AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Skrevet 24. mars Har et barn som blir 6 år i slutten av året. Barnet bruker fortsatt bleie om natten, bleien er full av tiss hver morgen. Har forsøkt «alt» for å slutte med bleie om natten. Begrenset drikke, tisse rett før leggetid osv.. Snakket med foreldrene til jevnaldrende på avdeling i barnehagen, og ingen av de andre bruker bleie om natten. Barnet har ingen problemer på dagtid. Fastlegen rådet meg til å fortsette med bleien, det hadde ingen hensikt å forsøke uten før det er flere netter med tørre bleier. Kunne også forsøke et medikament som heter Desmopressin, men jeg er litt skeptisk til det. Noen erfaringer / gode råd? Anonymkode: a7ec8...29f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Skrevet 24. mars Min bror måtte starte på medisiner. Han var sengevæter til han var 7. Når han startet på medisinene gikk det ikke lang tid før han var tørr. Anonymkode: 9f34d...259 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Skrevet 24. mars Alarmtruser hjalp mitt barn. Koster mye, men vel verdt pengene. Anonymkode: 75a61...b90 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Skrevet 24. mars Min bestemte seg selv for å slutte da han var kanskje 4,5. Hadde hatt kanskje en eller to tørre netter totalt, så vi var litt skeptiske, men lot det stå til. Noen få uhell, og så var det gjort! Gikk over all forventning Anonymkode: 6c5d1...61b
AnonymBruker Skrevet 24. mars #5 Skrevet 24. mars Vi har en som nettopp har fylt åtte, som fremdeles bruker bleier på natt. Han tisser i tillegg igjennom bleiene hver eneste natt, men våkner ikke av det. Storebror sluttet med bleie på natt like før han fylte åtte, men lillebror er mye tregere på det meste, så mistenker at det går enda litt tid før han klarer det. Vi har vurdert truse med alarm, men føler det blir så voldsomt. For det første er han veldig var på høye lyder og det å bli skremt, og de gangene han våkner på natta sliter han alltid med å sovne igjen. Ser for meg at det blir et styr uten like… Vet foreldrerådet har en episode om dette som kom ut nylig, men jeg har ikke rukket å høre den ennå. Anonymkode: f60fd...ece 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Skrevet 24. mars Jeg jobber i barnehage,og dette er ikke uvanlig. Flere av våre barn i bhg bruker nattbleie når de slutter hos oss. En av mine brukte til han var ca 7. Tørr på dagtid fra 3 år,kan nesten ikke huske et eneste uhell. Men tisset om natten,og våknet ikke av det. Må fortsatt tisse om natten,men nå våkner han og går på do. Anonymkode: b5f81...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Skrevet 24. mars Har dere prøvd uten bleie på natt? Min hadde nesten ingen tørre bleier på natt da jeg kuttet ut. Var ikke mange uhell før han var tørr Anonymkode: 5cc5b...65b
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Skrevet 24. mars Dette gjelder noe sånt som 10% av femåringer, fikk vi høre av vår lege, so dere er på ingen måte alene. Som jeg forsto det, er det to hovedårsaker. Først, at noen barn ikke produserer nok av et hormon som gjør tisset mer konsentrert, dette kommer med alderen men noen er senere enn andre. Det er her medisiner kan hjelpe. For det andre, at barna sover så tungt at de ikke våkner av at blæra er full, det er her alarm-truser og lignende kan hjelpe. Men stort sett er det bare å ta tida til hjelp. Så lenge barnet godtar bleie om natta er det egentlig enklest. Å vekke barnet midt på natta for å tisse gjør ingenting for å løse noen av de ovenstående problemene, og opprettholder vanen med å tisse på natta, så det virker noe mot sin hensikt i det lange løp. Anonymkode: 77c7b...a6f 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har dere prøvd uten bleie på natt? Min hadde nesten ingen tørre bleier på natt da jeg kuttet ut. Var ikke mange uhell før han var tørr Anonymkode: 5cc5b...65b Var forresten 2 år Anonymkode: 5cc5b...65b
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Skrevet 24. mars Bare å gi det tid. Hadde selv en som begynte på skolen den høsten hen ble 6 år. Brukte bleie til litt før jul. Plutselig var den helt tørr hver natt, og så prøvde vi bare uten. Har hatt et uhell i ettertid og det var det. Ikke stress eller lag noe nummer ut av det. Plutselig endrer det seg Anonymkode: fc75c...065 1
Ejliis Skrevet 24. mars #11 Skrevet 24. mars Vi har ei jente på straks 6 år som helt nylig sluttet. Hun hadde fulle bleier hver morgen, men plutselig en morgen var hun tørr. Snakket med helsestasjon om dette før hun ble tørr, og de var ikke stresset og mente at det var helt normalt. Mener de sa at de til og med spørr foreldre i 2.klasse om barnet fremdeles bruker bleie på natt. Jeg synes ikke du skal stresse med det, dette er hormonstyrt og plutselig er barnet tørr på natt. Vi Prøvde litt ulike ting selv uten effekt og jeg tror ikke det er noe vits før barnet faktisk er helt klar☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #12 Skrevet 25. mars samme situasjon her. Mitt barn blir 6 i desember, vært tørr på dagtid tiden han var 3, ingen uhell, mn på natten blir bleien våt. Usikker på hva vi skal gjøre. Har forsøkt uten, og ha kladd på segen, og fulgt han på do når han legger seg (kl 19.) før vi legger oss kl 22-23) også vekke han midt på natten (kl 02-03) også våkner han gjerne mellom kl 06.-07, men da tar han alltid av seg bleien og går rett på do selv. Vi får bare prøve igjen. Vet det fins noen tbl man kan få av legen. Anonymkode: 12c68...a57
AnonymBruker Skrevet 25. mars #13 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alarmtruser hjalp mitt barn. Koster mye, men vel verdt pengene. Anonymkode: 75a61...b90 Hos oss også. Vi ble fraråder det av legen, men det funket fjell! Anonymkode: b1bc0...c61 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #14 Skrevet 25. mars Helt normalt! samme alder på yngstemann her også, og der er det også flere som bruker bleie på natten. De er skolestartere til høsten. Min yngste nektet bleie fra den dagen hun fylte 5 år. Og vi skiftet laken omtrent hver natt i 6 måneder. Før det plutselig ble bra helt av seg selv. Anonymkode: 8c388...bd0
AnonymBruker Skrevet 25. mars #15 Skrevet 25. mars Alarmtruse fungerte ikke hos oss. Den ringte i hytt og pine og han som brukte den våknet ikke, bare alle andre. Vi fortsatte med bleie og fikk etterhvert medisiner. De brukte han lenge før det gikk seg til. Anonymkode: d3275...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Skrevet 25. mars Eldste min sluttet ikke på natt før han var over 14 år. Vi har sengevæting i familien, der det også gikk opp i ungdomsårene før de ble tørre. Vi prøvde alt, medisin, alarm, vekking, lite drikke, kiropraktor, med/uten bleie. Eneste som fungerte var bare alder og at han vokste det av seg. Og heldigvis har han gode venner han stoler på, så var aldri noe problem med overnatting mens det stod på. Plutselig bare ble det flere og flere tørre netter, til det ble helt stopp. Tenker det er viktig å ikke tvinge det frem, eller lage et problem av det. De kan ikke noe for det, og de fleste kjenner på skam selv. Anonymkode: 5d1f2...039 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #17 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eldste min sluttet ikke på natt før han var over 14 år. Vi har sengevæting i familien, der det også gikk opp i ungdomsårene før de ble tørre. Vi prøvde alt, medisin, alarm, vekking, lite drikke, kiropraktor, med/uten bleie. Eneste som fungerte var bare alder og at han vokste det av seg. Og heldigvis har han gode venner han stoler på, så var aldri noe problem med overnatting mens det stod på. Plutselig bare ble det flere og flere tørre netter, til det ble helt stopp. Tenker det er viktig å ikke tvinge det frem, eller lage et problem av det. De kan ikke noe for det, og de fleste kjenner på skam selv. Anonymkode: 5d1f2...039 De to yngre jentene ble tørr på natt ca et halvt år etter dagtid, rundt 3.5 års alder. Minste nå har vært tørr på natt siden 6 mnd alder ca, med unntak av ca 1 gang i mnd, hvis han har drukket mye før natt. Så er stor forskjell på de. Anonymkode: 5d1f2...039
AnonymBruker Skrevet 25. mars #18 Skrevet 25. mars Har vært borte i dette mye i jobbsammengeng. Helt normalt. Desmopressin kan virke, men mye bivirkninger og du må holde et veldig tight regime mtp drikke osv. Alarmtruser har jeg aldri vært borti at funker men noen må det jo hjelpe siden de fortsatt selges. Britene har en veldig god nettside med info om sengevæting: www.eric.org.uk. Anonymkode: 9053b...df4
AnonymBruker Skrevet 25. mars #19 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De to yngre jentene ble tørr på natt ca et halvt år etter dagtid, rundt 3.5 års alder. Minste nå har vært tørr på natt siden 6 mnd alder ca, med unntak av ca 1 gang i mnd, hvis han har drukket mye før natt. Så er stor forskjell på de. Anonymkode: 5d1f2...039 Hvilken nytte tenker du dette har for TS? Anonymkode: 65d38...af7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #20 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken nytte tenker du dette har for TS? Anonymkode: 65d38...af7 Beklager, så ikke at du var samme AnonymBruker som hadde skrevet innlegget du siterte. Da gir det andre innlegget ditt mening. Tenkte "jaja, her kommer det et av de obligatoriske svarene fra noen som vil skryte av at de ikke har noen problemer med dette". Min feil som ikke leste anonymkodene. Beklager. Anonymkode: 65d38...af7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå