AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Hvor mye er egentlig for mye? Samboeren min drikker for eksempel hver eneste helg. Det er hans måte å slappe av på mentalt, sier han, og at han rett og slett elsker følelsen av å være beruset – i tillegg til smaken av vin. Han drikker hver eneste helg, og blir alltid ordentlig full – ikke bare litt brisen. Stopper som regel ikke før jeg ber han eller han nesten sovner. Jeg drikker ikke selv, så han drikker alene hjemme mens vi ser TV eller prater. Han er ellers sunn, rundt 35–40 år, veldig veltrent og er i jobb. Det går stort sett i vin, men drikker det som finnes hjemme. Det har hendt et par ganger at han plutselig har blitt sint og ufin, helt uten grunn. Men ikke hver gang, altså. Vi har barn 50/50, og han drikker også når barna er hos oss. Men hvor går grensen? Når blir det for mye, og når er det egentlig et problem? Jeg kommer selv fra en familie med misbruk, og synes det er veldig vanskelig å vurdere om jeg bør reagere eller bare slappe av. 😅 Anonymkode: a2f21...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden For meg ville det det vært i overkant, men dette er jo veldig subjektivt. Jeg gidder ikke forholde meg til en voksen som skal være full hver helg, det er... umodent. Anonymkode: b6f32...0e2 6
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden For min del hadde det også vært for mye.litt vin er ikke problemet men det at han blir full og ikke stopper av seg selv er bekymringsverdig. Hvor mange enheter anslår du at det er per uke? Selv om han trener og er sunn betyr ikke det at leveren hans er det. Anonymkode: 778ac...a42 3 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden Dette høres ut som hjemme hos oss. Det starter gjerne med noen øl på onsdag og torsdag før det går over til vin på fredag og lørdag. I ferien er det hver dag. Jeg drikker sjelden, kun et til to glass vin ved sosiale anledninger. Jeg er også usikker på hvor grensen til misbruk går... Anonymkode: 0e5be...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For min del hadde det også vært for mye.litt vin er ikke problemet men det at han blir full og ikke stopper av seg selv er bekymringsverdig. Hvor mange enheter anslår du at det er per uke? Selv om han trener og er sunn betyr ikke det at leveren hans er det. Anonymkode: 778ac...a42 Oi, enheter kan jeg nesten ikke svare på, men i hvert fall rundt 3 liter vin i løpet av en helg uten problem. I tillegg blir det gjerne noen øl også, eller en drink eller to som han blander ganske sterkt (nok til at jeg synes det smaker vondt av altfor mye vodka, men jeg er nok litt sensitiv også 😂). Anonymkode: a2f21...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden Å sitte alene hjemme og drikke seg møkkings alene hver eneste helg er for mye. Det er ingen sunn livsstil, spesielt når det er barn til stede. De merker slikt uansett hvor diskret man tror man er. Anonymkode: 4f203...fe0 5 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Grensen for misbruk går i alle fall ved at han har så lite kontroll på det han drikker at han blir ufin. Også med barn hjemme. Det er ikke greit. Anonymkode: c0dd3...cf3 6 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden Overhodet ikke greit å drikke seg full når barna er hjemme, selv om den andre er edru. Avslappet og litt brisen alene uten barn er innafor selv om jeg synes hver helg virker i overkant også. Hvordan takler han hvite helger? Anonymkode: 1128d...d07 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette høres ut som hjemme hos oss. Det starter gjerne med noen øl på onsdag og torsdag før det går over til vin på fredag og lørdag. I ferien er det hver dag. Jeg drikker sjelden, kun et til to glass vin ved sosiale anledninger. Jeg er også usikker på hvor grensen til misbruk går... Anonymkode: 0e5be...6d9 I tillegg kan det fort bli et par øl, en drink eller et stort glass vin i løpet av uka også. Et glass vin for ham er ET stort glass vin. 😅 Det er ikke hver uke, men kanskje annenhver uke. Anonymkode: a2f21...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi, enheter kan jeg nesten ikke svare på, men i hvert fall rundt 3 liter vin i løpet av en helg uten problem. I tillegg blir det gjerne noen øl også, eller en drink eller to som han blander ganske sterkt (nok til at jeg synes det smaker vondt av altfor mye vodka, men jeg er nok litt sensitiv også 😂). Anonymkode: a2f21...3ff Så han drikker ikke bare en av dagene men, både fredag og lørdag. Søndag også eller? Vel det er jo en fin test på dette, be han holde seg unna all alkohol et par helger på rad. Har han kontroll på alkoholen vil ikke det være noe problem, men jeg tviler på at det går så lett. Man må ikke være full hver dag for å ha et alkoholproblem. Det er å ikke klare å stå over de vanlige drikke rutinene og det å ikke klare å stoppen når en først har begynt, som er kanskje de to strørste røde flaggene. Anonymkode: 4f203...fe0 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden Jeg er vokst opp med en far som drakk hver helg, gikk helt fint og har ikke tatt skade av det. I voksen alder har jeg jo skjønt at det måtte til for å holde ut mamma. Han slutta da han fikk flytte for seg selv😅 Anonymkode: 6f7b0...0da
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Overhodet ikke greit å drikke seg full når barna er hjemme, selv om den andre er edru. Avslappet og litt brisen alene uten barn er innafor selv om jeg synes hver helg virker i overkant også. Hvordan takler han hvite helger? Anonymkode: 1128d...d07 Han har nok aldri vært full/beruset foran barna. Eller jo, kanskje maks et par ganger i løpet av flere år. Han kan ta et glass vin foran dem, men venter alltid til de har lagt seg med å drikke mer enn det. Barna sover hele natta og er 10 år og oppover. Så lenge vi har vært sammen (6 år), har de aldri kommet opp til oss i løpet av natta. Så jeg tror ikke de merker så mye av det, altså. Ang hvor helg: Jeg husker ikke helt når han sist hadde en helt hvit helg, men han har hatt et par hvite dager (to ulike lørdager med kanskje to uker mellomrom) uten problem. Slik jeg opplever det, har han ikke noe problem med å ta en hvit helg, og han har selv foreslått en hvit måned nå etter at jeg tok opp at han har drukket hver helg siden minst før jul. Det er vel bra? Anonymkode: a2f21...3ff
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så han drikker ikke bare en av dagene men, både fredag og lørdag. Søndag også eller? Vel det er jo en fin test på dette, be han holde seg unna all alkohol et par helger på rad. Har han kontroll på alkoholen vil ikke det være noe problem, men jeg tviler på at det går så lett. Man må ikke være full hver dag for å ha et alkoholproblem. Det er å ikke klare å stå over de vanlige drikke rutinene og det å ikke klare å stoppen når en først har begynt, som er kanskje de to strørste røde flaggene. Anonymkode: 4f203...fe0 Ikke søndager, nei. Han fungerer helt fint i hverdagen Anonymkode: a2f21...3ff
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Skrevet 9 timer siden Jeg kan legge til at jeg fra start har vært veldig åpen om at jeg av og til synes det føles ubehagelig med alkohol, spesielt ordentlig fyll, på grunn av barndommen min og tidligere opplevelser med misbruk hos både mor og far. Men det er også derfor vi har sagt at jeg må kunne si ifra når jeg synes han har drukket nok. Men jeg sier som regel ingenting lenger 🤷🏽♀️ Anonymkode: a2f21...3ff
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oi, enheter kan jeg nesten ikke svare på, men i hvert fall rundt 3 liter vin i løpet av en helg uten problem. I tillegg blir det gjerne noen øl også, eller en drink eller to som han blander ganske sterkt (nok til at jeg synes det smaker vondt av altfor mye vodka, men jeg er nok litt sensitiv også 😂). Anonymkode: a2f21...3ff 3 liter vin tilsvarer ca 25 enheter. Og hvis du legger til en seks pakning med øl(?) er det 6*1,5= 9 enheter. 2 drinker som er blandet sterkt er nok tilsvarende minst 6 enheter, om ikke mer. Vi er da oppe i rundt 40 enheter i uken noe som er svært mye. Det anbefales en øvre grense på 12 enheter per uke for menn. Hvordan reagerer han om du hadde spurt han om å ikke drikke til helgen? https://avogtil.no/fakta/en-alkoholenhet/ https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/helseskadelig-alkoholbruk Anonymkode: 778ac...a42 3
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden Full hver helg og veltrent passer ikke sammen. Og ikke fyll og barn heller. Hjelper ikke at varan har lar lagt seg. Han har absolutt et drikkeproblem. Hva sier han om du ber han være edru en hel helg da? Anonymkode: 0519b...091 2
GlitrendeSjokolade Skrevet 9 timer siden #17 Skrevet 9 timer siden (endret) Jeg tenker at å drikke f.eks ett glass vin eller to, eller en øl osv i helgene er ikke for mye. Så lenge det er for helgekosen og ikke for å drikke seg full hver gang. Det viktigste, aldri drikke seg full foran barn. Hvis noen har gjort det? Ikke gjør det igjen. Barn og fyll passer ikke sammen. Endret 9 timer siden av GlitrendeSjokolade 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #18 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 3 liter vin tilsvarer ca 25 enheter. Og hvis du legger til en seks pakning med øl(?) er det 6*1,5= 9 enheter. 2 drinker som er blandet sterkt er nok tilsvarende minst 6 enheter, om ikke mer. Vi er da oppe i rundt 40 enheter i uken noe som er svært mye. Det anbefales en øvre grense på 12 enheter per uke for menn. Hvordan reagerer han om du hadde spurt han om å ikke drikke til helgen? https://avogtil.no/fakta/en-alkoholenhet/ https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/helseskadelig-alkoholbruk Anonymkode: 778ac...a42 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Full hver helg og veltrent passer ikke sammen. Og ikke fyll og barn heller. Hjelper ikke at varan har lar lagt seg. Han har absolutt et drikkeproblem. Hva sier han om du ber han være edru en hel helg da? Anonymkode: 0519b...091 Oi, jeg visste ikke at det var så mange enheter 😬 Jeg tok det opp med ham på lørdag, men han var veldig full da. Han foreslo selv at han skal ha en hvit måned, og at alkoholen kanskje har blitt et problem – men samtidig sier han at han føler han trenger det for å håndtere stress og slappe av, og at følelsen er «magisk» (sitat). Han mener likevel at det ikke er nødvendig å blande inn andre eller be om hjelp, siden det egentlig ikke er et så stort problem. Jeg vet ikke helt om jeg tror en hvit måned er løsningen, for å være ærlig – men det kan også være min egen frykt som skaper usikkerhet, og at jeg dermed blir litt urettferdig. Anonymkode: a2f21...3ff
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Oi, enheter kan jeg nesten ikke svare på, men i hvert fall rundt 3 liter vin i løpet av en helg uten problem. I tillegg blir det gjerne noen øl også, eller en drink eller to som han blander ganske sterkt (nok til at jeg synes det smaker vondt av altfor mye vodka, men jeg er nok litt sensitiv også 😂). Anonymkode: a2f21...3ff Jeg vil påstå at han er langt over grensen. Det at han noen ganger blir aggressiv, og at han drikker like mye når barna er der, er sterke faresignal. Barn skal slippe å oppleve slikt. Anonymkode: fd942...bfe 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Skrevet 9 timer siden En mann som må drikke 2 ganger i uken er alkoholiker. Snakk med han og be ha oppsøke lege. Anonymkode: 4ad5d...8d2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå