Gå til innhold

Konfirmasjon ved konflikt mellom far og barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en lang historie, men skal gjøre det kort. Barnet brøt kontakten med pappaen sin da det fyllte 12 år. Nå har det gått snart 6 mnd uten kontakt og det er absolutt ingen tegn til endring. Barnet har det veldig greit med avgjørelsen sin, savner ikke far. Farsfamilien valgte å ta avstand fra barnet "av hensyn til far". Dermed har ikke barnet noe kontakt med noen i farsfamilien. 

Jeg er autist og overtenker og analyserer alt. Jeg er opptatt av normer og kotyme og sliter stort med tanken på at far, søsken, besteforeldre og faddere ikke skal inviteres i konfirmasjonen. Jeg lærte tidlig hva som er "korrekt atferd" som udiagnosert autist, og klarer ikke å legge bort følelsen av at det er helt feil å ikke invitere. Barnet ønsker p.d.d å ikke invitere noen av dem, fordi det var de som valgte å ikke ha kontakt (unntatt far, det valgte barnet). Og det forstår jeg på et logisk nivå, men det river inni meg, fordi det er "ikke sosialt akseptert".

Jeg vet det er 2 år til konfirmasjonen, men dette gnager meg fryktelig mye. Så derfor lufter jeg det her og satser på ulike synsvinkler og meninger, samt en ok tone i kommentarene, siden jeg overtenker.

Anonymkode: f189d...803

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så snill du er som ønsker å ivareta alle i situasjonen her ❤️

Jeg tenker først og fremst av 2 år er lenge til, og mye kan skje innen da. Både på godt og vondt. Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt fra meg bekymringene om dette fram til konfirmasjonen. Det er vel fortsatt rundt 1-1,5 år til du må begynne å planlegge, og det er jo en utrolig lang tid for en 12-åring. Selv om ett år går veldig raskt for oss voksne. 

Også tenker jeg også om det er slik at barnet har tatt avstand fra far med god grunn, er det kanskje like greit at han ikke er invitert i konfirmasjonen. Dersom det er en konflikt som oppleves som løselig, kan man jo initiere familieterapi for eksempel. 

Dette løser seg nok helt fint, uavhengig av utfall. Så lenge du har hjerte på rette sted er det ikke alltid så viktig med hva som er "sosialt akseptert" og ikke ❤️ 

Anonymkode: 7aced...972

Skrevet

Hei, 

Jeg ville støttet mitt barn i dets valg så lenge jeg var komfortabel med grunnen til valget, og hvem vet - når dere står der om noen år kan situasjonen ha endret seg. 

Dog tenker jeg at hvis barnets øvrige familie på farisden (besteforeldre osv) tar part i en sak MOT barnet (der dette er barnets ønske og det er grunnlag for det) for å "Støtte far" er det så lite voksent at jeg ikke ville ofret "korrekt adferd" en tanke for egen del om jeg var deg. 

❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Mye kan endre seg fram til konfirmasjonen, men her ville jeg absolutt ikke invitert verken far eller fars familie, og det er helt innafor ift. gjeldende kutyme.

Jeg regner med at barnet har en god grunn til å kutte kontakten med far, og voksne som velger å bryte kontakten med et barn behøver barnet aldri invitere til noe, noen sinne. Så dette er ikke noe å tenke på.

Anonymkode: 11dae...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...