AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:47 #1 Skrevet mandag kl. 18:47 Fødte første barnet for 5 dager siden og har så sykt mye melk i puppene. Om jeg pumper i 5 min blir det 100 ml eller mer. Delammer nå i starten siden baby er liten og ikke greier å gape over de steinharde appelsinene mine ennå. Så pumper bare det baby spiser. Puppene ser ut som silikonpupper så sprengt de er. Noen som også har så sykt mye melk, hva gjør dere? Jeg bruker cottermans grepet innimellom for å lette på trykket, kalde kluter osv. Hører gjerne andres erfaringer Anonymkode: 12e41...880
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:50 #2 Skrevet mandag kl. 18:50 Hadde så spreng at da vi dro hjem fra sykehuset når baby var 11 dager måtte jeg presse igjen gravidjakka fordi puppene var så store 😂 Fikk tette melkeganger og så brystbetennelse, og etter et par runder med det, mista jeg så mye melk at plutselig produserte jeg akkurat nok til baby hvis jeg amma på begge bryst hver økt.. Anonymkode: 9fddf...041
FrkSolsikke Skrevet mandag kl. 18:51 #3 Skrevet mandag kl. 18:51 Pump i vei og frys ned i små bokser. Kjekt å ha til senere. 😀 Du kan også gi til sykehuset, som de bruker til andre babyer hvor mor ikke har melk. 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:52 #4 Skrevet mandag kl. 18:52 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde så spreng at da vi dro hjem fra sykehuset når baby var 11 dager måtte jeg presse igjen gravidjakka fordi puppene var så store 😂 Fikk tette melkeganger og så brystbetennelse, og etter et par runder med det, mista jeg så mye melk at plutselig produserte jeg akkurat nok til baby hvis jeg amma på begge bryst hver økt.. Anonymkode: 9fddf...041 Hva gjorde du med tette melkeganger og brystbetennelse? Håper jeg ikke får det 😅 Anonymkode: 12e41...880
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:52 #5 Skrevet mandag kl. 18:52 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fødte første barnet for 5 dager siden og har så sykt mye melk i puppene. Om jeg pumper i 5 min blir det 100 ml eller mer. Delammer nå i starten siden baby er liten og ikke greier å gape over de steinharde appelsinene mine ennå. Så pumper bare det baby spiser. Puppene ser ut som silikonpupper så sprengt de er. Noen som også har så sykt mye melk, hva gjør dere? Jeg bruker cottermans grepet innimellom for å lette på trykket, kalde kluter osv. Hører gjerne andres erfaringer Anonymkode: 12e41...880 Jeg håndmelket det værste trykket (i en kopp, så babyen fikk det), også ammet jeg når baby var våken nok til å ammes. Etter at det hadde stabilisert seg litt brukte jeg pumpe et par ganger om dagen for å ha til flasker. Gjorde det med begge barna, aldri hatt brystbetennelse 🙂 Anonymkode: 92348...7b8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:52 #6 Skrevet mandag kl. 18:52 FrkSolsikke skrev (1 minutt siden): Pump i vei og frys ned i små bokser. Kjekt å ha til senere. 😀 Du kan også gi til sykehuset, som de bruker til andre babyer hvor mor ikke har melk. Godt tips å fryse ned! Sykehuset sier at de ikke har noen bank dessverre. Anonymkode: 12e41...880 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:54 #7 Skrevet mandag kl. 18:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva gjorde du med tette melkeganger og brystbetennelse? Håper jeg ikke får det 😅 Anonymkode: 12e41...880 Jeg gjorde jo mitt aller beste for å løse det opp, men jeg fikk seriøst brystbetennelse bare noen timer fra jeg kjente jeg hadde tett melkegang flere ganger.. Det var veldig vondt, brystet ble knall rødt der betennelsen satt og jeg fikk 40 i feber på null komma niks. Etter 5. Runde med det fant jeg ut at jeg måtte ta Ibux ca 1 time før amming sånn at den virka godt, så ha på is rett på puppen der den tette melkegangen satt mens jeg ammet. Det var det eneste som fungerte. Anonymkode: 9fddf...041
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:56 #8 Skrevet mandag kl. 18:56 Gi til sykehus, men du må godkjennes. Ellers har man jo mannen som sikkert ikke sier nei takk, funket for meg Anonymkode: f6a4b...0cb
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:56 #9 Skrevet mandag kl. 18:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde jo mitt aller beste for å løse det opp, men jeg fikk seriøst brystbetennelse bare noen timer fra jeg kjente jeg hadde tett melkegang flere ganger.. Det var veldig vondt, brystet ble knall rødt der betennelsen satt og jeg fikk 40 i feber på null komma niks. Etter 5. Runde med det fant jeg ut at jeg måtte ta Ibux ca 1 time før amming sånn at den virka godt, så ha på is rett på puppen der den tette melkegangen satt mens jeg ammet. Det var det eneste som fungerte. Anonymkode: 9fddf...041 Takk for at du deler erfaringen din, det er veldig nyttig! Anonymkode: 12e41...880 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:57 #10 Skrevet mandag kl. 18:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gi til sykehus, men du må godkjennes. Ellers har man jo mannen som sikkert ikke sier nei takk, funket for meg Anonymkode: f6a4b...0cb Sykehuset har ikke bank. Tror ikke mannen vil drikke min morsmelk. Anonymkode: 12e41...880
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:58 #11 Skrevet mandag kl. 18:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sykehuset har ikke bank. Tror ikke mannen vil drikke min morsmelk. Anonymkode: 12e41...880 Frys ned så har du når baby blir syk, skal ha grøt, eller kan brukes til badevannet ☺️ Anonymkode: 92348...7b8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:00 #12 Skrevet mandag kl. 19:00 Jeg pumpet og frøs ned melken. Hvis melkegangene tetter seg til så ta en lang varm dusj og maser puppene. Anonymkode: c773b...a6b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:00 #13 Skrevet mandag kl. 19:00 5 dagar etter fødsel er det truleg brystspreng og ikkje mjølkespreng du kjenner på, så ville ikkje pumpa for mykje enda da det kan forverre brystsprengen. Eg hadde rikeleg med mjølk men fekk aldri til å pumpe. Lak som ei sil i fleire mnd før det stabiliserte seg litt. For å få ned mjølkeproduksjonen må du pumpe minst mogleg slik at kroppen kjenner på litt spreng og derav produserar mindre. Sjølvsagt få vekk verste sprengen så du slipp betennelse, men ikkje meir enn det. Alternativt pumper du mykje og får deg eit fint lager som kan vere kjekt å ha til seinare, jobbstart feks 😊 Ville lest på ammehjelpen sine sider, der står det mykje nyttig informasjon om alt mogleg knytta til amming og produksjon! Anonymkode: 9e7af...551 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:02 #14 Skrevet mandag kl. 19:02 Jeg fullpumper ettersom baby ikke klarte å amme. Vil bare si at du burde ikke pumpe for mye hvis det er ammingen du ønsker å få til. Risikoen ved pumping er at du får overproduksjon, mer enn hva barnet spiser, og da havner du i en ond sirkel mellom å pumpe og amme for å forhindre brystbetennelse. Anonymkode: 7a3f0...6c8 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:03 #15 Skrevet mandag kl. 19:03 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sykehuset har ikke bank. Tror ikke mannen vil drikke min morsmelk. Anonymkode: 12e41...880 Min mann fikk ikke nok, får høre av og til at han savner det og vil jeg skal prøve å indusere. Så på en tv serie hvor de sa at melka lukter og smaker forskjellig fra person til person, vet ikke om det er sant da 🤷♀️ Anonymkode: f6a4b...0cb
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:30 #16 Skrevet mandag kl. 19:30 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sykehuset har ikke bank. Tror ikke mannen vil drikke min morsmelk. Anonymkode: 12e41...880 Hadde med glede trådt til å hjulpet med dine overfylte bryster. Anonymkode: e3a28...53b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:22 #17 Skrevet mandag kl. 20:22 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hadde med glede trådt til å hjulpet med dine overfylte bryster. Anonymkode: e3a28...53b Mange rare folk som henger her inne ... Anonymkode: 33d93...c7c 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:32 #18 Skrevet mandag kl. 21:32 Pass på å ikke få overproduksjon, det kan gi plager til baby. Anonymkode: 18379...74a
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden Jeg hadde skikkelig brystspreng da jeg kom hjem fra sykehuset. Brukte cottermans grep for å ta det verste trykket før amming. Fikk også en nesespray med meg hjem (oxytocin?) for å gjøre det enklere. Slapp heldigvis unna tette melkeganger. Anonymkode: 2f6ae...0a8
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #20 Skrevet 21 timer siden Det er vanlig med melkespreng den første tiden, det vil gå seg til. Prøver å håndmelke litt før babyen ammes. Og brul minst mulig flaske for å unngå sugeforvirring. Men det er ikke lurt å pumpe så mye. Det vil bare føre til økt produksjon. Jo mer melk som blir sugd/pumpet ut jo mer vil kroppen produserer. Jo mer du gir, jo mer får du. Hvis du fortsatt sliter med overproduksjon om noen uker kan du forsøke blokkamming (se på ammehjelpen). Anonymkode: a1adc...90f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå