AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #21 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Oi, jeg visste ikke at det var så mange enheter 😬 Jeg tok det opp med ham på lørdag, men han var veldig full da. Han foreslo selv at han skal ha en hvit måned, og at alkoholen kanskje har blitt et problem – men samtidig sier han at han føler han trenger det for å håndtere stress og slappe av, og at følelsen er «magisk» (sitat). Han mener likevel at det ikke er nødvendig å blande inn andre eller be om hjelp, siden det egentlig ikke er et så stort problem. Jeg vet ikke helt om jeg tror en hvit måned er løsningen, for å være ærlig – men det kan også være min egen frykt som skaper usikkerhet, og at jeg dermed blir litt urettferdig. Anonymkode: a2f21...3ff Han kommer aldri til å klare en hvit mnd og har definitivt et alkoholproblem. Men fint om han prøver så kanskje han skjønner selv at han har et problem når han ikke får det til. Hadde forventet at han klarte en mnd uten alkohol og viste det nå. Anonymkode: af5d2...7ac 3
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #22 Skrevet 12 timer siden Jeg drikker hver helg og gjerne alene. Alt fra 3-5 enheter vin/øl fredag og tilsvarende lørdag. Blir aldri full, men litt brisen (Er mann). Aldri irritert eller sint eller noe, men liker å slappe av å drikke uanhengig om jeg er alene eller sammen med noen. Innser selv at jeg har et alkoholproblem selv om mengden ikke er helseskadelig da det har blitt et litt for viktig innslag i helger og en belønning. Anonymkode: f860e...703 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #23 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg drikker hver helg og gjerne alene. Alt fra 3-5 enheter vin/øl fredag og tilsvarende lørdag. Blir aldri full, men litt brisen (Er mann). Aldri irritert eller sint eller noe, men liker å slappe av å drikke uanhengig om jeg er alene eller sammen med noen. Innser selv at jeg har et alkoholproblem selv om mengden ikke er helseskadelig da det har blitt et litt for viktig innslag i helger og en belønning. Anonymkode: f860e...703 3-5 glass/flasker eller enheter? en halvliter øl feks er ikke en enhet. Anonymkode: 778ac...a42
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #24 Skrevet 12 timer siden Blir oppriktig lei meg av å lese slike historier hvor en partner er skadelig for barna, men blir værende i forholdet likevel, fordi du/dere aldri kommer til å gjøre noe med situasjonen. En psykisk frisk og sunn person hadde forlatt dette forholdet og informert rette instanser om at barna ser far full og dritings hver helg. Skikkelig bedritent gjort å la barna med viten og vilje grue seg til hver helg. Du lar de mest sannsynlig gå rundt i konstant indre stress/beredskap fordi de gruer seg til helg, og dere begge sliter psykisk. Gjett hva det fører til i voksen alder for barna. Tipper de aldri har med noen hjem på overnatting i helgene. Anonymkode: 1d32a...a75 1 1
Koneko Skrevet 12 timer siden #25 Skrevet 12 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye er egentlig for mye? Samboeren min drikker for eksempel hver eneste helg. Det er hans måte å slappe av på mentalt, sier han, og at han rett og slett elsker følelsen av å være beruset – i tillegg til smaken av vin. Han drikker hver eneste helg, og blir alltid ordentlig full – ikke bare litt brisen. Stopper som regel ikke før jeg ber han eller han nesten sovner. Jeg drikker ikke selv, så han drikker alene hjemme mens vi ser TV eller prater. Han er ellers sunn, rundt 35–40 år, veldig veltrent og er i jobb. Det går stort sett i vin, men drikker det som finnes hjemme. Det har hendt et par ganger at han plutselig har blitt sint og ufin, helt uten grunn. Men ikke hver gang, altså. Vi har barn 50/50, og han drikker også når barna er hos oss. Men hvor går grensen? Når blir det for mye, og når er det egentlig et problem? Jeg kommer selv fra en familie med misbruk, og synes det er veldig vanskelig å vurdere om jeg bør reagere eller bare slappe av. 😅 Anonymkode: a2f21...3ff Dette ville jeg absolutt betegnet som for mye. Både i hyppighet, i følt behov for rus, i mengde enheter og i mangel på kontroll av seg selv når han drikker - og ekstra særlig ille når det foregår rundt barna. At han er "trent og sunn ellers" hjelper heller ikke for hvor skadelig et høyt alkoholkonsum over tid er - du kan ikke trene eller spise deg frisk fra skrumplever. Det er irreversibelt. Leveren jobber hardt som det er og med årene kan det bli behov for f.eks. medisiner mot kronisk sykdom som kommer med alderen - og da skal en allerede redusert alkoholskadet lever håndtere sterke stoffer fra medisiner også. Han burde virkelig revurdere hva han gjør som avslapning - det er for seint å angre seg når skaden først har oppstått. Man vet ikke hvor trasig det er for folk å få påvist skrumplever og leversykdom er før de selv sitter der med den dyrkjøpte erfaringen. Nå kan man ikke endre andre mennesker, da. Og om han absolutt ikke er mottakelig for at dette er et problem, burde du kanskje involvere flere i familien - eventuelt legen - for å ta en alvorsprat. Endret 12 timer siden av Koneko 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #26 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 3-5 glass/flasker eller enheter? en halvliter øl feks er ikke en enhet. Anonymkode: 778ac...a42 En enhet er et glass vin eller en 0,33 pils. Mange vil si at en halvliter pils også er en enhet. En flaske vin inneholder gjerne 6 enheter. Anonymkode: f860e...703
Koneko Skrevet 12 timer siden #27 Skrevet 12 timer siden Kanskje han burde sjekket ståa selv - gjennomfør en "challenge", prøv X måneder uten å røre alkohol, og se hvordan han synes det går. Hvis det oppleves vanskelig, vil det tyde på et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #28 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En enhet er et glass vin eller en 0,33 pils. Mange vil si at en halvliter pils også er en enhet. En flaske vin inneholder gjerne 6 enheter. Anonymkode: f860e...703 Ja, men da har du jo kontroll på det. Mange tror at et glass uavhengig av mengde er en enhet. 0.5 liter øl blir beregnet som 1,5 enhet. https://avogtil.no/fakta/en-alkoholenhet/ Anonymkode: 778ac...a42
Smurf26 Skrevet 12 timer siden #29 Skrevet 12 timer siden (endret) For meg ville det vært for mye, tenker det handler mer om mengde og ikke nødvendigvis hyppigheten. Selv drikker jeg maks 3-4 ganger i året, så jeg forstår at jeg ikke kan sammenligne ut i fra mine egne vaner. Endret 12 timer siden av Smurf26 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #30 Skrevet 12 timer siden Har lest de andre innleggene nå. Hvorfor ler du av hans alkoholproblem? Synes barna det er gøy? Du lyver for deg selv om at barna ikke merker noe og det vet du. De merker ALT, det vet vel du av erfaring. Anonymkode: 1d32a...a75 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #31 Skrevet 12 timer siden denne mannen har et alkoholproblem! Anonymkode: 9e4a8...823 2
Gaia Skrevet 12 timer siden #32 Skrevet 12 timer siden Fyren har absolutt et problem hvis han drikker en dunk vin de helgene barna er hos dere, og selv kanskje ikke mener at han har et problem. I antall enheter pr. uke er han langt over. At alt er samlet i løpet av 2 dager er en stor belastning for kroppen. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #33 Skrevet 12 timer siden Jeg drikker typisk 3 ganger i uka. Jeg er også 19 og student, så det blir litt annerledes omstendigheter. Anonymkode: 8b729...051 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #34 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, jeg visste ikke at det var så mange enheter 😬 Jeg tok det opp med ham på lørdag, men han var veldig full da. Han foreslo selv at han skal ha en hvit måned, og at alkoholen kanskje har blitt et problem – men samtidig sier han at han føler han trenger det for å håndtere stress og slappe av, og at følelsen er «magisk» (sitat). Han mener likevel at det ikke er nødvendig å blande inn andre eller be om hjelp, siden det egentlig ikke er et så stort problem. Jeg vet ikke helt om jeg tror en hvit måned er løsningen, for å være ærlig – men det kan også være min egen frykt som skaper usikkerhet, og at jeg dermed blir litt urettferdig. Anonymkode: a2f21...3ff Det er en god start. Men det er nok ikke løsningen. Den trenger dere ikke finne i dag, start der. Det er et skritt om gangen det her, med mindre han kommer dit at han selv kjenner nå er det nok. Jeg har drukket samme mengde. Min erfaring, selv om vi alle er forskjellige, det starter ikke der. Det stopper ikke der. Eneste som er sikkert, er at toleransen øker ved jevnt inntak. Så høyt inntak, kroppen får aldri tid til å hente seg inn, psyken følger etter. Den mentale pausen han kaller det, mulig det var det en gang, men med det forbruket kan du sammenligne med å klø et myggstikk. Det er like gjerne å stilne suget, suget er strevsomt. Så kommer det sterkere tilbake. Alkohol som verktøy for mental pause er en skikkelig dårlig løsning. Akkurat vet jeg en del om, dessverre. Anonymkode: c8ce0...c58 2 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #35 Skrevet 11 timer siden Alt er jo relativt til hvilke grenser man personlig har, men for meg (oss) er det alt for mye. Jeg drikker ikke, og mannen drikker maks 4 ganger i året, aldri når barnet er hjemme og aldri alene. Anonymkode: b934f...0a8
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #36 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mye er egentlig for mye? Samboeren min drikker for eksempel hver eneste helg. Det er hans måte å slappe av på mentalt, sier han, og at han rett og slett elsker følelsen av å være beruset – i tillegg til smaken av vin. Han drikker hver eneste helg, og blir alltid ordentlig full – ikke bare litt brisen. Stopper som regel ikke før jeg ber han eller han nesten sovner. Jeg drikker ikke selv, så han drikker alene hjemme mens vi ser TV eller prater. Han er ellers sunn, rundt 35–40 år, veldig veltrent og er i jobb. Det går stort sett i vin, men drikker det som finnes hjemme. Det har hendt et par ganger at han plutselig har blitt sint og ufin, helt uten grunn. Men ikke hver gang, altså. Vi har barn 50/50, og han drikker også når barna er hos oss. Men hvor går grensen? Når blir det for mye, og når er det egentlig et problem? Jeg kommer selv fra en familie med misbruk, og synes det er veldig vanskelig å vurdere om jeg bør reagere eller bare slappe av. 😅 Anonymkode: a2f21...3ff Les hva du skriver.... Han er alkoholiker! Han drikke ikke for smaken, ingen gjør det! ENESTE grunn til å drikke alkohol er rusen man får av det, punktum. Anonymkode: 5ca7e...86a 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #37 Skrevet 10 timer siden Jeg synes ikke nødvendigvis hyppigheten er problemet. Mannen min drikker også hver helg, og av og til etter jobb med kollegaer. Men at han blir full, det er ekstremt sjeldent. Det tror jeg ikke at jeg hadde godtatt. Jeg kunne heller aldri vært sammen med en mann som kan bli sur eller sint når han drikker. Mannen min blir bare glad, blid og litt ekstra lettrørt. Veldig søtt i grunn. Synes også det er helt uaktuelt å være full rundt små barn. Jeg er ganske rund i kantene når det kommer til alkohol og barn, og synes ikke det er barnemishandling å ta et glass vin eller to. Men full, det er ikke aktuelt. Anonymkode: 2e254...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #38 Skrevet 10 timer siden Samboer og jeg kunne finne på å drikke nesten så mye før, men da er det noe vi delte sammen. En flaske vin mens vi lagde middag eller spilte spill etc. Etter vi fikk barn gjør vi jo selvfølgelig ikke dette mer (kan ta ett glass, også når barna er våkne, men ikke mer), og nå som jeg er gravid og ikke kan drikke noe, gjør ikke mannen min det heller. Om han hadde holdt på slik som din nå hadde jeg tenkt at det var unormalt, og ikke likt det noe særlig. Anonymkode: 5cd88...bfb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå