daplo14 Skrevet onsdag kl. 12:42 #1 Skrevet onsdag kl. 12:42 hei! jeg vil gjerne høre fra dere som jobber langvakter og har hund. jeg jobber 14 timer per langvakt og har mye sammenhengende fri. for eksempel 4X 12 timers vakter og 7 dager fri. jeg har merket på en stor ensomhet i leiligheten når jeg har mye fri på rare dager og kompiser jobber 8 timer mandag til fredag. Er det forsvarlig å få seg en hund i det hele tatt når jeg er så lenge borte? På grunn av avstand til jobb og type jobb hadde jeg heller ikke fått dratt hjem i pause. uansett jeg vil gjerne høre fra folk som har fått det til å funke og om det finnes billigere løsninger mtp pass. jeg har mye snille mennesker rundt meg som absolutt kunne hjelpe med å gå tur, men 4 dager på rad blir vel alt for mye å be om.
Batteri Skrevet onsdag kl. 12:45 #2 Skrevet onsdag kl. 12:45 daplo14 skrev (1 minutt siden): Er det forsvarlig å få seg en hund i det hele tatt når jeg er så lenge borte? Hva tenker du selv? Svaret er nei. 7 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:55 #3 Skrevet onsdag kl. 12:55 Det ordnet seg fint for meg når jeg hadde langvakter, men jeg hadde det bare en gang i blant, og ikke flere dager på rad. Da hadde jeg ordnet meg med folk jeg kunne ringe for å lufte og være sammen med hunden, om jeg ble lenge på jobb. Scenariet du skisserer er nok vanskeligere å få til, om ikke det finnes hundeluftere du kan ansette i området. I de fleste byer er det ganske greit å finne noen gjennom apper eller Finn, men det bør da være en avtale om at de har hunden noen timer de aktuelle dagene, og ikke bare kommer for en luftetur. Jeg hadde ikke skaffet hund under de forutsetningene tror jeg, det blir veldig vanskelig om man ikke får ordnet hjelp. Anonymkode: d78bb...13b 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:57 #4 Skrevet onsdag kl. 12:57 I første omgang ville jeg heller sett om jeg fant noen andre som trengte avlastning for sin hund, så kunne du hatt hund litt i de periodene du har fri. Så kan du kjenne på om det er noe som kan passe for deg. Anonymkode: d78bb...13b 5 3
daplo14 Skrevet onsdag kl. 12:59 Forfatter #5 Skrevet onsdag kl. 12:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I første omgang ville jeg heller sett om jeg fant noen andre som trengte avlastning for sin hund, så kunne du hatt hund litt i de periodene du har fri. Så kan du kjenne på om det er noe som kan passe for deg. Anonymkode: d78bb...13b Det hørtes lurt ut! Det skal jeg sjekke opp. man vil jo alltid ønsket seg en egen men det er mye man må ta hensyn til for at de skal ha det fint. takk for svar❤️
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:03 #6 Skrevet onsdag kl. 13:03 Eneste løsningen som jeg ser det er å enten plassere hunden hos venner/familie som er villige til å passe den for deg eller bruke hundebarnrehage, og la hunden overnatte der mellom dagene du har langvakt. Da kan du hvile ut med god samvittighet og hunden blir tatt vare på. Hundebarnehagen vi bruker tilbyr klippekort-løsning for de som ikke trenger faste ukedager og tar en lav sum for overnatting mellom barnehagedager. Anonymkode: 1aa6a...bbe 2 1
mlifjeld Skrevet onsdag kl. 13:04 #7 Skrevet onsdag kl. 13:04 Jeg jobber ikke like lenge som deg, men med en arbeidsdag på 8 timer er jeg blir det fort 9-10t hunden er alene. Min hund er senior og jeg er ikke komfortabel med at hun går så lenge uten en tissepause. jeg har derfor flere hundelufter fra Rover som kommer innom noen dager i uken hver og lufter henne mens jeg er på jobb. De tar 150-180kr per tur, og det er det absolutt verdt! De sender meg også bilde av at hun er ute på tur til meg hver dag. de er alle veldig koselige jenter som studerer (fleksible tider) og bor i området, de har derfor mulighet til å komme innom på dagtid. Om jeg ikke har hundelufter en dag, korter jeg ned dagen på jobb og tar et par timer hjemmekontor på kvelden.
Kratos Skrevet onsdag kl. 13:06 #8 Skrevet onsdag kl. 13:06 daplo14 skrev (23 minutter siden): hei! jeg vil gjerne høre fra dere som jobber langvakter og har hund. jeg jobber 14 timer per langvakt og har mye sammenhengende fri. for eksempel 4X 12 timers vakter og 7 dager fri. jeg har merket på en stor ensomhet i leiligheten når jeg har mye fri på rare dager og kompiser jobber 8 timer mandag til fredag. Er det forsvarlig å få seg en hund i det hele tatt når jeg er så lenge borte? På grunn av avstand til jobb og type jobb hadde jeg heller ikke fått dratt hjem i pause. uansett jeg vil gjerne høre fra folk som har fått det til å funke og om det finnes billigere løsninger mtp pass. jeg har mye snille mennesker rundt meg som absolutt kunne hjelpe med å gå tur, men 4 dager på rad blir vel alt for mye å be om. Nei, dette er ikke forsvarlig. Det jeg kan anbefale, er å finne en familie som har hund, men litt mindre tid til den enn de skulle ønske. Da kan du passe den når du har friperioder og vanlige vakter, så får familien litt avlastning. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:08 #9 Skrevet onsdag kl. 13:08 Du bør regne inn kostnad av å ha hundepass om du jobber slik. Det er alt for lang tid for en hund å være alene på. Jeg og partner jobber begge skiftarbeid, sambo med langvakter innimellom, og vi har valgt bort å ha hund fordi arbeidstidene mine ikke vil være forenlig med godt dyrehold de gangene vi begge jobber, og uregelmessigheten vil være for vanskelig å planlegge for. Vi har heller ikke mulighet/lyst til å belemre venner og familie. Dessverre. En hund lever jo også ganske lenge, så planlegginga må gjelde for en vesentlig del av livet. Anonymkode: 2edc7...f6a 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:09 #10 Skrevet onsdag kl. 13:09 Det er mange hundeeiere som gjerne skulle delt hund nettopp pga hektisk hverdag, lange vakter, sykdom og reise. Det å være hundepasser/ deltidseier er en fin mulighet for å se hvordan hundelivet i praksis er. Og du blir kjent med raser du kanskje ikke har kjennskap til eller har vurdert og et større hundemiljø. Jeg ble selv hundepasser via Finn, absolutt en positiv opplevelse. Om du synes det å være hundeeier er noe for deg så kan du på sikt finne deg en hundepasser som kan hjelpe deg. Sjekke Finn eller om det er oppretter i nærheten av deg som kanskje trenger litt avlastning. .. Og til AnonymBruker b4c ro deg ned, det er bare flaut hvordan du svarer folk. Her spør ts om hva som er lurt, og det er nettopp sånne folk som blir gode hundeeiere fordi de tar til seg råd og veiledning. Lykke til Ts! Anonymkode: 89d3f...639 3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:32 #11 Skrevet onsdag kl. 13:32 Jeg vil si nei, ikke for en hund du skal ha alene 100%. Derimot, som flere foreslår, kan det å være avlastningshjem høres perfekt ut for deg! Det fins mange barnefamilier som ønsker avlastningshjem for hunden sin fordi tiden ikke strekker til hele uken, sånn som det vil da være for deg med utgangspunktet du beskriver. Ville lagt ut en annonse på finn, evt. sett gjennom annonser som allerede ligger ute og prøvd å hilse på litt forskjellige hunder (og hundeeiere) for å se om du finner en god match 😄 Anonymkode: 5d6db...90b 1
Galanga Skrevet onsdag kl. 17:13 #12 Skrevet onsdag kl. 17:13 Kort svar: Nei, hunden klarer ikke å være alene 14-15 timer mens du er på langvakt. Lengre svar: Dersom du har familie som kan passe den under dine langvaktperioder eller har råd til å sette den bort i kennel/hundebarnehage så går det antakeligvis greit. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:15 #13 Skrevet onsdag kl. 17:15 Jeg jobber inntil 10 timersvakter og har med hunden på jobb i bil. Lufter den ca hver andre time nå som den er valp, blir nok med en god lufting etterhvert som den blir voksen. Har du ikke muligheten til lignende selv, så er svaret nei. Anonymkode: 70b07...9ae
Kratos Skrevet onsdag kl. 18:28 #14 Skrevet onsdag kl. 18:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber inntil 10 timersvakter og har med hunden på jobb i bil. Lufter den ca hver andre time nå som den er valp, blir nok med en god lufting etterhvert som den blir voksen. Har du ikke muligheten til lignende selv, så er svaret nei. Anonymkode: 70b07...9ae Bikkja ligger i et bur hele tiden du er på jobb? Vet ikke hvor forsvarlig det er heller. 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:31 #15 Skrevet onsdag kl. 18:31 daplo14 skrev (5 timer siden): jeg jobber 14 timer per langvakt Svaret er nei. Anonymkode: aa64f...d1a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:32 #16 Skrevet onsdag kl. 18:32 Katt ville jeg heller anbefalt, de klarer seg mer alene 🙈 Anonymkode: 3ad09...f44 2
Arx Skrevet onsdag kl. 19:59 #17 Skrevet onsdag kl. 19:59 Hunden kan ikke være hjemme alene så lenge av gangen, nei. Men umulig å skaffe seg hund er det ikke, enten en dele-avtale eller skaffe seg fast lufter/passer de dagene du jobber så lenge. 1
Smurf26 Skrevet onsdag kl. 20:08 #18 Skrevet onsdag kl. 20:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Katt ville jeg heller anbefalt, de klarer seg mer alene 🙈 Anonymkode: 3ad09...f44 Katter er ikke så selvstendige som det mange tror, de er riktignok ikke avhengig av lufteturer som hunder er, men de trenger fysisk og mental stimulering og naturligvis selskap. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:16 #19 Skrevet onsdag kl. 20:16 Jeg har dårlig samvittighet når vi er borte på jobb i 8 timer 🥲 du kunne fått det til om du hadde lysbetonn avtale om at noen veldig godt kjente kunne hatt hunden din hvertfall i en del timer de dagene det gjelder. Anonymkode: 709a8...2c8 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:21 #20 Skrevet onsdag kl. 20:21 Smurf26 skrev (11 minutter siden): Katter er ikke så selvstendige som det mange tror, de er riktignok ikke avhengig av lufteturer som hunder er, men de trenger fysisk og mental stimulering og naturligvis selskap. Jepp min mors katt er sykt selskapssyk og trenger mye oppmerksomhet og når de er borte lenge noen ganger finner han på rølp som rive gardeiner, spise planter, tom. tisse i senger. Tipper det er rop for oppmerksomhet. Anonymkode: 709a8...2c8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå