Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg har vore på sjekk hos lege på sjukehuset i dag, 37+1, og det ligg an til å bli ei stor jente. Eg har hatt fleire sjekkar siste mndane, i januar var ho 11% over persentil, februar var ho 16% over og no 29% over.. derfor vil dei kalle meg inn til induksjon om ei veke, anslo at ho no nærmar seg 4 kg (Eg veit godt at desse estimeringane kan vere feil, både eine og andre vegen..).

Eg har ein fødsel bak meg, ho var 3250gr. Eg blei då satt i gang på grunn av langvarig vannavgang, først ballong, så modningspiller, deretter drypp til maks. Etter lang tid og tilbakegang i opning blei det keisersnitt, som eg var veldig glad for. Ingen komplikasjoner under eller etterpå, dette var ei god oppleving, i forhold til den langvarige og resultatlause induksjonen. 

No er eg veldig redd for at det blir smertefullt med vaginal fødsel av eit stort barn, med evt alvorlige rifter. Eg er også redd for livmorruptur, som eg veit er sjelden, men som er ein ekstra risiko. 

Er det nokon andre med lik erfaring? Korleis gjekk det? Har lest at modningspiller ikkje er like aktuelt etter keisersnitt, på grunn av større risiko for livmorruptur. 

Er det evt nokon som har gode tips til korleis eg kan gå fram om eg vil ha eit planlagt keisersnitt? Dette var dei veldig negative til på sjukehuset, og eg veit jo at det beste er vaginalt, men altså.. eg syns det er mykje som peikar på at dette kan bli i overkant tøft. Hjelp. 

Anonymkode: 859ed...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høy fødselsvekt er vel anslått over 4500-5000? Så 4000 er vel ikke så aller verst, er vel en hel del barn med den vekten som fødes vaginalt? Jeg ville spurt hva risikoen er for komplikasjoner ift den fødselsvekt en på ca 4000 g? 

Jeg hadde også KS med første skal sies og har ikke født vaginalt, og jeg aner ikke hvordan det føles å føde fordi jeg aldri har hatt en eneste rie, og kjenner selv på at det er vanskelig å forholde seg til vaginal fødsel med nr 2 fordi nå har jeg erfart 1 KS og da vet man på en måte at det er ganske trygt og godt siden man allerede har erfaring med det. Tror du det kan være sånn for deg også, at det gjør deg ekstra nervøs siden det ble KS med første og din gode erfaring med KS gjør at det føles tryggere?

Anonymkode: d0c7c...aa9

Skrevet

Hadde KS ved første fødsel pga dårlig fremgang under fødselen.

Nr. 2 kom 2 år og 3 mnd senere etter igangsetting pga overtid. Fikk modningspille og fødselen var intens med gikk helt etter boka. Fikk god oppfølgning og barnet som var nesten 4,5 kg ploppet ut med kun en bitteliten rift nesten nøyaktig 24 timer etter modningpilla ble satt.

Så selv om jeg syntes det var et helvte var JM strålende fornøyd med en perfekt og fin fødsel som var som tatt ut av læreboka.

Anonymkode: d8934...54b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høy fødselsvekt er vel anslått over 4500-5000? Så 4000 er vel ikke så aller verst, er vel en hel del barn med den vekten som fødes vaginalt? Jeg ville spurt hva risikoen er for komplikasjoner ift den fødselsvekt en på ca 4000 g? 

Jeg hadde også KS med første skal sies og har ikke født vaginalt, og jeg aner ikke hvordan det føles å føde fordi jeg aldri har hatt en eneste rie, og kjenner selv på at det er vanskelig å forholde seg til vaginal fødsel med nr 2 fordi nå har jeg erfart 1 KS og da vet man på en måte at det er ganske trygt og godt siden man allerede har erfaring med det. Tror du det kan være sånn for deg også, at det gjør deg ekstra nervøs siden det ble KS med første og din gode erfaring med KS gjør at det føles tryggere?

Anonymkode: d0c7c...aa9

Grunnen til at eg er ekstra bekymra med tanke på vekta er at eg stadig vekk blir opplyst om at fødsel med nr 2 vanligvis går raskare enn første, og dess fortare det går dess større sjanse for rifter. Eg kom til 8 cm sist, og kroppen og livmora reagerer nok som at dette har eg gjort før, men vev og musklar nedentil har jo ikkje strekt seg slik som ved vaginal fødsel. 

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg. De vet at du har hatt KS og kommer ikke til å kjøre på med riestimulerende drypp på samme måte. Det er også lavere terskel for nytt KS.

Anonymkode: 9779b...86c

Skrevet

Jeg ble ikke satt i gang da fødselen rakk og starte av seg selv. Min første endte i keisersnitt, han var 3245g. Min andre som kom 18måneder etter var 3910g (så nesten 4kg). Det gikk helt greit. Fødselen var treg så de valgte ta vannet underveis, og jeg ble satt på drypp. Var egentlig litt redd for drypp, men det gikk helt fint. Var en fødsel uten komplikasjoner annet enn rift. 

Selv om jeg ikke ble satt igang, deler jeg det alikevell siden det var en positiv erfaring, og min nummer to etter keisersnitt er omtrent like stor som det er anslått til deg.

Lykke til. 

Anonymkode: 4c19f...6d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble ikke satt i gang da fødselen rakk og starte av seg selv. Min første endte i keisersnitt, han var 3245g. Min andre som kom 18måneder etter var 3910g (så nesten 4kg). Det gikk helt greit. Fødselen var treg så de valgte ta vannet underveis, og jeg ble satt på drypp. Var egentlig litt redd for drypp, men det gikk helt fint. Var en fødsel uten komplikasjoner annet enn rift. 

Selv om jeg ikke ble satt igang, deler jeg det alikevell siden det var en positiv erfaring, og min nummer to etter keisersnitt er omtrent like stor som det er anslått til deg.

Lykke til. 

Takk for svar, positive erfaringer er sjølvsagt fint å ha med. Slik eg tolka legen i dag var barnet anslått til å vere nær 4 kg no, slik at om ei veke eller to er jo vekta høgare og mtp kontrollane eg har hatt aukar vekta raskt. Det virkar vel litt som dei mistenker at eg har uoppdaga svangerskapsdiabetes, men det er ikkje hensikt å finne ut av det no, sidan utfallet uansett vil bli induksjon. 

Kan eg spørre kor alvorlig rifta var? Tok den lang tid å hele? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, positive erfaringer er sjølvsagt fint å ha med. Slik eg tolka legen i dag var barnet anslått til å vere nær 4 kg no, slik at om ei veke eller to er jo vekta høgare og mtp kontrollane eg har hatt aukar vekta raskt. Det virkar vel litt som dei mistenker at eg har uoppdaga svangerskapsdiabetes, men det er ikkje hensikt å finne ut av det no, sidan utfallet uansett vil bli induksjon. 

Kan eg spørre kor alvorlig rifta var? Tok den lang tid å hele? 

Ja, da er det litt anerledes om hun er nært 4kg nå. Ønsker deg likevel lykke til uansett hva det ender med. Skjønner godt frykten din.

Om det ender i induksjon følger de veldig med mtp tidlig keisersnitt. Det gjør de nok om du går i naturlig fødsel også. De brukte lang tid før de tok vannet til meg, og vurderte det nøye. De var forsiktig med dryppet når jeg fikk det, rask med å dempe når riene ble sterke.

Fikk en grad 2 og en del små rifter. Var opp på beina som alt normalt etter jeg fikk hentet inn litt krefter etter noen timer. Var en lang fødsel, med en lang latensfase. Så var egentlig helt utslitt før fødselen startet. Selve riften var vondt i noen uker, men det var jo keisersnittet også. Var raskt opp på beina og som normal i form etter keisersnittet også.

Om du er usikker på å føde vaginal grunnet stor baby,induksjon og tidligere keisersnitt kan du høre med jordmor, fastlege eller snakke med sykehuset om du kan få en avtale der dere kan snakke mer rundt dette. Litt anerledes i min situasjon, men fikk fastlegen til å henvise meg til noen tidligere i svangerskapet for å snakke om fødselen som var, fødselen som skulle komme. Min frykt og tanker knyttet opp i dette. Vi la også en plan om fødselen. Synes dette ga meg en større trygghet for det jeg gikk inn i. Ellers kan du ytre ditt ønske om keisersnitt i stedet for vaginal fødsel. Har ikke gått veien for å få planlagt keisersnitt, men det er det nok andre her inne som kan hjelpe deg med. 

Lykke til.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...