ut ifra hva du vil og ikke, ikke utifra hva som er god og dårlig oppførsel fra andre eller hva som ligger bak det de gjør. Du må sette grenser i vennlige situasjoner. Du må gjøre det tidlig og du må også stå i å fremstå som kontrast. Problemet er som regel at mennesker med dårlig grensesetting gir alle, inkludert seg selv, inntrykk av at alle kan ta av tiden deres. De er for fleksible, som regel fordi de er blitt kontrollert tidligere.

Øv deg på å sette grenser utifra hva du foretrekker. Hvis det er vanskelig fordi din tid har vært andres, må du gi deg selv midlertidig tid til å finne opp grenser, selv om de er falske. Si at noe som passer dessverre ikke passer. Dra på besøk til noen, men si at du må dra da og da. Si at du ikke har kapasitet selv om du mener du har det. Til og med på jobben. Pleasere gjør mer enn andre uansett. De fyller alle luker. Som regel jobber de også raskere enn andre. Øv når situasjoner ikke er ubehagelige, når det ikke ser ut som det er noen vits. I alle relasjoner, avgrens tiden nå og da. I alle nye relasjoner spesielt. Vis at tiden din er din, for deg selv og for andre.

Øv deg på å si ifra i din tryggeste relasjon om noe du bare syntes var litt kjipt, som du ellers ville svelget. Si ifra til personen at du øver deg. Hvis du bare setter grenser når ting er ubehagelig, så er det i praksis å konkurrere i OL uten å ha trent, gjerne mot folk som ville blitt tatt i doping. Mennesker som bryter grenser trenger grenser å bryte før du ser deres sanne ansikt. Gi dem det. Da finner de noen andre å prøve seg på eller du ser hvem de er.

Det er ikke lett, men du har ikke råd til å la være og sette grenser frem til det blir ubehagelig. Du har heller ikke råd til at fæle folk får tid til å sikte seg inn mot deg fordi de slipper å avsløre at de ikke respekterer tiden din og det du foretrekker på veien.

Hilsen en som altfor sent har avslørt de som ikke respekterer tid og grenser og som har hatt en psycho for mye etter seg. Sett strek!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde avvist han fordi jeg er kvinne og han mann. Det er god nok grunn. Mange menn tar i tillegg dette som en slags bekreftelse på sin maskulinitet så da blir det vinn vinn. 

Anonymkode: 089f6...c48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...